Jump to content

Mitt Zip-prosjekt til nå.


Whistler

Recommended Posts

Dette ble rett og slett meget lekkert og et imponerende stykke arbeid som er lagt ned... :flag_bp:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Som sagt så er den juksa til... Skuebrød...

 

 

Det er en kromlist (5mm gummi) på rull fra BS bildeler. I motsetning til 20mm syrefast list fra Watski til 560 pr meter (trenger 10) kan denne bøyes og buktes uten spesialverktøy og masse tålmodighet.

Når det er sagt har jeg ikke særlig store forventninger til levetid på denne så på sikt skal det bli syrefast.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Poden gjorde sin far stolt med full score på båtførerprøven i fjor. Neste år kommer beviset i posten. (I følge erkeforkjemperne for bfp har han derigjennom fått særdeles gode holdninger)

Inntil beviset dumper ned blir all kjøring for junior med ledsager.

 

Dagen startet med solskinn og varme, og til alt hell snudde min leverandør av vinterved i "cul-de-sac'en" vi bor i enden av og losset 3 favner i gårdsplassen til naboen.

 

Med litt hjelp av min gode nabo fikk jeg dratt zipen fra vugga over på hengeren. (deretter gjorde jeg en god gjerning med å hjelpe til å flytte de tre favnene innomhus i stedet for å surfe her)

145.jpg

 

Jeg hadde avtalt med en av de håpefulle (ikke båteieren; for øvrig den som skal krediteres for et antall bilder og noe video) at jeg skulle hente han på jobb kl 16. Noe som viste seg å være godt sammenfallende med det tidspunktet lyn, torden og bøttevis med vann ble levert i Tjøme "sentrum". (jeg ble fortalt at kumlokkene i Tønsberg lettet fra kummene)

Etter at vi hadde slått i hjel noe tid mat og logistikk ble været betraktelig bedre og vi rygget oss ned mot rampen. Uten kalesje og presenning fikk jeg fyllt båten såpass mye at lensepumpen kunne testes. (Hekken stod i vannet akkurat da og junior lurte veldig på om det var ferskvann som kom ut)

146.jpg

 

Det første som skjedde etter at båten var på vannet og deler av bukta var røyklagt var at girkabelen løsnet i kontrollboksen. Den delen av logistikken som omhandlet verktøy baserte seg på at alt skulle virke som testet på land og foreskrevet helt til jeg hadde gjennomført transportetappen til brygga hvor jeg har båtplass.

Det funket jo på et vis, men det blir litt vanskelig å gire mange ganger med å hoppe mellom cockpitene.

147.jpg

 

Vel framme ved egen brygge ble girkabelen forbundet med spaken sin (ny kabel vurderes som en god investering akkurat nå) og etter å ha kjørt en prøvetur med passasjer ble det tid til en fotosession.

148.jpg

 

149.jpg

 

150.jpg

 

Akselerasjon, toppfart og sånn var helt grei. Hadde ikke med noe måleapparat men tipper at vi nok fikk et stykke over 20 knop. "Stillestående" (tomgang) til planefart på 2-3 sekunder. Kavitering i krappe venstresvinger skal etterforskes og testes ut nærmere de nærmeste dagene. (Motoren er på innerste hull og plata er halvannen tomme under kjølen.)

 

Vel fortøyd.

151.jpg

 

152.jpg

 

Jeg har noen videosnutter også; skal prøve å få disse redigert sammen til en fil og laste den opp på youtube etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Takk.

 

Følelsene når jeg satte båten på sjøen kan vel best beskrives som skrekkblandet fryd avløst av en lettelse over at den ikke gikk til bunns umiddelbart. Deretter glede og tilfredshet over at alt (nesten) virket som det skulle. Karamellen over å være ferdig med godt resultat og ikke minst vissheten om at alt er selvgjort skal suges på lenge. Narsissismen kommer (etter første tur å dømme) til å få nok drivstoff for en stund fremover.

Link to post
Share on other sites

Har nå testet litt frem og tilbake. Propellen som sitter på er en 10x15. Maks turtall med denne (avlest på en Frahm mekanisk resonansmåler - fantastisk instrument) ligger på rundt 5100. Motorens makseffekt er oppgitt ved 5500 rpm. Vil det være lønnsomt å bytte til en 10x13, eller 10 1/2x13 for å tyne ut de siste omdreiningene? Toppfart med to voksne er 24 knop (GPS SOG- mot strømmen i Vrengen).

Link to post
Share on other sites

Du får 10x14 til disse motorene. og...

 

Jeg fikk ca 24 knop på min båt med en 25hk evinrude (samme motor) og 10x13 propell, og da gjorde den nesten 6000rpm.

Det ble alt for mye! Det ble veldig mye støy.

 

Nå kjører jeg 10x15 og har en toppfart på 28-29 knop, så der er 10x15 propellen fin.

 

Kan kanskje selge den 10x13 propellen om du er interessert, men tror den blir feil på din båt :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er båten registrert i småbåtregisteret. Møtte litt kvist da jeg ikke hadde spart på kvitteringer underveis. De krever bilder fra byggeprosessen samt at de "ønsker kvitteringer på materiell". Jeg tolket først ønsket til å være "strengt tatt ikke nødvendig". Dette i kombinasjon med at det kun var mulig med tre vedlegg på elekronisk innsending gjorde at jeg hoppet over dette. Etter noe oppklarende mailveksel, fant jeg heldigvis igjen noen fakturaer etter en ryddesjau i garasjen jeg kunne fakse inn.

Link to post
Share on other sites

Takker :blush:

 

TwoPlusen var et utrolig artig prosjekt. Bodde to år i garasjen. :discuss:

 

Solgt etter fem år. Flyter fremdeles :sailing:

 

Det frister litt med enZip nå. Men det spørs om tiden strekker til.

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...