Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Kjørte nedover fra verdens navle (Bærum), Risør og tilbake igjen. Hadde stort sett 4g eller 3g hastighet men grei dekning hos netcom hele tiden med unntak rundt færder samt mellom Moss og Horten. Der var det svak dekning hos telenor men bra hos ice. Netcom var uten dekning.

 

Telenor var uansett den som hadde mest stabil hastighet.

 

Hastigheten lå rundt 30 kn på den runden.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Fikk det nyeste modemet fra ICE i juni og kunne glede meg med opp til 1,5 Mb i snitt ( mot 0,4 tidligere). Etter ferien sank denne hastigheten betraktelig. Etter å ha lagt frem problemet for ICE, endte det at jeg satte opp en utvendig antenne mot en mindre belastet stasjon og fikk en snitthastighet på 2,5 Mb.

Noe å tenke på hvis du har dårlig hastighet...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Lånte Ice trådløs router i sommer Ferien. Ikke ett eneste sted mellom Bergen og Stavanger fikk vi nyttiggjort den (gav vel egentlig opp å prøve før turen var omme). Fikk kontakt med nett, men den var i praksis for treg selv for surfing og Face book, langt mindre til mail og jobb.

 

Tenkte at det var fordi vi bor nesten under vannlinjen i seilbåten, og satte den da oppå dekk ved flere anledninger, men uten at det hjalp. Den kunne heller ikke festes til fall for å heises høyere.

Samtidig var det stort sett 3g dekkning for å surfe på Smartelefon uten ekstern antenne og nede i "kjelleren", så Ice var rett og slett ræva for oss.

 

PS : Han vi lånte den av sa den hadde fungert utmerket på hytte på Østlandet for ham.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

He he. Mange i båt som har retningsbestemt antenne for ICE skulle jeg tro.

I sommer har jeg logget hastighet og signalstyrke for noen steder i Vestfold med og uten ekstern antenne for ICE tilkobling.

Når snøen legger seg og jeg får god tid... så skal jeg presentere mine data.

 

Første inntrykk er at det er ikke signalstyrke som er problemet, men overføringshastighet / båndbredde mellom base stasjonene som er problemet. Jeg har etter mange forsøk gitt opp å gi tilbakemelding til ICE om slike problemer- da det kun er uvitende skoleungdommer som svarer "goddag mann økseskaft"i andre enden. Nevnes signalstyrke og båndbredde så blir det svært stille i andre enden.

 

Det er ikke bare elende, da ting virker supert nå da de fleste har gitt seg med båtlivet for i år.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Hvordan måler man båndbredde og hastighet? Båndbredde er kanskje vanskelig å måle når jeg tenker meg om, men hastighet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

hastigheten på elektromagnetiske bølger, som radiosignaler (og for den del for strøm i en ledning) er 300000 km/s (i vacuum), noe mindre i ledninger, f eks har vanlig antennekoaks en forsinkelsesfaktor på ca 0.66. Det er-ente noe å surre med, vi kan ikke øke hastigheten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Nå kan også jeg fortelle litt.

På hytta, der det ikke ble forventet noe særlig, da kunne jeg omsider bruke t.o.m. Skype for å vise Mamma noe så fin utsikt.

 

Ellers kan jeg bare si at ruteren virker alle steder som ikke kalles havn eller tettsted.

Også på øy virker det fint.

Derimot fikk jeg ikke noe ordentlige hastigheter når jeg var på større havner,

det langs hele danske østkysten og nå også i Sverige. (Ligger i Öckerö akkurat nå.)

Det samme måtte jeg oppleve med bruk på bil.

 

Kort fortalt:

Siden det ikke finnes noen mennesker på tur for tiden kan jeg bare konkludere at ICE har noe problem i byer.

Dessverre er det akkurat der jeg trenger mobil internet og kan (som Bavaria32Sport også antyder) ikke sitte i en time bare for å svare på en epost.

Hvis det funker i det hele tatt.

 

Også for meg var det fristende at man kan bruke det i akkurat disse tre land jeg opererer i,

men siden det ikke virker som forklart ser jeg ingen grunn for å tolerere det.

15 havner og derav bare 2 med akseptabel dekning er nok for min del. :thumbsdown:

Da er det mye bedre og i tillegg billigere med prepaid datakort, og det i alle land.

 

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Ja, jeg har så klart også ekstern antenne og t.o.m. prøvd å heise det opp i masten.

Det spiller ingen rolle om den er i 2 eller 13 meters høyde, jeg registrer nesten ingen forskjell.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette var tidligere innlegg:

Fikk det nyeste modemet fra ICE i juni og kunne glede meg med opp til 1,5 Mb i snitt ( mot 0,4 tidligere). Etter ferien sank denne hastigheten betraktelig. Etter å ha lagt frem problemet for ICE, endte det at jeg satte opp en utvendig antenne mot en mindre belastet stasjon og fikk en snitthastighet på 2,5 Mb.

Noe å tenke på hvis du har dårlig hastighet...

Jeg ringte ICE og fikk beskjed om tilstanden og hvilken stasjon jeg burde rette mot....

Så en oppsummering av mine erfaringer (Kanskje til nytte for noen?):

Mye trøbbel med gammelt modem som tilslutt ble utkoblet fra ICE.

Fikk tilsendt 3 - TRE nye modem før alt fungerte. Så ble det mye trøbbel med abonementet vårt... ICE opprettet 2 nye, som etter mye frem-og-tilbake ble slettet.

Lite kompetanse på support på ICE. De snakker i munnen på deg i et kjør. Måtte ringe ICE i Sverige for å få råd om hvordan jeg endelig kunne sette opp modemet mot ny antenne og basestasjon. Da vi endelig kom på nett, viste det seg at den antennen de anbefalte ikke fungerte godt nok (tross deres anbefalinger !) og vi satt over på en belastet stasjon.

Max hastighet vi har målt, er 2,5 mb, men det var i korte stunder sent på kvelden.

Når vi så forsøker å si opp eller endre abonementet, er dette umulig før 2014.... (Vår bommert!!)

 

En ting til:

Det ser ut som at nettet kutter ut med jevne mellomrom; Får beskjed om at vi ikke har kontakt med nettet.

Dette gjør det meget vanskelig å laste ned oppdateringsfiler som krever konstant nettilgang under nedlastingene.

Nettsider reagerer ikke så ofte på dette fenomenet. Noe ICE forresten ikke fant ut av!

Totalt har dette kostet oss mange timers ergrelse og utgifter til antenne som var ubrukelig.

 

Vår konklusjon:

ICE er greit i båt og bil / hytta for mail og oppslag på nettet. (uke-abonement?)

ICE er ubrukelig som fast abonement hjemme eller på kontoret!

Pass deg for bindingstiden!!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har ice med nye ruteren og bruker den i østfold, svenskekysten og sørlandskysten. Eneste sted jeg hadde problemer i sommer var gjestehavna i Kragerø hvor forrholdene var ekstremt dårlig.

 

Har også tatt det med på hyttetur i Valdres hvor det fungerte meget bra. Lastet ned musikk som bare det en hel helg. Eneste som er surt er at man på betale full månedsavgift hver mnd hele året selv om det stort sett er i bruk 4-5 mnd.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte den nye R-90 routeren i ferbruar og tok den med på påskeferie. Den gamle D-35 ICE-routeren lot jeg stå hjemme. Det ble en påske med mye styr rent internettmessig. Signalene fallt ut nedover Østfold-kysten og på Koster. I ett sett.

Da jeg kom jem sendte jeg den i retur og beholt min gamle D-35. Det de fortalte på kundetjenesten til ICE var at de hadde fått mange R-90 i retur pga at den var særdeles kresen på signaler.

 

Nå har jeg forhørt meg igjen og de forteller at R-90 har fått ny software og fungerer fint. Jeg har nå tatt R-90 inn i varmen igjen og tester den utover vinteren i båten og bilen. Den gamle står pent i hylla så lenge.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

det går også ann å fryse abbonemanget de mnd du ikke bruker det. vi har vårt på fra april til oktober og betaler da bare for de mnd,

 

Med mindre man har datatrafikk hver uke i perioden, lønner det seg å gå for uke-abonnementet. I 2012 er vi belastet for totalt 10 uker. Kr. 1750,- er en gangske annen kostnad enn om vi hadde hatt løpende abonnement.

 

Link to post
Share on other sites

Kan man selv oppgardere sw i routeren? Jeg fikk vår i mai/juni og den har fungert fint

Det går faktisk an. Takk for tipset, at det var mulig var jeg ikke klar over. Det kom en oppgradering, v1.5.5 den 11/5 2012 som kan lastes ned fra ICE sine sider her med grei beskrivelse i en PDF-file om hvordan gjøre det. Jeg har v1.4.17 fra 9/2 2012 og skal oppgradere i løpet av dagen selv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et lite obs før oppgradering: Noter deg alle egne innstillinger da en får "Factory Settings" ved oppgraderingen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...