Jump to content

Mitt Zip-prosjekt til nå.


Whistler

Recommended Posts

Takk for hyggelige meldinger.

 

Da har utvalgte seksjoner fått et andre strøk med beis. Jeg brukte pensel denne gangen for å få litt kontroll på hvor beisen ikke skulle plasseres. Den varierende tettheten i treverket gjør at fargetettheten fortoner seg ganske forskjellig med varierende betraktningsvinkel. Jeg får se hvordan dette tar seg ut i dagslys før jeg bestemmer meg før neste steg.

 

121.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort noen nye erfaringer.

Et strøk epoksy er påført dekket. En erfaring jeg har gjort før er at Biltemas (lakk)penselsett med naturbust slipper mye bust og bør styres langt unna om du ikke skal male svart matt, så de holdt jeg meg unna.

Det tilsvarende settet med syntetisk bust er helt greie å dra ut epoksy med, men de holder ikke særlig godt på det som skal påføres (les elendig sugeevne). (Jeg snakker om 4 pk sett til 30-40 kr da de må kastes etter bruk.) Syntetbust ble valgt for påføring, men de egner seg dårlig til fordrivere da skaftet er for mykt på de bredeste penslene. I en annen tråd ble det anbefalt noen skumpensler fra Biltema som jeg tenkte jeg kunne teste ut som fordrivere til epoksyen. Det viste seg å være en særdeles dårlig ide. Jeg la eposky på halve fordekket og startet prosessen med å dra av bobler og overskytende epoksy. Etter fire fem drag begynte de å slippe biter av skumgummien (sorte sådanne). Det var såpass mange biter at håndplukking var helt uaktuellt. Jeg så en gedigen slipejobb for mitt indre øye mens jeg tenkte på alternative løsninger...

Løsningen ble en fugenal som jeg da etterhvert brukte på hele dekket. Omlag halvparten av den påførte eposkyen endte i en bøtte. Den hadde tatt farge av beisen, så å påføre dette på andre deler av dekket var uaktuellt da det etterhvert ville bli ganske mye akkumulert pigment i den overskytende epoksyen.

 

Legger ved noen bilder.

 

122.jpg

 

123.jpg

 

124.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig somlet meg til å sy trekkene til baksetet. Forsetet fikk sokkelen påskrudd Nå må jeg bare finne en måte å sikre at setet holder seg på plass i fart. Det blir nok en kombinasjon av klosser og beslag. Legger ved et par bilder av prøvemontering av begge setene. Har ikke lagd sokkel til baksetet ennå, men det blir det vel ei råd med.

 

Pappen mellom sete og carling er der fordi det er litt trangt. Må finne noe permanent i form av en gummilist å legge på seteryggen akkurat der.

 

125.jpg

 

126.jpg

Link to post
Share on other sites

I en annen tråd ble det anbefalt noen skumpensler fra Biltema som jeg tenkte jeg kunne teste ut som fordrivere til epoksyen. Det viste seg å være en særdeles dårlig ide. Jeg la eposky på halve fordekket og startet prosessen med å dra av bobler og overskytende epoksy. Etter fire fem drag begynte de å slippe biter av skumgummien (sorte sådanne). Det var såpass mange biter at håndplukking var helt uaktuellt.

 

Jeg har brukt skumpensler til å slette ut epoksy samt at jeg bruker dem med meget godt resultat når jeg lakkerer. Men jeg bruker ikke BT-pensler. Maritim selger West skumfordrivere. Disse har veldig god kvalitet. Har vel fått en eller annen løs bit, men de har vært enkle å fiske opp igjen med hjørnet på skumfordrivere. Og vi snakker om meget begrenset antall. Mer som en vanlig kost som gjerne slipper ett hår en gang imellom.

Bruker disse som er 100mm, koster 23,- pr stk.

1507-00.jpg

 

Med en god lakk som f.eks Epifanes 1k klarlakk ser det nærmest sprøytelakkert ut om man er nøye med å dra over med skumfordriveren. Men vær obs på at man skal være ganske rask. Jeg tror problemet delvis kommer av at du skriver du la på epoksy på halve dekket før du brukte fordriveren. Da har nok herdeprosessen kommet godt igang. Særlig hvis du bruker West epoksy som har potlife på ca 20 minutter.

Selv bruker jeg Svas epoksy, og den har med standardherder potlife på ca 45 minutter.

 

Jeg legger på lakk/epoksy på ett mindre område, drar over først på tvers og deretter på langs med fordriveren, før jeg legger på tar neste stykke. Her vil jeg gjerne jobbe så raskt jeg kan uten at det blir bare kaving. Jeg ville også vurdert å ta framdekket i minst to batcher for å slippe problemer med seig epoksy, som du risikerer på slutten hvis du lager en stor batch.

 

Resultatet blir jo snasent da :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips. Jeg var i utgangspunktet på jakt etter Wests skumfordrivere, men de få butikkene som fører dette i nærområdet har åpningstider som på langt nær matcher Biltema. Lesson learned.

Jeg har benyttet Biltemas eposky hele veien, og min erfaring er at den oppfører seg likt med Wests (standardherder). Potlife er oppgitt til 20 min ved 18°C. Opp mot 45 min ved 12-15°C som vi har betraktelig mere av, men da er den også noe seigere å jobbe med. Ift West er den også betraktelig enklere (og sikrere) å blande da den skal blandes 2:1.(Plast) Øl- og snapsglass med målestreker og er fine til å måle med for store og små batcher, samt at man kan ha et antall stående klare for blanding underveis.

 

Jeg vurderer PU-lakk da jeg har lest at den inneholder en betraktelig større mengde fyllstoff. Er epifanes 1K PU eller akryl?

For øvrig gruer jeg meg til lakkeringen allerede.....

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å bruke Epifanes 2K utenpå epoxy'en. Har brukt det allerede. Grei å jobbe med, veier bare opp lakk og herder i passende doser.

 

Jeg bruker en brevvekt fra en frankeringsmaskin når jeg måler opp. Epoxy skal i utgangspunktet måles i vekt, ikke volum. Vekta har nøyaktighet på +/- 0,5gr opp til 2kg. Det holder for meg.

Snakk med ett kontromaskinfirma. De har sikkert noen gamle vekter du får gratis.

 

Jeg vurderer å legge på mange strøk med pensel og fordriver, deretter spørre ett lakeringsverksted om de kan legge på sistestrøket med sprøyte. Da bør det blir bra.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På lørdag var det endelig vær til å dra båten ut for sliping av overflødig epoksy på skroget. Slipeutsyr med oppsamlingsposer egner seg ikke så godt inne... Hadde det gått an å mekke noe fornuftig med støvsuger og som samtidig sørger for den samme bevegelsesfriheten og et filter som ikke slipper fint støv gjennom og ....

 

Det nærmeste jeg har kommet noe sånt var en "plansliper" som fulgte med en av verdens mest teknisk antikverte, dyreste og mest oppskrytte støvsugere som min fd kone måtte ha... (Plansliperen fungerte faktisk greit.)

 

Her er skuta på plenen klar for en solid dose eksentersliper.

128.jpg

 

Etterbilder kommer etter at den har fått et pent antall strøk lakk, og med tanke på diverse uregelmesigheter kommer det til å bli tatt på god avstand...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for rosende ord og interesse. Det ligger jo et snev av narsissisme i de fleste prosjekttråder og denne er intet unntak i så måte....

 

Det blir strøk på strøk og så blir jeg litt misfornøyd med noe og så sliper jeg av det meste igjen...

Basert på antall brukte lakkbokser har jeg lagt 12 strøk på dekk, og 6 eller 7 på sider og hekk.

 

Har brukt Biltemas PU lakk (2komp) - kjip som jeg er..., flere strøk med 10-15% tynner. Pusser mellom strøkene med 280 korning. Støvet dras greit av med ei klebefille. Biltemas beste lakkpensel som har sluppet totalt 5 hår i løpet av alle strøkene(100mm) og en fordriver fra Jotun i samme bredde. Denne har ikke sluppet så mange hår, men så er det heller ikke så mange i utgangspunktet.

275g lakk holder akkurat til ett strøk på dekk, sider og hekk. (200g lakk, 50g herder, 25g tynner). Da får du tre strøk av en boks. Lakken på dekket kan legges litt tykkere på dekket enn på sidene da det ikke er så utsatt for sig. Jeg tipper at det går ca 150g lakk på dekket. Jotuns hjemmesider anbefaler påføring med 90 graders vinkel på penselen og fordriving med 45. Har ikke vært så flink til det over alt da armene ikke er lange nok.

Håper dette var det du lurte på.

 

Jeg er litt usikker på sluttfinish. Polering bør vel vente til lakken garantert er gjennomherdet og kanskje litt til? Vannslip og sånn???? Tar gjerne tips fra noen som har peiling.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte også biltemas PU lakk på båten min. Men var ikke så veldig fornøyd med den, synes det virket som om den ikke ble hard nok. Prøvde å vannslipe den for å rubbe den opp igjen, men fikk ikke noen bra finish på den. har du planer om å vannslipe og rubbe opp igjen på båten din?

 

Ronny.

Link to post
Share on other sites

Som sagt så har jeg ikke greie på sluttfinish så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre til slutt.

 

Biltemas PU lakk trenger flere dagers herdetid før den kan slipes litt "tøfft", og tykke lag herder meget langsomt. Et milimetertykt lag i boksen som brukes til å kaste slanten i etter ett strøk trenger flere dager før den blir så hard at den kan dras ut i ett stykke.

Link to post
Share on other sites

Kjempejobb du gjør med denne. Litt av et smykke.Blir grønn av misunnelse når jeg ser slikt vakkert arbeid, Jeg har lest meg igjennom noen tråder både her og på Glen-L forumet mens jeg kjenner lysten til å bygge båt stiger. Jeg har hytte ved et vassdrag i Rogaland, å ser at en zip ved brygga hadde vært helt konge. Jeg er jo noe bekymret vedrørende arbeidsmengden relatert til byggingen av noe slikt, riktignok er jeg tømrer av opprinnelse så trearbeidene er jeg ikke videre nervøs for, det er derimot epoxy greiene jeg frykter mest, ja, og pussingen da....Jeg lurer litt på kostnadene ved å bygge noe slikt, jeg har lest en del hva som betales for mahognyfiner og slikt, det er forsåvidt greit, jeg er spesielt opptatt av disse nydelige stålbeslagene ved baug og hekk osv. Hvem leverer disse?? og hva må man ut med? Om du har andre gode råd vil jeg være takknemlig for det. Byggetider er også av interresse

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Takk for interessen og hyggelige tilbakemeldinger.

 

Priser på stålarbeider kommer jeg nok snart til å finne ut... Jeg hadde en link til en som driver med sveis av syrefast til båter, men finner ikke igjen den. Men som et eksempel tar Watski drøyt 250,- pr m for 20mm bred list (4 m lengder). Et alternativ til syrefast er forkrommet messing (eller Gud forby, - zamak).

 

Epoksy for 5-6000, mahognyfiner for 4000, diverse andre trematerialer (gran, furu, kryssfiner) for omtrent det samme som epoksyen. Glassfiberduk for en drøy tusenlapp. Det er kostnader som er lette å beregne fra "Bill of materials". Det som drar avgårde nesten like mye er alle de tingene som "ikke er så dyrt i den store sammenhengen". Skruer, pensler, sandpapir, beslag, styring, ratt, +++

En donorbåt til 5000,- kan raskt betale seg om den er greit utstyrt.

 

Byggetid: Jeg har brukt to år. Med oppvarmet byggerom hadde dette vær kuttet ned til ett, men da hadde nok andre interesser blitt skadelidende. Jeg tipper det har gått med ca 800 timer, veldig mange av disse har gått med til å høre radio, spekulere på løsninger og å se epoksy og maling tørke...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...