Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

 

Takk Geir, Det funka !

 

Nå har jeg en fullverdig nødløsning med siste stabile OpenCPN, kartpakke, og importert alle mine ruter og WP !

 

Skal bli spennende å prøve "nødløsningen" ombord!

 

Takk til dere alle bidragsytere!! :flag_bp:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hmmm....

 

Ser at OpenCpn ubuntu versjonen ikke er helt lik Windows versjonen. I versjonen så er det ikke mulig å velge norsk språkdrakt, kun Engelsk (US) samt 20 varianter av Spansk !

Ellers så bemerker jeg at verktøylinjen ikke blir usynlig som i Win-versjonen, og den har dessuten en uvane til å hoppe mitt på skjermen etter at en funksjon har vært aktivert.

 

For å benytte OpenCPN til å styre min autopilot (Simrad AP22) har jeg funnet ut at jeg er avhengig av at programmet sender RMC signal i tillegg til RMB. Dette må i såfall defineres i config-filen, som jeg ikke ser at jeg får tilgang til med ubuntu-versjonen !?!?

 

Jeg foretrekker å benytte meg av egen palettfil for bedre dagslyskontrast, men heller ikke her ser jeg noen muligheter for redigering eller fil-bytte! ??

 

Vanligvis så mottar OpenCPN (I XP windows versjon) sine NMEA setninger via en ekstern multiplexer som deretter styres til virtuelle com-porter i windows via Franson GPSgate.

I ubuntu-versjonen så vil windows naturlig nok ikke starte, og dermed vil heller ikke driverne til Multiplexer eller Franson GPSgate bli initiert og starte !?

 

Den eksterne multiplexeren er satt til å sende med 38400b via USB-kabel!

 

Blir spennende å prøve, men er litt skeptisk til om det vil funke.

 

Er i grunnen fornøyd om jeg i det hele tatt får GPS signal uten for mye mask!!

 

Ønsker meg lykke til !!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hmmm....

 

Ser at OpenCpn ubuntu versjonen ikke er helt lik Windows versjonen.

---

Ønsker meg lykke til !!

 

:sailing:

Bjørn

 

Hei igjen!

 

Artig å teste ut slike alternativer i praksis.........., men jeg har tidligere funnet ut at dette ikke er noe reelt alternativ for meg.

 

Jeg har behov for div. PlugIns, bl.a. for mine NV Digital kartbaser, og samtidig bruker jeg en del andre kjekke funksjoner som per dato også kun fungerer i Win-versjonen av OpenCPN.

 

Win XP er det OS som jeg bruker mest til nav-laptop'er og kjenner etter en del prøving og feiling noen av alle de "kriker og kroker" som eksisterer i.f.m. feilsøking og vanlig bruk.

Samtidig som jeg har "alle" nødvendige TILLEGGS- program, drivere og div. nødv. tilkoblingsutstyr til de fleste oppgaver med Win OS.

 

Jeg har løst behovet for den ekstra sikkerheten, i forhold til å ha utstyr som virker til enhver tid, - på to måter.....:

 

A)

Bruker å lage et Image av komplett konfigurert båtmaskin med Ghost 12, og gjenoppretter partisjon C:, med alle programmene og kartpakkene, på bare noen minutter ved trøbbel, - event. formatterer C: først hvis det skulle være behov.

 

B)

På alle lengre turer, eller når jeg vil kjøre dobbelt sett, med forskjellige navprogram og kartpakker, ja så så tar jeg bare med en annen komplett maskin med egen/ekstra GPS-puch og ellers helt likt konfigurert.

 

Da har jeg de valgmulighetene som jeg trenger, - enkelt og funksjonelt og så slipper jeg frustrasjonene med alle de tingene som jeg ikke kan, og/eller har tid og anledning (interesse) til å sette meg inn i.

 

:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er USB-stikken med Navigatrix og OpenCPN 2.5.0 testa ombord!

 

Og den fungerer Perfekt !. :thumbsup:

 

Mitt trådløse RF tastatur fikk vekket BIOS slik at jeg fikke endret Boot-rekkefølgen til : USB - DVD - HDD.

 

Fikk lagt opp egen kabel direkte fra GPS (parallelt med inngang til multiplexer) utgang til COM1 (Som også brukes som inngang til autopiloten fra PC) Dermed fungerer både GPS til OpenCPN og ut-signal til autopilot i OpenCPN 2.5.0 Ubuntu utgave!

 

Om PC'ens harddisk skulle svikte så er nødprosedyren svært så enkelt:

 

Slå av PC,

sett inn USB-stikken,

Slå på PC,

og start OpenCPN !!

 

Stort enklere kan det vel ikke bli !!

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle bruke NMEA vinduet i OpenCPN for å sjekke hvilken port jeg kunne bruke i GPS-oppsettet.

 

Verktøy - GPS - Huke på "Vis GPS/NMEA datastrøm vindu"

 

Stor var min forundring da det viste seg at uansett hvilke valg jeg gjorde som GPS-kilde, så viste aktuelle datastrøm-vindu de samme dataene !!

 

Skal det være slik??

 

Har testa på 3 PC'er samt Ubuntu utgave OpenCPN 2.3.1 og 2.5.0 som alle viser samme datastrøm, uavhengig hvilken valg man gjør som GPS-kilde!

 

Noe jeg gjør feil, eller er dette en "bug" i programmet ????

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg foretatt en "clean" installasjon av OCPN 2.5.0.

 

Endret i config-filen slik at autopilot mottar RMC setningen i tillegg til RMB. Endret rekkefølgen slik at RMC sendes først.

 

Og nå fungerer autopiloten som en drøm. Har foretatt et lengre strekk med mange kursendringer, og OCPN styrer nå båten via autopiloten. Må selvsagt følge med og kvittere hvis endringen er større enn 10 grader!!

 

Men ellers synes jeg programmet er svært så tregt med kurs-opp og se-forover-mode. F.eks. ved zooming så tar det litt tid før jeg får reaksjonen på skjermen (1-2 sek)

 

Ellers så følger kartet svært dårlig båten. Båten forsvinner ut av skjermbildet. Kurs-opp virker heller ikke slik det skal. Båten kan gå på tvers av skjermen inntil den forsvinner ut av bildet. Må hele tiden trykke på Følg-Automatisk knappen på verktøylinja, og da tar det ett sekund eller to før jeg får reaksjon.

 

Hele programmet synes å kjøre i "rykk-og-napp" !!

 

Når det gjelder "Kurs-Opp" modusen så lurer jeg på hvilke kriterier som må til for at den skal funke? Må OCPN ha heading signal for å funke, eller bruker den COG fra GPS'en ?

 

For ordens skyld: Kjører på XP-home SP3, 1,5 GHz Celeron M prosessor, 1 GB internminne (DDR333 minnebrikker tror jeg det sto på skjermen). Maskinen har en 160GB harddisk hvor ca.12 GB er i bruk.

 

PC'en har installert AVG gratis virusprogram. Ingen problemer med enhetsdrivere.

 

Maskinen kjører kjapt alle dens andre applikasjoner, inkl. flere andre kartprogrammer !

 

Et bilde av PC'en ut-trukket fra kjøleribbe kabinett:

 

pcinn.jpg

 

Kan det være den ekstra RMC-setningen til autopiloten i config fila som trøbler???

Det er vel den eneste forskjellen på min og andres, tilsynelatende, velfungerende installasjoner ?

 

Er det andre her inne som tester aktive ruter og autopilot-funksjonen og som ikke plages med nevnte problem???

 

Skal fortsette å "forske" på problemet, men må innrømme at jeg begynner å bli litt småfrustrert (men bare i dag får jeg håpe !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Bjørn

 

Sitat:

Kan det være den ekstra RMC-setningen til autopiloten i config fila som trøbler???

Det er vel den eneste forskjellen på min og andres, tilsynelatende, velfungerende installasjoner ?

 

Det er jo så mange mulige årsaker for dine problemstillinger med å få dette OpenCPN nav-programmet til å oppføre seg som normalt.....!

 

A)

Hvordan fungerer det uten modifisering av config-fila og uten tilkobling av autopiloten da?

Får du da programmet til å fungere normalt?

 

Jeg har installert på mange maskiner med ok fungerende XP og langt dårligere maskinspesifikasjoner enn det du har, og som fungerer perfekt og raskt!

 

B)

Anbefaler deg uansett til å skifte ut AVG med lettdrevet Avast 6 i gratis versjon!

 

 

Har du problemer da også, så ville jeg sett nærmere på Hdd og/eller selve Win-installasjonen med alt det som måtte ligge der av rester av inn og ut med programmer og drivere og registeroppføringer over tid............o.l.

 

C)

For å eliminere "alt dette", - prøv en ny HDD og "clean" minimal installasjon av din XP og kun nødvendige programmer/drivere!

Det burde jo gå så det suser.....!

 

 

Du må jo få bukt med dette, Bjørn....., før du setter kursen for Atlanterhavfestivalen i Elnesvågen neste helg?

 

 

Da drar jeg ned i havna og kaster loss for en forhåpentligvis fin langhelg-tur :yesnod::smiley::seeya:

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

............

B)

Anbefaler deg uansett til å skifte ut AVG med lettdrevet Avast 6 i gratis versjon!

 

 

Har du problemer da også, så ville jeg sett nærmere på Hdd og/eller selve Win-installasjonen med alt det som måtte ligge der av rester av inn og ut med programmer og drivere og registeroppføringer over tid............o.l.

 

C)

For å eliminere "alt dette", - prøv en ny HDD og "clean" minimal installasjon av din XP og kun nødvendige programmer/drivere!

Det burde jo gå så det suser.....!

 

 

Du må jo få bukt med dette, Bjørn....., før du setter kursen for Atlanterhavfestivalen i Elnesvågen neste helg?

 

 

Da drar jeg ned i havna og kaster loss for en forhåpentligvis fin langhelg-tur :yesnod::smiley::seeya:

 

Ship o'hoi :sailing:

 

 

 

Da har jeg vært i båten etter å ha vært på Clas Ohlson å kjøpt denne 64GB SSD disken til ca.1100,-.

 

Reiv opp pakningen da jeg kom ombord og startet demontering av PC. Den medfølgende SSD disken må monteres og erstatte gamle systemdisken i maskinen og den gamle disken må monteres i medfølgende USB-docking før kloningen av disken.

 

I pakka følger en bootbar CD med linux utgave av Acronis disk-clonings verktøy som er meget enkelt å bruke!

 

Og så viser det seg at min gamle disk har PATA (IDE) tilkobling og ikke SATA slik SSD disken har !!! :confused:

Prøvde å klone gamle disken til SSD disken montert i USB-dock'en, men det gikk ikke å starte XP fra denne (Det er også nevnt i bruksanvisningen at det ikke vil funke). :confused:

 

Så, for å fortsette med oppgraderingen så må jeg altså ha en 2,5" PATA (IDE) 32-64 GB SSD disk samt en USB-docking til tilsvarende PATA (IDE).

 

Får vel benytta den innkjøpte SSD disken til en annen maskin !!

 

Har lasta ned setup til Avast Home Edition 6.0.1203 som skal erstatte AVG virusprogrammet!

 

Skal installere og kjøre Ccleaner for å se om det hjelper !

 

Hmm..

 

Du mener vel Nordsjøfestivalen i Elnesvågen. Mulig vi tar en tur ved Grisvågleira (kjempeflott uthavn like ved med 100m flytebrygge,++) Har ikke så lyst til å bli "innestengt" i selve båthavna!

PS! Har lagt til aktiviteten i kalenderen her på baatplassen !

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

...fra ide til sata , bruker en slik i en gammel stasjonær

 

overgang

 

Takker for tipset!! Adapter er bestilt !! Håper bare det er plass til den inni den kompakte PC'en. Harddisken er plassert mellom DVD RW og hovedkort (se bildet i tidligere innlegg)

Når jeg får adapteren så kan jeg kanskje benytte en "flatkabel" slik at jeg kan forflytte/tilpasse (stripse) den opp en egnet plass inni kassa!

 

Alle som skal ha stasjonær pc i båt bør gå for SSD harddisk, gå heller ned på størrelse enn å spar på kronene.

 

Helt enig !! :yesnod:

Mange fordeler med SSD disk i forhold til "snurredisk"!! :yesnod:

 

Av den gamle harddisken på 160 GB så er 12 GB benyttet (Kunne sikkert ha slanket den med ytterligere 2 GB). Så har egentlig ikke behov for 64GB slik PC'en benyttes idag, men prisforskjellen på 32 og 64 GB hos Clas Ohlson var så liten at jeg gikk for den store. Dessuten fulgte med en USB-SATA diskadapter med den største!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

 

Når jeg får adapteren så kan jeg kanskje benytte en "flatkabel" slik at jeg kan forflytte/tilpasse (stripse) den opp en egnet plass inni kassa!

 

 

:sailing:

Bjørn

 

Da må du isåfall ha en flatkabel med hunn/hann.

Finnes sikkert det også, men det har jeg ikke tenkt på

 

Fant eksempel på en her

Vet ikke hvem som kan føre denne i Norge dog

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar ikke sorgene på forskudd !!

 

Har noen "gamle" Pc'er på loftet (og noen kjelleren) som kanskje innehar en passende flatkabel !!??

 

(Hvis ikke opererer jeg kjerringas PC, men ikke si det til noen)

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Adapter er bestilt !! Håper bare det er plass til den inni den kompakte PC'en. Harddisken er plassert mellom DVD RW og hovedkort (se bildet i tidligere innlegg)

Når jeg får adapteren så kan jeg kanskje benytte en "flatkabel" slik at jeg kan forflytte/tilpasse (stripse) den opp en egnet plass inni kassa!

 

Idag mottok jeg adapteren. Måtte på Clas Ohlson å kjøpe SATA powerkabel, deretter rett i båten for utskift. Trodde jeg !!!

Den &%@/% disken m/adapter var umulig å plassere. Fant heller ikke noen strømkabler å koble til forsyning til SATA disken og adapteren :confused:

 

Har nå bestilt ny Solid State Transcend 2.5" 64GB SSD IDE (PATA) MLC som jeg håper vil passe!

 

Må i tillegg ha et Ekstern USB 2.0 kabinett for 2.5" IDE (PATA) for å overføre fra gammeldisken!

 

Begynner å koste flesk hele denne SSD oppgraderingen. Skyldes mye surr fra eget hode! :rolleyes:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Joda, litt får jeg vel til :rolleyes:

 

Nå skal jo en slik oppgradering være enkel å utføre, men jeg irriterer meg over min egen sløvhet.

 

Hvorfor i heitaste sjekka jeg ikke hva slags grensesnittet på disken FØR jeg begynte ???

 

Kan det ha noe med at Clas Ohlson katalogen er min "dasslektyre" (Idè fabrikken), at C.O.'s forretning ligger bare en bitte-liten biltur ifra heimen (God tilgang til duppeditter), og at båten ligger myyye lengre unna (lang vei for å sjekke grensesnitt og sjekke måla)?? :rolleyes:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Til dere som kjører OCPN via Navigatrix og USB-stikk:

 

Les denne Denne Tråden på OpenCPN Norge !!

 

Omhandler:

# Øke USB-stikkens Partisjons-størrelse

# Norsk språkdrakt i Navigatrix og OCPN

# Oppgradering av OCPN

# Endring av Palett i dagslys

# Konfigurere OCPN til å sende RMC-setning til Autopilot

 

:sailing:

Bjørn

(En happy sailor) :yesnod:

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

-----

Har nå bestilt ny Solid State Transcend 2.5" 64GB SSD IDE (PATA) MLC som jeg håper vil passe!

 

Må i tillegg ha et Ekstern USB 2.0 kabinett for 2.5" IDE (PATA) for å overføre fra gammeldisken!

 

Begynner å koste flesk hele denne SSD oppgraderingen. Skyldes mye surr fra eget hode! :rolleyes:

 

:sailing:

Bjørn

 

Hei

 

Håper alle har det fint på sjøen :sailing: , og at OpenCPN 2.5.0. fungerer bra på alle de forskjellige laptop'er og operativsystem som brukes. :smiley::thumbsup:

 

Håper jo at mateco (Bjørn) også etterhvert finner ut av hva som er "synderen" og/eller "flaskehalsen" som gjør at hans system ombord med Win XP Home, ikke fungerer helt som normalt/forventet på den maskinkonfigurasjonen som han har.

 

Det er meget lett "å komme på avveie" i argumentasjonen (egne antakelser) i et forsøk på å finne årsaken til problemene!

 

Er det maskinvaren som krangler (f.eks. grafikk/skjermkort og drivere), - eller ligger feilen(-e) i et eller annet velbrukt originalt installert Win OS og/eller en kranglete harddisk?

 

Trengs det eventuelt en formattering av hdd og ny installasjon av Windows for å få bukt med feil som man drar med seg fra maskinens bruk fra tidligere........o.s.v.!

Mulighetene er mange....!

 

 

Først som sist, ønsker jeg for egen del å klarlegge følgende:

 

Jeg har erfaring kun fra Windows-maskiner og OpenCPN 2.5.0 skal i utgangspunktet fungere helt topp på alle nyere laptop'er med et visst minimum av kraft, - uavhengig av om operativsystemet heter XP, Vista eller Win7..........! :thumbsup::yesnod:

 

Jeg bruker daglig alle disse OS på forskjellige maskiner, som da er i jevnlig bruk til alle mulige arbeidsoperasjoner og maskinene er da selvfølgelig helt oppdaterte med alle Windows ServicePack'er og oppdateringer ellers til de forskjellige OS og installert programvare!

 

I utgangspunktet har jeg kun EN erfaring å melde og det er at OpenCPN 2.5.0 er en fryd å bruke på alle maskinkonfigurasjonene, og de fleste av dem er ofte med på sjøen og /eller er med på "demonstrasjoner" av bl.a. kartplotterfunksjonen til andre båtvenner!

 

Med dette ønsker jeg KUN å fortelle at dette datautstyret fungerer helt topp, uten problemstillinger til mitt/vårt bruk og behov, - andre får velge fritt av alle andre tilgjengelige alternativer til sitt behov! :thumbsup::smiley::yesnod:

 

Vi alle foretar vel en normal utskiftning av maskinene etter som data-utviklingen fortsetter......, men disse noen år gamle maskinene kan jo få et nytt liv som DEDIKERTE kartmaskiner for de som har slike behov.

 

Forutsetter at maskinen er "i orden" rent komponentmessig og at den har en "maskinkraft" som var vanlig på disse mest aktuelle vanlige 15,4 " laptop'ene fra en ca. 4-5-6... år siden.

 

Min erfaring er da at etter at det er bestemt at denne "gamle" maskinen nå fremover skal være en DEDIKERT kartmaskin og kun til dette behov........, ja, så sier det seg selv at det er fornuftig å få ut og vekk alt som måtte ha bygd seg opp over års bruk i Windows-installasjonen.

De fleste har vel en Recover funksjon (partisjon)på maskinen eller man ny-installerer fra en originalt medfølgende Windows installasjons-CD! (MEN, jeg sier ikke at det er helt nødvendig å gjøre dette for å bruke den som fremtidig kartplotter!!!)

 

Deretter blir det KUN å legge inn OpenCPN 2.5.0 og annen eventuelt nødvendig nav-programvare med drivere o.l., - slik at man oppnår å få en god og stabil DEDIKERT kart plotter til glede i massevis av år fremover......! :thumbsup::smiley::yesnod:

 

Som eksempel på slike 15,4" -maskiner som fungerer meget bra til formålet, kan bl.a. nevnes:

A)

En Toshiba med

XP PRO, 1.73 GHz Intel Pentium M prosessor og 512 MB RAM minne

 

B)

En Acer Travelmate med

XP PRO, 1,66 GHz Intel Core2 Duo T5500 prosessor og 2 GB RAM minne

 

C)

En Fujitsu/Siemens med

Vista, Intel Celeron 1,86 GHz prosessor og 1 GB RAM minne

 

Sist helg fikk jeg forespørsel fra en god ("litt eldre enn meg") båt kamerat, som hadde så lyst på kartplotter i snekka si........., jeg var i tvil om dette ville virke bra nok, - når han forklarte og "dro frem" hvilken laptop han hadde tenkt til dette formålet.......?

 

Jeg tok det som en utfordring og for testens skyld, samtidig som det jo er trivelig med en god "kaffe-prat" mens vi installerte og konfigurerte oppsettet.

Resultatet ble overraskende bra etter at vi blanket maskinen og la inn fra scratch:

 

D)

Win XP PRO SP1, på en gammel DELL laptop med 699 MHz Pentium III M-prosessor, 256 MB RAM, og med eget dedikert ATI skjermkort.

 

OpenCPN 2.5.0. fungerer helt etter forventningene, båtens bevegelser vises hele tiden i senter av skjermen ("se fremover" -mode) og kartet snur helt fint i "kurs opp- mode"

 

 

Lykke til videre, mateco (Bjørn) med å prøve å finne ut hva som ikke fungerer som normalt med din Win XP Home -maskin, - for den burde jo etter alle solemerker fungert meget bra med de Spec's du tidligere har oppgitt at maskinen har :rolleyes::seeya: ???

 

NB!

Kanskje du kan få noen videre tips til løsning på din maskin's funksjonsproblem, hos sjefen for utviklingen av dette programmet, bdbcat (Dave) som har sin e-post kontakt adresse oppgitt i programmet under ?-knappen.

Slik jeg har forstått det etter den direkte kontakten jeg har hatt med han ved flere anledninger gjennom beta-testingen frem mot dagens stabile OpenCPN versjon 2.5.0, så bruker han fortsatt Win XP selv!

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjører også en desikert 12V pc til OpenCPN 2.5, jeg kjører også maxsea 10 samtidig og ett program som viser vind bedre enn de to andre. Maxsea har jeg brukt i 5 år og det fungerer knirkefritt, ulempen er at det ikke støtter AIS. OpenCPN fungerer stort sett bra men noen ganger henger det og napper jeg ut nettverkspluggen ett sekund så kommer programmet. Det er via nettverket jeg mottar alle nmea strengene så det er nok en sammenheng der. Ellers er jeg fortsatt misfornøyd med detaljenivået når man zoomer ut. Jeg liker også å dele skjermen i to, en med liten skala og en med stor, kan OpenCPN det?

Link to post
Share on other sites

OpenCPN fungerer stort sett bra men noen ganger henger det og napper jeg ut nettverkspluggen ett sekund så kommer programmet. Det er via nettverket jeg mottar alle nmea strengene så det er nok en sammenheng der.

 

Kan også være en IRQ-konflikt, har vært borti det med eksternt tilknyttet hardware. Slet veldig med deet på et eksterne lydkort for en stund siden, den hadde tatt samme IRQ som nettverkskortet. Måtte da endre IRQ på nettverkskortet, og problemene ble borte. Mulig at gps-mottakeren din bruker samme IRQ som nettverkskortet. Da kan det henge litt innimellom. Jeg kjører eksklusivt open pc på en minipc ombord, og har overhode ingen problemer. fungerer helt knirkefritt hos meg.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

------

Ellers er jeg fortsatt misfornøyd med detaljenivået når man zoomer ut. Jeg liker også å dele skjermen i to, en med liten skala og en med stor, kan OpenCPN det?

 

Hei Frøken Fryd :sailing:

A)

Har også prøvd MaxSea men greier ikke helt å registrere/se for meg hva du mener med at du er misfornøyd med detaljnivået med OpenCPN når du zoomer ut...?

Noen forløsende Screenshots av problemstillingen?

 

B)

Dele skjermen i to?

Forstår ønsket for jeg har programvare som har dette som implementert funksjon.

Det har ikke dagens OpenCPN versjon så langt jeg vet, men på det originale OpenCPN-forumet var det en tråd forleden der noen kom med div. "workaround"-løsninger for å få det til "på en måte" i praksis.......!

 

Skulle ønske, Frøken Fryd, -at du med din innsikt/praktiske erfaring på dette området, kunne bidra med forslag og ideer i den videre utviklingen av programmet som starter nå til høsten igjen med beta-testing av det som blir hetende OpenCPN 2.6 BETA build xxxx, og som skal lede frem til en ny stable release ved førstkommende årsskifte og som da blir hetende OpenCPN 2.7.0. (Hvis det tidligere etablerte tidsskjema/plan videreføres!) :smiley::yesnod::thumbsup:

 

På nyåret 2012 starter enda en ny beta-utvikling (2.8 BETA build xxxx) videre igjen, og som skal munne ut i en ny stabil utgivelse av det som da blir hetende OpenCPN 2.9.0. til sommeren (juni) 2012. :smiley::yesnod::thumbsup:

 

Derfor utfordrer jeg deg og alle andre som vil bidra til at programmet blir enda bedre og med de funksjonene vi etterhvert ønsker oss........., til å registrere seg på OpenCPN original forumet og på den måten få direkte kontakt med utviklerteamet og inspirere alle andre til gode ideer for programmet.

 

Jeg kan skrive under på at det er personer som er ydmyke for den felles oppgaven, høflige og meget hyggelige bekjentskaper alle sammen av de jeg har vært i kontakt med i hvert fall.....! :seeya::thumbsup:

 

Det er også viktig å ha med på laget fremover nå, en hel gjeng med ivrige BETA-TESTERE som gjør alt de kan for å finne bugs og direkte feil, etter som de forskjellige beta-utgavene fremover utgis.

 

NB!

Det er viktig for meg i denne sammenheng å understreke at man må ha tilgjengelig en egen maskin til testformål, og IKKE under noen omstendigheter bruke sin stabile velfungerende OpenCPN 2.5.0 kartplotter til BETA-test oppgaver.

 

 

Ha det fortsatt fint "på bøljan blå" :flag::seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...