Jump to content

Volvo Penta ønsker ikke å følge Norsk forbrukerkjøpslov


VannTro

Recommended Posts

Limer inn fra første fra inlegget i tråden

 

Jeg leser i siste Båtliv at VP hadde informasjonsmøte med Norske båt-forhandlere hvor de informerer om at de ikke lengre vil dekke annet enn 1-2 års garanti som er vanlig i resten av Europa avhengig om man følger service eller ikke(2 år ved fulgt service og 1 år hvis ikke service er fulgt).

Dette gjelder altså nye båter importert til Norge med VP motor. Importert av båt-forhandlerne.

 

Dette må da fortsatt være god service fra VP, da slik jeg har forstått det, har ikke VP Norge noe med å dekke noe som helst for disse motorene.

Motorene er kjøpt av VP forhandler i ett annet land, og eneste grunnen til at VP velger å følge opp garantitiden i Norge er fordi de sannsynligvis uansett måtte gjort dette i resten av EØS området, og at de like gjerne kan gjøre det med sitt Norske servicenett. Den Norske VP avdeling har ingen plikt til å ha noe med disse motorene å gjøre, da de i utgangspunktet er paralellimportert.

 

Når varen ikke er solgt gjennom produsentens organisasjon i Norge, foreligger det ingen avtale med VP Norge som gir grunnlag for et krav om hverken garanti eller reklamasjon. Dette gjelder tilsvarende for andre krav som vil være aktuelle ved mangler, for eksempel prisavslag, erstatning, utbedring eller heving. Et eventuelt krav må derfor fremsettes overfor den man kjøpte varen av, det vil si parallellimportøren eller dennes forhandlere. I henhold til den norske forbrukerkjøpsloven § 35 kan forbruker også gjøre krav gjeldende mot tidligere salgsledd. Dette medfører ikke noen rett til å gå på en annen importør i Norge eller denne importørens forhandlerorganisasjon.

 

Det må derfor være slik som mange andre i tråden har sagt, at dersom det skulle vise seg å bli problemer med garanti eller reklamasjon på VP motorer som er solgt i ett annet land, montert inn i f. eks. en Bavaria, og deretter importert til Norge, at tittelen burde endres til "Lunde Båt ønsker ikke å følge Norsk forbrukerkjøpslov", da det er Lunde båt som er 101% ansvarlig for å følge forbrukerkjøpsloven.

 

At det sevfølgelig er andre lover og regler som kommer inn i bildet mellom Bavaria og Lunde Båt som importør av deres båter, og deretter mellom Bavaria (som er den som har kjøpt motorene og solgt de videre) og VP får være så sin sak, forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrettighetene denne gir vil ikke komme til anvendelse i noen av de forholdene uansett.

Slik jeg kan forstå må privatkunden av en Bavaria båt levert med VP motor alltid forholde seg til Lunde Båt, og det er også Lunde Båt som alltid vil ha ansvaret i henhold til til forbrukerkjøpsloven, da det er de som selger til forbruker, ikke hverken VP eller Bavaria som ikke trenger å forholde seg til denne loven i det hele tatt i en slik sak som denne.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det var interessant det som sto om Volvodrevene i artikkelen i siste nummer av Seilas..Her forteller Sjur Klavstad hos Lunde Båt at omtrent samtlige Volvodrev av typen 150S de har levert etter 2007 har fått problemer og at det koster opp mot 100.000,- å få det reparert. Når feilraten er slik er det vel forstålig at produsent og forhandler prater sammen.....

 

Hørte mer eller mindre akkurat det samme av et Kroatisk charterselskap her om dagen, så de drevene kan det kanskje være greit å skygge unna.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Grunnet mye info både den ene og den andre veien om VP så hadde jeg en prat med 2 selgere fra 2 forskjelige norske båtprodusenter i forbindelse med minimesse i Horten etter årets "båter i sjøen". Snakket bl.a. med dem om drev/levetid på drev kontra fast aksel. Begge selgerne fortalte meg, uavhengige av hverandre, at VP kun gir 800 timers garanti på drevet. "Men hva om man bruker båten 400 timer pr år i 2 år og så drevet da får en feil" var mitt spørsmål - norsk kjøpslov sier jo 5 år - svaret var da helt kontant - dette har ingen betydning - VP sier at det gjelder i maks 800 timer, uansett. Og når deg gis info om dette på forrhånd, så gjelder ikke kjøpsloven. For meg høres dette heeeeeelt på tryne ut. Men kan det være slik at hvis det eksplisitt gis info om at garnati/reklamasjon er begrenset - er det da noe man må finne seg i? Eller er det slik at også disse 2 selgerne er "gode" representaner for den delen av norske båtforhandlere som overhode ikke har peil på hvilke rettigheter som kjøpsloven gir oss forbrukere?

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror VP selgerne her blander sammen garanti og reklamasjonsrett. At VP sier at garantien på drev er 2 år max 800 timer er greit. Men de kan ikke avtale seg bort fra reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven på en vare som er ment å vare i mer enn 2 år.

 

Jeg skummet raskt gjennom artikkelen i Båtliv også - leste mest uttalelsene fra VP's informasjonssjef. Journalisten klarte tydeligvis heller ikke her å skille mellom garanti og reklamasjonsrett - og VPs info sjef var helt klar og tydelig på at garantien til VP ikke er endret.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det er et under at Volvo Penta i det hele tatt selger motorer, først var det D4 og D6 som ikke holdt på henteturen engang, nå er det seildrev som knapt nok holder det samme.....

 

Skal en ha båt med Volvo Penta, så bør en kjøpe motoren i Norge og få den montert inn i båten en kjøper... og deretter huske på å selge innen rimelig tid....

 

Glad min neste seilbåt har en grå/sølv motor med drev fra samme fabrikat, eller valgfritt om jeg skal ha aksel...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Å han er ganske god til å omgå spørsmålet denne informasjonssjefen til Volvo. Først og fremst benytter han 2/3 av intervjuet til å fortelle at deres garantiordning ikke er endret(vi snakker da om 2-års fabrikkgaranti). Dernest forteller han at forbrukerkjøploven ikke er endret....Det behøvde han vel ikke fortelle, det vet vi.

 

På spørsmål om VP vil fortsette å gi forhandlere og importører garantier som er forankret i den Norske forbrukerkjøploven svarer han bare svada.

Jeg gjengir her svaret:

Det har ikke skjedd noen endringer i hverken forbrukerkjøploven eller når det gjelder våre fabrikkgarantier. Det er likevel viktig å tydeliggjøre hva de ulike begrepene innebærer. Hvis det er mulig ville det være greit å treffes for at vi sammen med våre eksperter kunne resonere rundt forskjellene mellom fabrikkgaranti og forbrukerkjøploven i detalj. Det tror jeg ville være en mer verdifull informasjon å spre.

 

Han svarer altså på nytt at det ikke har skjedd noen endringer i forbrukerkjøploven eller VP sine garantier. Dette gjør han på et spørsmål som dreier seg om følgende: Vil VP fremdeles bære de økonomiske byrdene som den Norske forbrukerkjøploven påfører dem utover ordinær 2 års garanti. Dette er jo kjernen i spørsmålet, men han vrir seg som en ål.

 

Slik sett Bitteliten er det ikke journalisten som ikke klarer å skille, men informasjonssjefen gjør det en informasjonssjef skal:

Omgå spørsmålet og ende opp med en leksjon tull !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok innrømme at våre svenske naboer har mistet all tillit fra meg.. Jeg leser endel på forum utenlands også.. Det har begynnt og komme skjæringer og det som værre er på VPs D9 (575??)OGSÅ allerede etter 400 timer i utlandet.. injectorer får skyld sammen med styringene (selv om D9 ikke er en typisk commonrail motor vistnok).. Det som er helt hårreisende er at VP dekker INGENTING for eierne.. skandaløst spør du meg.. han ene som skriver har en båt fra 2007 (Targa 47 GT) med 400 timer på nakken med alle servicer fulgt hos VP.. han har fått beskjed om at en ny motor er nok det lureste.. selvkost så klart.. :lipseal:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

I begynnelsen av juni i år, så kjøpte jeg en 2006 modell båt med en D4 260 motor. Motoren hadde da gått 250 timer. På vei fra Oslo til Rogaland, så ble det stopp i Sandefjord. Lokalt Volvo verksted tok saken, og etter noen uker fikk jeg båten tilbake, og kunne ta den hjem. De hadde byttet et par elektronikkbokser, og fått oppdatert software. De regnet med at dette gikk på reklamasjon hos Volvo, så jeg betalte ingen ting da jeg hentet båten.

 

I går fikk jeg plutselig en regning fra dem på noe over 70000. De skrev at de hadde fremdeles en reklamasjonssak mot Volvo, og dersom de fikk det dekket, så vil jeg få refundert pengene. Jeg går ut fra at dette betyr at de i praksis har gitt opp å få noe fra Volvo...

 

Hva bør jeg gjøre?

Jeg går ut fra at jeg bare må betale verkstedet. Etter som det ser ut i denne tråden, så er det vel ingen vits i å ta kontakt med Volvo.

Jeg har en motorhavariforsikring som jeg regner med kan dekke deler. Er det denne jeg bør satse på? Jeg vet ikke om jeg kan få noe fra forsikringsselskapet før reklamasjonen formelt sett er avgjort.

Jeg skal kontakte forhandler, som jeg regner med henvender seg til importør (Italmarine). Bør jeg kunne forvente noe fra dem, eller må jeg bare regne med at det forsikringen eventuelt ikke dekker er tapt.

Link to post
Share on other sites

Du er ikke alene om og bytte "bokser" på denne motoren (D4 260).. en kolega og båtvenn har en slik i en saga 315.. båten er 09 modell og har nå rundet 400 timer.. han har hvert hos Framnæs maritime og byttet "bokser" 3.. tre ganger.. siden levering 09 :lipseal: han har så langt fått dekket dette da motoren enn så lenge (mulig utenfor pr dags dato) pga garantien.. Han vurderer sterk og kvitte seg med utysket da Han fikk signaler sist at dette ikke var en lett sak opp mot VP.. regningene alle gangene var på rundt det beløpet du har fått.. :crazy:

 

Folk kan motargumentere så mye de orker om at disse motorer er det eneste rette.. Jeg tror vel argumenteringen fremholdes så lenge man selv ikke må gå i skyttergrav mot VP.. nydelige motorer og alt det der.. men det hjelper så lite når det ikke funker..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Du bør ihvertfall ikke betale noen ting. Det er det dummeste du kan gjør.

Det er atskillig vanskeligere å få pengene tilbake hvis du allerede har betalt.

Jeg ser greit den siden.

På den andre siden så var det jeg som ba om hjelp fra verkstedet i Sandefjord, og jeg føler selvfølgelig forpliktelser ift det.

Det blir i alle fall ikke riktig at dette verkstedet skal dekke saken dersom Volvo og importør nekter.

Link to post
Share on other sites

Prøv å sende regningen til forsikringsselskapet der du har motorskadeforsikring da vel. De skal vel normalt dekke slike kostander som ikke dekkes av reklamasjon. Hvis de mener det er reklamasjon så får de ta saken videre. Normalt bør de vel da betale fakturaen til verkstedet og kreve penger tilbake fra den/de som de mener skal dekke reklamsjonskostandne (altså ikke den som reparerte motoren for deg).

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leser endel på forum utenlands også.. Det har begynnt og komme skjæringer og det som værre er på VPs D9 (575??)OGSÅ allerede etter 400 timer i utlandet.. .. Det som er helt hårreisende er at VP dekker INGENTING for eierne.. skandaløst spør du meg.. han ene som skriver har en båt fra 2007 (Targa 47 GT) med 400 timer på nakken med alle servicer fulgt hos VP.. han har fått beskjed om at en ny motor er nok det lureste.. selvkost så klart.. :lipseal:

 

Ja. da ryker han vel på ca. 7-800.000 + arbeid pr. motor. Det er nok slik man må regne med etter 3 år og 400 timer... :clap:

 

I lys av antall feil, alvorlighetsgraden av feilene og VP's stadig økende innsats for og vri seg unna garantiansvar og reklamasjoner stiller jeg meg noe undrene ikke at noen gidder (tør) og kjøpe båt med nyere generasjon VP ombord :confused:

 

Håper de får føle litt forbrukermakt etterhvert :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1. 2006 modell båt med en D4 260 motor.

2. De hadde byttet et par elektronikkbokser, og fått oppdatert software.

3. De regnet med at dette gikk på reklamasjon hos Volvo, så jeg betalte ingen ting da jeg hentet båten.

4. I går fikk jeg plutselig en regning fra dem på noe over 70000.

5. De skrev at de hadde fremdeles en reklamasjonssak mot Volvo, og dersom de fikk det dekket, så vil jeg få refundert pengene.

6. Jeg går ut fra at dette betyr at de i praksis har gitt opp å få noe fra Volvo...

 

Jeg har tillatt meg å dele opp vesentlige ting i innlegget ditt i 6 punkter.

I artikkelen i Båtliv står det sort på hvitt: Volvo Penta har tidligere fulgt de Norske garantiordningene og forholdt seg til forbrukerkjøploven som gir kundene fem års garanti selv om motoren er kjøpt i landet hvor båten produseres. Nå ønsker de å løpe fra denne ordningen i Norge og bare følge internasjonale garantiordninger som sier ett eller to år. Servicesjef Sjur Klafstad hos Lunde Båt og motor sier at Volvo på direkte spørsmål fra salen svarte at de nye spillereglene også ville få tilbakevirkende kraft. En udetonert bombe, og hvem skal betale alt som går i stykker etter 1-2 års perioden er over spør Klafstad.

 

For å komme tilbake til din sak, så ser det ut til at VP i har funnet ut at denne motoren er montert i Italia og derav skal ikke vi betale for reparasjonen. De har i og for seg rett til å frasi seg ansvaret for motorer de ikke selv har solgt i Norge, men så var det dette med tilbakevirkende kraft da. Jeg ville jo var jeg deg rettet kravet mot forhandleren som har solgt båten i første rekke, men de vil vel frasi seg ansvaret siden du antagelig ikke kontaktet dem i første rekke. Dernest Italmarin om du ikke kommer noen vei med forhandleren. Sannsynligvis kommer du heller ingen vei med Italmarin heller fordi de heller ikke har vært involvert fra første stund(og helt sikkert er klar over VP sin nye praksis).

 

Stakkars verksted som gjorde denne jobben på et så kritisk tidspunkt. Her ser vi i hvert fall at denne endringen kan ramme kunden i siste instans. Godt du har forsikring !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En udetonert bombe, og hvem skal betale alt som går i stykker etter 1-2 års perioden er over spør Klafstad.

Litt merkelig spørsmål fra Herr Klafstad her, det kan da ikke være noen tvil om at dette er Lunde Båt sitt ansvar, det er da de som har solgt båten med denne volvo Penta saken montert...

 

Skal Lunde nyttiggjøre seg av reklamasjonsretten i Norge, så må de pent kjøpe motorene via VP Norge og "sende" de til tyskland for montering i båtene som er tenkt eksportet til Konegriket Norge.. Det er ikke værre en dette, da gjelder norsk reklamasjonsrett..

 

Generelt så handler kunden av en forhandler et produkt, hvem som er underleverandører skal ikke kunden bekymre seg om... All garanti og eller reklamasjon skal kanaliseres via forhandler som har solgt båten i dette tilfelle. Så blir det opp til forhandler og bli enig med underleverandørene om hvordan dette vidre skal håndteres..

 

Om dette er tilbakevirkende kraft eller ikke kan vel diskuteres, jeg mener at VP her har vist "good will", med å akseptere norsk reklamsjon på motorer som er solgt til utlandet... Det at Norge har sære regler som ikke mange andre land har skal vel ikke Volvo Penta i Tyskland eller andre land belastes for...

 

Så til forhandleres, slutt og syt, kjøp motoren i Norge, så er alt såre vel... Koster noen kroner mere, men alt er på stell... Det er ikke noen problemer at en motorserie som skal til Norge, blir betalt via VP Norge før de monteres i båtene i det store utland...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal Lunde nyttiggjøre seg av reklamasjonsretten i Norge, så må de pent kjøpe motorene via VP Norge og "sende" de til tyskland for montering i båtene som er tenkt eksportet til Konegriket Norge.. Det er ikke værre en dette, da gjelder norsk reklamasjonsrett..

 

Tja, er det noen løsning da? Det er jo enda ingen forbruker inne i handelen og da trer vel ikke kjøpsloven i kraft selv om motorene er kjøpt i Norge? eller?

Link to post
Share on other sites

Litt merkelig spørsmål fra Herr Klafstad her, det kan da ikke være noen tvil om at dette er Lunde Båt sitt ansvar, det er da de som har solgt båten med denne volvo Penta saken montert...

 

Men Sydvesten, saken er jo den at Lunde Båt og Motor har solgt i bøtter og spann av Bavaria med VP installert. Dette har de gjort over en periode på mange år og VP har tatt det økonomiske ansvaret for feil på motorer i de 5 årene forbrukerkjøploven dekker dette i Norge. De båtene som er solgt siste 5 år er også solgt ut fra gamle innarbeidede prinsipper(kall det gjerne kutyme) at VP dekker de økonomiske kostnadene ved feil på VP motorer. Båter solgt fra dags dato, hvor VP ikke lengre dekker økonomiske tap ved utbedringer på motorer i henhold til Norsk forbrukerkjøplov, men skyver dette over på båtimpotør, er helt ok, for de har nå opplyst om det. Her vil Lunde Båt og motor i likhet med alle andre importører måtte beregne inn en avanse i båtsalget som de er sikre på at dekker deres eventuelle utgifter i reklamasjons perioden på 5 år. Jeg tror nok ikke man kan kjøpe motorer i Norge, eksportere de til landet båten bygges i, for så å få montert disse motorene i de båtene som skal til Norge. Ser for meg at Bavaria hadde fått et logistikkproblem i forhold til deres samlebånd-produksjon.

 

Om dette er tilbakevirkende kraft eller ikke kan vel diskuteres, jeg mener at VP her har vist "good will", med å akseptere norsk reklamsjon på motorer som er solgt til utlandet... Det at Norge har sære regler som ikke mange andre land har skal vel ikke Volvo Penta i Tyskland eller andre land belastes for...

For det første er det ikke VP Tyskland eller andre land som har tatt den økonomiske byrden, det er Volvo Penta AB gjennom Volvo Norge AS. Du må også gjerne kalle den kutymen Volvo Norge har hatt for å dekke de økonomiske sidene ved reklamasjon i henhold til forbrukerkjøploven i Norge for "Good will", men det er i alle fall en innarbeidet "Good will" som har blitt kutyme. Man kan selvfølgelig stoppe denne praksisen, men man kan IKKE la det få tilbakevirkende kraft. Det er brudd på forutsettingene motorene(i båtene) er levert under.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være de har, men da har de i hvert fall informert om det, og ikke gitt det tilbakevirkende kraft, om det er slik at de har dekket det tidligere. Har de ikke dekket det tidligere så er det uansett en etablert praksis at båtimportør står økonomisk ansvarlig for feil(i henhold til Norsk lov om forbrukerkjøp) på motorer montert i båter han har importert.

 

Slik sett har da importør av utenlandskbyggede båter med Yanmar motor importert båtene under på forhånd avklarte forutsetninger.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

... Lunde Båt og Motor har solgt i bøtter og spann av Bavaria med VP installert...De båtene som er solgt siste 5 år er også solgt ut fra gamle innarbeidede prinsipper(kall det gjerne kutyme)...

Sikkert mye å kritisere VP for, men jeg gjentar fra tidligere: Her snakker Lunde for sin egne syke mor, og så prøver de (og delvis lykkes) med å få oss forbrukere på laget. Hvis Lunde har solgt i bøtter og spann og bare regnet med at VP framover vil ta alle kostnader knyttet til reklamasjonsrettet - UTEN å ha AVTALE om det - ja, da har de seg selv å takke mener jeg. De har sikkert visst at VP har gjort dette uten å være forpliktet til det. De vet sikkert også at andre motorprodusenter ikke har tatt et sånt ansvar for importerte båter/motorer. De har rett og slett tatt en sjanse. Uprofesjonelt. Og nå sitter de (kanskje) der...

 

... da har de i hvert fall informert om det, og ikke gitt det tilbakevirkende kraft, om det er slik at de har dekket det tidligere...

Det vet du vel strengt tatt ingenting om? Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Siden jeg ikke lengre kan finne tråden om trøbbel med Volvo Penta D-Serie velger jeg å åpne en ny tråd. Dette dreier seg om Volvo Penta og Norsk forbruker kjøpslov.

 

Jeg leser i siste Båtliv at VP hadde informasjonsmøte med Norske båt-forhandlere hvor de informerer om at de ikke lengre vil dekke annet enn 1-2 års garanti som er vanlig i resten av Europa avhengig om man følger service eller ikke(2 år ved fulgt service og 1 år hvis ikke service er fulgt).

Dette gjelder altså nye båter importert til Norge med VP motor. Importert av båt-forhandlerne.

 

VP motorer solgt av VP i Norge vil fremdeles dekkes i 5 år av Nors forbruker kjøpslov, men motorer som er montert f.esk. i Bavaria som Lunde Båt importerer vil VP fraskrive seg ansvaret for og dytte dette over på Lunde Båt. Lunde Båt er de som har blitt intervjuet i reportasjen og de reagerer selvfølgelig sterkt på dette. Bland annet reagerer de på at deres egen organisasjon Norboat ikke engasjerer seg.

 

Resultatet vil selvfølgelig bli dyrere båter om Lunde selv må ta ansvaret. Lunde Båt påpeker også at dette er høyst risikabelt spill av VP siden Cummins/Mercruiser nettop har inngått samarbeide med VW marine og er en sterk utfordrer på motorsiden nå.

Ikke nok med at det gjelder nye båter som importeres, men VP har også varslet at det kan få tilbakevirkende kraft.

 

Nå må jeg si jeg er glad jeg ikke har solgt hundrevis av nye båter med VP motor. Stakkars importører og eiere av båtene !

Har dette fra en VP forhandler som deltok på møtet: Var med på dette møtet og mye av det stemmer. Det som må sies i tillegg er at på kjente problemer (og det er jo stort sett det vi har (styrecylindere og slanger, injektorer osv)) vil Volvo fortsatt stille opp og ta reklamasjonene på importerte motorer.

At det ville få tilbakevirkende kraft tror jeg ikke de kan gjøre. [/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...