Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Hei

 

Når jeg i tidligere innlegg refererer til det originale OpenCPN forumet, så mener jeg selvfølgelig det som brukes av program-utviklerne og BETA testerne og ellers alle som er interessert i programmet.

 

Du finner det HER , og det vil etterhvert dukke opp en tråd om den nye beta-testingen ut på høsten en gang, og som blir startet av bdbcat (Dave) som er sjefen for prosjektet og som trekker i de riktige trådene for å lede prosjektet fremover og til de mål som ønskes!

 

OBS!

Jeg tar en pause fra beta-testingen og eventuelle forslag til program-forbedringer og nye funksjoner for denne kommende Beta-perioden i første omgang, men ser med spenning frem til hva den nye stabile versjonen som blir presentert rundt årsskiftet måtte ha å by på av gode ting!

 

 

Jeg har i denne tiden som har gått siden jeg startet denne tråden for vel et år siden, -lært mye.........! :seeya::thumbsup: , og jeg kommer til å ha god nytte av dagens stabile offisielle utgivelse OpenCPN 2.5.0, - i mange år fremover i forhold til hva som er mitt behov!

 

 

TAKK for følget så langt, - med et rungende "Ship o'hoi"! :sailing::smiley::thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Försökte hämta en sjökortsfil .rar och fick ner en stor fil med ändelsen mc93 January 2010.!ut

 

Någon som kan tipsa hur jag öppnar filer med formatet *.!ut ?

 

 

 

Förresten är det någon som har förslag till AIS-mottagare som passar OPEN CPN?

Och någon AIS transponder som även kan skicka information.

 

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan også være en IRQ-konflikt

Jeg tviler på at IRQ har noe med dette å gjøre, IRQ er slik jeg forstår det kun intern adressering av komponenter, ikke trafikk som går over nettverk. Min OpenCPN henger av og til hos meg, programmet kommer alltid tilbake etter en stund men det kommer umiddelbart når nettverket kobles fra, altså nettverkspluggen.

 

A)

Har også prøvd MaxSea men greier ikke helt å registrere/se for meg hva du mener med at du er misfornøyd med detaljnivået med OpenCPN når du zoomer ut...?

Noen forløsende Screenshots av problemstillingen?

Jeg kan komme tilbake til dette når jeg har bedre tid (ferie er over :-)

Men hvis du sammenligner maxsea med opencpn og zoomer inn ett trangt sund med mange staker. Så zoomer du deg ut til en eller flere staker forsvinner. Her er maxsea flinkere til å beholde detaljer selv når man zoomer ut.

 

B)

Dele skjermen i to?

Forstår ønsket for jeg har programvare som har dette som implementert funksjon.

Det har ikke dagens OpenCPN versjon så langt jeg vet, men på det originale OpenCPN-forumet var det en tråd forleden der noen kom med div. "workaround"-løsninger for å få det til "på en måte" i praksis.......!

Jeg tror du misforstår meg her, jeg har ikke ønske om å dele selve skjermen i to "skjermer" (win7 har faktisk den funksjonen innebygget). Jeg ønsker å dele kartet i to forskjellige skalaer. En for oversikt og planlegging av det som kommer, og den andre som viser grunner og slikt tett forann båten.

 

Skulle ønske, Frøken Fryd, -at du med din innsikt/praktiske erfaring på dette området, kunne bidra med forslag og ideer i den videre utviklingen av programmet...

Jeg har sett noen programmer av den dyre sorten og kan være behjelpelig med å foreslå ideer til dette, men ferien må avsluttes først, når jeg er tilbake på jobb har jeg sikkert bedre tid :giggle:

Link to post
Share on other sites

Försökte hämta en sjökortsfil .rar och fick ner en stor fil med ändelsen mc93 January 2010.!ut

 

Någon som kan tipsa hur jag öppnar filer med formatet *.!ut ?

 

 

Problemet löste sig i stort sett av sig själv.

 

Plötsligt hade filen omvandlat sig till en utan ändelse som öppnade sig med ett vanligt ZIP-program.

 

Lätt som en plätt...

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått testa med egendefinert Navigatrix med OCPN 2.5.0, i norsk språkdrakt, egen palettfil, og med mine egne ruter!

 

Og da må jeg bare bøye meg i støvet for Ubuntu-versjonen av OCPN !

 

I OCPN oppsett benyttet jeg direkte tilgang fra GPS til OCPN, og samme utgang til AP !

 

OCPN fungerte helt perfekt i Kurs-Opp, Se-forover, og med skjermoppdatering hvert sekund!!!

Fikk samtidig verifisert at OCPN benytter COG som referanse i Kurs-Opp modus!

 

I forhold til min XP-installasjon kjørte programmet helt stabilt og kjapt uten noen som helst "stakka-to" under de nevnte parametrene aktivert!

PS! Forsøkte også å kjøre XP-installasjon med GPS-signal direkte til COM1 og utgang til AP også fra COM1, altså med samme tilkobling som med Ubuntu-versjonen. Multiplexer avslått og Franson GPSgate deaktivert.

Men dessverre med samme resultat som tidliger: "stakato" og elendig/mangelfull oppdatering av kart.

 

I den forbindelse har jeg et spørsmål til Seastar: Når du skriver at alt fungerer OK med Kurs-Opp, se-forover, og med skjermoppdatering hvert sekund: Er det da aktivert en COM-utgang til AP slik at programmet begynner å sende NMEA setninger når ruten aktiveres?

Har du testet med AP tilkoblet under de gitte forutsetningene? (Kanskje Frøken Fryd kan svare på dette også??) For meg så synes det som at XP-installasjonen min endrer oppførsel (Blir tregere/ustabilt) når ruten aktiveres ???!!

 

Jeg vil fortsette å sjekke XP-installasjonen når muligheten er der, men som hovedkilde er nå USB-pinnen med Navigatrix og OCPN ubuntu versjon mitt hoved plotterprogram !!!

 

Nå mangler jeg Linux driver til Brookehouse AIS-multiplexer, men den kan vente litt til ! (Om den eksisterer så vet jeg allikevel ikke hvordan den skal installeres i Linux)

 

Når det gjelder min AP-22, så lurer jeg på om det er mulighet for å øke den 10 graders grensen for kvittering mellom COG og vektor til neste WP ??

 

Slik det er nå så synes jeg å måtte kvittere for hver eneste WP (Ruten er laget av mange WP med korte avstander imellom slik at ingen kursendring mellom leggene er større enn 10 grader, men det hjelper ikke så mye når det er differansen mellom COG og neste legs kurs som gjelder)

 

Ved passering WP så ligger Differansen gjerne på 13-15 grader ved 8kn. fart.

Økes farten så korrigerer båten kjappere på ror-utslag og differansen minker, da gjerne under de nevnte 10 gradene slik at jeg slipper å kvittere!

 

Skal teste litt mere .....

 

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har du testet med AP tilkoblet under de gitte forutsetningene? (Kanskje Frøken Fryd kan svare på dette også??) For meg så synes det som at XP-installasjonen min endrer oppførsel (Blir tregere/ustabilt) når ruten aktiveres ???!!

 

Når det gjelder min AP-22, så lurer jeg på om det er mulighet for å øke den 10 graders grensen for kvittering mellom COG og vektor til neste WP ??

Jeg har ikke forsøkt med autopilot på opencpn, det er sjelden jeg bruker ruter, ved større havstrekk bruker jeg en enkel linje og det er det. Men jeg gikk endel på ruter tidligere med min forrige autopilot (ap9), for å få piloten til å akseptere linjeskift automatisk kan du lage to veipunkter som begge gir mindre kursendring enn 10 grader. Noen piloter kan skifte kurs selv uten kvittering, de gir derimot beskjed at "nå skjer det noe", en alarm som varer noen få sekunder bare.

 

Furuno NavPilot som jeg bruker kan navigere uten plotter, sett kursen og den navigerer for deg. Dette bruker jeg hele tiden i lav fart og lengre strekk, legger cursor på neste nes og vrir på knotten.

Link to post
Share on other sites

Frøken Fryd....

 

A)

Med XPort installert, så kjører jeg f.eks MaxSea og OpenCPN på samme maskin/skjerm samtidig, og med samme kartpakke på begge,- så skal jeg teste ut en dag og se om jeg merker noen forskjell i detaljvisningen på de forskjellige "normale" zoom-nivå!

 

B)

Neida, jeg tror ikke jeg misforsto deg.....!

Det gamle "CMap" programmet har vel denne funksjonen, så i tidligere tider og da helst utstyrt med en ikke altfor liten skjerm, - så fungerte dette veldig greit syntes jeg, - med to forskjellige kartvisninger, med valgfritt Zoom-nivå, på samme skjerm samtidig.

 

 

Setter stor pris på at du også kan tenke deg å bidra i den videre BETA-utviklingen fremover! :seeya::clap::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

------ et spørsmål til Seastar: Når du skriver at alt fungerer OK med Kurs-Opp, se-forover, og med skjermoppdatering hvert sekund: Er det da aktivert en COM-utgang til AP slik at programmet begynner å sende NMEA setninger når ruten aktiveres?

Har du testet med AP tilkoblet under de gitte forutsetningene? (Kanskje Frøken Fryd kan svare på dette også??) For meg så synes det som at XP-installasjonen min endrer oppførsel (Blir tregere/ustabilt) når ruten aktiveres ???!!

 

:sailing:

 

Bjørn

 

 

Bjørn....

 

Veldig kjekt at du er fornøyd med "Ubuntu - Linux" varianten på en bootbar USB minnepinne!

Får du alarm-lyden til å virke på AIS og Ankervakten også, så er det jo helt topp.....!

 

Et veldig flott utført arbeid er det jo uansett, men jeg for min del ønsker bl.a. å bruke div. PlugIns for OpenCPN, og som per idag kun virker på Windows-utgaven, som f.eks. mine nyinnkjøpte Versjon 2011 rasterkart fra NV Digital. (Nautisk Forlag AS)

 

For ikke å snakke om drivere til annet utstyr og andre programmer for maritimt bruk og som bare finnes for Windows.......o.s.v

 

Ønsker ikke noen videre diskusjoner frem og tilbake om disse valgene, fordi jeg mener at alle heller må få en "nøytral" hjelp til å dekke sine ønsker og behov, ut ifra bl.a. det maskinutstyr de måtte være i besittelse av. :thumbsup:

Vi er vel "amatører" og fritidsbåteiere de fleste av oss og ikke profesjonelle utøvere som selvfølgelig må forholde seg til andre (og langt dyrere) løsninger hele veien!

 

Men for egen del så har jeg altså funnet ut, at jeg ikke er alene om dette valget siden nedlastings-statistikkene (fra bl.a. SourgeForce) jevnt over i tidsperiodene viser at det er over 90% av alle nedlastingene av OpenCPN 2.5.0 som er Windows-versjonen, så det må jo være noen som får denne versjonen til å virke! :yesnod::smiley:

 

 

Så til ditt spørsmål:

 

Jeg har ikke OpenCPN sammenkoblet med noen AP Autopilot, men bruker kun en GPS-mus på en virtuell COM-port, og går etter på forhånd planlagte/lagrede ruter der det er behov for det.

 

 

Hvis du har tid og krefter, Bjørn - kunne du jo prøve med en nyinstallasjon av Win XP (nå som du har klonet til en ny SSD og antageligvis fortsatt har liggende originalhdd'n din.), for jeg skulle mene at hvis du kobler fra alt og bare kjører WinXP + OpenCPN og en GPS tilkoblet på maskinen din, så skulle dette jo etter mine tidligere erfaringer fungere helt topp på den maskinkraft som du har tilgjengelig??? :yesnod:

 

A)

Hvis det fortsatt er samme problemet så hadde jeg blanket en av dine to likelydende Hdd'er og lagt inn operativsystemet ditt på nytt - for så å prøve hvordan OpenCPN da fungerer på denne maskinen?

 

B)

Eller om du har en annen maskin/laptop du kan prøve dette på først, og altså ikke noen ekstra tilkoblinger av noe slag utenom en GPS, mens du kjører OpenCPN i kurs opp modus!

(Ta f.eks. med deg laptop'en og en GPS-mus/puck på en biltur for å se hvordan det fungerer!)

 

Håper jo at du får alle dine systemer til å virke slik du ønsker, og i tillegg så har du jo nå gode backup-løsninger :sailing::thumbsup::smiley::seeya:

 

Lykke til!

 

 

:fishing: Drar nå ut for å hente litt fersk småsei til kvelds-/nattmaten, - nam-nam :fishing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn....

 

Veldig kjekt at du er fornøyd med "Ubuntu - Linux" varianten på en bootbar USB minnepinne!

Får du alarm-lyden til å virke på AIS og Ankervakten også, så er det jo helt topp.....!

 

 

Jada, den virker så inni granskauen !!!

 

Skulle flytte "båten" fra kartposisjon på nyinnstallert Navigatrix versjon til nordmørskysten! Jeg skvatt så jeg hoppa i stolen av et helvetes bråk fra PC-høytaleren.

Det viste seg at OCPN var instalert med aktiv ankringsalarm og med "båten" liggende til ankers nedi Panama en plass! Når jeg flytta båten så utløste jeg selvfølgelig ankringsalarmen, så ja, lyden funker både fra skipsklokker og alarmer !!! :yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe følgende AIS mottager:

 

http://cgi.ebay.com/DIGITAL-YACHT-AIS200PRO-AIS-RECEIVER-ZDIGAIS200P-/200636547597?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb6dec20d

 

... noen som har kjøpt noe lignende og brukt sammen med OCPN?

 

Har også bestemt meg for å kjøpe vektorkart. Skannet bitmaps i sommer og det var greit til nød, men er klar til å cashe ut litt for de fordelene vektorbaserte kart gir, med 'passende' skalering av tekst til tross for zooming og tekst alltid riktig vei i 'kurs opp' modus etc..

 

Kan dere her som har erfaring med vektorbaserte kart dele litt erfaringer dere har med hvilke vektorkart for Norge?

 

hilsen Tor

Redigert av btor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

med 'passende' skalering av tekst til tross for zooming og tekst alltid riktig vei i 'kurs opp' modus etc..

...............

Kan dere her som har erfaring med vektorbaserte kart dele litt erfaringer dere har med hvilke vektorkart for Norge?

 

hilsen Tor

 

OCPN viser desverre ikke teksten vannrett med vektorkart (CM93). Om du går rett sydover med Kurs-Opp så er all tekst "på-hue" ! Forhåpentligvis noe som vil bli endret i fremtidige versjoner, håper jeg !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har ikke prøvd den, men har selv denne. Den fungerer helt supert med OpenCPN. Forøvrig vil jeg anbefale å kjøpe transponder fremfor kun mottaker, prisfoskjellen er ikke all verden lengre.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Men det bekymrer meg endel at man ikke kan zoome ut noe særlig før detaljer forsvinner. For eksempel fjernes enkelte staker ol. alt for tidlig når man zoomer ut.

 

 

Vet ikke typen karter du benytter, men om du bruker cm93 vektorkarter så kan du forandre detaljrikdommen ved "CM93 Zoom Detalj" som du finner under "Verktøy" og under fanen "Vektorkarter"

 

Forsøk å forandre fra 0 til f.eks. +2

 

 

Men burde ikke detaljrikdomen være lik uansett hvor mye man zoomer? Jeg synes for eksempel en stake forsvinner for tidlig når man zoomer ut.

 

 

Ellers er jeg fortsatt misfornøyd med detaljenivået når man zoomer ut.

 

 

Men hvis du sammenligner maxsea med opencpn og zoomer inn ett trangt sund med mange staker. Så zoomer du deg ut til en eller flere staker forsvinner. Her er maxsea flinkere til å beholde detaljer selv når man zoomer ut.

 

Jeg ser du stadig nevner at detaljrikdommen forsvinner for tidlig når du zoomer ut. Dette kan du da endre på selv i forhold til standardoppsettet som følger ved installasjon av OpenCPN, og hvor detaljrikdommen står med verdien 0. Har du ikke lest svaret til Mateco hvor han enkelt og greit forklarer deg dette, jfr. sitatet hans lenger oppe?

 

For ordens skyld gjentar jeg hvordan du selv kan stille detaljrikdommen i kartet ved ulike zoomnivå, såfremt du benytter CM93-kart:

 

Velg "Verktøy" på verktøylinjen og deretter "Vektorkarter". Endre "CM93 Zoom detalj" fra 0 til for eksempel 4. "CM93 Zoom detalj" befinner seg til høyre og litt under midten på siden. Da vil du beholde mye større detaljrikdom når du zoomer ut.

 

Og om du tenker deg om, skjønner du sikkert hvorfor detaljrikdommen ikke kan være den samme for alle zoomnivå. Da ville kartet blitt tilnærmet uleselig ved stor utzooming(liten målestokk).

 

Jeg benytter ikke OpenCPN til navigasjon selv, men har testet det ut litt hjemme i sofaen. Programmet er egentlig enkelt og brukervennlig. Det negative er at OpenCPN ikke leser C-MAP CM-93/3. Det gjør derimot programmet med C-MAP CM-93/2, men det formatet selges ikke lenger. De som har C-MAP CM-93/2 fra før, får derimot kjøpe oppdateringer.

 

Det er flere andre nye formater av elektroniske kart som ikke kan brukes i OpenCPN. Man henvises da i OpenCPN, med unntak av C-MAP CM-93/2 og enkelte typer rasterkart(som er veldig gammeldags), til gamle og utdaterte kartprodukter som ikke lenger selges, eller piratprodukter...

Link to post
Share on other sites

Hei :smiley:

 

Jeg er spent på om mateco (Bjørn) har hatt ork og/eller anledning til å nyinstallert Win XP på sin båtPC, eller om han har funnet feilen som forårsaker dårlig funksjon (unormal treghet) med kartvisningen i "kurs opp- modus" på OpenCPN?

 

Det hadde vært fint med tilbakemeldinger, - slik at andre eventuelt også kan ha nytte av erfaringene/løsningene!

 

 

Jeg for min del har konsentrert meg om å teste ut og å skaffe meg brukererfaring på de tre Windows OS'ene: XP, Vista og Win7.

 

Mest fordi det har fungert veldig bra sammen med OpenCPN 2.5.0, og at det er en kjennsgjerning at for de aller fleste jeg "hjelper" igang, så er det med en eller annen windows-maskin de har!

 

Som nok et eksempel på en meget vellykket og topp fungerende kartplotter, så kom en båt-kamerat dragende for et par dager siden med en to år gammel liten laptop som han ønsket å kunne bruke bl.a. som kartplotter i båten:

 

Acer Aspire One med 11,6" LED skjerm

Atom 520 prosessor 1,33 GHz

1 GB RAM minne

Win XP Home

 

+ at han kjøpte seg en GPS puch GM 720, for en billig penge hos Clas Ohlson!

 

Maskinen har fungert helt topp til alle de oppgaver han brukte den til, og den var også helt ajour med SP3 og ellers alle Microsoft Update oppdateringene etter denne servicepack'en.

 

RESULTAT:

Etter noen minutter med program/driver installasjon, så var det ut på "biltur" for å vise han de viktigste funksjonene, og med 1. sek. oppdateringsfrekvens på kartet/skjermen i "kurs opp-modus" samt at han også ønsket "se fremover-modus", - ja så virker det helt topp med båten i nedre kant av skjermen/kartet hele tiden, og med båtens røde stiplede kurslinje pekende hele tiden så og si "rett opp".

 

Vi provoserte både OpenCPN, laptop og lesingen av kartpakken, med hele tiden å ta forskjellige svinger både til høyre, venstre og helomvendinger,- men kartet flyttet og dreide seg hele tiden helt som forventet!

 

 

Min KONKLUSJON:

De som ikke får til dette på denne (eller bedre!) type Win-maskiner, ja de har en eller annen "feil" eller "flaskehals" på f.eks. maskinvaren, driverne, OS'et eller forskjellig type utstyr som er koblet til.........,,-tror jeg!

 

Uten at jeg har noen som helst erfaring med Linux-maskiner eller IntelMac-maskiner, så går jeg bare ut ifra at de som ønsker seg slike,- og som har satt seg inn i de forskjellige virkemåtene, - også får helt topp resultat sammen med OpenCPN 2.5.0 kartplotterprogrammet.

 

 

NB!

Vil etter egen og andres erfaringer fra siste perioden med BETA- utviklingsprogramversjoner, bare presisere at disse IKKE er egnet for TRYGG navigering til sjøs.

Til dette bruker man KUN offisielt utgitte stabile versjoner, som f.eks. den sist utgitte versjonen fra nå i sommer, - OpenCPN 2.5.0!

 

Alle tilgjengelige versjoner for de forskjellige OS, kan lastes ned fra OpenCPN sine offisielle web-sider.

 

 

Lykke til alle sammen! :seeya::thumbsup::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk prøvd å innstallere dette selv nå og det var jo enkelt..

 

Lastet ned OpenCPN. Instalasjon av denne gikk smertefritt..

 

Lastet ned C-map her : C-Map 93v2 2009 --> Iso fila pakket jeg ut med WinRar til (EKS: C:\Program Files\OpenCPN\Kart ) en mappe jeg opprettet .... Gå inn på innstillinger --> Kartene --> Velg mappen du pakket ut iso fila til --> (Cm93_2009 ) Velg legg til utvalg. Trykk OK..

 

Ok kartene er inne :)

 

Enkelt og genialt..

 

Har ikke prøvd med AIS og autopilot osv. da jeg ikke har dette.

 

Har også Ipaden med Navionics samt Raymarine a65 Plotter i båten. Plotteren og Navionics er ganske like når jeg har testet, nå skal jeg sjekke disse 2 opp mot opencpn og se..

 

Morro....

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har skiftet PC og har oppdatert raster kartene fra NV- Verlag. Jeg ville gjerne teste OpenCPN med disse kartene. Tidligere har jeg brukt noen gamle BSB kart med Kap filer og det har gått bra.

 

Når jeg lastet ned plugin-filen for å bruke de nye kartene fra NV Verlag, blir disse en doc fil og finner ikke noen måte å få endret på det. Har Windows 7 på pcen.

 

Er det noen som har en løsning?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...