Jump to content

Nasking fra andres båter - vær obs på denne båten


bliss X

Recommended Posts

Å påstå at dette er et privat forum er vel litt drøyt så lenge alle har tilgang til å lese det som blir lagt ut.

Gapestokken trodde jeg vi hadde kvittet oss med i dette samfundet og atpåtil for en bagatell. Trodde ærlig talt at Moderator brukte "vær varsom"-plakaten som en retningslinje her inne men de er vist mer opptatt av at tittel på innleggene overholder bestemmelsene så ingen skal lese noe de ikke kan svare på..... Godt jobba folkens!!

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig både veldig synd, ja sågar litt skremmende, at så mange ser så lett på en sak som dette, og nærmest "lovliggjør" tyveri av gjenstander så lenge denne har en begrenset, eller mindre, verdi?

Det var nettopp en av hensiktene, med denne tråden, Mouche.

Å få belyst hva slags holdninger enkelte har til "mitt og ditt".

Link to post
Share on other sites

Enig i at all "nasking" burde bli anmeldt. Men poenget til svært mange her inne er riktig, at innlegg med bilder som dette kan misstenkeliggjøre alle i oslo området med samme type båt. Jeg har selv en kamerat med lik båt. Ligger riktignok ikke i oslofjorden men svært nære. Er det han som er "banditten"? vil alle som har sette dette innlegget.

 

Jeg hadde blitt hissig om noen la ut et slikt innlegg med bilde av en båt som var lik min egen, uten å ta med reg nummer etc. Ville kjørt rundt hele sommeren og følt meg skyldig.

 

Men uansett:

Dette resulterte i masse morsomme innlegg da (som vanlig)

Link to post
Share on other sites

Støtter BlissX fullt ut. Det må advares mot slike folk som ikke har noen som helst respekt for andres verdier.

 

Jeg synes det er trist at jeg skal føle meg tryggere i New York enn i Oslo. Uten at dette skal bli en politisk diskusjon støtter jeg tanken om nulltolleranse for kriminelle handlinger. 3 crime act i Carlifornia er nok å dra det litt langt - men i Norge i dag er det for lett å komme unna.

Link to post
Share on other sites

Tjuv(pakk) skal ikke forsvares :smash:

 

Jeg driver/eier selv flere foretak og har også hatt en del besøk av disse individene som ikke kan forskjell på "mitt og ditt". Har kastet bort endel timer på anmeldelser av smårask da det har null for seg. Blir bare henlagt alikevel. De gangene jeg har "snakket" til tjuv"pakket" har det også blitt slutt på det.

 

I Bliss X sitt tilfelle kan jeg ikke skjønne annet enn at vi bør takke han for hans engasjement. Viss noen raser rundt i mitt distrikt og stjeler fra båter, uavhengig om det er kostbare ting eller ei, vil jeg veldig gjerne vite om det. Viss jeg i tillegg får vite hvilken båt tjuv"pakket" bruker blir jeg ikke lei meg for det heller :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Kanskje ''tyven'' er en kjempegrei kar som i et ubetenksomt øyeblikk skulle ''låne'' ugla til å skremme vannet av noen blondiner og imorgen skulle den settes tilbake på plass.

De av oss som er vokst opp i noenlunde siviliserte hjem vet at skal man låne en gjenstand spør en først. I motsatt fall er det tyveri. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Kanskje ''tyven'' er en kjempegrei kar som i et ubetenksomt øyeblikk skulle ''låne'' ugla til å skremme vannet av noen blondiner og imorgen skulle den settes tilbake på plass... hvem vet..Bliss X ?

Med de holdningene du forfekter her er du i hvertfall ikke velkommen ombord eller hjem til meg. Hold deg langt unna. Du vet tydeligvis heller ikke forskjellen på mitt og ditt. Hvor gammel er du da? 7 år?

 

Jeg opplevde at et tau jeg hadde i jolla ble stjålet i Sandefjord gjestehavn en gang. Har mistanke om hvem som tok det også. Bare smålig og utrlig teit. Det er bare små mennesker som gjør slikt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bakteppet er vel at mange båtfolk (i mange tråder) med rett eller urett føler at det er lovløse tilstander hvor det er fritt fram å naske en ugle, bensin eller en 100 hk påhenger uten offentlig reaksjon. Mange har vel en følelse av at "the bad guys" slipper unna mens det brukes mye resuser på å ta båtfolk uten redningsvest i 7 knop som skremmer en måke.

 

Mange oppfatter vel at tyveri av og fra båt ikke er et problem som staten ikke bryr seg særlig om, men at det enkelte borger selv ved bruk av vektere og båthavnvakter må passe på egne verdier. Er vi på vei mot sagaliteraturens tilstander for 1000 år siden hvor det fantes lover, men at hver familie selv måtte hevde sin rett og passe på seg og sin familie....????

 

Å legge ut bildet var vel ikke vedig lurt, men dog forståelig sett i en sammenheng.

 

Nylig leste jeg en båtaartikkel (tror det var i "vi mennn båt"") hvor politiet gjorde et stort poeng av at de passet på en rugende svane i Bjørvika.....en levende svane er vel viktigere enn en plastugle.....men likevel.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Informerte dere Jonny og resten av bølern Bliss X? Forøvrig synes jeg folk tydeligvis er svært tolerante her på båtplassen, så lurer på om jeg skal gå inn i noen av deres båter for å stjele kartplotteren. Den er jo mindre enn ugla, så det skal vel gå greit.

 

Veldig enig med Bliss X.

Link to post
Share on other sites

De er noe mer komplisert enn å tro at naskeren ikke kommer fra møblerte hjem.

Helt klart at du ikke har fortsått mye her, Crizz. Kanskje du burde lese tråden en gang til?

Hva slags hjem naskeren kommer fra har ingenting med saken å gjøre, og hvis dette var en spøk slik du hevder så har det heller ingenting med saken å gjøre.

Går man inn med båt i en bevoktet båthavn hvor man ikke har noe å gjøre om kvelden for å ta med seg gjenstander fra en annen båt for spøk, så må man faktisk regne med at det vil bli oppfattet som noe helt annet enn en spøk.

Link to post
Share on other sites

Med de holdningene du forfekter her er du i hvertfall ikke velkommen ombord eller hjem til meg. Hold deg langt unna. Du vet tydeligvis heller ikke forskjellen på mitt og ditt. Hvor gammel er du da? 7 år?

 

 

Etter profilbildet å dømme ville jeg tippet på 5 år. Etter hans tankegang likeså:-)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan Bliss sin formulering i første posting måtte vært, for å unngå denne rettsikkerhet-ytrings-metadiskusjonen.

 

"En muligens rød båt var innom en havn som jeg ikke vil nevne navnet på, og hentet tilsynelatende et eller annet fjærkrelignende i en annen båtaktig greie. Life is swell, men pass på hvis du vil beholde fjærene dine! Vi må avvente påtalemaktens respons før vi konkluderer med noe som helst basert på min observasjon"

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Loffern: Jeg tror jeg må insistere på lovhenvisning - evt. at du dementerer ditt utsagn straks, siden det er feil.

 

Det nærmeste jeg fant var hvertfall Vær Varsom-plakatens punkt 4.7, som jo bare er etiske retningslinjer for pressen, ikke en lov. Hvis det faktisk hadde vært et forbud i lov ville dette punktet på plakaten vært helt overflødig, eller?

Link to post
Share on other sites

Går man inn med båt i en bevoktet båthavn hvor man ikke har noe å gjøre om kvelden for å ta med seg gjenstander fra en annen båt for spøk, så må man faktisk regne med at det vil bli oppfattet som noe helt annet enn en spøk.

 

Helt enig her,skulle vært mye mer bilder av slike ting ute i offentligheten, så kanskje noen (om ikke alle) hadde tenkt seg om en gang eller to før de gjorde noe

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

 

"En muligens rød båt var innom en havn som jeg ikke vil nevne navnet på, og hentet tilsynelatende et eller annet fjærkrelignende i en annen båtaktig greie. Life is swell, men pass på hvis du vil beholde fjærene dine! Vi må avvente påtalemaktens respons før vi konkluderer med noe som helst basert på min observasjon"

 

:giggle: :giggle: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Et BP fennomen er iferd med å gjennta seg selv.

 

Her starter vi med en vennlig advarsel om at man bør være årvåken mot tyveri.

Deretter dreier handlingen seg om hvorvidt BlissX har begått en kriminell handling ved å publisere et bilde av en ikke identifiserbar båt i en havn i indre Oslofjord.

Muligens så alvorlig at Baatplassen skulle kunne vente seg et rettslig oppgjør.

 

Skal vi ha det slik idag at ingen tør å si ifra om de ser noe mistenkelig? Skal kriminelle vernes slik at de kan ture frem som de vil?

Om jeg ser noen i min havn som roter i andres båter vil jeg sørge for at flest mulige får vite om dette. Så kan dere som mener at man skal beskytte de som driver nasking eller hærverk, ta med båtene hjem på henger å låse de inn i garasjene deres.

 

Det hatr blitt en rar mentalitet i dette landet at man ikke skal bry seg om hvordan naboen har det. De får klare seg selv så best de kan. Før ble man kanskje kalt en sladrehank. I dag går man under betegnelsen krimminell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...