Jump to content

Mitt Zip-prosjekt til nå.


Whistler

Recommended Posts

Litt mer jobbing med setene. Ryggen på forsetet er kappet til. For å gjøre det enkelt er setene lagd med 90 grader mellom sete og rygg, så tiltes setet ca 10-12 grader bakover for å få "riktig" ryggvinkel.

 

59.jpg

 

Baksetet er limt, skrudd og stappet nedi bakre cockpit for å se hvordan det tar seg ut. Jeg har brukt samme radius på sidebuen som foran, men siden det er trangere bak og sannsynligvis ikke så ofte noen skal sitte der er setedybden 10 cm mindre enn i forsetet. Det ser ut som at jeg med fordel kunne brukt en mindre radius på buen på sidene, men jeg tror det blir slik det er nå....

 

60.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Takk for oppmerksomheten underveis. Det går litt trått i denne kulda. Siste oppdatering er at jeg har "slaktet" en madrass for å bruke til setene. Burde egentlig startet på å sy trekkene, men store mengder jobb, kurs, vedbæring og juleforberedelser krever sitt...

 

61.jpg

 

Tror jeg har fått sånn nogenlunde grei høyde og vinkel på sokkelen. Har sett noen prosjekter der det ser ut som føreren sitter oppå båten. Ergonomien får lide litt for å få lavt tyngdepunkt og gode proporsjoner. Beinplass er uansett ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for den. Regner med å få noen dager med diverse pjusk i uken som kommer.

 

Noen der ute med erfaring med EPS (glava isopor) som flytemiddel? Vurderer å bruke isopor som flytemiddel i baugpartiet.

Eventuelt for de mer fysikkinteresserte. Hvor mye (antall liter) trenger man for å holde 400kg (før det er under vann...)flytende?

 

Hei

 

Det er kanskje ikke så relevant lenger siden du er ferdig med den delen av prosjektet, men her er en liten oppdatering på flyteevne...

 

"Oppdriftskraften er like stor som vekten som legemet presser bort" - Arkemedes prinsipp

 

Dette vil si at 1 dm3 treverk vil forsøke og fortrenge 1 dm3 vann. Siden vekten på treverk er ca 0,6kg på en dm3 (kommer ann på vanninhold, treslag og temperatur) og vannet veier 1kg pr dm3, vil 1 dm3 treverk ha en oppdrift på ca 0,4kg.

Kort fortalt så vil 400kg treverk ha en oppdrift på ca 160kg

 

Isopor(EPS) består av 98% luft, så her kan man regne at 1 dm3 isopor gir 1 kg oppdrift.

 

Jeg bygger en båt selv (takk for innspill). Jeg ser at du bruker tokomponent PU-maling. Hva er dette? Kan det også brukes på utsiden?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei og takk for kommentarer. Prosjektet ligger litt dødt for tiden da det konkurrerer med vedbæring...

Den kalde vinteren har nok lagt en demper på aktiviteten i garasjen, men jeg håper å komme igang når temperaturen atter kommer over null igjen.

 

to-komp PU er Polyuretanmaling. Den kan brukes på utsiden også, men muligens ikke spesielt egnet under vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er temperaturen endelig blitt bedre, samt at garasjen er tømt for ved slik at det går an å jobbe litt der...

 

Dashbord i teak og styresnekke montert. Dørkplatene har også fått et par strøk to-komp PU. Det neste på byggefronten blir å montere underdekket (kryssfiner) og laminere mahognyfiner på de trehvite sidene som blir synlige i interiøret.

 

64.jpg

 

Symaskinsertifikatet fra 6. klasse kom til nytte...

 

65.jpg

 

Fra slett skai til noe som kunne minne om et "foldeskjørt".

 

66.jpg

 

Stiftemaskinen ville ikke skyte flere stifter (sikkert fordi den har vært en del i kontakt med eposky i forbindelse med lamineringen av mahognyfineren). Ny anskaffes i morgen. Omtrent sånn kommer forsetet/-sofaen til å ta seg ut.

 

67.jpg

Link to post
Share on other sites

Bunnen i dekket begynner å komme på plass. Fortykket epoksy og et antall syrefaste skruer skulle være nok til å holde det på plass. Batteriene til DeWalten (14,4V) begynner å bli dårlige. Er det noen som har tips til hvor slike kan skaffes for mindre kostnad enn ny drill?

 

71.jpg

 

Etter en del frihåndsøvelser tidligere har jeg gjort det til en vane å streke opp og måle avstand til skrueplassering... Da slipper man også de skruene som kommer ut på feil sted med påfølgende språkopplæring for tilstedeværende mindreårige. Guttungen fikk en gang med en lapp til meg fra barnehagen med bilde av en hammer på. Under hammeren stod det: "Dette er en hammer. Ikke en dæven eller faen, men en hammer!"

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett lite triks.... Få tak i ett nylontau 5-8mm eller slike lastestrips mange bedrifter bruker til å slå rundt pakker. Så stifter du gjennom dem. Når du skal fjerne stiftene er det bare å røske tauet rett opp. Bruk vernebriller, for det går så stiftene spruter veggimellom. Misstenker du har en ganske langvarig jobb foran deg.

 

Men fint blir det :thumbsup:

 

Her ser du min variant, hvor jeg brukte tykk kartong. Da blir stiftene stående igjen ett par millimeter over treverket, og det er enkelt å vippe dem ut med en skrutrekker eller tang.

 

img_2590.jpg

Link to post
Share on other sites

Forrige runde med stifter (ca 5000 på skroget) og (nylon)tau førte til et par velplasserte kortisonsprøyter i høyre albu...

Lastetrips har jeg ikke prøvd, men antar at det blir bedre enn med tau som fører til at bare en "pinne" løsner. (og påfølgende fjerning med tang uansett.)

 

Til Rebel. Farget epoksy. Sparer tid på nating da det tyter opp mellom "stavene", og natingen kan utføres med en 50 ml matsprøyte (fra apoteket) umiddelbart etter at "stavene" er stiftet ned. Dog er det en fare med dette (som jeg ser nå som jeg har vært ute og fjernet stiftene), og det er at fineren er så tynn og tørr at fargen trekker gjennom... Ser ikke det endelige resultatet før etter sliping. Et mottrekk vil være å prime baksiden av "stavene" med fargeløs epoksy 3-4 timer (eller mer selvfølgelig, men hvem har ubegrenset med tid?) før de legges.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Den (justerte) planen er å bli ferdig sånn omtrent til St Hans. Det avhenger litt av om jeg finner en grei motor før den tid.

 

Jeg har hatt noen åtte- og tolvtimersøkter de siste par ukene. Håper på litt varmere vær slik at epoksyen herder tvers gjennom på et døgn i stedet for to. Regner med å starte sliping av overskuddsepoksy samt fylle et titalls bobler på skrogsidene i løpet av uka.

 

Klør det i fingrene etter å bygge en ny?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...