Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Hei. Jeg har en 85' baltic som jeg kjøpte i påsken i fjord. Den er litt rufsete og planen var en restaurering av en del, spesielt pentry ++ vi brukte sesongen i fjord til og finne løsninger.. Jeg skal ha inn innbyggingsovn og ekstern koketopp for og slippe alle "klaffene". Ønsker en hel kjøkkenbenk. Utfordringen er jo at den er så liten.. Lurer på og lage kjøkeboks i taket "på vei inn" i babord stikkøye med luke i kjøkkenbenk. Også er det plassering av gass flaske.. Lurer på og plassere den blå gasstette kassen i kleskappet bal speilet på toalettet. Tenker en luke i topp (trinnet man tråkker inn på).

Har trukket om alt av vannledninger, byttet alle septilslanger med ny pumpe, renset dieseltanker og byttet slanger på luftingene

Burde også bytte dashbordet men må se hvordan tiden strekker til. Nye dørker skal også på plass..

 

Er det noen som har noen forslag/tips til andre løsninger eller hva jeg bør gjøre? Tar gjerne imot tips!

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har en 85' baltic som jeg kjøpte i påsken i fjord. Den er litt rufsete og planen var en restaurering av en del, spesielt pentry ++ vi brukte sesongen i fjord til og finne løsninger.. Jeg skal ha inn innbyggingsovn og ekstern koketopp for og slippe alle "klaffene". Ønsker en hel kjøkkenbenk. Utfordringen er jo at den er så liten.. Lurer på og lage kjøkeboks i taket "på vei inn" i babord stikkøye med luke i kjøkkenbenk. Også er det plassering av gass flaske.. Lurer på og plassere den blå gasstette kassen i kleskappet bal speilet på toalettet. Tenker en luke i topp (trinnet man tråkker inn på).

Har trukket om alt av vannledninger, byttet alle septilslanger med ny pumpe, renset dieseltanker og byttet slanger på luftingene

Burde også bytte dashbordet men må se hvordan tiden strekker til. Nye dørker skal også på plass..

 

Er det noen som har noen forslag/tips til andre løsninger eller hva jeg bør gjøre? Tar gjerne imot tips!

Lag en prosjekt tråd her med litt bilder, så kommer det nok en god del fler tips. Hadde i alle fall går over det elektriske på en 85 mod samme hva slags. Har skjedd mye på det området hva gjelder brannsikkerhet og ikke minst behov for strøm ☺

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Liten kveldsjobb: Balticene har som kjent ikke det mest moderne "dashboardet". I min båt var det en stor Simrad kartplotter (CX44) , med upålitelig ekkoloddsignal. I tillegg stod VHFn plassert på brakett. Synes det ble litt rotete, ikke minst fordi den plotteren på brakett tok mye plass. Nå har jeg solgt plotteren, og monterer en Garmin 4008 som jeg kjøpte i fjor. Litt smekrere, og selvsagt mer moderne. For pengene jeg fikk for plotteren fikk jeg kjøpt ekkoloddmodul til Garmin, pluss ny Standard Horizon VHF med GPS og ny JVC DAB/FM spiller.

Aller helst skulle jeg gjerne ha felt kartplotteren inn i instrumentpanelet, men bl.a. fordi det allerede var tatt hull til radio så må jeg finne meg i å ha den på brakett. Men ny VHF lot seg flushmontere. Måtte ofre klokka, men det er ikke verdens undergang.

Sånn ble det:

 

Bort med klokka:

 

bilde

 

På med malen:

bilde

 

Det viste seg at det var trangt nok, så måtte utvide åpningen litt. Det holdt akkurat. PUH! :smiley:

bilde

 

Så en liten prøvemontering. ( Dog med den gamle spilleren.) Blir bedre dette. I morgen blir det kabling, oppkobling og montering av ny radio.

 

bilde

 

Så har jeg en VHF til overs, Om noen har interesse for å kjøpe den så send en IM.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Flyttet opp på øvre panel de brytere som er "viktigst". Liker ikke å lete etter brytere i mørket. Fjernet så mye av de gamle instrumentene som mulig, slik som dybde- og knopmåler. Fjernet også gammel timeteller som nå er intergrert i turteller. En såkalt bat-man ble også tatt bort. Ville ha en "minimalistisk" stil. For de som er interessert er byggingen litt bedre beskrevet i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/65072-traaden-for-scand-nordicscand-eiere/page-17

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har dessverre ikke noen skjema, men forstår godt spørsmålet. Det er jo helt umulig å få en oversikt bak det panelet under trappa. På minussiden så er batterier og brytere samlet på en bolt som sitter under dørken, rett bak batteriene. Batteriene må tas ut og bunnplata løftes ut for å komme til. Koplet om litt i går for å omsider få på plass batterimonitor innkjøpt for et år siden. Merket et par av kablene med strips for å ha kontroll på hvor de går.

bilde

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til dere med scand. Vi er i gang med å lete etter familiebåt for oss 5 + hund. Etter mye kikking så har vi kommet at scand baltic er antakelig den båten som passer oss best. Jeg ønsker 3 cabins utgaven med bysse babord side nede, men sittegruppe styrbord. Sovecabin lengst frem. 

 

1. Er det noen utgaver som er bedre enn andre? Tenker motor messig. Ønsker helst  Yanmar. Er det noen utgaver som er verdt å styre unna?

2. hvor mange timer er normalt ok hvis vedlikeholdet er gjort skikkelig. 

3. Ønsker både baugpropell og hekktruster. Når kom dette som standard?

4. Er det andre forskjeller?

5. Annet jeg bør tenke på?

Link to post
Share on other sites

Hei Frissy. Alt du spør om er prisrelatert. Jo nyere båten er, jo bedre er den også. Hvor bra båten er vedlikeholdt får du et inntrykk av etter å ha snakket med selgeren og hørt hvordan han har vedlikeholdt båten. Finner du en selger som er flink teknisk, kan det betyr at båten er godt vedlikeholdt. Finner du en selger som sier at alt av vedlikehold og reperasjoner er satt bort til verksted, kan det bety at du kan få noen uønskede overraskelser. Mitt inntrykk er at det er mange verksteder som tar snarveier for å få jobben raskt gjort.

I dag er Efoy brenselcelle populært. Se om du kan få dealet en slik løsning i en båt :-) Jeg har ikke selv, men slike brenselceller er pop nå.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Har den 3 kabins utgaven som du ønsker. De begynte med den på tidlig 2000-tall. Er veldig godt fornøyd med dette oppsettet. Gir oss den plassen vi trenger med fire barn. Forøvrig omtales stikkabinen som hundeburet av han som holder til der. Motoren fra Yanmar med 290 hk passer båten godt. Propell og ror ble flyttet bakover rundt 2003. Denne løsningen skal blant annet gi mindre støy. Du ser forskjellen ved at roret er montert utenpå akterspeilet. Jeg tror alle 3-kabinere har thruster både foran og bak, men det er gjerne noen unntak.

 

Andre ting som er forskjellige er mer trivielle ting som stoff på puter, alder på kalesje, davitere/snapdaviter, nyere plotter, solcelle osv.

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke noen skjema, men forstår godt spørsmålet. Det er jo helt umulig å få en oversikt bak det panelet under trappa. På minussiden så er batterier og brytere samlet på en bolt som sitter under dørken, rett bak batteriene. Batteriene må tas ut og bunnplata løftes ut for å komme til. Koplet om litt i går for å omsider få på plass batterimonitor innkjøpt for et år siden. Merket et par av kablene med strips for å ha kontroll på hvor de går.

Her er vi helt på samme linje, tilplan! Til å være en båt produsert i 2004, synes jeg det elektriske anlegget er utrooolig dårlig dokumentert. Ingen ledninger er merket og jeg kan ikke engang finne el-skjema i dokumentasjonen. Merkelig!

 

Her er forresten baksiden av hovedbryterpanelet under trappa på båte min. Bildet er ferskt, tatt i dag :-)

bilde

 

All denne "spagettien" går gjennom huller ned i dørken og bort vekk blir de. Det er umulig for meg å nøste opp i dette uten å legge ned et betydelig arbeide :-(

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Hei Frissy. Alt du spør om er prisrelatert. Jo nyere båten er, jo bedre er den også. Hvor bra båten er vedlikeholdt får du et inntrykk av etter å ha snakket med selgeren og hørt hvordan han har vedlikeholdt båten. Finner du en selger som er flink teknisk, kan det betyr at båten er godt vedlikeholdt. Finner du en selger som sier at alt av vedlikehold og reperasjoner er satt bort til verksted, kan det bety at du kan få noen uønskede overraskelser. Mitt inntrykk er at det er mange verksteder som tar snarveier for å få jobben raskt gjort.

I dag er Efoy brenselcelle populært. Se om du kan få dealet en slik løsning i en båt :-) Jeg har ikke selv, men slike brenselceller er pop nå.

Når det gjelder pris tenker vi mellom 700-950 ca. Regner jo med at vi kan få noe som er i god stand i dette prissjiktet. Brensenscelle....?? Hva gjør denne?Jeg tenker jo forsåvidt at nyere jo bedre når det gjelder båten. Hva med varme i båten? Er det noe system som er bedre enn andre?

Link to post
Share on other sites

Frissy, det er dieselfyrt Eber D4 i dem. Fungerer bra. Har brukt båten med noen minusgrader om natten. Får greit opp temperaturen igjen om morgenen. I det prisområdet har du gode muligheter. Båtene faller ganske godt i pris i starten og stabiliserer seg. Vi kjøpte vår 2007 for to år siden og prismessig skilte de ikke mye i forhold til de som var fem år eldre. 

 

Brenselcelle produserer strøm for batterilading. Ser veldig kjekt ut, men for dyrt for vår del. Holder derfor på å installere solcellepanel.

Link to post
Share on other sites

Frissy, det er dieselfyrt Eber D4 i dem. Fungerer bra. Har brukt båten med noen minusgrader om natten. Får greit opp temperaturen igjen om morgenen. I det prisområdet har du gode muligheter. Båtene faller ganske godt i pris i starten og stabiliserer seg. Vi kjøpte vår 2007 for to år siden og prismessig skilte de ikke mye i forhold til de som var fem år eldre. 

 

Brenselcelle produserer strøm for batterilading. Ser veldig kjekt ut, men for dyrt for vår del. Holder derfor på å installere solcellepanel.

Høres fint ut med Eber da. Har forstått at oppsettet på Baltic er ganske uforandret igjennom tiden. Forøvrig er vel solcelle greit tilplan. 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder pris tenker vi mellom 700-950 ca. Regner jo med at vi kan få noe som er i god stand i dette prissjiktet. Brensenscelle....?? Hva gjør denne?Jeg tenker jo forsåvidt at nyere jo bedre når det gjelder båten. Hva med varme i båten? Er det noe system som er bedre enn andre?

Brenselcelle er alternativ til solcellepanel, vindmølle eller strømaggregat. Altså for lading av batterier i uthavn. Kjekt hvis en trives i uthavn, langt vekk fra 230V.

Men, det koster å være kar: http://www.seatronic.no/brenselcelle-c-418/efoy-brenselcelle-batterilader-p-3234

Selv har jeg solcellepanel og er godt fornøyd med det :-)

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Baltic (2006) har en mutter plassert på oversiden av roret. Hvilken misjon har denne? Dersom det er for montering av anode på roret, i så fall, hvilken type anode er ment å brukes? Kan det være en form for knappanode?

Det er sikkert noen her som kjenner svaret, og har dere et bilde i tillegg, ville det være flott.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fant noen gamle båtblader hos min far her om dagen.

Artig å lese hva de skrev om første prøvetur av baltic.

 

"For kraftig motor.." Haha

Kult - tusen takk for denne artikkelen!!!

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...