Jump to content

Mitt Zip-prosjekt til nå.


Whistler

Recommended Posts

Det skal jo noe til å få unnagjort 800 timer på kveldstid og helg.. :rolleyes: Man har jo gjerne unge lovende redere i familien som skal spille fotballkamper til alle tider og på alle verdens plasser, det er turn og håndball og bursdagsfeiringer på rekke å rad... skolevesenet har jo også en fantastisk evne til å legge en rekke foreldremøter og andre uvesentligheter (les dugnad) :flag_sw: til tider da det passer som dårligst. Den ene kvelden etter den andre går forbi uten at man får gjort noe som helst. Er man så heldig å få en ledig kveld er det plutselig plenen som må klippes, hekken skal klippes, det skal sopes og spyles osv.....Skal man ta på et slikt prosjekt tror jeg nok det er smartest å ha et langt perspektiv, slik at man unngår den ene skuffelsen etter den andre når fremdriften ikke svarer til ens egen forventning.. :eek: .

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

den blir utrolig pen :cheers:

har vært ute å kjørt litt med min zip i det siste, og syns at motorn begynner å bli litt liten for den. det er en 30 hk. hvis du har større liggende så er nok ikke det dumt.

men for all del, det går helt greit.

gleder meg til å se den på sjøen når du er ferdig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dere skal slutte å legge ut tråder om disse båtene - dere setter jo griller i huet på en stakkar! :sweat:

 

Lurer på en ting - hvordan er holdbarheten til slike båter? Sitter her og fantaserer om en 28' trawler eller en større pilothouse-båt... Farlig for en kar som meg! Og så spørs det jo om kostnaden ved å bygge en større båt svarer seg. Jeg ser da helt bort fra bygge-gleden.

I hodet mitt surrer tanken: 2-3 år før balja ligger på vannet og kan brukes, 6-7 år før den er ferdig. Da blir kostnad/tid = overkommelig.

 

Men som sagt: noen som har en formening om hvor holdbare slike båter er med normalt godt ettersyn?

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det er vel på tide med en liten oppdatering her.

 

Jeg anser meg så godt som ferdig med lakkering. Muligens trenger hekken ett strøk til, men jeg vet rett og slett ikke om jeg gidder.

 

Mesteparten av beslagene på dekk er montert. Biltemas (avtagbare)LED anker-/topp-/akterlanterne ble vraket til fordel for en forkrommet messingsak fra Taiwan med glødelampe da jeg innså at en sort plastsokkel ikke kom til å ta seg særlig bra ut bakpå der. Bi-color LED lanterne fra Attwood med syrefast deksel på fordekket foran en forkrommet messingpuller fra Maritim. Lensepumpe er montert, men er ikke helt fornøyd med løsningen da den pga skruefeste i bunnen må monteres på en kloss og kommer vel høyt. Muligens limer jeg denne rett på skrogbunnen.

 

Fendere på akterenden av skroget er montert; det gjenstår en del pussearbeid før jeg blir fornøyd med akkurat den biten...

 

Øverst på ønskelista akkurat nå står syrefast fenderlist som lar seg bøye som smør.

 

135.jpg

Link to post
Share on other sites

Når vi først er inne på laterner, jeg merer og huske at hvis en bruker en vanlig hvit laterne bak (som mange bruker på små båter) er max hastighet fem knop. Så Rød/grønn/hvit er ikke så dumt.

 

Jeg merner og at det er penere........

 

Fantastisk fin båt....gratulerer...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Har lest hele tråden nå, iponerende arbeid.

 

Hadde satt på lanterene.

 

Her er en som det er plass til en liten vimpel.

Perko lanterne

 

Her er annenPerko lanterne

 

Eller disse små til å felle inn i siden på båten under fenderlista.

 

Syntes det passer med en klassisk lanterene på en slik båt, det finnes masse av de på ebay.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger og tips.

 

Da er motoren hengt på. Måtte bygge opp krybba for å få det til. Uten motoren er "center of gravity" litt foran førerbenken, så det var bare å vippe hekken opp for å sette på avstandsklosser bak.

 

Motoren ble påsatt. Skrekk og gru; det var trangt om saligheten til kabler og drivstoffslange ved fulle utslag på rattet, (samboeren min forsvant for å klippe busker under denne prosessen) men det ble et par mm klaring med styrepinnen pekende nesten bakover.

 

Oppstart og test av funksjonaliteten på kontrollboksen.

Skrog fenderen som er av teak fikk et par strøk hvit. Muligens kommer det noe krom/ss der etterhvert.

 

137.jpg

 

Montering av trekkøyet i baugen tok noen timer. Burde vært gjort før dekket ble lagt..

 

138.jpg

 

Motordekslet har fått et par strøk blå kvikklakk inntil videre. Kontrollstrålen for kjøling er ikke videre plaget av nyregrus og prostata.

 

140.jpg

 

 

Jeg formoder at det dukker opp noen spørsmål om justering av fjernkontroll, (som er en OMC - simplex tospaks) etterhvert som jeg får satt båten på vannet og prøvd litt.

 

Mangler fremdeles fenderlist i syrefast/krom som lar seg bøye som smør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...