Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Jeg har et problem. Jeg prøver å installere OpenCPN på min gamle laptop med 32 bit og Win XP, alle programmer er slukket og virusprogrammett er disablet. Allikevel er det en eller annen snag som torpederer installasjonen. Det er altså en eller annen 'ukjent' programsnutt som kommer 'inn fra siden' og sparker ben under prosessen. Noen som vet hva/hvorfor?

Link to post
Share on other sites

Nei, alle oppgraderinger er på plass. Nå ligger pc'en i båten. Men meldingen går på at det er en fatal feil med selve den nedlastede filen som gjør at den ikke blir tillatt installert. Lurte på om det kunne være noe i denne meldingen, om det er noe andre som nylig har lastet ned- og som har opplevd det samme.

 

Jeg har en annen maskin, lik den som ligger i båten. Denne maskinen har et noe eldre oppsett, med færre oppgraderinger av XP. Skal prøve å innstallere her.

Link to post
Share on other sites

Du kan prøve å taste " F11 " så får du fullskjermmodus. :seeya:

Eller så var det å taste " F6 " gjentatte ganger for å dimme opp og ned.

 

 

mvh

Jan

 

Takk for svaret Jan, det setter jeg stor pris på !

Ante meg at det var et "enkelt" svar, føler meg som en fjomp hver gang jeg må spørre om slike ting på pc :blush:

Mvh Balle Klorin

Link to post
Share on other sites

Jeg har et problem. Jeg prøver å installere OpenCPN på min gamle laptop med 32 bit og Win XP, alle programmer er slukket og virusprogrammett er disablet. Allikevel er det en eller annen snag som torpederer installasjonen. Det er altså en eller annen 'ukjent' programsnutt som kommer 'inn fra siden' og sparker ben under prosessen. Noen som vet hva/hvorfor?

 

 

Hei

Kanskje du kan prøve å installere denne updaten fra Microsoft som trengs til Opencpn for å kjøre programmet.

Link: vcredist_x86

 

Hadde selv problemer på en eldre laptop med XP. Men etter denne opddatering fungerte det.

 

Håper det kan hjelpe Deg.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen alle båtvenner! :flag_bp:

 

Det begynner vel å røre litt på seg igjen i de forskjellige båthavnene for flesteparten, det skal forberedes sjøsetting og ellers klargjøring/funksjonstester av div. utstyr og eventuelle nyanskaffelser........!

 

Jeg for min del har "skuta" liggende ute året rundt i trygg helårshavn og det har vært mange fine dager også denne "vinteren" :sailing:

 

Vil bare ønske alle som bruker OpenCPN en fin sesong fremover, og komme med en sterk anbefaling om å fortsatt bruke den gjeldende stabile offentlig utgitte OpenCPN versjon 2.5.0, og den kan lastes ned HER

 

Årsaken til anbefalingen er å unngå at folk bruker ustabil BETA-programversjoner av programvaren, og da igjen oppleve utilsiktede og "farlige" feilfunksjoner i hvordan betafunksjonene i de forskjellige nyutviklingsstadier virker eller rettere sagt "ikke virker" slik som forventet. (- og ikke minst av funksjoner som tidligere har fungert slik de skulle!)

 

Dette skaper jo frustrerte brukere......., og jeg kopierer inn et svar / innlegg / påminnelse fra en av de aktive utviklerne av programmet, Pavel (nohal), som han skrev i en OpenCPN-Forum tråd forleden dag:

 

"

Re: New Waypoint Properties Implementation

Quote:

Originally Posted by nohal View Post

Fabbian...

It's just a normal fun testing beta software

 

Pavel

 

Oh, I understand, but I'm happy to sit out this round until things settle down a bit more.

 

Fabbian

"

 

NB!

Sjefsutvikleren Dave (bdbcat) "stakk av" (som han har for vane hvert år på denne tiden :wink: !!) på en to måneders seil-ferietur til "Outer" Bahamas etter siste beta-release, versjon BETA 1310, sånn ut mot midten av januar.

Så da må vi vel vente en stund på den videre utviklingen, men jeg skal huske på å minne dere på når den nye stabile versjonen blir offisielt utgitt en gang frempå våren!

 

Jeg synes forresten at dagens gjeldende stabile utgivelse OpenCPN 2.5.0 virker meget bra, så det er jo ikke noe poeng i å skifte /oppgradere til noen ny versjon fremover heller, - hvis man er fornøyd med de funksjonene som er og at man er komfortabel med bruken/virkemåten av denne versjonen! :sailing::smiley:

 

 

OBS!

Til dere som er ekstra interessert og har en ekstra TEST-maskin til formålet, så er sikkert uttesting og rapportering av bugs og feil i OpenCPN 2.6.xxxx BETA-utgavene, like kjærkomment nå også for utviklerne, - som det har vært det tidligere! :yesnod::clap:

 

 

Skip o'hoi! :seeya::flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei :sailing:

 

Da har Dave (bdbcat) kommet tilbake "utvilt", frisk og full av nye ideer!

 

Han har idag UTGITT en ny beta-utgave, OpenCPN 2.6 BETA build 1511, som har en rekke forbedringer og nye funksjoner.

 

Det passer seg slik at jeg skal ut på "havet" imorgen :fishing::thumbsup: , og ser da frem til å få testet ut dette og spesielt de bugs jeg har vært plaget med i praktisk bruk av disse tidligere utgitte betautgavene, og som jeg fortløpende har meddelt Dave og sendt nødvendig dokumentasjon/beskrivelse...!

 

Det ser bra ut foreløpig, nå når jeg kobler opp hjemme ihvertfall!

 

 

Det han ellers opplyser om er at han vil forsøke å få til en ferdig gjennomtestet ny utgivelse i løpet av mai 2012, - og da som

NY offisiell utgivelse, OpenCPN 2.7.0 :sailing::clap::thumbsup:

 

 

Lykke til med uttestingen av denne BETA-programvaren, og så gleder vi oss til at vi får en ny topp programvare i mai, slik at vi får fornyet oss til "sommerferien" :seeya::sailing:

 

Skip o'hoi :flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Hei igjen! :sailing:

 

Utviklingen frem mot ny offisiell utgivelse av OpenCPN i ny programversjon, går stadig fremover, og utgis forhåpentligvis som tidligere antydet i slutten av inneværende mai måned.

 

Det er store forbedringer på gang i tillegg til at det stadig utvikles og implementeres bl.a. nye tilkoblingsmuligheter.

 

Til dere som allerede har egnet modell, eventuelt står i ferd med å kjøpe RADAR, så gjør jeg oppmerksom på at sjefsutvikleren for OpenCPN-prosjektet, bdbcat (Dave), har lykkes i å lage en Plugin til OpenCPN, i første omgang for Garmin GMR18(HD)RADAR, slik at man får Radar overlay i sjøkartet! :sailing::thumbsup:

 

Hvis jeg forstår Dave riktig, så skal visstnok bildet/resultatet på skjermen i sjøkart-visningen, -være eksepsjonelt skarpt og bra! :smiley::clap::thumbsup:

 

Her er "en norsk google kopi" av et par av innleggene i Radar-tråden på OpenCPN-forumet:

 

A)

Re: OpenCPN Radaroverlegg PlugIn

NahanniV ....

 

Jeg har fanget og dekodet TCP / IP strømmer fra en Garmin GMR18 HD skanner, mens du er koblet til en Garmin diagram plotter. Dette ble gjort ved hjelp av noen kompiser permanent installerte systemet. Jeg forstår nok av bekkene å produsere OCPN overleggsbilder, kontrollere skanneren serien og få innstillinger, strøm opp / ned, osv.

 

Alt dette er gjort.

 

Det jeg trenger er skanneren selv, installert på min båt, for å å rydde opp og produsere en release-kvalitet OCPN PlugIn, og å støtte PlugIn etter utgivelsen.

 

Her er en :: GARMIN GMR18 HD RADAR 18 "4KW 36NM RANGE High Definition DOME 010-00572-02 (753759079413) | eBay Donasjoner kan gjøres her: SourceForge.net: Prosjekt Bidrag: OpenCPN

 

Takk

Dave

 

B)

Re: OpenCPN Radaroverlegg PlugIn

 

Hei Radar Dudes og Dudettes ...

 

Fantastic! Utrolig respons på OpenCPN Radaroverlegg Project. Kombinasjonen av Open Source programvare modeller og en skarpt fokusert bruker base er en fantastisk ting .....

 

Vårt mål er nådd, og Garmin skanneren har blitt bestilt og satt for levering om 25 april.

 

I mellomtiden vil jeg begynne å dokumentere og dele det jeg vet allerede om kabling og andre grensesnitt ting.

 

Jeg takker dere alle for den videre interesse. Jeg vil legge jevnlige oppdateringer om fremgangen min her.

 

Følg med. Dave

 

Her er Linken til aktuell tråd på OpenCPN-forumet :sailing:

 

 

Ship o'hoi :flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garmin Radaren /Scanneren er vel generelt sett meget bra, vil vel hevde at den er anerkjent for bra kvalitet og det at den er lett tilgjengelig, prisgunstig? og uttbredt i markedet........!

 

Her er ellers Dave sin "begrunnelse"/ innfallsvinkel for hvorfor det ble denne Garmin Scanneren i utgangspunktet, fra det første innlegget i aktuell tråd:

OpenCPN Radaroverlegg PlugIn

Folks:

Mens på min årlige Bahamas cruise , hadde jeg tilgang til en Garmin radar / kartplotter installasjon på en kompis sin båt.

Takk, Rick.

Jeg har klart å prototype en OpenCPN PlugIn som vil tillate radar overlay evner. Dette er en tradisjonell reverse engineering innsats , uten støtte, forventet eller nødvendig fra Garmin .

Oversikt: - Its a PlugIn - Krever OpenGL - Fungerer med moderne Garmin (Ethernet-kompatibel) radarskannere bare, så langt. - Krever noen små "justeringer" til ekstern radar / kartplotter Ethernet kabling. - krever Alternativt noen kilde ownship kursinformasjon.

Kunne bruke NMEA COG, med forståelse om at dette ikke vil fungere for stasjonær ownship, og heller ikke høyde for avdrift. Status:Grunnleggende funksjonalitet bekreftet. treet og få justeringer forstått og implementert. OpenCPNchart overlay arkitektur bekreftet OK. ser ganske kult ... Men. .... Jeg har suspendert utvikling, som jeg ikke i dag har tilgang til en Garmin radar system.

My ownship "Dyad" har gamle trofaste Furuno analogt utstyr . Så, mine spørsmål:

1. Er dette PlugIn av interesse for en rimelig befolkning OCPN brukere?

2. Vet noen om en lav kostnad (dvs. donatable) Garmin GMR 18 (HD) radar skanner som kan brukes til å fullføre og publisere dette PlugIn?

3. Ville en gruppe av potensielle brukere være villig til å gjøre en donasjon for å kjøpe en radar skanner for samme?

4. Jeg ser ingen åpenbar grunn til at den samme tilnærmingen kunne tas med Furuno ethernet radar skannere. Enhver interesse der?

Spent, men med luen i hånden ....

Dave

 

Vet derfor ikke stort annet enn det som står i tråden som jeg henviste til i forrige innlegg, så det er bare å følge med der for den videre utviklingen, nå etter at Dave har skaffet seg denne Garmin Scanneren og holder på å sluttføre programmeringen av aktuell Plugins og oversikt/dokumentasjonen over kablingen.......!

Men, som nevnt tidligere så har jeg begrenset anledning til å følge opp dette her på forumet i en periode fremover, - så gå direkte til "kilden"

Ship o'hoy!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei alle sammen! :sailing:

 

Som trådstarter og ellers aktivt med i utviklingen/uttestingen av OpenCPN Kartplotter programvaren (Open Source), så ønsker jeg å "avslutte" denne lange tråden som omhandler mange tidligere offisielle utgivelser og BETA Build versjoner.

 

Det er uten tvil det mest fornuftige å rette fokuset mot den nye offisielle versjonen som etter planen skal utgis i månedskiftet mai/juni, nemlig OpenCPN 3.0, der alle som ønsker det kan utveksle erfaringer, tips og gode råd i denne nye tråden:

 

https://baatplassen.no/i/topic/91410-opencpn-30-ny-versjon-sommeren-2012/

 

 

Takker for alle konstruktive innlegg/bidrag i denne tråden!

 

"Vi Snakkes"

 

Seastar :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvilke kart er det "meningen" man skal bruke med Open CPN egentlig? Jeg vet jo om CM 93 (hva er det forresten - C-map??), men hvilken andre kart er det man kan bruke / er det DERE bruker? Kan man bruke Navionics? Må man da ha en egen Navionics kortleser?

 

Jeg leker litt med Open CPN, og det er jo faktisk et ganske bra program da...! Men har jo ALDRI fått testet det "live" i båten. P.... at man må jobbe så mye for å få råd til å holde båt. Da får man jo ikke tid til å bruke den.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...