tomzern Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Har gjort et par småting i dag Kabelsko på hovedstrømkabler med limet krympestrømpe over: Satt opprinnelig ekspansjonstank og kjølern på innsiden av platen inn mot motoren, men fant ut at det kom til å bli for trangt, så da satt jeg de likesågodt på andre siden av platen så de kommer i det rommet under høyre baksete: Borret hull til alle slanger som skal igjennom: Også fikk jeg lagt opp slangen fra motorromsvifta: Tittet over drevet for å sjekke om det hadde rent ut no olje noe sted, og det hadde det selvfølgelig gjort! Nå lekker det helt øverst på drevet ut ifra der drivakselen går inn. Er det stress å bytte den tetningen selv? Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Kenneth Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 (redigert) Har akkurat fått skifta den tetninga på drevet mitt. Ikke noe stress etter det jeg forsto, men jeg fikk en bekjent til å gjøre det likevel. Han brukte ikke lange tida på det. Må ha en spesialnøkkel for å løsne den store "mutteren" Det som er med dette er at hvis det er rust på akslingen som har spist opp tetningen vil en ny ring bare vare til rusta har spist opp denne også. Med meg pusset han akslingen veldig fint og mente det skulle gå bra. Er ikke spesielt billig med ny "yoke" Du vet vel om Mercstuff, men her er en link uansett Kjøpte forresten bare ringen og en o-ring. Ikke hele settet. Men så har ikke drevet gått mer enn 100 timer heller. Redigert 7.Juli.2011 av Kenneth (see edit history) Link to post
Bredo Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Og en stripe med plastigage for å teste klaringer på lagere: Hei. Hvor bestilte du denne? Har søkt litt på eBay og finner mange som selger denne rimelig, men frakten blir jo ekstrem i forhold til prisen Noen i Norge som har denne? Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
adeneo Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Sarpsborg Motor har plastigage på lager! Link to post
tomzern Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Bredo: Regner med at stort sett alle motorverksteder har det Jeg kjøpte min på Oslo Sylinderservice. De har alle typene for salg, koster ikke rare greiene Angående den simringen på drevet, så har jeg avtalt med et firma som skal gjøre det for meg iløpet av neste uke..Orker ikke å surre mer med det Vil bare bli ferdig nå, så da får det heller koste litt mer:) Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hei igjen! På høy tid å fortelle dere hvordan det ligger an her nå Som jeg nevnte, så lakk det fortsatt olje fra drevet mitt. Denne gangen var det fra der hvor drivakselen går inn i drevet. Leverte drevet inn til Ebbestad performance, noe som resulterte i total overhaling av øvre del av drevet, med nye lagere og tetninger rundbaut. Lommeboka mi var misfornøyd med dette, men tenkte at det var greit å få gjort dette ordentlig nå, istedenfor å få seg en negativ overraskelse om et par måneder. Var visst ganske nært bristepunktet på et par av lagrene, men nå er alt tipp topp Bunndelen var fra det andre drevet jeg hadde liggende, som hadde blitt overhalt for 2 år siden og brukt lite etter det, så de konstaterte at bunndelen var i god stand Så NÅ skal ihvertfall omsider drevet være klart til bruk! Så var det båten da! Her går det treigt, mye pga. venting på deler fra usa, og såklart en del pga. meg selv som mangler litt pågangsmot så lenge motoren ikke er i båten. Tipper dog at den siste pakken ligger klar til henting på posten i morgen, og da har jeg alt jeg trenger for å få dette sammen Denne pakken kom i posten på mandag: Innhold: Fulgte også med nytt gimballager Fikk hjelp av en kar fra Ebbestad performance til å bytte lageret i dag! Gammelt lager: Bort og vekk med det(hadde rustet fast): Og så var det nye på plass Legg merke til tusjmerket som indikerer hvor innløpet til fettet på lageret er. Dette må stemme overens med hullet som fettet fra smørenippelen kommer fra. Montert ny vannslange: Og tredd på girwirebelgen: Monterer nok sammen resten i morgen, klarte ikke å overbevise meg om at vanlig kontaktlim var bra nok til å lime belgene, så kjøper bellows adhesive på vei fra jobb i morgen isteden Hadde veldig mye slakk i styringa pga. hullet i styrearmen på transom som er mye større enn diametern på styrestaget. Dette løste jeg ved å stjele med meg en liten stump stålrør fra jobben: Kappet av en liten bit: Og bruker den som en foring mellom styrestag og armen på transom: Det ble bra det Har også montert dørkeplata og benkstøttene. Ikke helt fargematch men syns ikke det gjør så mye : Er det ikke typisk at man treffer akkurat i det gamle skruehullet når man skal borre skruehull på nye steder for å få bra feste i glassfiberen Derav ble det 2 hull rett ved siden av hverandre i det ene hjørnet av plata, men skjedde bare en gang så det er ingen krise. Forsenket og brukt nye skruer: Hadde et problem med at de nederste skruene på de nederste festene på badeplattformen ikke hadde feste igjen i akterspeilet. Skruene gikk bare rundt og rundt Løsningen ble gjengestag tvers igjennom med mutter og skive på hver side (A4 syrefast såklart) Borre tvers igjennom litt skrått oppover med 5mm bor Kappet opp slike små lengder: Låsemutter og skive i ene enden: Masse tetningsmasse og dytte igjennom hele sulamitten: Og inni båten så det slik ut: Var alene i verkstedet, så måtte improvisere for å holde igjen på utsiden mens jeg dro til mutter på innsiden Sluttresultatet ble solid. Syns det var en grei løsning Mer kommer snart Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Tom Rør Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Morsomt å se jobben du gjør Stå på! Link to post
Bredo Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Meget bra jobb Tomzern Digg at du hele tiden ligger et lite hakk foran meg da kan jeg snylte på dine ideer Fra spøk til revolver. Det er virkelig en inspirasjon og følge denne tråden med så mye bra info og bilder. Keep up the good work og håper du snart kommer deg på fjorden så du får noen velfortjente dager i en strøken draco Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Hokky Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Kjempe flott arbeid, stå på videre! Denne tråden gir motivasjon til å gjøre noe selv Min Fjord 21 Olympic Link to post
Moyja Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Det går jo fremmover det er det som betyr noe. En løsning for Hullene som var for store, de kunne du ha fyldt med epoksy Stå på. Link to post
Joda3300 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Veldig flott arbeid du gjør Tomzern. begynte å lese på tråden i går, og leste resten i dag. veldig mange gode ideer og flott utført arbeid. stå på videre, gleder meg til å se den på sjøen. Link to post
tomzern Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Takk for alle hyggelige kommentarer folkens, det er morsomt å få feedback! Og Moyja, takk for epoxytipset, det skal jeg ta med meg videre Tenkte at epoxy ble for sprøtt til å bore og lage nye gjenger i, men gjør kanskje ikke det? Jeg gleder meg også til å se båten på sjøen! Har jo ikke vært på vannet i mitt eie i det hele tatt, så det blir spennende Nå er alt klappet og klart for å sette inn motor, så tenker jeg prøver å få gjort det i morgen eller tirsdag. Bilder kommer ASAP! Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
timon90 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Kanke si annet enn at det blir bra Stå på og kom deg på bøljan blå Jeg måtte ha opp balja igjenn jeg da pga den jævla bankelyden. Tok ut motor i dag, så får se hva som skjer. Link to post
tomzern Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Kanke si annet enn at det blir bra Stå på og kom deg på bøljan blå Jeg måtte ha opp balja igjenn jeg da pga den jævla bankelyden. Tok ut motor i dag, så får se hva som skjer. Hehe, takk for det Ja nå er det virkelig ikke lenge igjen hvis alt går som det skal da Håper virkelig ikke det er noe seriøst galt med den fine motoren din! Det var sure greier, får håpe det ordner seg for deg på en grei måte, så du rekker noen sensommerturer Du får prøve å starte opp motoren på pall. Om lyden fortsatt er der da, så er det ihvertfall lettere å lokalisere den. Tvi tvi Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
timon90 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Håper det ikke er noe alvorlig sjøl heller. Så for været tillater det så skal vi starte på pall. Men skal sjekke noen små ting først. Link to post
MB Angst Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 hei. bra jobba med stor jobb. Berre ein liten ting som kan bli ein plage til hausten. Eg og vurderte å sette tilbakeslagsventil frå lensepumpa, men kom fram til at eg ville gløyme den. vatnet ville fryse om vinteren med påfølgande lekasje til våren. Berre ei lita påminning. Takk for fin tråd og godt arbeid. MVH Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
Joda3300 Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 (redigert) Du får kaste litt frostvæske i bunnen av motorrommet og spyle gjennom litt og tørke opp resten som ikkje blir sugd opp:P Eller du kan løsne slangeklemmen og tømme ut vannet om du har tilgang til den, evt sette ein liten ovn i motorrommet, det er jo bra for motor og alt annet i motorrommet.Trenger bare å vera ein liten ovn som holder eit par + grader ;)Ein frostvakt gjør susen Redigert 25.Juli.2011 av Joda3300 (see edit history) Link to post
enter4u Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Nå venter jeg i spenning på at skuta skal bli ferdig Skal stå klar med pilsen jeg Link to post
tomzern Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 (redigert) Takk for alle svar Nå venter jeg i spenning på at skuta skal bli ferdig Skal stå klar med pilsen jeg Det høres bra ut, er ikke lenge til nå! Fikk denne i posten for noen dager siden: Sammenlignet med den jeg TRODDE jeg skulle ha, som egentlig var for stor Grei forskjell (den lille til venstre er den jeg skal bruke, den store er feilbestilt): Monterte den på eksoskneet med nye ABA klemmer: Skulle fylle olje på trimpumpa gjennom dette SUPER-store hullet Laget meg en slags trakt med en slange som passet perfekt nedi. Ble en del søl, men gikk greit Trimsylindere montert: Så var det belgmontering. Gikk som nevnt til innkjøp av quicksilver bellows adhesive, siden jeg ikke greide å slå meg til ro med å bruke noe annet etter lesing i en annen tråd her på forumet som omhandler akkurat dette. Måtte lage meg noe som lignet på det spesialverktøyet for å dra på eksosbelgen da. Bøyde til 2 stk. 5mm gjengestag Var litt knot, men gjorde nytta si: Nye belger montert (tok desverre ingen bilder av prosessen): Så var det montering av bellhousing! Hadde på loctite på hingepins før jeg strammet de med riktig moment: Eller ihvertfall noe som tilsvarer loctite Disse orange skivene skal inn mellom bellhousing og hva-det-nå-heter på transomen: Dærta på litt superlim og limte de fast i transomdelen så de skulle holde seg på riktig sted. Dette var et tips jeg fikk av en mercruisermekaniker Ferdig montert og klart for drev Tok meg tid til å skrape sammen og rydde opp litt i verktøyet bak båten etter denne jobben: Greit å samle opp og sortere litt innimellom så man unngår komplett kaos i verktøyet! La opp hovedstrømkablene i motorrommet med disse rustfrie festene fra biltema: Slik ble det: Nå skjer det ting her Måtte bytte ut en motorfestebolt, siden den gamle så sånn ut : Hadde heldigvis en ekstra liggende Etter et par forsøk på å få inn motor med riser montert, så tok jeg riseren av. Da smatt den rett inn uten store problemer:) Riser montert igjen med ny pakning: Lånte meg en såkalt "tolk" fra naboverkstedet. Denne brukes til å linjere opp motor mot gimballager: Sklei ganske lett inn uten å justere noe særlig, så det var knall Montert propell: Maskert for bunnstoffing: Lagt på nytt bunnstoff: Ferskvannskjøling montert: Syns løsningen med ekspansjonstank og varmeveksler i siderommet var ganske ålreit jeg Og til slutt Ser ut som jeg har koblet alt riktig også gitt! Ladespenningen er lav på videoen, men jeg rusa motoren litt etterpå, og da spratt plutselig ladespenningen opp på 13,6V på tomgang. Apropos tomgang så skal den justeres ned litt=) Vanntemp ligger stabilt på mellom 170-175 fahrenheit som er cirka 76-80 grader celsius, og oljetrykk rett under 40 psi på tomgang, som tilsvarer cirka 2,6 bar. Motoren var også veldig lettstartet, så dette lover jo foreløpig bra. Blir forhåpentligvis sjøsetting og testtur i morgen. Tror jeg må få justert girwire. Gikk lett i forovergir, men var ikke antydning til å få den i bakovergir Håper det bare er justering! Mvh Tomzern Redigert 28.Juli.2011 av tomzern (see edit history) Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Janniz Svart 28.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Grattis med heilt supert resultat!! :-) Sjer fræm te bilda ifra sjøsetting/første kjøring på vann!! :-) Lykke Til! mvh Janniz. Link to post
strawberry Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 (redigert) Hei, og gratulerer så mye! Datt borti i tråden din igjen igår aftes da jeg fant ut at jeg hadde frarådet deg å lakke båten på ny da den var ny for deg! Som du ser av tiden på dette innlegget så fant jeg det mer inspirerende å lese om det fantastiske arbeidet du har utført, enn å sove! Takk for inspirasjon og et beundringsverdig pågangsmot! Må vel trygt kunne si at du ihvertfall har en "master" i båt og motorrestaurering. Kos deg med båten utover resten av sommeren og sensommeren! Så får tiden vise om du senere vil ta en "doktorgrad" i emnet! I mellomtiden står denne tråden som en mentor for alle på båtplassen! Mvh. Strawberry PS! Glad for at jeg fjernet min kommentar om dårlig ladespenning! Var mer opptatt av videoen enn av din kommentar til den! Håper giringa er en justeringssak! Redigert 29.Juli.2011 av strawberry (see edit history) Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Erik K Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 har du en kort beskrivelse av hvordan du kobler opp strømmen for å testkjøre motoren? Skal gjøre dette selv snart tenkte jeg :) Link to post
tomzern Svart 4.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Hyggelig tilbakemelding strawberry! Morsomt at dere finner tråden så interessant og inspirerende har du en kort beskrivelse av hvordan du kobler opp strømmen for å testkjøre motoren? Skal gjøre dette selv snart tenkte jeg :) en god minuskabel til et godt jordingspunkt på blokka, en god plusskabel til + på innslag på startmotor (bruk punktene som er brukt når motoren står i båten). Ellers er det bare å kjøre en liten plusskabel til + på coilen, og kabelen som kommer fra fordeleren skal på - på coil. Kurrant å ha bryterfunksjon på den plusskabelen som går til coilen, så du kan skru av og på motoren med denne. For å starte, er det bare å kortslutte innslaget på starteren med en skrutrekker eller lignende Så over til siste oppdatering om båten da! Først et bilde Torsdag 28.07 var den store dagen. Jeg holdt på i verkstedet i 4 timer etter jobb for å gjøre klar siste rest før sjøsetting, mens det hopet seg opp en gjeng kompiser og familie som bare ble større og større rundt meg og båten. Sånn cirka hvert 5. minutt ble jeg spurt "er du ferdig snart?" så det var ikke rent lite stressende i sommervarmen kan du si Til slutt ble jeg sånn nogenlunde klar, og vi dro avgårde med båten på slep. Vi ankom båthavna vi skulle sette den ut på i 19-tiden: Iløpet av den korte testturen første dagen hadde jeg 2 motorstopp Symptomene tydet på overopphetet coil, siden båten helt plutselig fikk motorstopp og startet fint igjen etter 10-15 minutter. Ingen ulyder heller. Det endte med at jeg kjørte båten pent og rolig over til båthavna der jeg har plass, og fortøyde den der for natta: Spylt kalesjen for at den skal strekke seg litt Fenderlist ble, som dere ser, ikke byttet i år allikevel, men det funker Så dagen etter kjøpte jeg 2 forskjellige nye coiler fra biltema. En tradisjonell type og en ny tørr type som visstnok skulle være mer effektiv og tåle høyere inngangsspenning. Prøvde den tradisjonelle først, med samme utfall bortsett fra at jeg kunne kjøre litt lenger før jeg fikk motorstopp. Dagen etter (lørdag) prøvde jeg den litt mer fancy typen, og jeg fikk ikke motorstopp, men syntes den ble veldig varm den også. Målte inngangsspenning på coilen til rundt 6-7V så den var ihvertfall ikke for høy. Burde vel strengt tatt vært litt høyere, men motoren gikk jo fint så jeg tenkte ikke noe mer over det. Mandag kjøpte jeg et tune-up-kit (stift, kondensator og rotor) og fikk byttet dette. Da så alt ut til å endelig fungere bra. Coilen holdt normal temperatur og jeg hadde en lengre tur på sjøen uten problemer. Her er noen mobilbilder fra den turen: God stemning MEN!!! Da vi var på vei hjem, og jeg endelig kunne tenke at arbeidet hadde betalt seg og jeg kunne nyte en sensommer med mange flotte turer på sjøen i godt lag, så kom den store nedturen Lå og cruisa på cirka 3200rpm i rundt 22-25knop da jeg plutselig la merke til at turtallet begynte å synke. Hørte med EN gang at noe ikke stemte, og da jeg dro av gassen hørte jeg en uhyggelig bankelyd fra motorrommet :nonod: Kjørte rolig inn til havna og la til, for så å åpne motorlokket og høre nærmere på lyden. Lyden høres desverre veldig ut som rådebank. Har ikke kikket mer på det etter da, men regner med at det er rådebank som følger av enten veiv med urunde lagerbaner eller at blokka har vært så slitt og opptæret innvendig at en av sylinderveggene har fått en sprekk i seg. Så det var båtsesongen sin det. Motorras på nybygd motor etter rett over 3 gangtimer Her er en videosnutt med dårlig lyd, men man hører det såvidt når turtallet faller på motoren: Høres litt ut som en hakkespett. Høres mye tydeligere i virkeligheten også. Nå skal jeg 2 uker på ferie til Kos med min kjære, så blir det vel å ta opp båten og få ut motoren når jeg kommer tilbake. Om noen har gode tips til hvor jeg kan få tak i ny brukt motor evt. har en stående så er det meget interessant Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Draco24styling Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Huff da! det var trist, hadde selv en slik i Dracoen min det første året jeg hadde den, da den raste, sjekket jeg litt rundt, og kunne den gang få tak i flette ny longblokk fra sverige til 24000.- svenske, siden drevet som stod på båten heller ikke var til å stole på, ble det i steden en nyoverhaldt aq 140, komplett med drev, i ditt tilfelle, er det jo drevet bra, og hadde ikke vært i tvil hva jeg hadde gjort GM motorer ser prisen har steget en del siden 2005, men ville alikevel vurdert alternativet Norske båter er best! Link to post
Draco24styling Svart 4.August.2011 Link til dette innlegget Svart 4.August.2011 Min 1700 er foresten tilsalgs, sjekk Draco 1700 Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn