Jump to content

Mitt Zip-prosjekt til nå.


Whistler

Recommended Posts

Er det 2.8mm fineren fra Oslo Finer-fabrikk du bruker?

Hvilke verktøy bruker du i så fall til å skjære den med. Begynner kanskje å legge finer på dekket i løpet av sommeren jeg også, og lurer på om jeg må kjøpe meg ett finer-blad til bordsaga for å skjære staver. Har ikke holdt noe særlig på med finere enda, så jeg vet ikke helt hvor forsiktig man må være når man skal skjære kurver osv.

Båndsaga jeg hadde lånt har jeg måttet levere tilbake, så jeg er litt "hemmet"... :cool:

Link to post
Share on other sites

Først og fremst et flott prosjekt Whistler :yesnod:

 

Jeg sniker meg til å låne tråden til et relevant spørsmål - til deg eller andre med erfaring fra epoksyliming/stifting. Jeg legger 5 mm kebony-lønn på dekket nå. Stifter med 14 mm stifter, men har et kjempeproblem med at epoksyen limer stiftene så fast at de ryker når jeg forsøker å dra dem opp med tang. Noen tips til metode for å unngå dette? Finnes der bronsestift i handelen noen steder?

Jeg regner med at stålstiften (ikke rustfri) ikke skal by på noen store problemer på den delen av dekket (dollbord og midtfisk etc.) som skal behandles utvendig med epoksy og lakk, da dette jo blir forseglet mot fukt, men den ubehandlede delen av dekket kan jeg jo ikke ha rester av stålstifter stående igjen i dekket. Dette vil jo ruste og skape problemer.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Trikset er å ta stiftene før epoksyen er gjennomherdet. Det samme gjelder om man skrur ned dekket med skruer og skiver. West System antyder ca 8-10 timer som passende før fjerning. Litt forsiktig bruk av en loddebolt for å varme opp stiftene vil nok også hjelpe, men det vil kanskje bli meget tidkrevende. Kobber/messingstifter har jeg ikke sett på lenge.

Link to post
Share on other sites

Aha, det krever altså en del planlegging for ikke å bli stående utover natta med stifteplukking.

 

Det er her nylontau eller lastestrapping kommer inn i bildet. Stift gjennom tau/strapp og ned i treverket. For det første bevarer det treverket slik at du ikke får merker etter stiftene. For det andre kan du etter noen timer bare røske stiftene opp ved å dra i tauet. Går så stiftene spruter. Bruk briller :cool:

 

Test gjerne på noe kapp, så får du litt føling med metoden.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige hilsener.

 

Jeg hadde tenkt et strøk epoksy (for å kapsle inn hele dekket) før lakkering. Jeg er litt usikker på om jeg skal påføre beis på dollbord og midtfisk, eller om jeg skal la den være "au naturell". Tilbakemeldinger mottas.

 

I dag har jeg puslet litt med teaklister som skal gå rundt cockpitene.

 

104.jpg

 

Å se lim tørke er ikke så interessant og jeg gikk tom for lange tvinger lenge før jeg hadde tenkt, så det var bare å finne noe annet å gjøre. Jeg hadde to plater plexi på 120X66cm (6 mm tror jeg det er) i garasjen, så jeg prøvde å kladde litt på en av de for å se litt på vindskjermløsning.

 

Sage litt først for å se hva som egnet seg. Elektrisk stikksag med blad for tre/finer går i og for seg greit nok, men sannsynligvis ikke optimalt.

En varmluftpistol fra CO ble fyrt opp for å se om det lot seg bøye uten å krakelere.

 

105.jpg

 

Det gikk helt fint.

 

106.jpg

 

Plutselig hadde jeg en halv vindskjerm (om enn noe høy) å sette på dekket for prøving.

 

107.jpg

 

Litt senere hadde jeg kappet den litt ned og laget en halvdel til. Ikke helt fornøyd med hjørnet, som har samme radius som en økonomiboks med mikrofiberpulver fra West System, men passabelt som kladd.

 

108.jpg

 

Kanksje litt bratt? Tilbakemeldinger mottas.

 

109.jpg

 

Full frontal...

 

110.jpg

 

Fra andre enden...

 

111.jpg

 

Det var i alle fall greit å jobbe med plexiglasset, og jeg fikk et par indikatorer underveis på hva jeg skal gjøre annerledes ved neste korsvei.

 

Om det skulle gå i dass er det fortsatt mulig å lage en delt vindrute med "Riva-style" beslag av det glasset som er.

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Er bare litt redd for at det skal bli for mørkt. Epoksy og lakk gjør umiddelbart at det blir et par hakk mørkere.

 

Hva bruker dere? Herdins pulver for utblanding med vann? Fargeforslag? Jeg formoder at fargen i "fargekartet" angir resultat etter påføring på lyst treverk som gran eller furu.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt 2 strøk med international båtbeis på skroget, dollbordet og midtfisk. På dekket ellers har jeg bare brukt epoxy og lakk. Prøvde å legge inn ett bilde her nå, men fikk det ikke til. Prøv deg frem på noe kapp du har for å se hvordan fargen blir.

Link to post
Share on other sites

Mahogny "Naturel" ser veldig fint ut når du sliper og fukter det. Problemet er at det ganske raskt blir gult. Så man må beise for å få fram spillet i treverket samt beholde/forsterke fargen. Det hele blir snakk om smak. Veldig mange av Mahognybeisene man får kjøpt forsøker å etterligne Honduras-mahogny. Den er egentlig ganske brun. Personlig liker jeg mahognyen mer mørkrød.

I min Squirt-tråd har jeg skrevet mer om beisen jeg har brukt. Lockwood-beis jeg har bestilt fra junaiten. Bestiller man "test samples" holder de små posene for flere båter.

Siste jeg beiset var snekka. Brukte en kombinasjon av #29 på første strøket og #34 på andre strøket for å få den fargen jeg vil ha. Ble godt fornøyd med resultatet. Mest fordi jeg hadde begge to. Hadde sikkert blitt like lykkelig med to strøk av #34 :cool:

 

Beisen jeg har brukt er vannbasert (ala Herdins). I følge produsenten (som lager både olje, sprit og vannbasert beis) holder vannbasert best på fargene. I tillegg er den veldig lett å jobbe med. Er det for lyst, legger man på flere strøk. Ble det for mørkt drar man over med ei våt fille for å vaske ut litt farge igjen.

Det heter seg også at man skal beise litt mørkere enn man vil ha, pga at solblekingen raskt får den litt lysere.

 

Jeg har brukt tøyfille til å beise med. Noen gamle laken e.l.

 

Min plan er å beise hele dekket, men legge på ett ekstra strøk på dollbord og midtfisk slik at jeg får fram en kontrast, men den blir ikke så veldig stor. Dette i motsetning til snekka hvor jeg har beiset dollbord, midtfisk og vindskjermer mørke, og latt teakdekket kun få lakk.

Igjen, det er smak og behag, og det er du som bestemmer til slutt :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg til å spekulere en hel del rundt beis, konfirmasjon og sandpapir har jeg lagt en u-list i teak (konvertert til L) som omramming rundt begge sittebrønnene.

 

112.jpg

 

En runde med vann for å vaske vekk støv og for å reise "bust" før neste pussing.

 

113.jpg

 

Omramming klar for beis.

 

114.jpg

 

To strøk (Liberon) teakbeis og ett strøk (Liberon) mørk eik senere ble jeg passelig fornøyd.

 

115.jpg

 

116.jpg

 

Det er fremdeles noe puss igjen på carlinger og ryggstøtter. Et par solide epoksydrøpp gjør at det ikke er spesielt mye å glede seg til... Får fyre opp varmluftpistolen og gå på med skrape først.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd svamp inntullet i en bommullsfille (fhv T-skjorte). Etter å ha testet litt med svamp på carlinger og ryggstøtter fant jeg ut at svampen etter kort tid ble så myk at den først ble vankelig å kontrollere. Senere ble den vanskelig å bevare i et stykke...

 

Det så ganske bra ut mens det var "vått", men nå når beisen er begynt å tørke ser det ut til å bli skjolder. Får vente å se i morgen hvordan resultatet blir.

 

Legger ved noen bilder tatt mens det ennå er halvått.

 

117.jpg

 

118.jpg

 

119.jpg

 

Venstredelen av taggene var beiset med mørk eik for et par dager siden. Det kan se ut som om mahognybeisen har dratt av noe av dette så en touch-up er nødvendig før epoksystrøket legges på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...