Krimart Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Mht lyn: Uansett er lynnedslag veldig, veldig lite sannsynlig. Mht karbon eller ikke på langturbåt bør man også tenke på hvor enkelt det er med reparasjoner og vedlikehold når man er på tur og langt fra avanserete riggverksted. På en karbonmast er det vel ikke bare å bore hull og poppe på en ny bøyle e.l. hvis man skal montere noe nytt utstyr. mht stamping: Det er mulig mindre mastevekt gir mindre stamping, men stamping i motsjø er vel mer avhengig av skrogform, fart og formen på bølgene, at drt blir borte høres usannsynlig ut. En båt helt uten mast vil jo også stampe i krapp motsjø. Hvis man først og fremst seiler med passaten er det det heller ikke det viktigeste. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 mht stamping: Det er mulig mindre mastevekt gir mindre stamping, men stamping i motsjø er vel mer avhengig av skrogform, fart og formen på bølgene, at drt blir borte høres usannsynlig ut. En båt helt uten mast vil jo også stampe i krapp motsjø. Hvis man først og fremst seiler med passaten er det det heller ikke det viktigeste. Stampingen blir aldri borte, men den blir redusert, grunnen er at det blir mindre vekt mot toppen av masten som er lengre vekk fra senter av båten. andre bevegelser som rulling vil også bli redusert. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Stampingen blir aldri borte, men den blir redusert, grunnen er at det blir mindre vekt mot toppen av masten som er lengre vekk fra senter av båten. andre bevegelser som rulling vil også bli redusert. hm.. Tror ikke drg nødvendigvis er så enkelt. Mindre masse i masten gir ikke nødvendigvis mindre stamping og rulling, snarere tvert i mot vil masse ofte dempe bevegelsene. De som hsr prøvd å gå i litt sjø med seilbåt helt uten mast kan vel bekrefte det. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Stampingen blir aldri borte, men den blir redusert, grunnen er at det blir mindre vekt mot toppen av masten som er lengre vekk fra senter av båten. andre bevegelser som rulling vil også bli redusert. hm.. Tror ikke drg nødvendigvis er så enkelt. Mindre masse i masten gir ikke nødvendigvis mindre stamping og rulling, snarere tvert i mot vil masse ofte dempe bevegelsene. De som hsr prøvd å gå i litt sjø med seilbåt helt uten mast kan vel bekrefte det. men det er selvdagt seilmessige grunner til å ønske lav vekt på en mast. ( mer rettende momemt) Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Jimmy Cornell reflekterer omkring dette emnet her: http://www.cruisingworld.com/people/passage-notes/the-best-boats-for-globe-girdling Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
volfro Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 (redigert) Nå er vel ikke dette HR kvalitet, men en del av løsningene var jo fiffige. Men passer vel mer som vestlandsbåt enn til å reise sørover med? http://www.delphiaya...elphia46cc.html http://www.naucat.com/katalog/en/sailing-boats/sailing-cruiser/delphia-46-cc-/ Redigert 4.September.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Nå må du ikke skremme folk :-) Men du har vel muligens et teoretisk poeng. Lurer egentlig på hva som vil skje der stømmen jumper inn og ut av riggen. Noen som har praktisk erfaring? Heldigvis ikke, men .på min gamle Kelt 39 er det kobberledninger fra alle røstjernene til stålbunnen. Så lynet har ikke slått ned enda, men det gjorde det i min svenske seilekompis-s Halberg Rassy 42 i vår og ødela all elektronikk. . Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Nå er vel ikke dette HR kvalitet, men en del av løsningene var jo fiffige. Men passer vel mer som vestlandsbåt enn til å reise sørover med? http://www.delphiaya...elphia46cc.html http://www.naucat.co...delphia-46-cc-/ Det var jo en gedigen owners cabin akter, men det må da bli kjedelig å ramle ut av køya hele tiden? Byssa kunne kanskje fungert, litt vanskelig å se, viktig at man kan lage mat uten å måtte bruke en hånd til å holde seg fast hele tiden. Gitt at det er noe å holde seg fast i, selvfølgelig. VMye å like med denne båten, litt for mange bad etter min smak, fins bedre måter å utnytte plassen på, og litt usikker på hvordan den fungerer «på skrå» over lengre strekk. Drømmebåten for den som ikke skal på jordomseiling kanskje? Som bobåt må den være perfekt? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 En flott båt, men kanskje ikke ideell i det området vi ferdes (Middelhavet). Her gjelder stor copkit bak,,og dessuten var båten noe stor, alle avgifter stiger dramatisk over 40 fot, noe som gjelder over alt. For øvrig, hva er HB-kvalitet? Mye treverk og lakk som koster mye. Alt av tre over dekk er en forbannelse i tropene.Sjekk franske båter dersom en er på jakt etter den genuine langtursbåten. For øvrig kan en helt greit seile på langtur med nesten hva som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Statistisk er det uhyre liten sjanse for å bli truffet av lynet på sjøen uansett mastetype. Og, slår lynet ned ryker gjerne elektronikken. Da jeg kjøpte båt med karbonmast påstod Southern Spars at det også hjelper mot sjøsyke :) var visstnok en uttalelse fra ei svensk dame som ble kurert etter at mannen fikk viljen sin... Men, på den annen side har ingen blitt sjøsyke hos oss heller -bank i bordet. Det er definitivt mindre rulling nå enn i gamlebåten. Jeg beholdt forstaget av stål, og med stålskinne nedover baugen satser jeg på at lynet foretrekker å gå den veien Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
lano2 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Var ombord i Bestewind 50 i går. Nyyydelig båt, men kan ikke måle seg med vår egen....heldigvis! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Bestevaer derimot :) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Tanken på å flytte ned i kjelleren igjen, gjorde båten helt uaktuell! Doghouse er alt for lite til å ha en funksjon inne i havnene, og finish under dekk er ikke I Orustklasse. ...men...prisen er jo hyggelig, så bevares....fin båt ! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Liker RM, ikke orust-klasse over finishen under dekk der heller. Men genialt å få båten i mint condition igjen bare ved bruk av maling og rulle :) Tror ikke gleden ved jordomseiling er lavt antall kvisthull (i innredningen that is ...) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Det står også følgende i Bestewind brosjyren: "Sprayed gel coat" Er ikke det litt gammeldags? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Litt rart å lese i denne trånd etter å ha snakket med et svensk par som foretok en jordomseiling i en standard Afrodite 30 fots båt, og uten særlige problemer. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 ...men en Afrodite er jo en tidlig Regina, så kanskje ikke så rart. :-) Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Her er en med HR48 på langtur. http://krivicalo.com/ Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Hulda Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Litt rart å lese i denne trånd etter å ha snakket med et svensk par som foretok en jordomseiling i en standard Afrodite 30 fots båt, og uten særlige problemer. Utfordringen er nok ikke selve seilasen. Utfordringen er å ha med seg hele hjemmeluksusen på turen. Jeg har blant annet boken til SVAAP, ikke han her på baatplassen, men han som opprinnelig ga navnet til båten sin- en gang på 1920-tallet. Han kom også jorden rundt. Vann på eiketønne, liten bensinmotor toalett over rekka. De fleste båter greier 'flyteoperasjonen'. Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Bitteliten: Er det lov å spørre om hvordan planene for langturbåt ser ut nå? Absolutt ikke min sak selvfølgelig, men det er moro å følge med på avgjørelsene folk tar angående båter som er SÅ flotte, selv om de jo er langt utenfor min økonomiske rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 (redigert) Drømmen er der fortsatt Men av flere årsaker, bla at NordWest & Najad gikk konkurs, er planen utsatt på ubestemt tid. Har vært i dialog med ny eier av Najad - men de kan få lov til å bygge seg opp før jeg vurderer de. De er for i dag små til å legge en så stor investering hos de. Og det finnes mange andre båt alternativer også. Redigert 10.Januar.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Som oppvokst i en Junker 22 så har seilbåt interessen min alltid vært veldig stor, desverre er det bare jeg som har den En båt som fanget min interesse en gang på 90 tallet var en Cherubini 48 Min drøm var å seile jorden rundt i en slik en. http://www.cherubiniyachts.com/48.html Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 (redigert) lurer på om denne kan vare optimal ??...... minner litt om Gunga Din ! (med betoning på 'litt' ! ) notere ankarløsningen ca 2:30 in i filmen og hur ratten/svinger ved ankar, kan hun vare så lett på roret, rorsman styr med en hand, velbalansert Redigert 11.Mars.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Altfor mye regnskog. Men har man råd til denne kan man vel sikkert leie folk til vedlikeholdet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Eureka Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Eneste likheten mellom den der og min båt er at jeg også bretter inn hjørnene på dassrullen... Rett og slett vakkert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.