Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Eksos et trinn videre...

 

I morgen må jeg kjøpe et 40mm bend på 45 grader, eller så må jeg kjøpe et 90 graders og kappe det ca midt på, sånn at jeg kan få innblanding av brukt sjøvann i mikseren uten å brette slangen...

 

IMAG0258.jpg

 

 

Jada, den gamle eksosslangen rekker fint: (40mm til brukt varmt sjøvann må byttes til en lengre)

 

IMAG0259.jpg

 

 

Høyde over underdørken:

 

IMAG0262.jpg

Redigert av Kodvaag (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mest for at arnearmoa maste sånn på meg.

 

Og...

...litt for at motoren i båten min kostet forrige eier nesten 300k.

 

15 cm under turboutløpet ligger vannivået i eksosslangen!

Når motoren er avslått, og båten ligger og slingrer fra side til side, så kan dette vannet skvalpe inn i eksosturbinen på turboen, med motorhavari som verst tenkelige resultat.

Nå må vannet komme mye høyere for å komme inn i turboen.

 

Videre så kan et istykkertært originalt blandebend pumpe sjøvann rett inn i turboen.

Bendet koster 7000kr, og skal skiftes hvert 5 år, i følge Yanmar.

Når mitt hjemmelagde bend tæres i stykker så er det umulig å få sjøvann inn i motoren, kun i båtens bunn.

 

Så det er en forsikring, jeg tør ikke begynne å bruke båten uten at jeg har gjort dette i orden.

Det var byttet fra 158 hk til 315 hk, uten å bytte skroggjennomføring eller lydpotte.

Disse bytter jeg også til riktig størrelse.

Link to post
Share on other sites

Motoren i min båt er en 6LPA-STP 232KW

 

Lurer på følgende fremgangsmåte ved oljeskift:

 

I følge filen "6lp-Service.pdf" så er det bare å bytte motorolje ved å suge opp den gamle olja via peilepinnerøret, skifte oljefilter (noen som har toyota delenummer forresten?) og fylle på ny olje.

 

I følge boka som fulge med maskinen skal man etter man har sugd opp motorolja, drenere motorolje fra tappepluggen under motoroljekjøleren. Dette er sikkert for å få skiftet ut mest mulig av den gamle olja.

 

Gjør dere som har sånn motor dette?

Link to post
Share on other sites

I følge boka som fulge med maskinen skal man etter man har sugd opp motorolja, drenere motorolje fra tappepluggen under motoroljekjøleren. Dette er sikkert for å få skiftet ut mest mulig av den gamle olja.

 

Gjør dere som har sånn motor dette?

 

Jeg har iallfall ikke gjort det. Jeg har bare funnet den tappeventilen for sjøvann, jeg.

Dette bildet er fra en Service Manual fra 2007 for 6LPA-STP2/6LPA-STZP2:

oljekjolertappeventil.jpg

 

Jeg finner ikke noe punkt om at olje skal tappes fra denne kjøleren i denne Service Manualen fra 2007.

Og jeg finner heller ikke noe punkt om dette i den norske 6LPA Brukerhåndbok fra 2007 som Ingar nylig har lagt i dokumentarkivet.

 

Men jeg ser jo at både innløp og utløp for olje på kjøleren er øverst, så det blir vel litt igjen der. Hvor kan man tappe olje? Supporten dekker jo nesten hele undersiden av kjøleren.... Jeg tror nesten du må ha lest feil, jeg.

 

Har du forresten sånne slanger på de tappepunktene på motoren din? Det hadde jeg helt til de folka skulle montere motoren. Etterpå var det ingen igjen. Jeg har ikke mast noe om det. Har kjøpt en rull med sånn slange på Clas Ohlson for en stund siden, men jeg skulle gjerne hatt tilbake de smarte slangeklemmene...

Link to post
Share on other sites

Angående kartplotter, så hadde jeg en 6,4" oppå venstresiden før, nå har jeg en 7" på samme sted. Jeg la opp det nye dashbordet sånn at det skulle kunne være et ørlite håp på venstre side, men det har jeg gitt opp, selv om jeg klarte å presse eksostemperatur måleren inn opp til høyre for varsellampene uten at det så dumt ut. Blir for trangt for en kartplotter, tror jeg. Dessuten er det greit å slippe å flytte blikket ned "i fanget" for å se på den også.... Særlig når jeg står og kjører, noe som skjer ofte. Har mulighet til å vri og tilte den også når den står oppå.

 

dashbordretronicferdig.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nesten du må ha lest feil, jeg.

 

Har du forresten sånne slanger på de tappepunktene på motoren din?

 

Vet ikke om jeg har slanger på motorens tappepunkter...

Skal prøve å huske å se neste gang jeg er under dørken.

 

Her står det om hvordan man skal tappe oljekjøleren for olje under et motoroljeskift:

(Beklager redneck-scanning, tok bare et bilde av betjeningsmanualen min)

 

 

IMAG0277.jpg

Link to post
Share on other sites

 

I følge boka som fulge med maskinen skal man etter man har sugd opp motorolja, drenere motorolje fra tappepluggen under motoroljekjøleren. Dette er sikkert for å få skiftet ut mest mulig av den gamle olja.

 

Gjør dere som har sånn motor dette?

 

Nei (tappe oljekjøler).

 

Alle slitedeler kjøper jeg fra USA. Siste gang kjøpe Phoebe og jeg sammen. Jeg tror vi sparte ca 5000 og har deler for noen år.

Link to post
Share on other sites

Særlig når jeg står og kjører, noe som skjer ofte.

 

Der har min båt en stor mangel.

Jeg begynner å tro at hardtop ikke er så veldig bra...

Ikke kan jeg stå under den, og ikke kan man se forover uten å enten se gjennom frontvinduene, eller reise seg opp og se gjennom plexiglasshardtopen. Tungvindt hvis det er nedsatt sikt/dugg eller liknende...

 

Jeg lurer på om jeg skal skjære ut et felt i midterste del av plexiglasset som går fremover, og montere en dekksluke med "lukestiller" der.

Da kan jeg stå i midten av båten og ha fri sikt fremover.

Det går ikke an å stå bak rattet i en Baltic med hardtop, det er for lavt.

 

TaklukeBaltichardtop-1.jpg

 

TaklukeBaltichardtop2.jpg

 

Hardtopluke.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan man ikke spare mye på å kjøpe Toyota servicedeler i stedet for Yanmar?

 

Noen som vet Toyota sitt delenummer for oljefilter for den Yanmar 6LPA-STP?

 

Dieselfilter motor:

Yanmar originalnummer: X5186100664

 

Toyota dieselfilter til Yanmarmotor:

23390-64480

 

ZF Gearoljefilter til ZF63A gearkasse fra KGK Norge:

Artikkelnr. er 3312199031

 

Motoroljefilter:

Yanmar originalnummer: 119770-90620

Toyota oljefilternummer: ?????????????????????

 

Motorolje:

API klassifisering: CD

SAE viskositet: 15W40

Link to post
Share on other sites

Angående tapping av olje fra oljekjøleren fant jeg det beskrevet på samme sted som du viser til i diverse eldre versjoner av brukerhåndboka som jeg har på hhv. svensk (ukjent årgang) og engelsk (2002), begge for 6LPA-STP/6LPA-STZP, samt i en engelsk fra 1999 for 6LP-STE/6LP-STZE/6LP-STZE1.

 

Pussig at de har fjernet det i de nyere manualene....? (eller kanskje jeg bare er blind)

 

Ser faktisk pluggen også nå på et bilde jeg har fra da motoren sto lagret:

oljekjolertappeplugg.jpg

 

Den ser passe kronglete ut da, med ledninger foran i tillegg.... Blir vrient å tappe der uten å søle.... Mistet litt lysten, egentlig. Fins det noen som gjør det?

Link to post
Share on other sites

Sitat Tony Athens på boatdiesel.com i en tråd som gikk sommeren 2008:

 

Alternative Yanmar oil filter for 6LP-STE:

toyota" part number 90915-30002

 

* Donaldson P550335

* Fram PH5123 (but Fram sucks!)

* FleetGuard LF3608 (equiv for toyota 9091530002)

* WIX 51348

 

Alternative fuel filters for Yanmar 6LP-STE

 

* Donaldson P550385

* Fram PS4922

* FleetGuard FF5159 ( equiv for toyota 2330364010 )

* Wix 33138

* Lucas/CAV 7111-296

 

Jeg skal ikke mene noe som helst om forskjeller i kvalitet her. Men jeg har hittil holdt meg til original Yanmar, og det er godt mulig jeg fortsetter. Ville iallfall ikke vært i tvil hvis jeg var innenfor garanti eller reklamasjonstiden.

Link to post
Share on other sites

TOPA, takk for gode tips om rengjøring av gearoljefilter.

Har tilgang på rimelig både YX og Shell oljer. Jeg har toppet gearet opp før vinteren med Shell automatolje, og jeg kommer nok til å bruke en YX motorolje til motoren. Gearet blir drenert og påfyllt Shell ATF olje, da jeg kjøpte en hel kasse.

Bør motoroljen være mineralsk eller syntetisk? Pris på oljen spiller liten rolle for meg.

 

arnearmoa, takk for delenummer på alternative filtre.

Jeg har som dere kanskje vet fått meg en Chevrolet Suburban med bensinmotor, jeg åpnet luftfilterboksen i bilen, og fikk se dette:

 

IMAG0109.jpg

 

Så da kan jeg kanskje få tak i Donaldson filter til den på samme bestillingen.

(Gjett om jeg skal bestille "high capasity filter!)

 

Til uka skal jeg få helsveiset blandebendet mitt.

arnearmoa, kjørte du litt med blandebendet uisolert for å se om det holdt tett, eller isolerte du det, og så kjørte?

Jeg kan jo ikke kjøre motoren nå, siden den er full av glykol på saltvannssiden, og dette går tapt hvis jeg starter den.

Så jeg tror at jeg må vente minst en måned med testoppstart pga frostfare.

 

 

Noen som har tips om båt-nettbutikk som selger tak- eller dekksluke som kanskje er egnet til mitt formål?

Jeg vil ha en luke som har så lav profil som mulig, så det blir utseendemessig minst mulig endring. Størrelsesmesseig er det plass til mer enn 50x50cm.

Redigert av Kodvaag (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(Gjett om jeg skal bestille "high capasity filter!)

 

Da vil du kanskje ha det på Yanmar'n også da, eller.....?

 

walkerhpairfilter.jpg

 

Så slipper i tillegg du den lille risikoen jeg har hørt om der originalfilteret korroderer pga. litt for dårlig materiale, slik at småbiter blir sugd inn og lager faenskap...........

Se New High Performance Air Filters for Yanmar Engines

 

 

Nå tipper jeg du snart blir sliten av meg :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei pa Yanmar 6lp skal du bruke mineral olje gjeren Shell Rimula super 15/40 olje.

Flere turbo haveri på Yanmar skyldes at en av de 7 naglene som holdre filten inni filteret løsner og og en bit av naglen og en stål skive blir sugd inn i turboen og foresaker torbohaveri.

Og det blir montert ny turbo og ikke nytt filterhus så går det en stund så skjer det samme igjenn

Jeg skal ha noen bilder av filter hus som har foresakt torbohaveri. Det er viktig og sjekke naglene ved service

Link to post
Share on other sites

Du kan sende en IM til Airsep Doctor

 

Kanskje han samtidig vil prøve lure deg til å kjøpe en sånn ekstra sak for å samle opp eventuell oljeguffe fra veivhusventilasjon, men det trenger du nok ikke. (6LP har allerede en enkel separaotr/oljeoppsamler rett før den svarte klumpen som er vist her, under den plata med boltene)

 

walkerairsep.jpg

 

Jeg har ikke gjort noe enda. Men takk til liberty, nå vet jeg litt mer om hva jeg skal se etter inni der. Høres ut som det kan være vanskelig å avgjøre situasjonen hvis det er mest kritisk midt i de naglene, under hodet, men.....

 

Uansett, med gammel Baltic, er det ikke uvanlig å ha litt i minste laget med luftinntak. Da hjelper vel det luftfilteret til Walker littegrann på det også, samtidig som det visst kan redusere litt støy.

Link to post
Share on other sites

Dere andre som har kartplotter i Scand Baltic, hvor har dere den montert?

Hadde en 2006 Baltic med en Garmin 4012. Syntes denne nesten tok litt av utsikten, så jeg monterte den på braketter som jeg satte i forkant av instrument konsoll. Fikk den da litt lavere enn da den stod oppå konsollen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...