Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Takker for innspill.  I den gamle båten hadde jeg fjernet hele batterikassen bak giret der en gang eller to, og det var brukbar åpning i mot motorrommet.  Men det er nok ikke like enkelt i denne båten, og samtidig er det enda trangere i motorrommet :rolleyes:

Mulig det går an å henge opp ned bak motoren der hvis man flytter på eksosslangen... :sweat:

 

Pakkboksen går det vel an å finne under dørken bak der et sted uten å ødelegge for mye. Det var enkelt i den gamle hvor hele området var en plate som bare kunne løftes opp.  Mener å huske at det er litt annerledes i den nye, men det finner jeg nok ut av.

 

Er ikke helt forberedt, merker jeg.  Må kanskje kjenne etter en gang til hvor tungt det er å rotere propellen nå, på land.  Vet ikke helt hva som er for tungt, men det var iallfall en del tyngre enn på gamlebåten, og jeg hørte av og til pipelyder bak der i noen sekunder like etter at jeg fridde ut giret i sommer.  Tenkte det var pga. trangt cutless lager.

 

Men det hadde vært kjekt om jeg kunne utsette dette til høsten................ :blush:

Link to post

Håper du kommer med lagerets status når du har gått løs på det. Jeg har også de pipelydene etter å ha satt i fri. Aner ikke hvor tungt det skal være å dreie propellen, men det krever at jeg tar litt i.

 

Den lyden har jeg nok hatt i tre sesonger, så da har båten gått minst 300 timer og 1500-2000nm siden jeg hørte det første gang. Jeg har ikke opplevd noen endringer underveis, men det er ikke ofte den høres. 

Link to post

Jeg byttet cutlesslager på den forrige båten vår (Nidelv 28) for en del år siden. Problemet ble avdekket da båten sto på land i vinteropplag, ved at akslingen var treg å dreie rundt. Den lot seg ikke rotere bare ved å ta tak rundt akslingen, men kun dersom man tok tak i propellen og dreide rundt. Historien om cutlesslager-byttet dette kan du lese i linken nedenfor. Her er det også beskrevet hvordan jeg løsnet klemflensen. Selve jobben er ikke særlig komplisert, men krever jo at det er mulig å komme til så vel pakkboks som klemflens. Jeg ville også byttet simmerringene i pakkboksen når den først er ute.

 

 

 

Link to post
tilplan skrev for 5 timer siden:

Skal akslingen gå så lett rundt at en kan dreie den ved å kun ta tak rundt akslingen? Det har aldri vært mulig på min båt.

Skal nok være ganske lett å dreie hvis alt er justert riktig. 

 

Holdt litt på med klemflensen og propell i sommer, og det gikk veldig greit å dreie aksel når jeg holdt i flensen

Link to post
arnearmoa skrev On 7.2.2018 at 18.38:

....Flere ting her jeg ikke nødvendigvis hadde tenkt på.  F.eks. står båten på asfalt.  Kjedelig hvis jeg plutselig finner ut at propellen må av, eller båten heves, for å få ut akslingen. .....

Et alternativ er å slippe den ned foran for å forandre vinkelen. Du føler kanskje at du har bedre kontroll enn hvis du må heve bak, eller hele båten.

Litt avhengig av at du har en viss høyde på klossene under kjølen selvsagt, og at den ikke står i fast krybbe.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Vi hadde det i vå forrige Baltic (1984) på det svarte feltet under fenderlista. Anbefaler heller å bytte til vindu som kan åpnes over dollbordet. Når (ikke hvis) vi glemte å lukke ekstravinduet før regn eller fart, så ble det vått i senga. Noen ganger ekstremt vått fordi regnet fra halve båten svingte ut under pullerten og klamret seg fast forbi fenderlista og fulgte vinduet inn. Det kunne potensielt gått bedre med hengslene nederst, men jeg ville heller kontaktet Agder Boats om nytt originalvindu med åpning utover.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
PiperBill skrev On 31.3.2018 at 17.17:

Dere som har anker forut under baugspryd. Hvilken type og størrelse dregge? Jeg har baugspryd som er tilpasset anker (med hul i mitden og 2 tau ruller). Prøvde med en 10kgs Bruce men det var det ikke plass til.

 

Ser du ikke har fått svar på denne, og godt mulig du har funnet ut av det nå, men svarer allikevel da jeg har anker i baugen :smiley:

Vi har 7,5 kg bruce foran med kjetting. Det er akkurat slik at det går i baugen vår, så et 10 kg ville nok blitt for stort. Vi har brukt dette mye i sommer og synes det er veldig kjekt å ligge på svai når en f.eks skal stoppe for å spise for deretter å kjøre videre, eller om vi tar en kveldstur med båten uten overnatting blir ankeret foran mest brukt :thumbsup:

Link to post
PiperBill skrev On 31.3.2018 at 17.17:

Dere som har anker forut under baugspryd. Hvilken type og størrelse dregge? Jeg har baugspryd som er tilpasset anker (med hul i mitden og 2 tau ruller). Prøvde med en 10kgs Bruce men det var det ikke plass til.

Jeg har et anker forut på den nyinnkjøpte Baltic'en som er montert på oversiden av nesen. Det var såpass i veien for ungene når de skal gå i land at jeg demonterte alt unntatt kabularet (blytau) før ferien. Til neste år tenkte jeg å få montert det under, sammen med en stigeløsning. To ting jeg lurer på:

  • Braketten og rullene som sitter i hullet på de Baltic'ene som har anker forut, er det noe Scand originalt, eller er det noe annet som passer?
  • Er det noen som har erfaring med anker forut og en baugstige av typen kassett (Båtsystemer eller lignende)?

gnrk

Link to post
gnrk skrev for 8 timer siden:

Jeg har et anker forut på den nyinnkjøpte Baltic'en som er montert på oversiden av nesen. Det var såpass i veien for ungene når de skal gå i land at jeg demonterte alt unntatt kabularet (blytau) før ferien. Til neste år tenkte jeg å få montert det under, sammen med en stigeløsning. To ting jeg lurer på:

  • Braketten og rullene som sitter i hullet på de Baltic'ene som har anker forut, er det noe Scand originalt, eller er det noe annet som passer?
  • Er det noen som har erfaring med anker forut og en baugstige av typen kassett (Båtsystemer eller lignende)?

gnrk

 

Jeg gikk ikke videre med tanke på anker forut. Har ligget 3 ganger på svei nå i ferien og da dro jeg ankerkjettingen opp til baugen, festet en 6 meter tau men kjettinglås på. Det funker fint. Litt styr men ble lettere for hver gang.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
  • 4 uker senere...

Hei Balticfolk, tenkte at høstens koseprosjekt skulle dreie seg om møkk, eller i alle fall litt luktfjerning og mulig preventiv utskifting av septiktanken, som nå er 18 år gammel.

 

Er det noen som har forslag til nytt opplegg med septiktank og slanger? Kan ikke finne noen ferdigtanker med riktig størrelse noe sted. Jeg heller mot plast, da det virker som det som er mest holdbart pt.

 

Har aldri hatt problemer med at ting har gått tett, så sånn sett fungerer det bra, men det begynner å bli litt mye lukt i akterkabin (sier de som sover der...).

Baltic-pappa

Link to post

Vil ikke en slik tank passe da?  Lagd i aluminium da...

http://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Septiktank-115-l-med-giver-Scand-Baltic-29/811451

 

 

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post

Den som er originalt i min er aluminium, men malt i rødt. Den på bildet i nettbutikken til Agder boat var blank. Så helst ut til å være i 316. Du kan jo spørre.

 

Kunne også tenkt meg å sette inn tank i plast om jeg skulle byttet. Da slipper en korrosjon og bekymringer med det. Problemet med en 11 år gammel aluminiumstank er at den uten forvarsel midt i ferien begynner å lekke og så er halve ferien ødelagt. Om du bestiller en plasttank kan du få den spesiallaget slik at det er plass til litt mer dritt enn den originale.

Link to post

Tipper tanken i nettbutikken til Agderboat er i aluminium. Ja, jeg tror nok også at plast varer lenger, men jeg tror du skal være bra uheldig om ikke en slik aluminiumstank varer i alle fall 20 år. 

 

Jeg har de siste par årene hatt endel septik-lukt bak i akterkabinen på min Atlantic. Denne er nå 19 år gammel. Jeg har forsøkt meg på flere ting, som å fylle septiktanken med vann og salmiakk og vann og eddik. Dette har hjulpet en stund, men så har det jo kommet tilbake. Men så var det her i forrige uke at jeg ikke fikk skylt ned i tanken. Toalettet fylte seg bare med vann. Det viste seg da at slangen ned til tanken var helt tett av "gammal moro". Egentlig helt utrolig at jeg kort tid før fikk spylt ned, faktisk helt som vanlig. Jeg tok dermed hele slangen ut av båten og spylte den opp. Det satt godt, men til slutt kom det ut i ganske så fast form. 

 

Det som blir spennende å se nå er jo om luktproblemene kommer tilbake. Kan det hende at den "gamle dritten" som tetta slangen var årsaken til luktproblemene? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...