Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

De blå linjene er et innebygget kart. Hvis dere får det, så finner ikke programmet kartene deres.

 

Nå skal man ikke oppfordre til ulovligheter, men å laste ned den gamle versjonen av C-map fungerer. Da monterer eller brenner man ISO filen. I OpenCPN velger man bare den CD´n man har kartet på.

 

Toolbox->charts->add selection->velg CD´n med kartene

Link to post
Share on other sites

Nå har polarn send meg torrenten så han brukte, og han fikk det til... Men hos meg skjedde det ingenting. Utenom at jeg kunne zome langt inn, og fikk ikke meldingen: Overzoom, jeg kunne også zoome langt ut. Men ellers ingen forandring :sweat:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

YEEEES! :cheers: Etter mye fram og tilbake fikk jeg det til! :cheers_wine:

 

Ser knall ut:

2vvriur.jpg

 

Over Bjorøyna! :cheers:

2n158d5.jpg

 

Men så lurte jeg på noe.... Jeg har en gps liggende... Men kan jeg bruke den? Jeg må laste ned driverenhet for denne... Er Dette rett? Eller er jeg ute og kjører?

 

Denne er helt lik til den jeg har

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Du har ikke bare plugget den inn for å se hva som skjer? XP kan godt finne på å fortelle deg at det er en mus...

 

Hehe, har nok sjekket litt opp idet. Søkte på produkt nr (HI-204III) på google, fant en bruker manual, og litt sannt. Men ingen driveenheter! :rolleyes:

 

Tror du meg ikke? Sjekk HER då!!! :cheers: hehehh :giggle:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Nå er driverenhet lastet ned, men ingenting sjer? Har prøvd og restarte kartprogrammet. Men kommer ikke noe båt på kartet. Må jeg endre noe på toolbox? Også lurte jeg på noe.. Helt oppe i høyre gjørne, er det 2 runndinger, en rød, og en grå, med en blå strek over. Hva er dette? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme som deg sjømann, du må fortelle den via OpenCPN hvilken port den bruker. Jeg testet med COM4 og hadde flaks. Gikk inn med en gang. Prøv!

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Den hadde COM1, og jeg valgte det i Opencpn.... Så stikker jeg gps'en inn, men ingenting sjer, jeg lurer på hvordan jeg liksom skal fortelle kartprogrammet, at gps'en er tilkoblet. Hvordan den finner gps'en? :cheers: Og hva er de rundingene oppe i høyre gjørne, med blå strek over den ene, så blir rød når jeg trykker på den? :confused::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Da jeg tok på COM1, kom denne feilmeldingen opp:

 

2ut1e3c.jpg

 

Jeg trykte ok, så kom det en båt opp på kartet, men den er rett utenfor tofterøy :lol: Langt fra Bjorøy, hvor jeg sitter :lol: Hva er feil?

 

2qvdo1y.jpg

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Feilmeldingen betyr at COM-porten du har spesisfisert enten ikke eksisterer eller er i bruk av et annet program. Finn enten rett port eller avslutt det programmet som bruker porten.

 

Svar på de andre spørsmålene dine finner du ved å klikke på spørsmålstegnet og deretter på fanen Help.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg lurer på om noen her inne har sjekka ut metrologisk GRIB-fil funksjonen og fått den til å funke??

 

Har prøvet litt men skjønner meg ikke på hvordan man får lasta ned fra internett!

 

Hadde vært fint om noen kunne lagt ut "oppskrifta" på hvordan dette gjøres (Om det lar seg gjøre da??)!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hadde vært fint om noen kunne lagt ut "oppskrifta" på hvordan dette gjøres (Om det lar seg gjøre da??)!!

 

Gå inn på yr.no og last ned GRIB filen for ditt område. Du finner filene under værdata på venstre side på startsiden til yr.no.

Trykk på GRIB knappen på OpenCPN og fortell programmet hvor den nedlastet filen er å finne.

 

grib_on_opencpn.jpg

 

Mye interesant å finne under de forskjellige prognosene.

Link to post
Share on other sites

Takk for "oppskrifta" Oktant!! :flag_bp:

 

Det funka jo helt flott!! :yesnod:

 

Litt treig oppdatering i kartprogrammet, men det skyldes nok begrensninger på min egen PC. (Kjører på en liten eee-PC meed bare 100 MB ledig diskplass!) :rolleyes:

 

Finnes mere lokale, mindre GRIB-filer? F.eks. bare fylket f.eks. Møre & Romsdal?

 

Iallefall, takk igjen!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det funker jo ikke? :confused: Jeg lastet ned filen: Nord-Europa, Lagret den i mappen: Kart. Men da jeg trykker på GRIB, finner den alle andre filer i mappen kart, uten om Nord-Europa filen.. Hvile prog. Brukte dere til og laste den ned med? Jeg brukte Bitcomet 1.22.... Prøvde med utorrent, men det gikk ikke :crazy:

 

Men hvordan fungerer dette? Går det ann og slå av og på? Eller er det der konstant? :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...