Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Dette må testes i morgen, jeg har brukt programmet endel nå de siste ukene og det er bra. Men det bekymrer meg endel at man ikke kan zoome ut noe særlig før detaljer forsvinner. For eksempel fjernes enkelte staker ol. alt for tidlig når man zoomer ut.

Link to post
Share on other sites

.............. Men det bekymrer meg endel at man ikke kan zoome ut noe særlig før detaljer forsvinner. For eksempel fjernes enkelte staker ol. alt for tidlig når man zoomer ut.

 

Vet ikke typen karter du benytter, men om du bruker cm93 vektorkarter så kan du forandre detaljrikdommen ved "CM93 Zoom Detalj" som du finner under "Verktøy" og under fanen "Vektorkarter"

 

Forsøk å forandre fra 0 til f.eks. +2

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei :sailing:

 

Da har Dave (bdbcat) akkurat offentliggjort den nye versjonen av OpenCPN! :thumbsup:, som vi alle har gått og ventet på.

 

Anbefaler derfor alle som måtte ha tidligere versjoner og betautgaver på forskjellige stadier til å oppgradere sin installasjon til denne nye stabile versjonen.

 

 

OpenCPN Version 2.5 Release

ANNOUNCEMENT:

 

OpenCPN Version 2.5.0 is released, and available for immediate download.

The version is a major feature upgrade and maintenance release of OpenCPN.

 

OpenCPN is a free and OpenSource navigation package running on Windows, linux, and Macintosh computers.

 

Some features of OpenCPN include:

- Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC, cm93) digital chart display

- Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking.

- AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring

- Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities

- Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.

- Broad International Language support

 

OpenCPN is designed to be easy to install, configure, and use daily.

OpenCPN may be freely downloaded and installed without cost, registration, or time limits.

 

New and Enhanced Features for OpenCPN Version 2.5.0

 

1. Per-Cell offset adjustment for cm93 charts

2. Transverse Mercator chart quilting.

3. Selectable full screen quilting option.

4. Configurable lat/lon gid lines.

5. Variable screen dimmer function.

6. Improved Tide/Current information window.

7. Configurable "Layers" function, enabling selectable display of fixed objects.

8. Improved and extended AIS functions, including

a. Euro Inland support

b. Base Stations and ATONs

9. Selectable FullScreen display mode.

10. Integrated Route Planner function, with Tide table support.

11. Enhanced GUI functions, with floating transparent Toolbar.

12. Several new language options.

13. Improved internal memory management.

14. Improved Autopilot output support.

15. New Multi-leg Measurement tool.

16. Improved Vector chart symbology.

17. Improved integrated Tide/Current data accuracy.

18. Improved Route definition interface, including selectable Route colors.

19. Full conformance for all platforms, especially including Macintosh OS X.

20. Greatly improved staility on all platforms, as a result of extended Beta testing.

21. Many, many improvements in the basic User Interface, while maintaining the ease-of-use that

OpenCPN is widely known for.

 

PlugIns:

1. Enhanced Dashboard PlugIn with several new instruments.

2. Enhanced GRIB PlugIn with isobar graphic depiction.

3. Extended PlugIn interface definition allowing greatly increased PlugIn functionality.

 

We hope you enjoy the new features of OpenCPN Version 2.5, and look forward to your continued feedback.

 

Download OpenCPN Version 2.5.0 at

OpenCPN | Download OpenCPN software for free at SourceForge.net

 

For PlugIns and other useful information, visit our support website at

OpenCPN | Official OpenCPN Homepage

 

The OpenCPN Development Team

Dave Register, Lead Developer <bdbcat@yahoo.com>

 

 

 

Dave (bdbcat) er heller ikke verre på det enn at han i et eget innlegg takker alle for innsatsen frem mot dette sluttproduktet, som vi alle kan være stolte av og helt sikkert få mye glede av fremover.....!

 

 

 

Re: OpenCPN Version 2.5 Release

Beta Test Team....

 

Well, we did it! 2.5 has launched, and is safely in orbit.

 

It goes without saying (but I'll say it anyway) that we could not have produced such a robust and reliable Release without the patience, tenacity, and broad knowledge base of our Beta Test Team. You should all be proud. I know I am.

 

Well done. I thank you all.

 

Special thanks go to the PlugIn developers. I think we have proved the concept with this Release, and look forward to more PlugIn extensions as we go forward.

 

I could go on and on with kudos, but I'll stop here. You know who you are, and what you did. Be proud.

 

What's next?

I'll take a bit of a breather, and then we should start some higher level discussion regarding a roadmap for the future. Several of the team have indicated to me that they have ideas in that direction, and now is the time to make some plans. Lets all step back one pace and look a bit farther out....

 

By all means, let it be known that we are not done yet. There is a universe of blank bits out there, just waiting for a chance to be useful.

 

My heartfelt thanks to all.

Dave

 

 

 

Ship o'hoi til alle sammen, og ha en fortsatt

fin sommer med mye båtliv og GLEDE på sjøen. :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke typen karter du benytter, men om du bruker cm93 vektorkarter så kan du forandre detaljrikdommen ved "CM93 Zoom Detalj" som du finner under "Verktøy" og under fanen "Vektorkarter"

Men burde ikke detaljrikdomen være lik uansett hvor mye man zoomer? Jeg synes for eksempel en stake forsvinner for tidlig når man zoomer ut. En annen ting jeg opplever er at kartet lager skygge av seg selv, altså det tegnes oppdatert kart mens det gamle kartet fortsatt ligger der, blir en slags refleks på en måte (i gamle analog tv verden).

Link to post
Share on other sites

Hei Frøken Fryd!

 

Jeg har nå over en lengre periode testet og kjørt de forskjellige BETA-programversjonene på mange ulike maskinkonfigurasjoner med hovedvekt på OS'ene Win XP, Vista og Win 7.........., og har hele tiden forsøkt å "fremprovosere" eventuelle "bugs".

 

I vennegjengene i flere båthavner, - har jeg ikke tall på alle installasjonene jeg har hjulpet til med å få installert og konfigurert......., og jeg har foreløpig ikke merket noe til de to problemstillingene som du nevner!

 

Det kan kanskje være verdt å ta jobben med å rense ut alt gammelt som finnes på maskinen din og som er relatert til OpenCPN og dine kartpakker, for så å foreta en frisk installasjon av den nye stabile versjon OpenCPN 2.5.0 og at kartpakken(-e) blir nyinstallert og aller helst plassert på rota av C:

 

Kan det være at noen av dine filer i kartpakken er blitt skadet/korrupt?

Dette er nemlig noe OpenCPN - programmet er meget "nøye og kresen" på å lese....... prøv en annen kartpakke!

 

 

Skulle du fortsatt få dine nevnte problemer, så er jeg sikker på at Dave (bdbcat) og resten av utvikler-teamet hos opencpn.org, ville sette stor pris på at du nevner/skriver om dette på OpenCPN-forumet med eventuelle skjermdumper og ikke minst hva loggen måtte ha av info når dine problemstillinger oppstår!

 

 

Takker for din interesse for OpenCPN og eventuelle bidrag for å gjøre programmet enda bedre i fremtiden.....! :smiley::seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Mulig litt dumt spørsmål og mulig det står nevnt lengre oppe. Når jeg skal oppdatere OpenCPN, må jeg avinstallere den gamle og så installere nyversjon, eller holder det å kun installere nyversjonen så vil den oppdatere den gamle av seg selv?

Link to post
Share on other sites

Henrik....

 

A)

Det eksisterer ikke noen "dumme spørsmål" når det gjelder dette her, - en plass begynner alle og så lærer man litt her og litt der. Det er ihvertfall veien jeg har gått og fortsatt går...!

 

B)

Hvis du har en av de siste betaversjonene fra tidligere (tror det er fra og med OpenCPN 2.4. BETA build 523 versjonen og nyere), så skal det gå helt bra. :thumbsup:

 

Det er i tilfelle de ekstra installerte Plugins fra tidligere versjoner før dette som skaper problemer, så i tilfelle man har disse eldre 2.4 Beta-versjonene, så er den enkle løsningen å slette innholdet i Plugins-mappen i programmet, før man installerer/oppgraderer med OpenCPN 2.5.0.

Eerpå er det bare å installere de ekstra Plugins, av nyeste utgivelse, som man eventuelt har behov for.

 

OBS!

Hvis det er snakk om oppgradering av den forrige stabile versjon 2.3.1, så er det bare å oppgradere rett frem, fordi den versjonen hadde ikke innebygd muligheter til installasjon av ekstra Plugins den gangen.

 

NB!

Forutsetter selvfølgelig at tidligere installasjoner fungerer som de skal i utgangspunktet...... :seeya::yesnod:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det være at noen av dine filer i kartpakken er blitt skadet/korrupt?

Kartpakken er fin den siden den leses av maxsea uten feil.

I går oppgraderte jeg til den nye versjonen (2.5) og problemene er borte - case closed :giggle:

 

Jeg ser noen få endringer rent synlig, jeg kommenterer noen av de:

-Ved ais kollisjons varsel bringer programmet seg selv øverst, dette er fornuftig selv om jeg kjører ett annet program parallelt. Det som derimot er mindre fornutig er at jeg ikke får bekreftet varslingen før ny varsling om samme faren spretter opp. Det gjør eksempelvis inn og ut zooming i kartet vanskelig. Det hadde vert en fordel at varsel om samme båt ikke dukket opp igjen før om x antall minutt. Mulig man kan tweake registeret eller noe her.

-Vanskelig å sammeligne detaljenivået men jeg kunne tenkt meg flere detaljer i ett nivå til når man zoomer ut. Jeg legger merke til at programmet ikke klarer å tegne to kartområder i detalj samtidig. Finn for eksempel frem gjøtakanal og se hvor lang man kan zoome ut før kartet er ubrukelig. OpenCPN imponerer meg, men vi vil vel poengter hva som kan forbedres regner jeg med. :thumbsup:

 

Noen ting savnes også, eller ligger på øsnke listen da.

-ais mkd, altså en dialog hvor man kan sende meldinger til andre båter via ais, eller redigere egen voyage data.

-lagring av ais data slik at navnet kommer frem med en gang, gjerne en alarm for valgfrie båter.

-I ais targets oversikten ønsker jeg destinasjon i en kolonne. Destinasjonen forteller meg om båten kommer til å beholde kursen eller ikke.

-ais cpa beregnes kontinuerlig, jeg kunne tenke meg at linjen mellom egen kurs og det andre fartøyets kurs tegnes opp selv om fartøyet ikke er kommet innenfor kriteriene for å gi alarm.-jeg savner også justering på størrelse på tekst og symbol, når man bruker liten skjerm med høy oppløsning blir det smått.

 

I dag var jeg faktisk i en rundkjøring på havet, greit med opencpn da!

Link to post
Share on other sites

Har ikke helt fått teken på hvordan man lager ruter i OpenCPN...omstendig..."Avslutt rute", ...ikk på punktet, velge slett ...rutepunkt. Er det noe jeg overser?

 

For meg høres det ut som du gjør ting litt vel komplisert.

 

Lag rute:

 

1. Bærbar PC

2. Stressless

3. Kaffe

 

Zoom ut for å få oversikt. Sleng opp en rute fra punkt A til punkt B.

Zoom inn. Legg inn flere punkter, og flytt punkter som ligger feil.

Zoom inn enda mer, og finjuster punktene.

 

Jeg legger punkter nær båer, nes og lignende.

 

Gikk nettopp fra 340 NM langs kysten av nordland og troms etter en rute jeg laget i vinter. 98 punkter hver vei, og bare et punkt som ikke var helt rett plassert i forhold til en bro. Man kan ikke stole 100 % på disse hjemmesnekra rutene, men ved å legge punktene opp mot kritiske punkt så vet du når du skal skjerpe deg.

 

OpenCPN og PC er foresten et mye bedre valg en en ren kartplotter. Mye bedre presisjon. Blir aldri mer kartplotter på meg.

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen folkens!

 

Jeg har noen spørsmål vedrørende PC kartprogram, slik som OpenCPN, og alernativ til bruk av vanlig harddisk.

 

(1)

Jeg ser at bl.a. Clas Ohlson har en SSD disk på 64 GB som med enkle grep overtar systemet med medfølgende programvare.

Slik jeg forstår SSD disken så er dette en "minne-disk" uten bevegelige deler og derfor mere pålitelig, den er raskere, og den er dessuten strømgjerrig og bråker ikke.

 

(2)

Et kombi alternativ: Hva med å legge kartdataene på en USB (2.0) minnestikk istedet for på harddisken? Vil da minnestikken avlaste bruk av harddisken?

 

Noen som har noen formeninger om slike løsninger ??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen folkens!

 

Jeg har noen spørsmål vedrørende PC kartprogram, slik som OpenCPN, og alernativ til bruk av vanlig harddisk.

 

:sailing:

Bjørn

 

Hei Bjørn (mateco) :thumbsup:

 

Vi venter ikveld nytt innrykk av feriegjester, og fikk spørsmål om jeg innimellom leken med barnebarna kunne se på en laptop som over lengre tid har begynt mer og mer å oppføre seg "litt merkelig" ved at den er blitt tregere i enkelte situasjoner, og ellers også kan finne på å slå seg av under oppstarten av Win XP og ellers også helt uten noen påviselig grunn under vanlig bruk!

 

Kan jo være mange årsaker........., men fikk de forleden dag til å boote maskinen med en Ubuntu - plate, for å forsøke å ihvertfall eliminere om årsaken er ekle komponentfeil i selve maskinen.

 

Resultat:

Maskinen kjører perfekt (kjører direkte fra Ubuntu-plata UTEN å involvere Hdd'n og Windows!) og maskinen koblet også opp på trådløst nettverk uten problemer........ , derfor fikk jeg de da med en gang til å kopiere ut alle bilder og andre viktige filer de helst ikke ville miste, over på en vanlig ekstern HDD, mens maskinen nå gikk fint fra Ubuntu-plata.

 

Fremdriftsplan:

Mistenker da først og fremst defekt Windows-installasjon og/eller skrantende 5 år gammel Hdd som årsak til elendigheten!

Skal nå få testet ut diverse innfallsvinkler/mulige årsaker steg for steg, bare i ren nysgjerrighet og ikke minst for muligheten av å få nyttig erfaring og "kunnskap" i praksis. :thumbsup::rolleyes:

 

A)

Skal først få prøve med ny vanlig Hdd, der jeg vil "speile" den gamle, for så etterpå å prøve å reparere den eksisterende Win-installasjonen ved å boote maskina med Win-plata og bl.a. kjøre Recovery-konsollen.

 

B)

Siden det er tatt kopi av alt viktig på maskinen så er jeg vel tilhenger av helst å lage en ny frisk Windows installasjon fra scratch......., men kan det bli bra uten så spares jo mye arbeid med å ny-installere ALLE programmene og updates o.l. (Puuhhh!)

 

C)

Vil derfor i denne prossesen vurdere å prøve denne SSD hardisken fra CO som du nevner, og ellers vurdere andre nyere Hdd-løsninger, når jeg nå først er igang for å eksperimentere litt på dette!

 

D)

Vi har vel tilsammen 6 slike identiske laptop'er i familien, så jeg skal få sammenlignet hvordan de eventuelt oppfører seg med OpenCPN 2.5.0 og diverse kartpakker på forskjellige medier som bl.a. USB2 minnepinner med ulike specs i forhold til bl.a. ulik lese/skrive hastighet o.l.!

 

 

Det blir også spennende å høre hva du kommer frem til av gode løsninger for dine behov og/eller problemløsninger, - Bjørn!

 

Uansett, lykke til du også.... :seeya::sailing::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har i dag forsøkt mer med OpenCPN og programmet imponerer, jeg passerte ett område med cargobåter i alle retninger og med OpenCPN var planleggingen mye enklere enn uten. Når sikten er 1nm og man ser på radaren targets i alle retninger er det praktisk at man kan se hvor båtene skal og dermed vike for de rette. Var flere som vek for meg også selv om de var 200m lange, veldig beroligende med kalkulasjonen som presenteres grafisk.

 

Båtene kunne godt blitt presentert i sin riktige størrelse, da må kompasskurs brukes som utgangspunkt, mens kursvektoren tas fra COG.

Link to post
Share on other sites

NAVIGATRIX er en Linux pakke som inneholder "ALT" du trenger for navigasjon på PC.

Den har OpenCPN, program for Astro navigasjon, værdata, email via radio og mye mye mer...

 

Jeg har lastet det ned og lagt det på en 16GB SD brikke. Der er det fortsatt mye plass igjen til å lagre kart og andre filer/programmer.

Skulle harddisk, eller Windows feile - dytter jeg inn SD brikken, booter maskinen og jeg er igang med Linux utgaven.

Det kan selvfølgelig også lagres på en USB stikke og bootes/kjøres derfra.

 

Alt sammen kan lastes ned fra linken ovenfor - gratis :yesnod:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvordan får en inn AIS signaler på andre båter???? Har dere en AIS mottaker som er koblet til pc-en?? Hvordan fungerer dette???

 

 

Jeg bruker en bærbar gps Garmin som kilde. dette fungerer helt flott, men jeg skulle hatt gps signaler til vhf en også. Forslag til hvordan jeg skal lure til dette???

 

Ha ein fortryllende helg!

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

NAVIGATRIX er en Linux pakke som inneholder "ALT" du trenger for navigasjon på PC.

Den har OpenCPN, program for Astro navigasjon, værdata, og mye mye mer...

 

Jeg har lastet det ned og lagt det på en 16GB SD brikke. Der er det fortsatt mye plass igjen til å lagre kart og andre filer/programmer.

Skulle harddisk, eller Windows feile - dytter jeg inn SD brikken, booter maskinen og jeg er igang med Linux utgaven.

Det kan selvfølgelig også lagres på en USB stikke og bootes/kjøres derfra.

 

Alt sammen kan lastes ned fra linken ovenfor - gratis :yesnod:

 

Geir :seeya:

 

Heisann GeirT !!

 

Dette virket MEGET interessant !!

Virker som en slik løsning er både billig og driftsikker og tror at mange kan ha en sikkerhet i å ha en slik USB-stikk liggende om harddisken på PC'en skulle svikte !

 

(A)

Men her er jeg på usikker grunn. Kunne du gi en kort innføring hvordan jeg skaper en slik bootable USB-stikk ??

(Har vært inne på siden du linker til men er usikker på fremgangsmåten og har heller ikke kjennskap til Linux OS)

 

(B)

Kan en slik bootable USB-stikk lages fra en Vista PC (Hjemmefra) til å kjøre på stasjonær båt-PC med XP-home (fast installert i båten)??

 

(C )

Hvordan er da prosedyren på å bruke denne stikken når uhellet oppstår (harddisken krasjer i båt-PC'en og med XP) ??

 

Meget takknemlig for oppklarende svar!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

(A)

Litt usikker på fremgangsmåten - men å lage en USB-stick er relativt rett frem. Kommet mange fine programmer som gjør jobben. Bla. denne.

 

(B)

Ja! :-) Kan tilogmed BRUKES på maskinen hjemme uten å påvirke systemet. Det kreves dog at maskinen kan "boote" fra USB, denne funksjonen kom for noen år siden. Så sitter du med noe "gammalt ræl" er det ikke sikker dette fungerer. Da må du gå gå igang med å lage en live-CD.

 

(C )

Prosedyren er enkel. Skru på pcen, trykk inn knappen som får opp boot-menyen (F11 for noen hovedkort). Alternativt gå inn i BIOS (Delete, F2, F10... avhenger av hovedkort) og velg bootsekvens med USB først. Anbefaler denne metoden, da kan du gjøre dette i forkant. De gangene du behøver å starte på USB'en er det bare å skru av pcen, sette inn usb-sticken og skru på.

 

 

EDIT:

Ser nå at HER ligger et "eget" program for å lage usb-saken. Hiv ned første download (ISO-fil), så nummer to. Start programmet, velg ISO og USB-stick og trykk "ok" :-)

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en stikke på 8GB for å få plass til alle kart i tillegg til Navigatrix pakken. Men siden det er harddisken din - jo større jo bedre.

 

Gå til Download siden til Navigatrix.

 

Der ser du Step 1 - Hent ned filen navigatrix.iso og lagre den på harddisken.

Så klikker du på Step 2 og henter ned filen navigatrix-setup.exe

Når den er lagret kjører du den og får opp dette bildet.

 

navig.jpg

 

Trykk på Browse knappen under Step 2 i dette bildet og velg navigatrix.iso i mappen du lagret den.

Sett inn USB eller SD kort og finn ut hva den blir hetende på PC'en din. E: eller F: osv..

Velg denne i Step 3 og klikk Create.

Når du er ferdig er alt installert på brikken/stikken.

 

--------------------------

 

Det neste er å sette opp PC'en din slik at den finner stikken/brikken som første valg.

Dvs. en PC kan settes opp til å lete etter operativsystemet den skal bruke på forskjellige steder.

Man får da valget mellom f.eks. Primary Harddrive, Secondary harddrive, USB, CD, DVD..

I BIOS (PC'ens oppsett) kan man sette hvilken rekkefølge PCen skal lete.

 

Du må da sette USB som første og Primary harddrive som andre valget.

Når USB eller SD er satt inn vil Navigatrix starte, er de ikke det går den videre til harddisken og starter Windows.

 

Hvordan du går inn i BIOS på din maskin - må du selv finne ut. Det bruker å være en eller annen F tast

som skal holdes nede helt i oppstart av maskinen.

---------------------------

 

Det jeg har skrevet her + litt mer, finner du også på engelsk her på Navigatrix's siden.

 

Når du har fått det til å kjøre, kan du så kopiere inn kartene til brikken/stikken, slik at de er tilgjengelige dersom harddisken tar kveld.

 

Lykke til.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvordan får en inn AIS signaler på andre båter???? Har dere en AIS mottaker som er koblet til pc-en?? Hvordan fungerer dette???

Ja, det er riktig. Du må ha en AIS mottaker.

Den koples til PC'en via en serieport som må settes opp til riktig hastighet.

 

Du kan ikke ta det fra nettet. For det første er det vanskelig å finne online AIS data i riktig format.

Finner du dem er de dårlig oppdatert i tid og dekning. Dessuten blir det dyrt og upraktisk.

 

Med en mottaker mottar du signalene i sanntid fra de som er mest interessant å se, dvs. de som er nærmest deg.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk til Chrisrik og GeirT !! :thumbsup:

 

Laster ned filene i dette øyeblikk !!

 

Men har enda et spørsmål:

 

PC'en ombord har et trådløst tastatur som bruker RF (radiofrekvens). Bør jeg ha et "fast" tastatur for å vekke BIOS ved oppstart??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Angående opprettelse av USB-stikk med Navigatrix:

 

Dette gikk kjempeflott!! :thumbsup: og takker for utmerket hjelp så langt!!

 

Som nevnt her så endret jeg Boot-rekkefølgen til først å sjekke USB før DVD-drive og deretter Harddisken. Fungerte kjempeflott. Rask og stille (kan nesten ikke høre PC'en)

Fikk også lagt over CM93 kartdataene.

 

Så enda et spørsmål:

Dette OS'et er, for meg, upløyed mark!!!

 

Forsøkte å oppgradere OpenCPN til versjon 2.5.0, men er usikker på hvilken av disse filene skal jeg laste ned, og hva gjør jeg med den??

Forsøkte med Ubunto 32 bit, men da fikk jeg en ukjørbar fil med ".deb"-endelse !??

 

??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Legg .deb-filen i mappen /tmp.

Åpne komandolinjen og skriv inn

 

 

$ cd /tmp

 

$ sudo dpkg -i package.deb

 

 

Dette gjelder Ubuntu, og andre Debian-distroer.

 

For de som prøver seg på Linux, så må dere lære dere om repositories (tror det er rett stavet). Korrekt oppsatt, så vil systemet selv oppdatere programmene dine ved behov.

 

I Ubuntu åpner man Synaptic, og setter det opp slik det skal være. Har ikke brukt Linux på over et år, så jeg kan ikke hjelpe med dette nå.

Redigert av BAN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...