Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Hei

 

Gratulerer med ny maskin :thumbsup: , det første du må forsikre deg om er at du får lastet ned den siste oppdaterte driveren for din GPS og som da er beregnet for det nye 64 bits OS'et

 

Så går du inn på System (Kontrollpanelet), - Maskinvare-flippen og så knappen "Enhetsbehandling" og der under "Porter" vil vel det komme opp (USB_to_Serial) med tildelt COM port.

 

Utfordringen kan kanskje bli dvale-/ strømsparingsfunksjonene på Win7???, så riktig uptodate driver er første betingelse!

 

NavMonPc og PolarCom er vel alternativer til XPort (som helt riktig ikke er laget for 64 bits), men jeg har ikke erfaring fra bruk / konfig av disse to nevnte programmene eller helt andre alternativer som sikkert også finnes av slike tredjeparts program for stabil forbindelse og splitting av datastrømmen til event. flere enheter.

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Har testet ut. Kjøpte GPS på Clas Ohlson da den forrige er godt i stykke, men får ikke opp noe på OpenCPN, veldig irriterende. Legger ved screenshot av GPS detektor. Driver o.l skal være riktig installert. Hvorfor finner ikke OpenCPN GPS? og hvorfor greier ikke detektoren og registrere at dette er GPS. Se nederste felt, står unknown. https://baatplassen.n...bae_sau.pngedit, får visst ikke til å få frem bilde.. Var enkelt før, finner ikke en gang knappen som jeg skal lime in adressen til bilde en gang. jaja får se om jeg blir klokere i morgen

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du legger ut bilde her, bruk "image" knappen før du setter inn adressen til bilde, da dukker bildet opp i tråden slik:

uten_navn.png

 

Det er tydelig at du har kontakt med gpsen da du mottar GSA og RMC telegrammer fra den, på denne siden kan du lese mer om de forskjellige telegrammene og tyde de. GSA telegrammets 1 tall viser at du har "no fiks", posisjoner er med andre ord ikke beregnet. RMC viser kun klokken og dato og ingen posisjon. Dette tyder på at du har dårlig mottaksforhold, kanskje du rett og slett sitter på "gutterommet" og ikke mottar signaler i det hele tatt. Få antennen utendørs og vent 10-20 minutter. Følg med på vinduet og se om flere detaljer dukker opp. GSA viser kvalitet på signalet og RMC viser posisjon, fart og kurs.

Det har ingen hensikt å tukle med OpenCPN før du har løst GPS gåten din.

Link to post
Share on other sites

Har helt oversett svaret ditt Seatstar ovenfor, takk for linker! skal prøve de nå! Glemte å nevne at det er en GPS fra Clas Ohlson. Mistenker at driveren ikke er helt up to date og at problemet kanskje ligger der. GPSen heter "Navibe". Noen som har tips til hvor jeg kan laste ned en oppdatert driver evt har samme GPS?

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så langt har jeg vært svært godt fornøyd med C-map kart på 11" kartplotter, men har begynt å tenke litt på OpenCPN for laptop. Jeg har allerede NV-kart for den svenske veskysten installert på laptop'n med gratisprogrammet Chart Navigator Light. Og det fungerer utmerket med en GPS tilkoblet. Men dessverre viser ikke dette gratisprogrammet AIS-båter, da må en ha PRO-programmet. Jeg har selv en AIS sender/mottaker i båten.

 

Men hvordan er det, kan jeg installere OpenCPN og bruke de samme NV-kartene som allerede ligger på PC'n uten lisensproblemer? Da ville jeg jo få inn alle AIS-båter også.

 

Men uansett er det kartplotteren og papirkart som er hovedutstyret for navigasjon for meg. Men backup med OpenCPN og NV-kart hadde jo vært greit.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Men hvordan er det, kan jeg installere OpenCPN og bruke de samme NV-kartene som allerede ligger på PC'n uten lisensproblemer? Da ville jeg jo få inn alle AIS-båter også.

 

Men uansett er det kartplotteren og papirkart som er hovedutstyret for navigasjon for meg. Men backup med OpenCPN og NV-kart hadde jo vært greit.

 

Lars H.

Virker kartene i Chart Navigator Light så er lisensen i orden og da virker de i OpenCPN også.

Lisensen til NV-kartene ligger på PC`n Virker ok hos meg.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takker, men som en nybegynner på OpenCPn, hvor laster jeg ned en grei utgave av programmet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H. og andre

 

Anbefaler selvfølgelig å bruke siste versjon, som det er linket til over her, men kan jeg samtidig få oppfordre dere til å bruke den tråden som er opprettet for OpenCPN 3.0...... med tips og triks o.l. som vil vedrøre denne siste versjon fremover i utviklingen:

 

https://baatplassen.no/i/topic/91410-opencpn-30-ny-versjon-sommeren-2012/

 

Takk!

Hjalmar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...