Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Hei Nemo :-)

 

Win 7, - ja da kan du f.eks. skrive inn "Mappealternativer" velge "vis" -flippen og gå ned til og ta vekk huken på et valg der om "Skjul filetternavn for kjente filtyper"

 

Da kan du få slettet .doc i enden på den aktuelle filen din, - og så få lagt den inn i plugins-mappen i OpenCPN.

 

 

Lykke til med dine nye kart! :thumbsup:

 

Jeg regner vel også med, - eller ihvertfall så anbefaler jeg sterkt at du kun bruker siste offisielle stabile versjon OpenCPN 2.5.0!

 

Ship o'hoi :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er kartene oppe og går på OpenCPN.

 

Noen overraskelser bruker det jo å være. Jeg ble nektet av pcen å legge inn plugin filen i Plugin, det viste seg at mappen var skrivebeskyttet. Når skrivebeskyttelsen ble tatt av, gikk det greit. Skrivebeskyttelsen gikk automatisk på igjen etterpå.

 

Jeg hadde fra før noen gamle kap filer i samme katalogen, dermed ville OpenCPN bare laste inn disse. Etter at jeg fjernet disse filene, ble alle de nye filene lastet inn i programmet. Når virker programmet med kart fra Lindesnes til Trondhjem.

 

Nok en gang - takk for hjelpen!

Link to post
Share on other sites

Hei. Har nettopp installert OpenCPN med CM93 og nesten alt ser ut til å fungere fint, men eg kan ikkje sjå stedsnavn på kartet. Kva er det som gjer det? Eg har kika igjennom heile menyen, men finer ikkje noko om tekst på kartet. Og så lurer eg på om det går ann å justere størrelsen på symboler og merker på kartet.

 

Mvh Bellen

Link to post
Share on other sites

Helt riktig som Frøken Fryd sier, og det er jo også mange andre slike hurtigtaster (Hot Keys) for forskjellige funksjoner.

 

Trykker man på A+ - knappen i verktøylinjen så kan man også velge stedsnavnene (ENC-tekst) av eller på!

 

 

Hvis man går inn på ? - tegn knappen i verktøylinjen og på Hjelp-flippen, så kommer det opp en engelsk bruksanvisning som ble lagt med i programinstallasjonen da programmet ble utgitt.

 

OBS!

Denne er ikke helt oppdatert/ajour med en del forandringer i tidl. funksjoner og det mangler korrekte beskrivelser av helt nye funksjoner!

 

 

Jeg har vært i kontakt med de respektive i utviklerteamet, og vet at de forsøker å få online-wikien mest mulig ajour frem mot den nært forestående nye Beta-program utviklingen videre av programmet.

 

Sjefen sjøl, Dave (bdbcat) sørger for at det blir tatt et "snapshot" av online-wikien, før den begynner å reflektere/få med seg de forandringene i de nye beta-versjonene av programmet som blir i betastadiet fremover....!

 

Brukes Google Chrome- nettleseren så får man jo også enkelt oversatt denne online wikien til en noenlunde forståelig norsk språkdrakt.

 

Jeg har nettopp levert inn noen nye forandringer til wikien, - slik at den per dato ser ut til å være "ganske" ajour med OpenCPN 2.5.0., etter hva jeg har fått med meg hittil ved en "rask" gjennomgang! :yesnod::smiley:

 

Medlem roger-jo har også denne gangen sagt seg villig til å lage en "norsk" bruksanvisning fra denne mest mulig ajour Google oversettelsen av online wikien og ut ifra den lage både en Word-fil og en Pdf-fil, som da kan lagres lokalt på maskinen. (Kan lastes ned fra Dokumentarkivet her på baatplassen når den er klar.)

 

Eller kanskje han venter til Dave (bdbcat) får laget et "Snapshot for versjon OpenCPN 2.5.0" med det første, som i tilfelle blir tilgjengelig som en nedlastbar fil fra download-sidene til OpenCPN?

 

 

Takker uansett for velvilligheten fra alle som bidrar til fellesskapet og som er med på å gi en best mulig bruks-/nytteverdi av OpenCPN 2.5.0 for oss alle! :seeya::thumbsup:

 

:seeya::yesnod::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle Opencpn-guruer der ute. Jeg har nå brukt opencpn i hele sommer og synes det fungerer milevis over hva jeg hadde trodd. Jeg har aldri brukt kartplotter før, og synes dette programmet er både enkelt å bruke og veldig stabilt. Sliter dog med at skjermen er vanskelig å lese i sterkt sollys, men det er jo ikke programmet sin skyld, heller at jeg var gjerrig med valg av pc. Bruker en liten billig Compaq minipc. Synes derimot at mitt kart inneholder (på enkelte steder) litt lite detaljer, og vurderer å kjøpe en annen kartbrikke. Lurer i den forbindelse litt på hvilke kartbrikke dere andre bruker, og deres erfaring med deres kartbrikke. Jeg bruker CM93 fra ifjor.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg har skiftet PC og har oppdatert raster kartene fra NV- Verlag. Jeg ville gjerne teste OpenCPN med disse kartene. Tidligere har jeg brukt noen gamle BSB kart med Kap filer og det har gått bra.

 

Når jeg lastet ned plugin-filen for å bruke de nye kartene fra NV Verlag, blir disse en doc fil og finner ikke noen måte å få endret på det. Har Windows 7 på pcen.

 

Er det noen som har en løsning?

 

 

Hei igjen Nemo og andre som bruker rasterkartene fra NV Digital.

 

Dave (bdbcat) har nå laget en ny versjon av denne nødvendige plugin (Men fortsatt bare tilgjengelig for Windows versjonen), der han også nå har laget dette slik at vi får den ned fix ferdig uten å måtte forandre fra .doc.....!

 

Re: NV Digital Verlag Chart PlugIn

Hi there....

 

I have uploaded a new version (1.1) of the nv-charts Plugin (Windows) for OpenCPN.

 

There are no functional changes. Some changes in text strings to properly reflect the source of the charts and encryption algorithms. Also, the download comes as a Windows .dll, so no need to rename from .doc as the Forum download previously required.

 

Kan lastes ned fra OpenCPN sine offisielle websider

 

 

 

 

Enjoy!

Dave

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må ursäktas om detta spörsmål redan har blivit besvarat, men tråden börjar bli l-å-n-g...

 

Saken är att jag har OpenCPN installerat på flera datorer och då undrar jag om man kan ha vissa support-filer ss waypoints och Routes gemensamma i t ex Dropbox, så att jag sedan har aktuellt register gemensamt av t ex Waypoints och Routes (och maps) till alla datorerna?

 

Vore ju smukt om man kunde underhålla t ex waypoints i 'resursdatorn' hemma och sedan njuta av sitt backoffice work när man kommer på sjön!?

 

Hur göra?

 

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

jag sedan har aktuellt register gemensamt av t ex Waypoints och Routes (och maps) till alla datorerna?

 

Vore ju smukt om man kunde underhålla t ex waypoints i 'resursdatorn' hemma och sedan njuta av sitt backoffice work när man kommer på sjön!?

 

Hur göra?

 

 

 

Hva med å ekspotere "GPX" fila til en minnepinne, og så i importere "GPX" til neste PC.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svar till Roger-jo,

 

 

Jo såklart man skulle kunna använda memory-sticks, men Drop-box är ju ett synnerligen välfungerande system där man lagrar all sin information i ett 'cyber-moln' och som sedan distribuerar alla filer till alla datorer man ansluter. Filerna lagras och uppdateras sedan automatiskt på alla anslutna datorer. Fungerar suveränt. Några Gb är gratis sedan kostar det någonstans kring $50 för ytterligare 50 Gb. Genom att spara sina arbetsfiler på det sättet så är man alltid uppdaterad på alla datorer, tex vad avser sina sjökort.

 

Detta har jag gjort med mina sjökort, och det fungerar utmärkt, det är ju bara att peka på Sjökorts-biblioteket i Drop-box från OpenCPN.

 

Så det var där jag tänkte ha mina routes and waypoints och sedan koppla alla OpenCpn på mina datorer till dessa gemensamma Waypoint och Routes filer.

Det gäller väl egentligen bara att veta var OpenCPN sparar Waypoints och Routes.

 

Nu ser jag jag att Roger-jo skriver att det skall vara "gpx" fil. Vara hittar jag den?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nu ser jag jag att Roger-jo skriver att det skall vara "gpx" fil. Vara hittar jag den?

 

 

Når en lager en rute, så åpner jeg "rutebehandleren" og lagrer ruten med navn i en mappe på en minnepenn.

 

Den file er en GPX fil og kan imporeres til en annen PC .

 

gpx_fil.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tack Roger för att Du kommit med förslag hur detta skulle kunna lösas.

 

Dina ideer går ut på ett export/import förfarande så att waypoints och routes skulle kunna göras tillgängliga för OpenCPN i andra datorer.

 

Men jag tror inte att detta helt skulle uppfylla mina förväntningar.

 

Jag söker en lösning där samma Waypoint (och Route och Spår) filer automatiskt skulle delas mellan olika installationer av OpenCPN i olika datorer.

 

Då skulle man alltid ha samma /senaste/ uppsättning Waypoints i alla datorer man använder.

 

Om filen lagras i DropBox så hanterar detta program automatiskt eventuella konflikter om filen uppdateras samtidigt i olika datorer.

 

 

 

:flag_sw:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med halvautomatisk oppdarering :rolleyes:

 

Hva om du bruker knappen "eksporter alle " Før du lukker OpenCpn og lagrer den på DropBox , så har du siste utgave av rute og spor der og på neste PC starter du med å importere fra DropBox.

 

Har du finlest manualen om evne?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Det meste av datamaskiner ombord her er palleprodukter og jeg skulle gjerne kunne bruke de, på den ene macbooken har jeg OpenCPN 1.3.6 denne har noen fine knapper som jeg kan trykke på og få opp tidevann, på kona sin macbook så installerte jeg versjon 2.5.0 på denne så ser ikke lenger disse tidevannsknappene like ut og de fungerer ikke.

 

På min gamle versjon så restarter programmet innimellom så jeg regner med det er noe bugs der men jeg kvier meg for å oppgradere om jeg nå mister tidevannsfunksjonen.

Noen tips til å rette tidevannsfunksjonen på den nyeste versjonen ?

 

 

Fra cruiserforum

 

the current version 2.3.1 and has been built for any Intel Mac running Tiger or later. It is stable, but a couple of features do not work: Tides/Currents and S-57 Object Query
Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, har søkt på forumet uten å finne noe om mitt problem.

Hvordan får jeg vekk/dimmet den øverste linja på skjermen hvor man bla kan minimere/maksimere skjermbildet. Problemet er at denne linjen ikke blir "dempet" når jeg kjører i mørket med nattmodus, dette gjør at jeg blir blendet av denne linjen (har klart å få vekk verktøylinjen nederst på skjermen). Har brukt elektriker tape til å blende denne linjen, men det er jo ikke noen full god måte å gjøre det på..

Har diskutert dette med mine venner i supperådet,slekninger,naboer etc uten å få hjelp.

Noen som kan hjelpe meg? Ha ei fortsatt fin helg :cheers_wine:

Mvh Balle Klorin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...