Cruiseliner Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Dette er det neppe noen som tror. Jeg tror det i hvert fall ikke. Råolje som går inn i rafineriene kjøpes der den er tilgjengelig, helt uavhengig av hvem som har pumpet den opp. Det vesentlige her er imdidlertid at BT's olje med all sannsynlighet er rafinert på Statoils rafinerier. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Sjekk dette Google søket. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Det vil de neppe svare på, i det hele tatt er det vanskelig å få svar på slike spørsmål fra Biltema Enig! Men det har i flere år vært en offentlig hemmelighet at når det gjelder motorolje så er innholdet på biletma-kannene det samme som på Statoil stasjonene. Ja, men så var det det med kildene igjen da... Sjekk dette Google søket. Absolutt interessant, men uten å ha finlest alle treffene virker det som om det stort sett er meninger spredt av lekfolk på andre fora. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Tror noen her virkelig at all smøreolje kjøpt hos Statoil er hentet opp fra et hull i f.eks Nordsjøen hvor det står Statoil, pumpet opp til en plattform det står Statoil, fraktet til et raffineri hvor det står Statoil med et skip eeiet av Statoil, kontrollert av en som er ansatt hos Statoil osv osv og helt til det ender opp i en plastflaske på en Statoil-stasjon og merket med Statoil? Jeg vet ikke hva du vil fram til med dette, men poenget er vel at når man kjøper olje ønsker man en viss kvalitetssikring på at den holder hva den lover mht. tilsetningsstoffer og egenskaper. Når man kjøper Statoil føler man vel en trygghet med det, og hvis det viser seg med sikkerhet at oljen fra BT er eksakt den samme til en lavere pris er jo det et godt kjøp Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Ser ut til at BT olje ikke kun er ett tema her på BP. Har selv brukt BT Mineralolje på mine gaml e grønne de siste 7-8 årene. Tviler sterkt på at BT faker med spesifikasjonene, så lenge de er i orden og motorene går greit, er jeg fornøyd. Hadde jeg hatt nyere motorer under 5 år gamle. Er jeg nok mer usikker på om jeg hadde brukt BT oljer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hadde jeg hatt nyere motorer under 5 år gamle. Er jeg nok mer usikker på om jeg hadde brukt BT oljer. Ja, ikke sant! Men hvis du med sikkerhet hadde visst at oljen var et Statoilprodukt hadde du kanskje ikke nølt? Det er nettom derfor jeg er så opptatt av kilden til disse ryktene, alle har hørt noe, men ingen VET Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bearded Beast Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Bare fortell folk store nok løgner ofte nok og de vil tro på dem. Det er meget mulig det er samme basisoljen bare andre additiver. Det er også mulig det er samme sluttproduktet. MEN har noen her tatt seg bryet med en enkel hands-on sammenligning noengang mellom Bt og statoil? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Nei, men noe sier meg at du kan opplyse oss. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 jeg har, for endel år siden, også hørt det av folk innenfor Biltema. At Statoil skulle lage egne varianter for dem, med dårligere egenskaper enn det de selv selger, høres mildest talt usannsynlig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Det er meget mulig det er samme basisoljen bare andre additiver. I følge mine marginale kunnskaper om olje så er det vel nettopp tilsetningsstoffene som er selve hemmeligheten i vaffelrøra? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 (redigert) Ja, ikke sant! Men hvis du med sikkerhet hadde visst at oljen var et Statoilprodukt hadde du kanskje ikke nølt? Grunnen min er heller. Hvis det hadde blitt noe problemer med en motor innenfor garantibestemmelsene og det viser seg at jeg hadde brukt BT olje og ikke "orginal" VP olje på de grønne( hvor er VP raffeneriet?). Hadde jeg muligens fått problemer med garantien. Selv om BP oljen har spesifikasjonen i orden. BT er ett FY ord i enkelte kretser, fortjent eller ufortjent. Egentlig lite aktuelt for meg. Tviler på om jeg noen gang får en motor hvor ikke garantitid er gått ut for lenge siden. Lager ikke sånne gamle dagse motorer som jeg vil ha lengre. Redigert 5.Oktober.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Mitt forrige innlegg skulle startet med. Tviler ikke på at biltema oljen er like god som andre "Kvalitetsoljer" på markedet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Jernbåten Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det skulle ikke forundre oss et sekund om smøreoljen til Statoil skulle komme fra Castrol som eies av BP. Tror neppe at Castrol, eller andre, vil selge slumper fra produksjonen sin til f.eks. selskaper som Biltema der de f.eks. har hatt uflaks med blandingsforholdet slik at oljen ikke holder mål. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det skulle ikke forundre oss et sekund om smøreoljen til Statoil skulle komme fra Castrol som eies av BP. Der tror jeg du er like i nærheten av noe. Statoil lagde i alle fall tidligere ikke sin egen olje, og for en del år siden var det Castrol de solgte med sitt navn på. Når det gjelder Biltema oljen så er jo spesifikasjonene identiske med Statoils , og kannene er identiske med unntak av fargen. Og kilder i Biltema systemet har lekket opplysninger om at oljen kjøpes fra Statoil. Som de sier: If it walks like a duck, talks like a duck and even looks like a duck, then it probably is a duck... Ellers så har jeg kun brukt Biltema olje på bilene mine de siste 6-7 årene, etter at jeg ble lei av prisene på Valvoline sine produkter. Og den eneste plassen jeg har merket forskjell er i lommeboken! Så jeg kommer til å fortsette å bruke Biltemas oljer, dette er et produkt som er fullt på høyde med alt annet på markedet etter min erfaring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Jeg vet ikke hva du vil fram til med dette, men poenget er vel .... Poenget er i all enkelhet at du ikke har noen garanti for at det produktet som befinner seg i en flaske merket med Statoil har hatt noe som helst med Statoil å gjøre før det endte oppi denne flasken. Men, ja, Statoilmerket på utsiden bør rimeligvis gi en viss garanti for at kvaliteten er bra, men hva tilsier at innholdet i en flaske av ukjent merke men med nøyaktig samme specs og solgt over disk i en større og velkjent kjede er noe dårligere? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Prisen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjøtunga Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Prisen. Vennligst forklar en enkel tulling som meg hva som gjør vannet på en flaske merket VOSS verdt en million ganger mer enn vannet i springen? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Cruiseliner Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Nå er det vel ganske åpenbart, noe denne tråden også underbygger, at når det gjelder olje er det neppe prisen som avgjør kvaliteten. De som føler seg bedre ved å kjøpe dyr olje må gjerne gjøre dette, så får andre la være. Men å hevde at billigere olje med tilsvarende specs som dyr olje er noe dårligere, finnes det rett og slett ikke holdepunkter for. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Der tror jeg du er like i nærheten av noe. Statoil lagde i alle fall tidligere ikke sin egen olje, og for en del år siden var det Castrol de solgte med sitt navn på. Dette vår i så fall før Mongstadrafineriet, som vel ble ferdigstilt for rundt 25 år siden. Fra den tiden Staoils produkter ble markedført under navnet Norol. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Dette vår i så fall før Mongstadrafineriet Raffinerer de syntetisk olje på Mongstad? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mouche Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Raffineriet på Mongstad i Hordaland er et moderne, høyt oppgradert oljeraffineri med en kapasitet på 10 millioner tonn råolje per år. Raffineriet er det største i Norge og det er middels stort i europeisk sammenheng. Det eies av selskapet Mongstad Refining, hvor Statoil har 79 prosent og Shell 21 prosent. All råolje som raffineres på Mongstad, kommer fra norsk sokkel. Den største produksjonen er bensin, diesel, flydrivstoff og andre lette petroleums-produkter. De tyngste komponentene i råoljen går blant annet til produksjon av petrolkoks, som er et viktig råstoff til anodeproduksjon i norsk aluminiumsindustri. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
GlennIversen Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Ser ut til at BT olje ikke kun er ett tema her på BP. Hadde jeg hatt nyere motorer under 5 år gamle. Er jeg nok mer usikker på om jeg hadde brukt BT oljer. BT oljen er ganske så diskutrert norden over ja. En ting folk ikke tenker på er at gamle motorer skal ha god smøring de også, greit det sikkert koster mindre med motor-ras på en motor fra 70-80 tallet kontra en fra 2000-2010, men jeg personlig mener at man bør nesten være mer kresen på motoroljen på en gammel motor, for den er mer slitt og utsatt og dermed trenger den beste smøring som er for at den skal holde. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Polarn Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Sjekk dette Google søket. Biltemaolje, er nå ikke fra Statoil lenger. Etter at Statoil lubricants ,la ned Fagerstrand, og produserer all smøreolje i fabrikken Statoil i Nyneshavn, har de ikke kapasitet for storkunden Biltema lenger. Biltema får nå oljen ferdig embalert til personbil , fra Englands største uavhengige smøreoljeblander Carlube. Outboard totaktsoljen kommer fra Kroon oil, et Nederlandsk firma. Redigert 6.Oktober.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
hifo Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Vennligst forklar en enkel tulling som meg hva som gjør vannet på en flaske merket VOSS verdt en million ganger mer enn vannet i springen? Vannet er vel dokumentert ikke noe bedre kvalitet. Jeg tror\ velger å tro dyr olje ( castrol ,valvoline osv ) har bedre kvalitet enn biltema innenfor de samme spesifikasjonene..Dvs , tilsetniger som gjør at den feks har lengre holdbarhet iflg de samme spesifikasjonene , mens den billige varianten "eldes" fortere.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
bliss X Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Jeg tør ikke kjøpe olje på biltema bortsett fra to takt olje til en gammel moped. Har gjort det en gang til en gammel bil jeg skulle selge. Jeg gjorde da kjøper oppmerksom på at bilen hadde ny olje fra biltema. Tør ikke bruke biltemaolje på noen av mine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.