Jump to content

Nasking fra andres båter - vær obs på denne båten


bliss X

Recommended Posts

Det har du rett i Sydvesten.

 

Får korrigere litt da:

 

- En av personene (person A) som var ombord i båten som er avbildet rappet ugla

- En av de andre personene (person B) førte båten som er avbildet slik at person A kunne rappe ugla

 

Hvem disse personene er vet jeg ingenting om, og det har jeg heller ikke skrevet noe om.

 

- Person B kjørte deretter båten som er avbildet til den havna der båten til vanlig ligger fortøyd

(jeg har ikke skrevet navnet på havna)

- Båten som er avbildet ble fortøyd (vet ikke hvem som fortøyde)

- Person A, person B, person C og person D forlot havna

- Politibåt ankom åstedet der ugla ble rappet (padda)

- Politifolkene fikk forklaring

- Politibåt dro til havna der avbildet båt lå fortøyd (jeg har ikke skrevet navnet på havna)

- Politifolk finner ugla i avbildet båt

- Politiet tar med seg ugla

- Politiet drar tilbake til padda og informerer

At flere her syens det helt greit å ta med seg gjenstander fra andres båter er nyttig å vite

 

Du har offentlig publisert et bilde av en båt, som lett kan forbindes entydig med en person. Samtidig som du kobler båten opp mot en forbrytelse.

Dette er brudd på § 390a.

 

Det er ikke riktig slik Pathfinder skriver at det er et bilde av en ikke identifiserbar båt i en havn i indre Oslofjord, til dette er området rundt båten lett gjennkjennelig også for båteieren.

 

Ellers så må jeg si at dere har gjordt en god jobb som båtvakter.

Synd at det som huskes er hva du gjorde galt.

Redigert av pram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har offentlig publisert et bilde av en båt, som lett kan forbindes entydig med en person.

 

Siden dette er et båtforum med formodentlig mere enn gjennomsnittlig båtinteresserte medlemmer så kunne det være interessant å spørre hvor mange som har kjent igjen båten og i tillegg til det dens eier siden dette er så lett som du hevder?

 

The proof is in the eating of the pudding! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du har offentlig publisert et bilde av en båt, som lett kan forbindes entydig med en person. Samtidig som du kobler båten opp mot en forbrytelse.

Dette er brudd på § 390a.

 

Siden mange kan forbinde Bliss entydig med en person, har du vel brutt samme selv.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Det nærmeste jeg fant var hvertfall Vær Varsom-plakatens punkt 4.7, som jo bare er etiske retningslinjer for pressen, ikke en lov. Hvis det faktisk hadde vært et forbud i lov ville dette punktet på plakaten vært helt overflødig, eller?

 

Nettopp. Loffern maktet ikke å dokumentere sitt utsagn, så da kan vi konkludere med at det bare var sludder - noe han selv burde erkjenne.

 

Vær varsom plakaten kunne være relevant, hvis man for øyeblikk glemte at den nettopp bare gjelder PRESSEN. Og da må man huske hvilken spesiell samfunnsmessig betydning en fri presse har i et fritt samfunn. Dette er også bakgrunnen for de helt spesielle privilegier pressen nyter. Kildevern, ransakingsfrihet i redaksjonslokaler, "fri" adgang til alvorlige hendelser osv osv. Det er et hav av forskjell mellom pressen (der det kreves en ansvarlig redaktør, f.eks.) og et nettforum (der en slik strengt tatt ikke er nødvendig, men for all del svært ønskelig).

 

Båtplassen er - i likhet med flere andre private nettfora (og da i motsetning til nettutgaver av aviser) - IKKE omfattet av Vær varsom-plakaten. Det betyr ikke at man ikke skal være varsom, noe jeg har inntrykk av at Ingar & co er. Men det betyr også at man har full adgang til å benytte seg av sin grunnlovsfestede ytringsfrihet. Hvis jeg mener, og dertil har godt belegg for å mene, at Peder Ås har stjålet en ugle fra meg, eller at han har kjørt for fort, eller at han har latt være å betale moms på båten sin, står det meg helt fritt å si det til alle som gidder å høre på. Jeg bør selvfølgelig for skams skyld si fra til politiet også, i form av en anmeldelse, så får de rydde opp i saken om de har kapasitet til det. Det jeg derimot IKKE kan gjøre, er "å straffe" Ås for det (straffbar selvtekt). Og for den som ennå ikke har skjønt det: Det at jeg nevner dette for mine venner eller på Båtplassen.no, er IKKE en straff.

 

Ad strl. § 390a: Nei. Den bestemmelsen er ikke aktuell. Poenget med Bliss X posting, er å advare andre mot samme båt, slik at andre kan treffe nødvendige åtgjerder skulle de se denne båten.

Redigert av bjornas (see edit history)

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

At man hele tiden skal tenke på tjuvpakk osv sin sikkerthet å hvordan verden tolker di sier bare at Norge er et fristed for krimenelle :headbang: Kan vi ikke bli som større deler av verden å heller straffe folk som gjør urett? :confused: Enten saken er liten eller stor burde de få straff! Politiet prioriterer? Etter hva vi betaler i skatt å moms burde de prioritere oss! Nei likte denne tråden jeg, står respekt av at noen tørr si ifra å stå opp for å hjelpe seg selv å andre :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Før noen kan si det må det vel først foreligge en dom, så da foreslår jeg at du sørger for å få denne saken inn for en domstol.

Nå skal ikke du løfte noen moralsk pekefinger ;)

 

Det letteste hadde nok vært å googlet opp en lik båt for så å postet bildet her på forumet, eller eventuellt editert bildet, så det kun var båten igjenn.

Da hadde man kunne holdt fokus på de som stjal og ikke deg!

 

Men hevn trangen vokste nok med egoet ditt da du fikk mulighet til å ta bilder av båten. så derfor postet du et bilde hvor man kan identifisere båt med person.

 

Diskusjonen har hele tiden gått i rettning av din dobbelmoral, og lettsindige måte å tolke loven når du selv er på kanten av den.

Nå i mine øyne ligger nok din moral til loven, på lik høyde med A og B som var i båten.

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

I går kveld kom denne båten inn i havna og rappa med seg en slik plastugle som brukes til å skremme vekk måker.

Ugla representerer sikkert ikke noen stor verdi, men likevel. Man tar ikke med seg gjenstander fra andres båter, så vær obs.

 

Saken er meldt til politiet.

 

img_0017.jpg

 

 

Bevare meg vel.

Jeg er ny her i forumet,men er allerede skremt.

Dette er jo en "fillesak" og bør kunne løses internt hos dere.

Trodde tiden med GAPESTOKK var over.

Jeg sitter her i Bergen og er ikke veldig innvolvert i dette,men hallo!!!!

Selvfølgelig er det ikke "rett" at folk tar seg til rette men det må da være

VIKTIGERE ting å bekymre seg for.

Ja Ja lykke til med fangsten[/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Interessant link, Chrizz, og til ettertanke. Jeg kan tenke meg at det som ligger bak, er en svært svekket holdning blant "folk flest" til forskjellen mellom mitt og ditt. Og problemet ser bare ut til å øke, for ungdom har tilsynelatende lavere terskel for naskeri enn det "eldre" har.

 

Jeg ser likevel ikke helt relevansen til denne tråden. Linken tilsier vel heller at man burde minne noen hver om at man faktisk er under observasjon fra andre når man ferdes i det offentlige rom. Det er ingen privatsak eller sak mellom to parter at A nasker fra B - fordi ethvert naskeri som forblir upåtalt senker terskelen for andre til å gjøre det samme.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Etter å lest gjennom en denne tråden, med en ikke utypisk båtplassen-utvikling :smiley: må jeg si at å legge ut bilde av en type båt, og å si at eieren av denne båten er en tyv, blir helt feil. Det kan fort føre til at alle med sånn båt blir mistenkeligjort. Jeg er mer for å legge ut bildet av tyven, for å ikke si, selve gjerningen, siden den også er dokumentert. Men hadde ikke lagt ut bilde av en person bare på mistanke. Har man stjålet og tatt på fersken, så må man tåle å bli offentligjort.

Link to post
Share on other sites

Personvern og lovgivning i Norge

Den viktigste loven om personvern er personopplysningsloven av 14. april 2000. Det viktigste formålet med denne loven er å beskytte mot krenkelser av personvernet ved behandling av personopplysninger. Loven gjelder både elektronisk og manuell behandling av personopplysninger. Loven gjelder også ved publisering av personopplysninger på Internett.

Kanskje vi skal lese loven:

 

§ 3 Saklig virkeområde (bare deler er sitert): "Loven gjelder ikke behandling av personopplysninger som den enkelte foretar for rent personlige eller andre private formål."

 

Loven henvender seg i første rekke mot etablering av personregistre. Tviler på at Bliss X har noe personregister, men det kan kan han sikkert svare på selv.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Tviler på at Bliss X har noe personregister, men det kan kan han sikkert svare på selv.

Det kan jeg svare på:

 

- Jeg har ikke noe personregister bortsett fra en del kontakter på mobilen og mail

- Jeg har ingen anelse om eller interesse av å vite hvem som eier båten på bildet

- Jeg har aldri framsatt noen påstander om eier av båten på bildet

- Jeg har ikke opplyst hvilken havn båten på bildet ligger i

Link to post
Share on other sites

Bildet skulle etter min mening aldri vært publisert.

Siden man tydelig er så sikker på hvem som er tyven, hvem som er offeret og hvem som er vitne, kan det umulig være noe problem å ordne opp i dette på sivilisert måte.

Så kunne man eventuelt starte en tråd her på BP som omhandlet hendelsen på en anonym måte (om det skulle føles som et behov for å belære leserne eller noe slikt)

Tipper det sitter mange straffedømte rundt i norske fengsler som er glade for å få en ny sjangse uten å bli straffet om og om igjen av bedrevitende...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...