Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

. Men er veldig i tvil om den får erstatte en kartplotter som eg har planlagt å kjøpe.

Er underveis mellom Haugesund og Oslo i skrivende stund. Ipad og Simrad kartplotter ombord - har brukt padda 99 % av tiden. Mye enklere,raskere og hendig.Er allerede blitt helt uunværlig. Ikke kjøp kartplotter - bortkastete penger etter min mening. Har hatt diverse plottere gjennom tidene, Er mektig imponert over padda.

Link to post
Share on other sites

Men er veldig i tvil om den får erstatte en kartplotter som eg har planlagt å kjøpe.

Du er jo så heldig at du kan teste nesten gratis :) Det hele handler vel om funksjonalitet f.eks. enkel kobling til vhf. Selv ville jeg hatt en dedikert plotter. Programvaren til iPaden er enda for dårlig og c-map kan ikke levere, og det de har vist frem så lang er ikke godt nok.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jepp eg skal teste dette billig! Men er skeptisk av natur. Ingen ting hadde vært bedre en at Ipad kunne tatt denne jobben og. Men når en så enkel ting som kurs opp ikkje er mulig på Ipad kartene så meiner eg det ikkje er godt nok. Et ønske de fleste nok vil ha, og burde vært med i et program.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3G 16gb og det funker helt utmerket for meg, bruker padda til å surfe + kartplotter, er kjempe fonøyd. Var ute en tur på fjorden igår og syntes

Padda er mye greiere som kartplotter en simrad nx 40 som jeg har fast ombord. Jeg kjøpte padda på grunn av mangel på kartplotter på flybridgen.kan anbefales

På det varmeste:)

 

FLOTT :thumbsup: da er den billigste IPADèn med 3G bestillt for akkurat samme behov.

 

Takk for den :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Mitt første innlegg fra ipad :thumbsup: og jeg har lest denne tråden. Har en 64 Mb 3G pad. Er det navionics app dere bruker for Kartplotter? Hva er dummy tipsene for enkelt å komme i gang? Funker GPS uten simkort?

 

Hei bitteliten.

Ipaden trenger ikke sim kort eller Wi-Fi hfor å fungere som gps.

Jeg bruker Navionics på Ipad som extra plotter.

Last ned programmet Navionics Europe, åpne appen og gå på Settings og trykk på " last ned kart".

Du får opp et kart over europa, dra og merk området du vil bruke.

Kartet lastets ned. Trykk på GPS på menylinjen og så er du igang...

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Den skal funke i hele europa, men det er noen steder som den ikke får meg seg, uten at jeg vet hvorfor...

Du må nok laste ned navionics "Carib & s America" for å få inn Falklandøyene...

Har du Iphone så kan du laste ned Iphone Appen som jeg har gjort, da blir det billigere og den skal funke på Ipad også,

men med dårligere oppløsning...

;-)

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg lastet ned Navionics appen. Jeg fikk beskjed om å laste ned kart. Har valgt ut et interessant område synes jeg - men er det slik at man da må betale ekstra for de kartene vi laster ned via appen?

 

Noen tips om gode AIS apper?

 

AIS er et signal som sendes via VHF antennen og må dekodes før "plotteren" forstår det . For Ipaden sitt vedkommende kan dette "dekodete" signal foreløpig kun fanges opp via WiFi.

Digital Yacht var først ute med en slik boks , den kalles IAIS

 

ais_ipad.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg tror man kun betaler en gang for europakartet så laster man ned de områdene man trenger, jege har ikke blitt trekt noe ekstra for områdene

Jeg har lastet ned. jeg er kjempe fornøyd med NAVionics kartet, igår var jeg ute en tur på fjorden, jeg skrudde ikke på simradplotteren en gang brukte kun

Padda.

Link to post
Share on other sites

Vil AIS informasjon vises i Navionics kartet, eller må man ha et annet program åpent når man bruker Digital Yacht sin tråløse AIS mottaker?

Jappen

 

Fant svar på spørsmålet ditt :thumbsup:

 

Digital Yacht recommends the iNavX app (www.inavx.com). Compatible with Navionic’s charts, iNavX provides a complete set of navigation functions that turns your Apple device into a full function electronic chart plotter. It supports waypoints, routes and tidal data and is beautifully simple to use. It even overlays GRIB weather data. iNAVx sell and support this app directly and the cost is just $49.95 (click here).

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte mer på "ais kikker hjemme" apper.

Har seilt fra Haugesund til Oslo i påsken og brukt ShipFinderHD med godt resultat,bra oppdatering og den registrerte alle større skip jeg så med blotte øye bortsett fra i et tilfelle. Kontrollerte med Bastøyferja hvor jeg så 3 båter i sjøen samtidig :Appen registrerte det samme.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...