Jump to content

Mitt Zip-prosjekt til nå.


Whistler

Recommended Posts

Jeg har ca 50 meter line med en pøs i den ene enden og fastgjort i båten i den andre så hvis jeg skulle gå ned andre steder enn i havnen finner jeg den igjen hvis det er mindre ett 50 meter; hvis det er mer enn 50 meter dypt tror jeg at jeg lar den ligge....

 

Egentlig bare forkjelige måter å gjøre det på....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Tenkte å henge på noen kg hestekrefter også...

 

Jepp, men med 100kg hestekrefter på hekken trenger du ikke 400liter isopor for oppdrift, du trenger kanskje 50 for at den skal duppe i overflaten. Det blir en del mindre isopor. Du skjønner hva jeg mener :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Flott prosjekt dette :flag_bp:

 

Takk for den og takk for inspill forøvrig.

 

Grunnen til at jeg spør om dette er "regelen" som sier at båter under 6m skal flyte i vannfylt tilstand, og som jeg ønsker at båten skal oppfylle. Nå er jeg ikke sikker på om dette kommer fra nordisk båtstandard eller er et CE-krav(, men det er heller ikke så viktig).

 

Jeg tror at en fleksibel vanntank uansett vil ha et punkteringspotensiale (Nille-varianten), eller en prislapp (maritim-varianten)som ligger langt over isopor.

 

Jeg ser for meg at det skulle være "evig nok" å fylle rommet foran det forreste spantet, som jeg tipper er i størrelsesorden 150-200 liter. Noen konkrete tilbakemeldinger på det?

 

44.jpg

Link to post
Share on other sites

Ny dag og nye muligheter. Kaldt til morgenen så vinterdekkene måtte frem...

Inntil videre kun som vekt på dørkfundamentet i aktre cockpit.

 

49.jpg

 

På Maxbo ble jeg anbefalt den blå isoporen da den var mindre grisete å skjære i, og jeg fikk en meget grei pris på de fire "bjelkene" han hadde igjen på lageret. Disse er tilsammen ca 72 liter. De var helt greie å både sage, skjære og slipe, og mengden statiske kuler som satt ble med inn i huset var null.

 

50.jpg

 

Etter litt kapp, slip og knivbruk ble bjelkene plassert som bildet viser. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre videre. Lime, eller bare "spikre" de sammen med noen velvalgte trepinner. Jeg er veldig nær "spikre" løsningen. Samtidig har jeg en bit liggende med PU-lim påført for å se hvordan det oppfører seg.

 

51.jpg

 

 

Slenger med et bilde som viser stuket.

 

52.jpg

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er av merket Sterlofom (eller no) det samme som brukes til å isolere veier, så tåler de epoxy. God ide om å "pakke de inn i noe Duk og epoxy før du legger dekket. Så slipper du at de skal trekke vann og foråsake råtten lukt.

 

Brukte dette matriale da vi bygde seilbrett på 80 tallet,"Sinkere" som det ble kalt" kuttet ett av de opp sist sommer, matrialet var like fint men de luktet der det hadde kommet vann inn.

 

Så støp de sammen og lag fester som festes til skroget...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Det er en stund siden trefasapparater ble levert med alternativ kontakt i form av bambusstenger og kobberkroker... :fishing: Så derfor; Å varme opp garasjen er for mitt vedkommede helt uaktuellt da den er uisolert, men ja, jeg ser at det er muligheter på vinteren også. Forøvrig er nå de nevnte isoporklossene limt sammen, og alt bart treverk utenom dørkplatene har fått et strøk epoksy. Muligens årets siste liter-batch.

Link to post
Share on other sites

I båten skal det være sofaer i cockpitene. Etter å ha sett på forskjellige løsninger har jeg kommet til at jeg vil ha buede ender, noe tilsvarende som på dette bildet.

 

Jeg fant en byggebeskrivelse til en stol av kryssfiner, og fikk noen ideer til hvordan dette kunne la seg gjøre.

6mm kryssfiner kan bøyes med radius 2' (60 cm) i tørr tilstand. Fuktet eller steamet kan radien reduseres, og etter en del lesing på faktasider kom jeg til at 12" skulle være la seg gjøre.

 

To plater ble grovkappet, og skal utgjøre den buede delen. Ryggstykket skal skjøtes inn etterpå. Sofabunn ble kappet til i 9 mm kryssfiner.

 

Et par kryssfinerstykker ble plassert i badekaret for fukting. (hjemme alene...)

53.jpg

 

En ny runde på faktasidene avslørte at det var steaming som krevde 2 timer før man kunne bøye med 12" radius. Fukting i vann burde foregå i "several days"...

Ut i garasjen for å prøve med noen rester om det skulle gå an å komme til delmål en på 1 dag.

 

54.jpg

 

Restene var tørre og var ikke i nørheten av å sprekke. Platene i badekaret fikk en bøtte varmt vann, og endte opp på denne måten.

 

55.jpg

 

Nå skal det ligge til det blir tørt før spennbånd og diverse tau løsnes. Da er det bare å håpe at det holder formen slik at det kan bli rammen til en sofa til fremre cockpit.

Link to post
Share on other sites

Nå var platene blitt tørre. Av med spennbånd. Ingen "spoinker" noe sted, og den holder formen greitt. Bra, men det sitter noen strategisk plasserte skruer, så det kan fremdeles skje "ulykker"...

Først sjekker jeg om konstruksjonen passer ned i cockpitåpningen. Jeg hadde målt bunnplata i forhold til lysåpningen, men jeg har kappet både langt og kort opptil flere ganger før...

 

56.jpg

 

Det var såvidt den kom nedi, så jeg bestemte meg for å ta av tre centimeter av bunnplata. Av med platene, som holdt formen sånn høvelig. Av med klossene under plata og frem med malen jeg brukte for å lage buen. (har jeg nevnt at det er en sykkelfelg?) Ny bue tegnes opp og noen sagstikk senere var det klart til montering. På med lim og en skrue pr 5 cm.

 

Ned i åpningen igjen for å se hvordan det kan ta seg ut.

 

57.jpg

 

Neste steg blir å fylle ryggen. Det ligger bittelitt justeringsmonn i stykket som felles inn i ryggen for å dra inn eller utvide buen. Deretter skal ryggen skjæres ned til fasong og listes for styrke.

Det får bli en annen dag.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for den. Har sett noen pene sofabilder på Glen-L, og båtens fremtidige eier vil ha sofa... Må tenke litt praktisk på sofen bak da ryggen må være til å slå ned. Begge sofaene må kunne tas ut da jeg ikke vil ha løse puter. Det blir nok særlig sofen bak som får tynn sittepute.... Hvilken høyde har du på stolene i din? Fribordet bak er ikke mye å rope hurra for :flag_bp:

 

Jepp. Den skal være klar til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Tønsberg blir det helt sikkert.

Tror jeg må prøvesitte litt for å finne optimal høyde på setene, men innbiller meg at det er ca 20 cm i forkant på bildet. Ca 5cm skumgummi og "nisse"vatt gjør sikkert at det holder med 15 foran, så får vinkelen bestemme bakkanthøyden. I bakre cockpit blir det nok enda lavere...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...