Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Ja det gjør jeg - og nettopp derfor stiller jeg spørsmålet.

.. kuling.. et par meter sjø.. uerfarent mannskap.. spinnaker.. spridd..genoaen..rulling..urolig medsjø.. skjærer ut.. preventer.. forseil..båten.. mindre manøvrerbar.. nyttetrafikk.. holmer og skjær.. uerfarent mannskap.. rev i seilene.. kontrollert. kullseilet.. optimistjolle - i en jibb

 

Men Bitteliten da...alle disse fagutrykkene skjønner jo ikke baatplassenseilerene noe av...

Link to post
Share on other sites

Takk Bitteliten for din historie. Dette er opplevd mang en gang. Og, ja, jeg innrømmer å ha valgt din handlingsmetode. (faktiskt også akkurat der du forteller i fra, sundet er nok vesentlig bredere enn din første beskrivelse).

 

Innrømmer også at jeg ikke har hatt dårlig samvittighet, møtende båt har tross alt valgt å oppsøke mine bølger.

 

Jeg er egentlig ikke så forbauset over at så mange ikke velger å følge regelen om å holde til høyre i leden. Vi er like dårlige på land. Regelverket er klart, men praktiseres ikke, se artikkel; http://www.dinside.no/497444/nordmenn-kan-ikke-kjore-paa-motorvei

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Når vi seiler til Danmark er jeg veldig påpasselig med nyttetrafikken. Det hender det kommer noen frakteskuter med intercooler og turbo.

 

Kan også fortelle at gjennom Havstenstund gikk 7 av 10 båter med seil gjennom sundet. Jeg kom sørfra og holdt styrbord. Det var ikke tegn til kaos. Nordavinden gjorde dette til et flott skue.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det samme skjer i biltrafikken... man skal ikke nøle og være "hensynsfull" i biltrafikken... har man vikeplikt så HAR man vikeplikt... og har man forkjørsrett så stopper man da absolutt ikke opp for å slippe frem den andre. Det ville skapt kaoslignende tilstander om hver enkelt bilfører hadde tilpasset regler og trafikkkotyme etter dagsform og egne hensyn....

 

Hensyntagelse og smidighet er veldig allminnelig i biltrafikken, i allefall i Tromsø, og takk for det! Så lenge man er klar i kommunikasjonen går det som oftest veldig greit. Når gang- og sykkelsti krysser bilvei har sykkelen vikeplikt, såfremt han ikke hopper av sykkelen og blir fotgjenger. I praksis stopper de fleste biler opp og slipper syklisten frem. Kommer det en svær lastebil eller buss inn i rundkjøringen er det allminnelig at den trenger to felter - og de fleste bilister vet å rette seg etter dette. Når det er kø på hovedveien og noen skal krysse, lages det lommer slik at kryssende trafikk kommer frem. (en annen sak er at noen slipper biler inn forran seg når det er kø - det er kanskje egentlig en uting, da det forverrer situasjonen for alle som er bak i køa). På enkelte bakketopper vinterstid er det blitt rutine i å slippe frem biler som kommer i oppoverbakken uavhengig av vikepliktsregler (i de siste årene har vikeplikten også blitt regulert slik gjennom skilting på enkelte steder). På småveier som munner ut i en uskiltet "hovedvei" står man ikke på retten sin til å kjøre ut og til høyre dersom det kommer biler i full fart fra venstre. Privatbilister bør også ta hensyn til nyttetrafikken på veien, selv pleier jeg ofte å slippe bussen frem selv om den har vikeplikt.

 

Jeg vil påstå at det er grunnleggende forskjellig å ferdes på veien og å ferdes på sjøen - og spesielt mtp nyttetrafikk vs lystbåter. På sjøen bør man kunne være langt mer fleksibel og smidig og tidlig justere kursen for å unngå reelle "vikepliktssituasjoner", uansett om regel 44 er anvendbar eller ikke. Praksis er jo også ganske forskjellig mtp økonomisk og strafferettslig ansvar, ved en bilkollisjon vil _eier_ av bilen (representert gjennom forsikringsselskap) som brøt vikeplikten være objektivt ansvarlig for skader på motpart, på sjøen gjelder ikke objektivt ansvar - så vidt jeg har forstått defineres det meste som "hendig uhell"? (og hvis det er snakk om erstatningsplikt er det _kapteinen_ som evt er ansvarlig?)

 

Strafferettslig ansvar på sjøen vet jeg lite om, men svjv eksisterer det paragrafer i strafferetten som gjelder særskilt for bilførere, et snev av uaktsomhet er nok til at man kan bures inne for uaktsomt drap, mens man i tilsvarende situasjoner ellers ikke ville vært strafferettslig ansvarlig.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hensyntagelse og smidighet er veldig allminnelig i biltrafikken, i allefall i Tromsø, og takk for det! Så lenge man er klar i kommunikasjonen går det som oftest veldig greit. Når gang- og sykkelsti krysser bilvei har sykkelen vikeplikt, såfremt han ikke hopper av sykkelen og blir fotgjenger. I praksis stopper de fleste biler opp og slipper syklisten frem.

 

Man har vikeplikt for gående i fotgjengeroverganger... og når det gjelder myke traffikanter er det en selvfølge å vise særdeles overvåkenhet som bilfører. Men om du har en bil helt oppe i rompa og farten er 50km/t så er vel ikke det å bråstoppe for en syklende traffikant som kanskje ønsker å krysse veien det smarteste... man må lese trafikken og avpasse fart og oppførsel etter situasjon.

 

Kommer det en svær lastebil eller buss inn i rundkjøringen er det allminnelig at den trenger to felter - og de fleste bilister vet å rette seg etter dette. Når det er kø på hovedveien og noen skal krysse, lages det lommer slik at kryssende trafikk kommer frem. (en annen sak er at noen slipper biler inn forran seg når det er kø - det er kanskje egentlig en uting, da det forverrer situasjonen for alle som er bak i køa). På enkelte bakketopper vinterstid er det blitt rutine i å slippe frem biler som kommer i oppoverbakken uavhengig av vikepliktsregler (i de siste årene har vikeplikten også blitt regulert slik gjennom skilting på enkelte steder). På småveier som munner ut i en uskiltet "hovedvei" står man ikke på retten sin til å kjøre ut og til høyre dersom det kommer biler i full fart fra venstre. Privatbilister bør også ta hensyn til nyttetrafikken på veien, selv pleier jeg ofte å slippe bussen frem selv om den har vikeplikt.

Hvis lastebil/Buss er først inne i rundkjøringen så skal selvsagt den slippe frem, men hvis du er inne først så skal ikke du stoppe for å slippe den store frem.

Og buss i trafikk hvor fartsgrensen er 50km/t (mener det er 50) så HAR bussen forkjørsrett når den skal ut av busslommene... men den skal gi signal minimum 3 sec før den skal kjøre.

 

Jeg vil påstå at det er grunnleggende forskjellig å ferdes på veien og å ferdes på sjøen - og spesielt mtp nyttetrafikk vs lystbåter. På sjøen bør man kunne være langt mer fleksibel og smidig og tidlig justere kursen for å unngå reelle "vikepliktssituasjoner", uansett om regel 44 er anvendbar eller ikke. Praksis er jo også ganske forskjellig mtp økonomisk og strafferettslig ansvar, ved en bilkollisjon vil _eier_ av bilen (representert gjennom forsikringsselskap) som brøt vikeplikten være objektivt ansvarlig for skader på motpart, på sjøen gjelder ikke objektivt ansvar - så vidt jeg har forstått defineres det meste som "hendig uhell"? (og hvis det er snakk om erstatningsplikt er det _kapteinen_ som evt er ansvarlig?)

Strafferettslig ansvar på sjøen vet jeg lite om, men svjv eksisterer det paragrafer i strafferetten som gjelder særskilt for bilførere, et snev av uaktsomhet er nok til at man kan bures inne for uaktsomt drap, mens man i tilsvarende situasjoner ellers ikke ville vært strafferettslig ansvarlig.

 

Når du ferdes på sjøen og en situasjon som i denne tråden er i emning så har du ofte få alterativer... enten holde stø kurs og fart... som jo er det korrekte. Eller man kan slakke av på fart... i mitt tilfelle som har en båt som har marsjfart normalt på 6-8knop så er det det samme som å stoppe helt opp. Eller man kan som tredje alternativ gi gass.

 

I de fleste tilfeller vil man holde fart og kurs... i det man forventer at møtende fartøy overholder vikeplikt.

Når man så er kommet såpass nært at dette viser seg ikke å skje så sitter man normalt igjen med to alternativer.. stoppe eller gi gass. Og jeg vil tørre påstå at det er svært få båtførere som ikke ville gjort det siste.. nemlig å gi gass slik at den møtende båten faktisk passerer deg iht forskrifter. Skulle man nemlig finne på å stoppe opp så vil det kunne generere en ny faresituasjon... den møtende båten kunne jo finne på og legge over i samme øyeblikk som du stoppet og da ville en kolisjon muligens være uungåelig.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Dersom det er innkobling av gir som gjelder hva er da motorbåten om den ligger med motorene i gang men ikke innkoblet?

 

Jeg skal forsiktig forsøke meg med et svar; motorbåt? Eller ønsker du at noen skal si at det da er en seilbåt? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alle sitater er fra Bitteliten

 

Jeg har da aldri kommentert hva du har seilt med.

Så dine refleksjoner i innlegg 162 om spinnaker, genoa og preventer handler om noen andre. Helt greit det.

 

Du sier jo selv at du så fergen på 15 nm sikt - og du vet jo hvor fergen skal. Dermed var det ditt valg akkurat som det var midt valg å holde kurs og fart mot den seilbåten jeg skrev om i går.

 

Jeg så den da jeg var midt i Kosterfjorden. Den er fem nautiske mil bred. Hvor synes du jeg burde sette kursen for å være sikker på å ikke befinne meg et sted hvor fergen måtte ønske å gå?

 

Så fint at du hadde marginer. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel 20 meter fra en slik ferge

Jeg synes heller ikke det var komfortabelt. Det var derfor jeg skrev innlegget mitt. Sannsynligvis var det derfor du også skrev innlegget ditt om vedkommende som ikke klarte å holde seg på riktig side ved Larkollen. Hvis jeg kjører i 80 km på en forkjørsvei, og en trailer kommer brasende inn foran meg, vil jeg også synes det er utrivelig, selv om jeg klarer å bremse. Hvis du synes det er greit, så er det helt ok for meg. Men det endrer ikke trafikkreglene.

 

Som du beskriver var du i norsk farvann. Da synes jeg det hadde vært greit om du hadde forholdt deg til de regler som gjelder for trangt farvann. At du har en annen definisjon av trangt farvann enn proffene er jo ditt problem.

Nei. Jeg var i svensk farvann. Da synes du vel at det er greit om jeg forholder meg til de regler som gjelder for svensk farvann. Om proffene har en annen definisjon av reglene, så kan det fort bli mitt eller andres problem.

 

For øvrig: Oslofjorden er regulert farvann, det er ikke Kosterfjorden. Det blir ikke nødvendigvis trangt farvann fordi om man kan se land på begge sider.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg så den da jeg var midt i Kosterfjorden. Den er fem nautiske mil bred. Hvor synes du jeg burde sette kursen for å være sikker på å ikke befinne meg et sted hvor fergen måtte ønske å gå?

Nei. Jeg var i svensk farvann. Da synes du vel at det er greit om jeg forholder meg til de regler som gjelder for svensk farvann. Om proffene har en annen definisjon av reglene, så kan det fort bli mitt eller andres problem.

 

For øvrig: Oslofjorden er regulert farvann, det er ikke Kosterfjorden. Det blir ikke nødvendigvis trangt farvann fordi om man kan se land på begge sider.

Det var Nor_Gandsfjord som bragte spinnaker etc på banen og jeg svarte på hans innlegg.

 

Om jeg skal opp mot Tresten går min kurs enten opp langs Nordmerket og de to grønne stakene opp langs Tisler før jeg krysser over mot Rauer eller så går jeg helt over på Østsiden av Kosterfjorden som om jeg skal til Hærføl renna og holder opp mot eller på innsiden av Tresten. Fergens led er ikke mye i Kosterfjorden - de passer jo knapt nordspissen av Nordkoster på vei inn leden til Strømstad.

 

Jeg vet faktisk ikke om Kosterfjorden er regulert farvann. Har aldri vært i kontakt med svensk VTS for det farvannet. Men jeg har registrert at disse fergene sender et "allment anrop" før de går inn i leden til Strømstad. Her er det som står på nettet om regulering av farvannet

West Coast Maritime Traffic Area

 

 

Water Area

 

From the border of the South Coast Maritime Traffic Area to the Norweigan border and the Göta river up to the northern part of Göteborg harbour.

 

Shore Area

 

Hallands county and Öckerö, Göteborg, Partille, Härryda, Lerum, Mark, Svenljunga, Mölndal, Kungälv district's except Nordre och Göta älv north of Göteborg northern harbour limit, Stenungsund, Orust, Uddevalla, Lysekil, Sotenäs, Munkedal, Tjörn, Tanum and Strömstad districts in Västra Götaland County.

 

Var du i svensk farvann er det svenske regler som gjelder. Og her er jeg faktisk usikker på om svenskene har noen nasjonale regler som omfatter denne situasjonen eller om det er internasjonale sjøveisregler som gjelder. Og da kan jo regel 9 være relevant.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror "Heim" er i Oslofjorden og ikke i Kosterfjorden som han skriver.

For min egen del så ser jeg ingen grunn til å holde på min rett ovenfor kommersiell trafikk når jeg er ute og seiler. Under forholdene og med seilføringen "Heim" beskriver hadde jeg ikke hatt store problemer med å holde godt klar av fergen.....

Link to post
Share on other sites

gimi tror han vet hvor jeg var. Det må vel bety at han tror at jeg ikke vet hvor jeg var. Interessant, særlig tatt i betraktning at han ikke var der.

 

Til opplysning skjedde dette like vest av Nord-Hallsø. Man kan nok diskutere om det var Kosterfjorden eller Oslofjorden, men det var definitivt på svensk territorium, som enhver kan se av kartet. At jeg var på vei fra Sverige til Norge betyr ikke at det skjedde i Norge.

 

Min hensikt med å poste et innlegg i denne tråden var for øvrig ikke å få en krangel om hvor jeg var eller hvor jeg skulle. Det tråden handlet om, var jo hvor fritt man skulle tolke sjøveisreglene etter eget forgodtbefinnende.

 

Mitt poeng med å holde kursen var ikke å stå på min rett. Jeg har ingen glede av å kollidere med skip som tusen ganger større. Poenget var å gjøre det enkelt for det kryssende skip å styre klar av meg, ved å holde kurs og fart. Det kunne de gjøre minst 20 minutter i forveien, ved hjelp av radar. Det har ikke jeg. Det er slik det skal gjøres etter læreboken. Det er mulig jeg burde skjønt litt tidligere at fergen ikke kom til å vike. Jeg kommer i hvert fall til å være mer obs på denne muligheten en annen gang.

 

Bitteliten synes jeg burde valgt en annen rute. Jeg har hatt stor glede av hans reisebrev fra svenskekysten, så kanskje jeg skal konsultere ham neste gang jeg kaster loss.

Link to post
Share on other sites

På vei gjennom Kostersundet i dag va jeg vitne til to litt merklige hendelser:

 

På vei gjennom sundet mot Strømstad fikk jeg kosterfergen IV (lastefergen) etter meg når man har passert havnen får man en grønn stake på babord side. Jeg la meg godt til styrbord og så at fergen kutta svingen slik at en motgående seilbåt ikke hadde plass til å gå riktig side av staken.

sommer20102_066.jpg

 

Ingen skade skjedde men skal ikke nyttetrafikken holde riktid side i leden?

 

Like etter dette passerte fergen meg og en seilbåt vi lå bak på babord side. Brått svingte fergen styrbord rett foran seilbåten(før brattholmen). De i seilbåten tror jeg fikk seg en bra overraskelse.

sommer20102_067.jpg

 

Beklager bildekvaliteten pga. regn og tåke.

 

Jeg stusser litt og ville selv gått bak seilbåten for å unngå å skape en farlig situasjon, god plass der.

 

Spørsmålet jeg stiller meg er, har fergen ikke de samme reglene som oss?

Link to post
Share on other sites

Slik står det i den svenske skriften.

 

Regel 9 – Trånga farleder

a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger.

 

Og før det bryter løs:

De har ingen tullete regel 44.

Link to post
Share on other sites

sier vi "kjørte" når vi båter i motorbåt?

Tradisjonelt heter det visst "seile" og "seilte" om all ferdsel til sjøs. Men kanskje ikke om å dra på fisketur, for det snakkes jo om å "ro fiske".

 

Men så til saken, iallfall en generell kommentar til den:

 

Naturligvis kunne jeg slakket av - men det valgte jeg å ikke gjøre fordi det var seilbåtens valg å ikke overholde sjøveisreglene.

Kommentaren er: Tja? Er det ikke sånn hva angår alle slags adferdsregler til fremme av sikker ferdsel, at det så absolutt ikke er meningen at man skal ha "lov" til å gjøre en motfeil hvis noen andre først har gjort en feil? Jeg tror det er lurt hvis vi alle disiplinerer oss til ikke å ønske å gjøre den motfeilen. Som sagt, en generell kommentar - jeg tar ikke stilling til om den passer til din situasjon, Bitteliten.

 

Hva er så trangt farvann? Jeg anser alt innenfor Færder feks som trangt farvann.

Trangt eller ikke - alt midtfjords innenfor ca. Hollenderbåen i Oslofjorden er separasjonssone, og da inntrer jo reglene for seilas i og kryssing av separasjonssone inn for fullt. Bl.a. pålegges vel fritidsbåter å seile i kysttrafikksonene (er det ikke det det heter?) på hver side istf i separasjonssonen, og de pålegges å krysse separasjonssonen på nærmest 90 grader på tvers. Akkurat disse reglene synes jeg det ser ut som om det er lett å glemme - så feks. en båt på tur rett sørover midt i fjorden omtrent der danskebåtene går, fra dekket på Bastøfergen her om dagen. Opplagt at den skulle rett sørover, men jeg tror ikke den har lov å gå i separasjonssonen av den grunn. (Og dette har ihvertfall ikke noe med din situasjon å gjøre, Bl.)

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

 

Bitteliten synes jeg burde valgt en annen rute. Jeg har hatt stor glede av hans reisebrev fra svenskekysten, så kanskje jeg skal konsultere ham neste gang jeg kaster loss.

Jeg forklarte bare hvilke ruter jeg normalt følger.

 

Til Hekksjø: Regel 2 kan man uansett andres dumhet eller feil ikke fritas fra.

 

90 graders regelen er enkel å forholde seg til. Jeg forsøker å praktisere den så mye som mulig. Har sett på radarbildet til Horten VTS en trafikert lørdag - og det er tett med trafikk som koser seg midt i separasjonssona. Reiser man syd for Danmark blir man bøtelagt om man ikke krysser 90 grader.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo gjenta det jeg fikk høre fra en båtfører rett Syd for Skjærhamn. "Det er høyrekjøring på sjøen. Da holder man til venstre for hverandre" Det sa han da han krysset rett foran baugen min fra min styrbord side til min babord side på en måte som gjorde at jeg måtte bakke for å unngå sammenstøt. Han hadde jo fått med seg litt - bare på feil måte.

Om han kommer fra din styrbord side og krysser foran deg, har du vikeplikt. At du måtte bakke for å unngå sammenstøt er helt normalt, når du ikke tidlig, tydelig og tilstrekkelig viste at du ville holde unna for en båt fra din styrbords side.

 

Selv om en kan en del av Sjøveisreglene, er det ikke sikkert man kan alle. :giggle::wink::lol:

Link to post
Share on other sites

gimi tror han vet hvor jeg var. Det må vel bety at han tror at jeg ikke vet hvor jeg var. Interessant, særlig tatt i betraktning at han ikke var der.

 

Jeg trodde ikke at du ikke viste hvor du var, men av og til er det slik at folk bruker navn på fjorder/områder som ikke nødvendigvis er de offisielle (eller bruker forskjellige navn). Grunnen til at jeg trodde du var ute i Oslofjorden var at du i det hele mente at fergen skulle vike for deg - det ville aldri falt meg inn at du "utfordret" fergen i området like før innseilingen til Strømstad. Når jeg nå leser det opprinnelige innlegget ditt igjen, ser jeg jo at du oppgir at fergen hadde kurs sørover.

 

Du skriver følgende: du hadde observerte fergen på ca. 15nm avstand og da var du midt i fjorden. Du seiler med en fart på sånn ca. 7-8 knop, og fergen ca. 20 knop. Sterkt forenklet hoderegning sier da at dette var ca. 1/2 time før dere passerte hverandre rett vest av N. Hallsø.

På dette tidspunktet (1/2 time før passering) er da fergen ca. akkurat passert Medfjordsbåen nord av Torbjørnskjær fyr og svinger noe mer sør fra den omtrent rett østlige kursen den har holdt siden Færder. Fergen går på nordsiden av Tisler sør for Tresteinen. Denne kursen holder den omtrent til den svinger sør rett vest av N. Hallsø (hvor dere passerte hverandre).

Du på din side er 1/2 time før passering ca. rett vest for den søndre inseiling til Strømstad (eller midtfjords utenfor Kostersundet).

 

Ok. Du ser en stor båt komme i horisonten - Hvor skal den tro. Den er for stor til at den skal inn til Tisler eller Vettnet for å ligge på svai....

 

Slik ville jeg ha gjort det:

 

Jeg ville ha tenkt 4 alternativer for hvor denne båten skal:

 

1. Den skal inn til Fredrikstad

2. Den skal inn til Halden

3. Den skal videre sørover i Kostersundet

4. Den skal til Strømstad

 

Alternativ 1. Den vil svinge inn lenge før den kommer i konflikt med meg.

Alternativ 2. Den vil svinge inn mot Halden ved N.Hellsø, omtrent hvor vi vil møtes.

Alternativ 3. Den vil svinge sør vest for N. Hellsø.

Alternativ 4. Den vil svinge sør vest for N. Hellsø.

 

Om jeg hadde tenkt meg videre innover mot Singlefjorden eller opp Herføl renna hadde jeg lagt meg til Strybord i Leden. Om jeg hadde tenkt å svinge vestover enten nord eller sør for Tisler hadde jeg holdt meg på babord/vestlig side av fjorden siden som du også påpeker er det god bredde på Kosterfjorden - også her.

For min del hadde jeg nok også kjent båten, og kunne vite at den ca. 2 nm etter at den svinger sør ved N. Hellsø svinger øst inn mot Strømstad. I denne manøveren er de selvfølgelig nødt for å krysse leden i Kosterfjorden.

 

Du skriver også i det første innlegget din i denne saken at du etter et kvarter var noen hundre meter fra fergen - det rimer ikke helt med at do observerte den på 15 nm, men det kan bety at du var litt nærmere da denne historien startet. Om så var tilfellet ville jeg nok lagt meg vest i fjorden for å unngå en konflikt når fergen svinger øst.

 

Jeg ville uansett ikke holdt en kurs som kunne være i konflikt med ruten jeg viste fergen skulle holde på sin vei inn til Strømstad.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om han kommer fra din styrbord side og krysser foran deg, har du vikeplikt. At du måtte bakke for å unngå sammenstøt er helt normalt, når du ikke tidlig, tydelig og tilstrekkelig viste at du ville holde unna for en båt fra din styrbords side.

 

Selv om en kan en del av Sjøveisreglene, er det ikke sikkert man kan alle. :giggle::wink::lol:

Jo takk - det vet jeg meget godt. Han kom fra styrbord - passerte vår kurslinje og fortsatte noen meter videre - før han så svingte rett foran baugen min og passerte meg på min styrbord side. Det var først da jeg måtte bakke.

 

Ta en kikk i kartet for leden S for Skjærhamn. Stedet kalles Ljungfruhålet. Det er en grønn stake som leden svinger rundt. Jeg kom sørfra. han kom nordfar.

 

Mener du ellers at han har rett i at man skal holde til venstre for hverandre på sjøen?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han kom fra styrbord - passerte vår kurslinje og fortsatte noen meter videre - før han så svingte rett foran baugen min og passerte meg på min styrbord side.

 

Mulig jeg er treig men jeg klarer ikke helt å se situasjonen for meg. Passerte han baugen din to ganger?

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske jeg hadde kartet her så hadde det vært enklere å forklare. Men helt korrekt - han passerte baugen min to ganger. Første gangen på 20 meters avstand - og slik jeg hadde slakket av for at han skulle gjøre ettersom han kom fra styrbord. Så svingte han altså tilbake foran baugen min for å passere meg på min styrbord side.

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjører i en rundkjøring med bilen min tar jeg det for gitt at han med 40 tonn på kroken som er på vei inn i rundkjøringen stopper slik at det ikke blir sammenstøt.

For min del er jeg klar på bremsen midt i rundkjøringen for sikkerhets skyld

 

 

Det tror jeg lite på selv om han var i Sjøfartsdiriktoratet. (Han kunne jo være vaktmester :smiley: )

Jeg fikk dette svaret fra en i Sjøfartsdir rundt diskusjon i en annen tråd:

Viser til din henvendelse under.

 

I henhold til sjøveisregel 18 skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for et seilfartøy unntatt hvor regel 9 (trange farvann), 10 (trafikkseparasjonssystemer) og 13 (innhenting) krever noe annet. Herunder bør man også ha i minne regel 2b (om ansvar for å unngå sammenstøt) og særskilt norsk regel 44 om at lystfartøy skal holde av veien for nyttetrafikk i trange farvann osv..

 

I henhold til sjøveisregel 3 som gjelder alminnelige definisjoner, legges følgende til grunn:

punkt c. Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt. Dersom fremdriftsmaskineriet blir brukt er fartøyet maskindrevet jfr. regel 3, punkt b.

 

Reglene og definisjonene synes klare nok. I anvendelsen av reglene ligger utfordringen i å avgjøre om et fartøy med seil oppe har fremdriftsmaskineriet i bruk. Dette kan i noen tilfeller være vanskelig. Regel 16 fremholder at ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal så vidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar. Gjør ikke fartøyet med seil oppe en slik manøver er det best å anta at det ikke akter å vike, og da må man selv gjøre en slik manøver i god tid.

 

Med vennlig hilsen,

 

 

****navn fjernet av meg****

fung. underdirektør

S.dir

 

Riktig nok bare fung. underdirektør - tror ikke det er for vaktmesterdivisjonen - men det står ikke spesifisert...

 

Uansett bør vi slå et slag for regel 2b. :cheers:

Link to post
Share on other sites

For min del er jeg klar på bremsen midt i rundkjøringen for sikkerhets skyld

 

Selvsagt. Man skal være oppmerksom.

Men i rundkjøringa har jeg forkjørsrett. Og det vet, og respekterer, han med 40 tonn på kroken.

Sånn er det på sjøen også. Vi har klare regler.

Vi kan ikke virre rundt og overgå hverandre i et slags mesterskap i hjemmelaget snillisme og vike i hytt og pine.

Det er også noe som sier litt om å holde kurs og fart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...