Puffen Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Det er ingen overraskelse at denne båten imponerer. Nå er det også på snakk om at det firmaet som i sin tid leverte innredninger til denne båten, skal kjøpe formene og starte produksjonen på nytt. Det er rimelig fantastisk at de har fått til 4 lugarer i denne båten. Forøvrig må det nevnes at det egentlig er en 38 foter hvis badeplattform og baugspyd blir medregnet. Sender deg forøvrig en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Amerikanske båter i dette segmentet er heller ikke å forakte, ikke sant Trophy Mvh Bjørn Helt enig der. Kunne tenkt meg en Meridian, men de er dyr....Amerikansk flybridge er blant de beste Spirit 360 er et godt valg, men man kunne kanskje få en Prinsess 38 eller Fairlane 38 hvis man kan gå ned til 2000/2001 modell... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sumi II Svart 19.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2010 Helt enig der. Kunne tenkt meg en Meridian, men de er dyr....Amerikansk flybridge er blant de beste Spirit 360 er et godt valg, men man kunne kanskje få en Prinsess 38 eller Fairlane 38 hvis man kan gå ned til 2000/2001 modell... Jeg har ikke sett så mye på Amerikanske, men har hørt mye,,, Løøent og diverse,,ikke vet jeg. Men det jeg vet er jo at kona insisterer på pantry oppe i salongen, brede dollbord og høye rekker. Videre så er ikke jeg noen mekke type, er litt redd for å kjøpe for gammelt. Det jeg lurer litt på nå det er å kjøpe en så ny båt og at de som produserte den er konk. Mye konk i den bransjen.. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Sealine37 Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 (redigert) Er det noen som har erfaring med sjøegenskapene til Spirit 360?? 3.30 bredde på en slik flybridgebåt er sannelig ikke mye. Må jo bli rimelig "krengete" med litt folk oppe på fly. Redigert 19.September.2010 av Sealine37 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Hehe, det skal nok mye til at det ikke blir Spirit 360 Torkild. Som jeg sa til deg på tlf. er jeg skeptisk til liten bredde på disse. Tror jeg ville tatt en prøvetur i god sidevind med 3-4 på flyen. Har dessuten hørt at FLEM 340 er litt hard i motsjø, så en prøvetur MÅ du ta før du bestemmer noe som helst. Vet du har sett på mye forskjellig nå og da er det lett å velge for å bli "ferdig med prosessen", det kan bli skjebnesvangert. Ta deg god tid for det har du Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sumi II Svart 19.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2010 Hehe, det skal nok mye til at det ikke blir Spirit 360 Torkild. Som jeg sa til deg på tlf. er jeg skeptisk til liten bredde på disse. Tror jeg ville tatt en prøvetur i god sidevind med 3-4 på flyen. Har dessuten hørt at FLEM 340 er litt hard i motsjø, så en prøvetur MÅ du ta før du bestemmer noe som helst. Vet du har sett på mye forskjellig nå og da er det lett å velge for å bli "ferdig med prosessen", det kan bli skjebnesvangert. Ta deg god tid for det har du http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21830938 Denne er jo lekker da, men da er vi over 2 mill. samt at båten er i Harstad...Neida hakke så dårlig tid, vil bare bli ferdig på en måte. Blir sliten i hue av dette, samt du og kjerringa begynner å bli drittlei: er denne fin, eller denne....osv osv. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
VannTro Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 (redigert) Ardeaen er helt super og har den bredden jeg snakker om. Den har en ulempe og det er smale dollbord, men det tar den jo igjen på en enorm bredde innvendig i cocpit. Hadde jeg kunnet valg vill jeg forsøkt å prute på Ardeaen NB: Drev og D4 er heller ikke min favoritt og 2 motorer koster å holde ved like. Nei, jeg er ikke lei ! Morro at en av oss har råd til å kjøpe en litt skikkelig båt da Redigert 19.September.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
:båt1 Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 adreia er jo en skikkelig fin Norsk kvalitetsbåt med gode sjøegenskaper og nydelig deign etter min mening mulig jeg er traus Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Ardeaen bygger på Draco Opal 34 skroget og den er etter min mening ødelagt av NB, den har blitt en brei stutt-tjukk balje med dårlige sjøegenskaper i typisk NB tradisjon, ei låvedør i sjøen, eller skal vi si campingvogn med propell. Forgjengeren fra Draco var reine svanen i forhold. Flem/Spirit er en av de beste sjøbåtene i denne klassen etter min mening, langsmal med dyp V bunn. Kom vel best ut i test i Båtliv tidligere, der denne klassen båter ble testet. Men ingen av disse kan måle seg med de engelske blytunge hekksjømonstrene i stor sjø, det sier seg selv, men ingen vil vel heller kalle slike for lettplanende svaner. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 eller for båter med fin drivstofføkonomi Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 19.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2010 Ardeaen er helt super og har den bredden jeg snakker om. Den har en ulempe og det er smale dollbord, men det tar den jo igjen på en enorm bredde innvendig i cocpit. Hadde jeg kunnet valg vill jeg forsøkt å prute på Ardeaen NB: Drev og D4 er heller ikke min favoritt og 2 motorer koster å holde ved like. Nei, jeg er ikke lei ! Morro at en av oss har råd til å kjøpe en litt skikkelig båt da Råd og råd, det veit jeg ikke, men det er vel en slags prioritereing......... ... Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Sumi II Svart 19.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2010 Ardeaen bygger på Draco Opal 34 skroget og den er etter min mening ødelagt av NB, den har blitt en brei stutt-tjukk balje med dårlige sjøegenskaper i typisk NB tradisjon, ei låvedør i sjøen, eller skal vi si campingvogn med propell. Forgjengeren fra Draco var reine svanen i forhold. Flem/Spirit er en av de beste sjøbåtene i denne klassen etter min mening, langsmal med dyp V bunn. Kom vel best ut i test i Båtliv tidligere, der denne klassen båter ble testet. Men ingen av disse kan måle seg med de engelske blytunge hekksjømonstrene i stor sjø, det sier seg selv, men ingen vil vel heller kalle slike for lettplanende svaner. Enig med du i dette, skal se på en Viksund 360 St cruz i morgen , hvis den ikke stemmer så legger jeg nok inn et bud på Spiriten på Tirsdag :-) Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Thorlyn Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Personlig ville jeg aldrig valg en båt som ikke har produsent lenger.. Spesielt hvis man ikke er litt selvhjulpen hvis noe trenger og gjøres eller man trenger en del til båten.. Og ha oppgående verft er et must etter mitt syn hvis man trenger ei luke eller hva som helst som er spesifikt til din båt. Ville man kjøpt en bil som produsenten har gått konkurs?? neppe.. vil man da legge i 2 mill i en båt som ikke har noe som helst forhandler eller verft støtte lenger?? bare noen tanker for og hjelpe Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 (redigert) Jeg ser ikke problemet. Alt er vel standard varer levert av underleverandører til denne båten også, og de lever nok ennå. Jeg har ingen tro på at små Norske Lystbåtverft driver noen som helst egenproduksjon av deler. Motorgaranti er det vel Cummins evt Yanmar Norge som står for. Redigert 19.September.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Personlig ville jeg aldrig valg en båt som ikke har produsent lenger.. Spesielt hvis man ikke er litt selvhjulpen hvis noe trenger og gjøres eller man trenger en del til båten.. Fairline 38 Phantom På eget forgodtbefinnende(og fordi jeg har hintet til Torkild om dette pr. tlf) så kaster jeg en kandidat inn her som avviker noe fra ønsket om kjøkken oppe. Jeg quotet deg fordi jeg vet du har inngående kjennskap til denne typen båt Thorlyn. Nå vet jeg at Torkild ikke har 10 tommeltotter, han har bare lite erfaring med båt og da blir spørsmålet: Når han uansett vil komme til å benytte verksted på motorvedlikehold og vinterklargjøring, er dette en båt som vil skaffe han noen særlige problemer ? Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg vet Torkild har panikk for båter som er mer enn 2-3 år gamle og frykten bunner nok i redsel for at en eldre båt bryter sammen tidligere. Selv tror jeg en båt i denne størrelsen vil overleve oss alle.... Tanker om dette Thorlyn ? Torkild: jeg hadde bare lyst til at denne båttypen skulle bli omtalt siden jeg selv vet at det er MYE båt for penga. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Thorlyn Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Etter mitt syn så er dette båt i en helt annen liga.. Motorer er volvos skuddsikre Tamd 63P de er lavturtalls motorer og ekstremt slitesterke. Båten som sådan er av høy kvalitet og deler fra Fairline er null problem.. jeg har selv handlet alt fra nye klistremerker til luker etc fra Fairline og de leverer. Hvis JEG hadde hatt 2 mill til og kjøpe båt for så hadde jeg uten tvil valgt/vurdert denne du referer til.. Hvitt skrog på disse er heller ikke dagligdags. Plassen på FLY er overlegen.. Gallyen ligger i halvplan som gjør det sosialt og lage mat uten bekostning på plass i salongen. 2 motorer og riktig vekt gjør at disse går fjellstøtt i vannet selv om det friskner til betraktlig.. og du går i STOR sjø uten at båten faller fra hverandre.. Jeg hadde aldrig valgt båt med 1 motor med Fly på 36 fot+.. dette er etter mitt syn typisk lage stor båt billig og man mister manøvbarhet,sikkerhet,sjøegenskaper,kraftoverskudd++ Skroget på PH 38 er det samme som Princess 40 som kom samme år (1997) begge disse båtverft er bunnsolide. Noen kjøper Skoda mens andre kjøper BMW.. du får hva du betaler for.. I fly segmentet i denne klassen så er det kun Nord West,Princess,Fairline som er topp notch.. de koster også mest nye.. alt annet synes jeg blir litt sånn garasjemekk i forhold.. Når man skal plassere såpass mye penger i båt så er det greit og kjøpe noe som holder seg i pris.. Bare noen tanker en mandags morgen.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
VannTro Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Noen kjøper Skoda mens andre kjøper BMW.. du får hva du betaler for.. Takker for tanker rundt hva jeg maser på Torkild om å kjøpe Torkild, du kjører jo BMW ? Synes du skulle ta en tur å titte på Fairlinen bare for å ha gjort det. Kan jo være at du(fruen) endrer syn vet du Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sumi II Svart 20.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2010 Takker for tanker rundt hva jeg maser på Torkild om å kjøpe Torkild, du kjører jo BMW ? Synes du skulle ta en tur å titte på Fairlinen bare for å ha gjort det. Kan jo være at du(fruen) endrer syn vet du Ja jeg vet, tusen takk for alle flotte innspill, jeg kaster inn hånklet da det gjelder dette andre greiene. Nor West er jo en kanon båt, 390 coupe har jo alt. 3 store lugarer separat dusj/toa. Samt deilig uteplass...Jeg selger Agdern og bruker vinteren, da ble det ingen ny båt denne uke ;-) Kjenner jeg må roe litt ned nå og ikke være så impulsiv, kanskje fruen kan godta pantry nede,,,Fearline :-) Ja jeg kjører BMW så en får hva en betaler for..:-) Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Trophy Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 (redigert) Fairline 38 Phantom kanskje fruen kan godta pantry nede,,,Fearline :-) Ja jeg kjører BMW så en får hva en betaler for..:-) Når fruen får tittet på denne , så tror e hun vil være enig i at dette pentryet ikke er nede.... PÅ gamle 80/tidlig 90talls Princess og Fairline var pentry nede Når det gjelder 38 ft Ardea med 2 x 225 hk motorer og toppfart på 34 kn så har e mistanke om at den er rimelig flatbunnet og sjøegenskaper som tidligere nevnt... Redigert 20.September.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ben Sin Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Lurer på om gulvet i huset vårt er ute av vater? Når jeg ser på bildene av denne Fairlainen må jeg bikke PC pulten 90 grader..... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Ja det er bare litt irriterende med slike bilder som ikke er snudd riktig vei Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
baatsman Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24483183 Dette er en god pris. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
alfb Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 (redigert) Har også snust litt på Fairline 38 Phantom, men jeg syntes prisdiff'en opp til feks denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23181868 er liten. Er ikke dette et vel så godt kjøp? Redigert 20.September.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 DET er et godt kjøp. Synes den båten er råflott. Veldig pene former samt litt lengre vannlinje. Gir vel også et bedre "mellomregister" fartsmessig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Dust Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Jeg ville tenkt mer på Ardea, den er ikke så mye breiere enn Dracoen, har kjempegod plass og går rimelig for å være så stor. Synes den går greit i sjøen også, må selvfølgelig avpasse farten etter forholdene som med alle andre båter. Jeg har vært ute i stiv kuling med min uten problem, den takler det meste og har god komfort. Prøvekjør en og føl selv hvordan den er, det er mange synsere her. Smaken er som baken og den er delt. Hvis du har 2 mill. er det endel båttyper å velge i, trenger ikke å ta den første. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.