Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Spectre kannen har en smart låsemekanisme på korkene. 

 

Lettvindseil står på planen ja. Vurderer Elvströms wing on wing rulle løsning opp mot et Code seil 

Seilte i eksotiske farvann i sommer, båten hadde kanner både på dekk og i stuerom inne. Hadde en humpete natt, og måtte lense kombinasjon diesel og vann fra kjølsvinet. Det er ikke veldig hyggelig med store brytende bølger. Dieselen var ikke fra kannene, men situasjon gjør meg litt skeptisk til kanner inne.

 

Angående lettvindsseil, hvor mye seil er det på båten? Må du reve tidlig eller sent? Ingen av de jeg snakket med savnet seil, var heller slik at de seilte med rev (eller uten storseil). Generelt er det mye svell så lettvindsseil har liten effekt. Har seilt båter som har med både code zero og genaker, men på havet har det ikke blitt til at vi har brukt de, da vi har nok seil uten. Når det blåser for lite til vanlige seil, vil rullingen medføre at også lettvindsseilene vil bli stående og slå. Atlanterhavet kan bli ganske flatt, kjenner noen som har seilt over i tilnærmet null vind, det hadde ikke gått uten lettvindsseil. Stillehavet har stort sett 3 bølgemønster, og krever litt vind for å få seil til å stå riktig. Nordsjøen har til sammenligning nesten flatt vann, stort sett bølger fra vind. Når vind dør er det mulilg å seile med lettvindsseil.

Link to post
Share on other sites

Å seile med to forseil som her er det mange som har troen på. Alternativ genoa og kutterseil på hver sin side. Det jeg ikke likte med løsningen (videoen) er at en må ha spribommer på begge seil skal det fungere i praksis i mye sjø. Alt må stå fast. Seiling uten spribom på havet har jeg ikke lyst til å prøve. Balansen og harmonien i båten blir mye bedre med spribom. Med to forseil må en ha to spribommer. Ser de bruker storseilbommen, fungerer på flatt vann, ikke i mye sjø, da må bommen være festet i skjøtehjørent.

 

Trenger dere 4-5 m/s her hjemme har dere ikke mye seil, så ser behovet for ett lettvindsseil. Er kraft nok i vind til å stabiliere båten ved 4, dere bil nok trenge mer vind i bølger. Vi må reve på 7-8 m/s, i nordsjøen seiler vi ned til 3,0-3,5 m/s dermed er behovet vårt for lettvindsseil mye mindre.

 

Link to post
Share on other sites

On 8/6/2018 at 12:18 PM, Bitteliten said:

Generell erfaring er at de undermelder vind - jeg ser derfor på hva de melder av vindkast også.

 

Vindmåleren din sitter et stykke lengre opp enn nivået værmeldingene forholder seg til. Er fornuftig å legge på en del knop på værmeldingen når en planlegger (og vurderer å reve for kvelden), bortsett fra når det er meldt lite vind. Da kan du banne på at minst halvparten av den meldte vindstyrken går tapt før den når deg.

 

Et par andre problemer som har vært tatt opp:

Dieselkanner under dekk er helt uproblematisk for de aller, aller fleste. Vi hadde en som lakk noen få dråper, da helte vi bare innholdet på tanken og kjøpte ny kanne ved en egnet anledning. Kanner av god kvalitet holder fint, også over tid i drittvær. 

 

Skulle jeg dratt igjen ville jeg hatt genoa, et indre rulleforstag med kryssfokk, gennaker og to spribommer. Vi hadde én bom og ett rulleseil, av og til litt knapt.

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev for 1 time siden:

Vindmåleren din sitter et stykke lengre opp enn nivået værmeldingene forholder seg til. Er fornuftig å legge på en del knop på værmeldingen når en planlegger (og vurderer å reve for kvelden), bortsett fra når det er meldt lite vind. Da kan du banne på at minst halvparten av den meldte vindstyrken går tapt før den når deg.

Jeg har gjort noen enkle værrutinger for 2 båter. Generell tilbakemelding er at det er mer vind enn jeg melder (Windy.com). Vind meldt i kastene er mer riktig. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 8.8.2018 at 9.32:

Denne synes jeg er interessant

 

Vi seiler greit ned til 4-5ms med dagens seil

 

Jeg seilte som mannskap på ARC'en i fjor høst. Dette var på en katamaran på 38fot og vi hadde dette doble forseilet for å kunne seile rett downwind. Vi brukte det en del i starten men etterhvert byttet vi det ut til det vanlige større forseilet og sløra istedenfor. Det gikk mye fortere.

 

Det er en god ide men blir liksom hverken hummer eller kanari. På en katamaran fungerte det ikke veldig bra i vert fall.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Bitteliten skrev On 4.2.2018 at 19.53:

Bimini or not bimi i that is the question. 

Vi har sprayhood med telt. Trenger vi bimini? Bilde av søstebåt md bimini under

 

Bitteliten, hur langt har du kommet med bimini-tankene

 

ligger o googler selv på ett litt mer dekkende bimini, vi har idag ett der vi kan fjerne vegger.......men opplever att det ikke er tilstrekkelig,

taket blir for litet, det duger ved seiling, men ikke i havn

 

fann denne siden med en Najad 380.......som har ett fra masten bak til akterstag, med löstagbare vegger

 

http://www.oceancovers.co.uk/covers/biminis-boom-tents-awnings/

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet fra @Gunga Din  har ikke kommet noe videre med bimini. Men tenker nå at det blir en ren bimini som kan legges sammen foran sprayhood.kanskje noe som på bildet her, bare med glippe mellom sprayhood og bimini og et 50x50 cm vindu over rormannen for utsikt til masta

 

BA752681-3605-42B7-BEA6-81AEDC11C89C.jpeg

 Så beholder vi cockpitkallesjen som kan zippes på sårayhooden vi har i dag. 

 

D0A83888-90CC-476F-8FD5-EE0D6902C6EF.jpeg

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenker litt på dette med dieselfylling. Er ikke i tvil om at dette er en ting du har reflektert en del over.

 

Når det gjelder den dieselen man får rundt om i verden så er den jo av en noe annen kvalitet enn det vi her hjemme er vant med. Dieselen er ofte svart på farge og inneholder diverse "anretninger" som ikke er så fint for eksempelvis common rail motorer.

 

Hvordan tenker du å gjøre dette filtreringsmessig, ved bunkring og ved forbruk? Hva slags filtersystemer, beholdning etc. legger du deg på for ikke å bli plaget? Hvordan har du sett inn i deletilgangen på dette på seilasen, generelle deler til framdrift, ekstra propell etc.?

 

Ofterst er jo seilbåtfolk bedre planleggere enn motorbåtfolk så jeg antar du har en bra masterplan her. Kan du fortelle litt om hvordan du har tenkt mht. motorframdriften? Hvordan klargjøre og forberede den for seilasen?

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer

 

Første interessante treffet med interessant diesel var i sommer. EN590 MGO. Den var ny for meg.  Luktet skikkelig gassolje ja ?

 

absolutt relevante spørsmål du stiller, som vi jobber oss gjennom steg for steg. Skal ta noen deler her

1) fylling skjer stort sett fra kanner gjennomMr Funnels største filter. Desverre finnes disse bare i leketøysvarianter nå. Skulle gjerne hatt proff varianten av dette slik at vi kan bruke eget filter ved fylling fra pumpe. Når vi fyller rett fra pumpe i dag tester vi 5ish liter av dieslen gjennom MrFunnel før vi fyller på tank

2) for å gjøre fylling fra kanner lettere kommer det nok en Max Flo fra Scepter ombord etterhvert https://www.scepterconsumer.com/sites/scepter_consumer_02/files/flo_n_go.pdf

3) motoren er ikke common rail. Det er en mekanisk Yanmar turbo diesel 4JH3 TE. Det var et av de viktige kriteriene ved valg av båt ?

4) dieselfilter. Doble Racor med vender. Overdimensjonerte. Har alltid et ekstra sett ombord. Må nok ha flere før avreise. 3 sett kanskje?

5) propell. Har byttet til foldepropell. Gammel fast propell er ombord som reserve. Vi kommer til å ha fullt dykkerutstyr ombord og 2 erfarne dykkere ?

6) andre reservedeler. Man burde vel ha med ekstra motor, men jeg tenker dynamo, vannpumpe, impeller, reimer, kanskje en injektor. Bytter ut etterhvert som det blir behov. Målet er å ha en fullt oppgradert båt før avreise

 

Generelt basere vi oss på å være selvforsynte innen rimelighetens grenser. Siste backup er at det er seilbåt og vi begynner å få dreis på seilinga ?

 

kom gjerne med tanker, innspill og tips ?

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 51 minutter siden:

@Chiefengineer

 

Første interessante treffet med interessant diesel var i sommer. EN590 MGO. Den var ny for meg.  Luktet skikkelig gassolje ja ?

 

absolutt relevante spørsmål du stiller, som vi jobber oss gjennom steg for steg. Skal ta noen deler her

1) fylling skjer stort sett fra kanner gjennomMr Funnels største filter. Desverre finnes disse bare i leketøysvarianter nå. Skulle gjerne hatt proff varianten av dette slik at vi kan bruke eget filter ved fylling fra pumpe. Når vi fyller rett fra pumpe i dag tester vi 5ish liter av dieslen gjennom MrFunnel før vi fyller på tank

2) for å gjøre fylling fra kanner lettere kommer det nok en Max Flo fra Scepter ombord etterhvert https://www.scepteDorconsumer.com/sites/scepter_consumer_02/files/flo_n_go.pdf

3) motoren er ikke common rail. Det er en mekanisk Yanmar turbo diesel 4JH3 TE. Det var et av de viktige kriteriene ved valg av båt ?

4) dieselfilter. Doble Racor med vender. Overdimensjonerte. Har alltid et ekstra sett ombord. Må nok ha flere før avreise. 3 sett kanskje?

5) propell. Har byttet til foldepropell. Gammel fast propell er ombord som reserve. Vi kommer til å ha fullt dykkerutstyr ombord og 2 erfarne dykkere ?

6) andre reservedeler. Man burde vel ha med ekstra motor, men jeg tenker dynamo, vannpumpe, impeller, reimer, kanskje en injektor. Bytter ut etterhvert som det blir behov. Målet er å ha en fullt oppgradert båt før avreise

 

Generelt basere vi oss på å være selvforsynte innen rimelighetens grenser. Siste backup er at det er seilbåt og vi begynner å få dreis på seilinga ?

 

kom gjerne med tanker, innspill og tips ?

 

 

Jeg tror allerede du har gjort en rekke gode valg.

 

-Ikke common rail motor

-Tanker for fyllesystem og forfiltrering/testing

-Doble filtere

-Etc..

 

Du har jo en veldig solid motor i utgangspunktet. Det er ikke mye som forhindrer denne fra tusenvis av timer med problemfri gange i tilfelle den ikke er vanskjøttet fra tidligere eiere i årene før din driftstid. Og der er det jo noen ting man ikke har 100% kontroll på som f.eks. tilstand på varmevekslere etc. Det kan jo oppstå en lekkasje rett etter avgang men man kan ikke ta høyde for alle eventualiteter. Hovedframdriften på en seilbåt er jo tross alt vind.

 

Jeg tror jeg også ville tatt en liten sjekk for hvor de ulike forhandlere ligger representerte på seilingsruta. Yanmar har jo et verdenomspennende representasjonsnett så de finnes nok i større omfang. Kanskje en thermostat hadde vært på sin plass, med økende sjøvannstemperatur kan den komme til å jobbe i et litt annet område enn det den er vant til i norske farvann. Men du kan jo alltid ta ut den som sitter der ved behov/overvarme. Husk også å tilrettelegge for vannfylling om du mister kjølevann.

 

Ellers en generell sjekk av motor, kjølevannslanger, ta med pakningsstoff på tube samt et par pakningsark som kan klippes til ved behov, litt strips, slangeklemmer etc. Se litt inn hvordan gearet fungerer, evt. kan nødkjøres osv. Det er jo også bra å starte med et ladesystem som er gjennomgått mht. batterienes tilstand, syrevektmåler om du har våte batterier etc. Gjennomgang av alt av klemmer, tilkoplinger på batterier, et par ekstra polsko, sjekke samleskinner for tighte forbindelser osv.

 

Sjekk også at det ikke er noe shutdown system som stanser motor ved evt. sensorfeil og i tilfelle hvordan dette er oppbygd og kan bypasses. Tviler for at det er det på denne motoren men fint å vite i forkant.

 

Bunnventiler og inntakssystem for kjølevann kan det også være en fin ide å gjennomgå for groe/tæringer etc. Det har vel også vært litt styr med div. bend på avgang kjølevann for enkelte Yanmarmotorer (og andre merker) så se nå over at ikke dette er på nivå "nesten opptært" før avgang.

 

Og fremfor alt, sørg for at internettforbindelsen har backup og er operativ hele tida. Her vil du få all den hjelp du trenger bare gjennom dette forumet underveis.

 

 

 

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk ?. Mange av de tingene du skriver er ivaretatt.  Og vil bli ivaretatt. Vi er stort sett kommet dit at vi nå må bruke båten litt aktivt for å se hva som fungerer og ikke fungerer. Nordsjøen er vårt nærmeste hav, og heldigvis ganske værutsatt og kan stille store krav på båt og mannskap, selvom vi ikke får så lange sammenhengende atrekk til havs. 

 

Termostat stod ikke på lista mi. Det var et godt tips. ?

 

løsningene ombord skal ikke være fancy. De skal være KISS. Keep it simpe stupid. Og skal fungere over tid og i dårlig vær med et slitent mannskap ?

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med over lengre tid og er imponert over hvordan dere får frem. Både med tanke på testing og måten dere beskriver det for oss andre på..

 

En ting jeg ville hatt med er en rull med loctite 55, er godkjent for drikkevann, olje og temp opptil 120 grader i en hendig beholder. Er enklere å få på gjenger på trange steder enn vanlig hamp. Samtidig som den egentlig dekker "alt" man trenger gjengetetning til.. er i hendig forpakning også. Vet at ikke alle rørlegger er fornøyde med den, men legg den riktig og ca 20% flere omdreininger enn anvist så holder det meste (dvs at man legger mesteparten av omdreiningene fra tuppen av gjengene og halvveis inn)

https://megaflis.no/loctite-55-gjengetetting-150m.html?gclid=EAIaIQobChMI2q63592a3QIVzp3tCh0nbAwfEAQYAiABEgIp4PD_BwE

Link to post
Share on other sites

Tråden forteller vel det meste om planleggingen, det er ikke noe som er overlatt til tilfeldighetene her.

 

Nå vet jeg ikke helt hva som er vitalt utstyr på en slik båt men seil, motor, båten i seg selv etc. inngår nok i dette. Kanskje en kontaktliste der du på forhånd har snakket med en del vitale personer hos f.eks. Yanmar Norge, Seilleverandør, Båtprodusent, navigasjonspakke etc. i forhold til hvem som er kontaktperson hos de ulike "leverandørene" i tilfelle assistanse kreves umiddelbart en eller annen plass i verden også kan være fint å ha. Samt CC til Båtplassens medlemmer, så kan man jo bli utfordret på hvem som kan skaffe assistanse snarest..:-)

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Olsen83 takk for hyggelig tilbakemelding. Uten Baatplassen hadde aldri et slikt prosjekt som dette blitt realisert.?

 

Stående rigg skal byttes før avreise. Får ikke forsikret i Panteiuns med stående rigg eldre enn 10år. Og trolig blir ett av fallene med som reserve. Løpende rigg byttes ved behov. Har et ekstra fall og et ekstra skjøte ombord, samt et antall blokker av ulik styrke og diverse tauverk. 

 

@Ask  hvilke slanger tenker du på?

 

I forhold til kontaktpersoner/kontaktliste så er målet å være så selvhjulpne som mulig. Etter mange år med båt er det faktisk ikke så mange proffer jeg stoler på ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...