Mjösseiler Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Hei! Har en skilsö 23 foter med bukh DV36, og er veldig godt fornøyd. Har seilt med den i en sesong (2014). Ble anbefalt å prøve å få tak i bukh fordi de er bra. En tung og robust motor! Jevn og pen gange uansett turtall. Anbefales. Men hvilke olje er å anbefale på motor og girkasse? Kan jeg fjerne termostaten når den går i ferskvann med åpent kjølesystem? Regner med at alle er med åpent system, men hva er forskjellen på ferskvannskjøling og saltvannskjøling, mener begge er åpne systemer. Er vel ikke ofte lukket system i snekkemotorer? Mvh Mats. Sitér dette innlegget Skilsö 23 og bukh dv36. Mjøsa Link to post
hanto1 Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Hadde kjørt med samme termostaten, ingen vits i og bytte på gammel motor. På motoren bruker du en mineralsk 15-40 olje. Husker ikke helt på gearet, men tror jeg brukte samme olja der ( hør evt med Univa for og være sikker) DV36/48 med ferkvannskjøling har lukket system med varmeveksler på motor. Bukh er gode og stillegående motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Okay, men er det spesiell type maling man bruker med tanke på både varme og forhold? Og hvilken grunning/primer bør man benytte? Jeg har veldig lyst til og ta opp motor fra båt, men har ingen hjelpemidler til og få gjort det. Tok av ventil dekselet, og må si jeg ble litt overasket. Har også vært i kontakt med LSM Diesel i Danmark, og ifølge de er det vann i olja. Jeg syntes olja var litt kornete.. Noen med litt mer peiling her kanskje. Hør med Univa I Arendal eller Firmaet som holder til på Blommenholm som er veldig gode på Bukh...Blommenholm Motorverksted...der får du veldig god hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Mjösseiler Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 hanto 1: kjølesystemet er vel åpent? Tar inn kjølvann og kjører det igjennom for så å spytte det ut igjen bak med eksos? Sitér dette innlegget Skilsö 23 og bukh dv36. Mjøsa Link to post
hanto1 Svart 6.Februar.2015 Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 På en ferskvannskjølt motor med varmeveksler sirkulerer ferskvannet i "lukket" system. Samme som på en bil, men i båt er "radiatoren"( varmeveksleren) kjølt med sjøvann og ikke luft. På din direktekjølte motor går kjølevannet ( fersk eller salt) igjennom motoren og ut eksosen. Er således et åpent system. Din motor kunne levers i 2 utgaver både direktekjølt som du har & en ferskvannkjølt utgave med varmeveksler og lukket system på ferskvannsiden. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 6.Februar.2015 Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 På min gamle dv36 var det åpen kjøling, inn under og ut bak. ingen varmeveksler altså. Ser at det ble nevnt at denne motoren er behagelig stillegående, ikke min erfaring nei. Jeg er sterkt hørselshemmet og ble nesten glad da også jeg mente å kunne "høre" igjen da motoren gikk Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Februar.2015 Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 Da er det noe galt med den, eller den er ikke riktig justert. En DV 36 skal male "som en katt" når den er i orden. Når tok du sist en ventiljustering? Eksospotte? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
hanto1 Svart 6.Februar.2015 Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 DV 36 var vel den mest stillegående motoren i flere tiår. Byttet selv til 4 cyl yanmar i en båt jeg hadde, måtte da støyisolere. Går også mye stiller enn volvo i fra samme tidsrom. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 6.Februar.2015 Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 (redigert) Grunnet endel rust og vann i olja lurer jeg på om hvilke konsekvenser/utfordringer man bør,ta for og ta ut motoren og sette den inn igjen. Er det snakk om oppretting og problem? Jeg har veldig lyst til og ta motor ut av båt, men er det store utfordringer og få alt på plass igjen, sånn at motor og aksling fungerer optimalt Det er snakk om en Dv20. Redigert 6.Februar.2015 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Noen som vet hvor man kan kjøpe utstyr til og ta ut ventil, samt justere? Sitér dette innlegget Link to post
Mjösseiler Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Jeg skal legge opp det elektriske på både båt og motor nytt, Bukh dv36, er det greit å bruke opp igjen samme kvadrat på kabler etc? Kunne tenkt meg å få ryddet opp i alt det elektriske ombord. Sitér dette innlegget Skilsö 23 og bukh dv36. Mjøsa Link to post
KarmaZ Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Jeg lurer på om noe vet hvor man kan få kjøpt ny kontakt for El-nettet fra motor til instrument. Det originale på min Bukh DV20, så har det røket, og jeg ønsker en ny kontakt, da en plug and play løsning er bedre enn og strekke kun kabel.. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Har du hørt med Univa i Arendal? Eller Blommenholm båtservice.... Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Hei. Noen som har byttet eksosbendet på en DV48? Boltene i turbohuset som holder bendet på plass burde byttes.Er de skruvd inn fra utsiden eller må turboen denonteres Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
haknuts Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 (redigert) Oops Redigert 28.April.2015 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
haknuts Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 (redigert) Noen som vet hvor man kan kjøpe utstyr til og ta ut ventil, samt justere?Jeg brukte en pipe til lambdasonde for å presse sammen fjærene med en tvinge som var stor nok til å gape over toppen, pipen og fjærene. Åpningen i pipen gjør at du kommer til å få demontert låseklipsene Redigert 28.April.2015 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Jangul Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Tenkte å dele noen erfaringer ang Bukh Dv36: Ang girolje så skal det brukes SAE 30 olje på denne.Forrige eier hadde brukt 15/40 olje som er feil iflg Blommenholm båtservice.Bruk av feil olje gjør at lamellene slites mye raskere.Litt dårlig bilde men type kasse er bw-7 Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Er det mest sannsynlig at det er vannpumpa som gjør at jeg har fått vann i olja?? Har hørt om kanskje slitte simringer/oringer kan være problemet?? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) Det er vel på de stedene der vann og olje grenser mot hverandre med en vegg imellom, at vann kan gå den veien. Feil på vannpumpa vil vel bare lekke vann uten at det kommer inn i olja. Det er minst to andre steder som jeg tror er mer sannsynlige: Oljekjøleren (men ljetrykket vil normal være høyere enn vanntrykket der) - og kjølekappene rundt hver sylinder. Bådfe sylinderforinger og skillevegger mellom kjølekappen og oljekammeret - pluss gummitettinger nederst på sylinderforingene er vel steder dette kan skje. Uten at jeg har noe konkret erfaring med dette selv. Det kan være andre her som vet mer enn meg om dette. Det er kanskje lurt å si hva slags motor det handler om, selv om du tidligere har nevnt at du har DV 20. Min måte å sjekke oljekjøleren: Jeg tok en sykkelslange og delte den. Hver av de lølse endene monterte jeg på endene til oljekjøleren (med slangeklemmer). Deretter punpet jeg opp sykkeslangen gjennom sykkelventilen med en luftkompressor til ca 100 kr fra Biltema. Med trykk på slangen, puttet jeg kjøleren i en vannbøtte og så etter luftbobler. Redigert 6.Juli.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
KarmaZ Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Glemte og skrive hvilken motir, det er Dv20. Jeg byttet i vinter toppakning, og så antydninger til vann i olja da. Men nå etter en dagstur ser jeg at det er vann i olja. Jeg var tidligere usikker på vannpumpa, men kanskje det kan vere som du sier også.. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Hvordan så det ut når toppen var av? mye tæring i kjølekanaler? hvordan er eksos manifoilen? ingen lekkasje i akselhylsa til impellerpumpa? (mener det er et dreneringshull under hylsa der. Hullet er ikke tett? Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Ja var endel tæring i kanalene, men jeg har ordnet det, så de skal være bedre enn de var. Bestilte i uka simring og oring til vannpumpa, men ser nå når jeg fikk delene at de er til vannpumpe med 6 hull og ikke 4 hull som jeg har.. Pokker også, passer vel ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Er det noen som har byttet sjøvannspumpe og rør til oljekjøler på en dv 36 ?? Er det et helv....?? Sitter i en Scand 25! Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Er det noen som har byttet sjøvannspumpe og rør til oljekjøler på en dv 36 ?? Er det et helv....?? Sitter i en Scand 25! Vet ikke hvor god plass du har til å skru nederst på båten der. Men få ut dynamo og starter først, så går det ganske greitt. Du bør ha håndtert en fastnøkkel før, er kanskje ikke for de helt nybegynnere. Pass på messingpakninger og slikt så det blir tett etterpå også. Sjøvannspumpa under termostathuset burde også gå greitt for de fleste som allerede er der at de tør å skru litt, tror jeg. -Så det har dryppet salvann fra vannpumpa og ned på oljerøret under, kanskje? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Jangul Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Vet ikke hvor god plass du har til å skru nederst på båten der. Men få ut dynamo og starter først, så går det ganske greitt. Du bør ha håndtert en fastnøkkel før, er kanskje ikke for de helt nybegynnere. Pass på messingpakninger og slikt så det blir tett etterpå også. Sjøvannspumpa under termostathuset burde også gå greitt for de fleste som allerede er der at de tør å skru litt, tror jeg. -Så det har dryppet salvann fra vannpumpa og ned på oljerøret under, kanskje? Ja det drypper ned på noen rør jeg ikke ser men kjenner og der har det blitt rust så jeg tør ikke la de være:) Tenkte å bytte hele pumpa da den ser ganske så irret ut etter lekkasje:(( ser ikke helt hvordan den sitter men ser noen skruer på "enden" av motoren....vanskelig å forklare....men har skrudd som mekaniker noen år så går på med friskt mot og god hjelp herifra så blir det bra:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.