Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Det meget interessante oppi dette er at HR sier at Mastervolt ikke godkjenner parallellkoblede invertere/kombier. Men de godkjenner parallellkoblede ladere (jeg ser at mitt forrige innlegg var klønete skrevet). Mastervolt godkjenner seriekoblede invertere med bryter mellom dem for back up om en ryker. En annen interessant sak er at HR ikke aktiverer power sharing funksjonen i systemet - men eierne må gjerne gjøre det - er visst noen internasjonale regler som tukler det til. Jeg er på vei bort fra kombier - jeg vil heller ha to invertere og to ladere for økt sikkerhet tenker jeg. Mulig at vi fastmonterer doble invertere og har en i reserve ombord også. Med doble ladere har vi tre lademuligheter - 2xlader via agregat/landstrøm og lading via motor. Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Her tuller HR, Bitteliten! Ihvertfall for Kombiene så er de bygget nettopp med tanke på parallellkjøring for å dele belastning og gi dobbel sikkerhet. IM meg adressen din så kan jeg sende deg manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Takk regnia! Jeg har lest akkurat det samme og spurt 2 ganger også - og får samme svar. Mastervolt vil ikke godkjenne installasjonen. Om det stemmer eller er en unnskyldning vet jeg ikke. En ulempe med det er at maks inverter ombord blir 2000W. Det går greit i og med at watermaker drar 1500W og ovn ca 1500w om vi bare bruker en plate av gangen - men det hadde ikke gjort noe med litt mer krutt i inverterene. Største kombi er på 4kw - men den er visst veldig stor og vanskelig å få plass til i motorrommet. En tanke kan kanskje være å ha en 4000/200 kombi med back up av en 100 Ah lader og 2000w inverter. Men jeg er litt usikker på dette med inverter og batterikapasitet også. Vi har ikke så veldig lyst til å råkjøre batteriene for mye heller. HR bruker Trojan batterier - 6V celler. De tåler visst kratig utlading og sterk lading. Men på en 700Ah bank blir kanksje 4kw inverter i meste laget? Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Watermakeren kjører du vel muligens uansett bare når du har generator eller motor igang og da trenger du neppe ta den i regnestykket. Så en slik elkomfyr trekker altså så voldsomt med strøm, og det er 230V ? Finnes det skikkelige slike komfyrer som har slingreoppheng og kaserolleholdere da så det fungerer ute på tur, tror aldri jeg har sett elkomfyr i båt noen gang så beklager om jeg spør dumt Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Til info: Fra Mastervolt manual MASS COMBI 12/2500-100 may 2010 På denne bakgrunn synes jeg at det lyder merkelig om Mastervolt ikke vil godkjenne det de selv har spesifisert ??? Redigert 14.Februar.2011 av Regina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Watermakeren kjører du vel muligens uansett bare når du har generator eller motor igang og da trenger du neppe ta den i regnestykket. Motoren levere ikke 220V - så watermakeren går enten på inverter eller agregat. Poenget med å ha den på inverter er å ha back om om generatoren ryker. ENWA water maker går på 220V. Det finnes også 12V water makere som koster det samme - men ENWA har jeg lest og hørt er det beste. Finnes det skikkelige slike komfyrer som har slingreoppheng og kaserolleholdere da så det fungerer ute på tur, tror aldri jeg har sett elkomfyr i båt noen gang så beklager om jeg spør dumt Aldri noen dumme spørsmål Jepp - www.forece10.com På denne bakgrunn synes jeg at det lyder merkelig om Mastervolt ikke vil godkjenne det de selv har spesifisert ??? Helt enig - det høres helt teit ut rett og slett. Derfor har jeg ikke helt gitt opp akkurat det. Neste steg er å kontakte feks Mastervolt i Sverige eller Staubo - men Staubo er ikke så hypne på kontakt med forbrukere har jeg erfart. Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Fin komfyr det der, får man holdere til det som er oppå også så man ikke får kaffekjelen i fanget ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) hver plate drar 1300w på maks. ovnen drar 1500w. vann til the eller kaffe kokes på vannkoker tenker jeg. Vi har en kjekk liten sak som bare drar 500w ombord i dag. Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Lekker sak det der, men jeg syns det er lite med plass på den bakre plata, hvis ovnen skal svinge litt i en god seilas nede i sydishavet. Liten plass fra plata med gryte oppå, og bort til benkeplata. ? eller lyver vinkel/bilde ? Redigert 14.Februar.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Fjellbonden Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Men på en 700Ah bank blir kanksje 4kw inverter i meste laget? Hvorfor så liten forbruksbank? En bank på det dobbelte er også kapabel til å ta opp det dobbelte i form av lading, for deg som legger opp til skikkelig ladekapasitet. Husk også på stor nok dynamo! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 maks størrelse det er plass til tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 maks størrelse det er plass Det er alltid plass til større batteribank, det er bare snakk om å stable. Med større bank minsker belastningen på batteriene og banken får forlenget levetid. I tillegg får du mer å gå på, kortere generatortid og mer strømopptak ved motorgange. Din "elektrifiserte" turbåt legger opp til en stooor bank. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Hva med ett lite atomkraftverk Bitteliten?? 700ah hørtes jo lite ut så mye el.utst. som du har dradd ombord, men med litt som fyller på og plenti diesel til generator så er det vel strengt tatt ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 (redigert) volfro - hva er det av utstyr om bord som jeg har tenkt som du tenker på er en utfordring? bortsett fra elektriske kokeplater og ovn. Redigert 15.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Eg har vært lite på nett i det siste så eg har ikke fått lest allt i tråden så du får bære over med meg. Mener likevel å ha fått med meg at du har over gjennomsnittet med elektrisk utstyr ombord (12v/230v), uten at det treng å være noe problem. Det hjelper selvfølgelig ikke med en gigantisk batteribank visst forbruket er høyere enn produksjonen. Når eg tenker på spekken din ellers så var eg litt overraska over at du ikke fleska til med større batteribank? Noe problem har eg ikke kallt det. Linje 1 var en spøk, men det går eg utifra var innlysende. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Hr har ikke spekk på større batteribank. Jeg skal undersøke om det er mulig med mer Vi har ikke så uvanlig mange samtidig forbrukere - bare dobbelt opp av alt Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 He, he, ja man treng jo ikke å ha de på selv om de er ombord. Det er sant. Eg har jo dratt ombord en del ting selv, så i vinter har eg sett inn mer batteri og bedre dynamo regulator. Det har ett lag med å ballje på seg!! Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Jeg vurderer solceller også - men jeg synes det gir veldig lite lading med tanke på vårt forbruk (det er en annen sak i en båt uten feks elektrisk ovn)... Solceller kunne kanskje være en trygghet å ha dersom dere må/skal forlate båten en tid uten landstrøm? Da kan diverse alarmer osv. bruke litt strøm uten å tømme batteribanken. Råd fra Justin Case. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Ah - det var et godt poeng. Takk for det! Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 hva med han som skal selge sin 48 i Kroatia, for 4,1mil 2006 mod, Han har hatt den til salgs lenge, og prisen går bare nedover. det er jo båt til 8 mil+ alt etter utstyr. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krimart Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Bortsett fra jolle synes jeg det er veldig fornuftige valg. Enig m.h.t seil: en fordel å kunne reparerer seilene selv på en enkel måte undervis, samt å kunne patche på seilsen hvor som helst i verden. M.h.t. jolle mener jeg forsatt at RIB har ulempene til gummijolle m.h.t. sårbarhet for sol og punktering uten fordelen med lav vekt og å kunne pakkes sammen og stues under dekk på overfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Akkurat paa jolle er jeg ganske bestemt. Det er RIB som gjelder pga stabilitet og sjoeegenskaper. Men det maa vaere hypalon tuber har jeg forstaatt. ogsaa maa vi ha trekk til den naar den ligger paa dekk. Den bekymringen jeg har er om motoren blir for tung aa haandtere. Jeg vil ha en 10 hesters motor. Yamaha 4T veier 38 kg. Jeg angere jo paa at jeg solgte den VMax jr vi hadde, men slik er livet. Kanskje det fortsatt finnes noen nye 2T Yamaha aa kjoepe Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 (redigert) Her hjalp det ikke med en solid båt, Ser ut for at Bøya slet seg eller røk under overflaten, Trist. http://www.seilas.no/wip4/ Godt det gikk bra med de ombord. Redigert 21.Februar.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 M.h.t. jolle mener jeg forsatt at RIB har ulempene til gummijolle m.h.t. sårbarhet for sol og punktering uten fordelen med lav vekt og å kunne pakkes sammen og stues under dekk på overfarten. Minst 3 av våre seilervenner har kvittet seg med sine ribber m/motorer og satset på lett gummijolle. Hypalonjoller er i alle tilfeller en stor fordel med hensyn til levetid. Men, ha en plass til en ribb så ok. Selv vil jeg heller ha valget en mykplastjolle m/oppdrift i tillegg til en lett gummijolle. Sitér dette innlegget Link to post
Necessity Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Ideel jolle? Det finnes vel egentlig ingen, men vi har de siste 35000 nautiske hatt en AB rib med alu bunn, materiale hypalon. Den legges på fordekket ved kystseilas. På lengere overfarter ligger den på tvers foran cockpit, uten luft. Dette har gått fint også på turen langt fra melkeruta. Vi har en 9.8 hk påhenger som til vanlig henger på hekken. Uten en liten kran ville den vært umulig å håndtere. Ribben planer greit med to. Det hender vi skal et stykke så det er en fordel (Carib ribs planer noe lettere). Alu bunn er utmerket og tåler en støyt når jolla må slepes over steiner og strender (en vanlig situasjon). Totalvekt er under 40 kg ex motor. Selv om vi er fornøyd med jolla skulle jeg til tider gjerne hatt en som seiler, ref. Walker Bay. Det er skjelden jeg savner "fast rolleren" som vi hadde før. Ideel båt blir enda vanskeligere og der tar jeg ikke opp tråden. Jeg kan bare konstatere at amerikanerne har mye større variasjon i sine langtursbåter enn det jeg er vant med for Europeiske båter. Jeg har forøvrig skrevet litt om de utstyret vi selv benytter på www.sailaway.no Bare noen tanker, Seilerhilsen pt fra Baja California Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.