Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Olsen83 skrev On 1.9.2018 at 23.31:

En ting jeg ville hatt med er en rull med loctite 55, er godkjent for drikkevann, olje og temp opptil 120 grader i en hendig beholder. Er enklere å få på gjenger på trange steder enn vanlig hamp.

 

Har utelukkende gode erfaringer med denne. Brukt med hell på 50 bars gassystem samt vakuum ned til <1mbar.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Lenge siden denne tråden har blitt oppdatert. 

 

I år har vi seilt Oslo London Amsterdam Mastrand med 2 kryssinger av Nordsjøen.  En fantastisk fin tur og båten har fungert som den skal. Blir bare mer og mer fornøyd med den ?

 

Å bo midt i London sentrum i egen båt er fantastisk og anbefales virkelig ?

 

videoer fra årets tur ligger her

https://www.youtube.com/user/Bitteliten5

Link to post
Share on other sites

 

leste OP igjen,

er du fortsatt helt bestemt på automatisert knappestyring av riggen? skjøter/fall etc?

 

ellers, kom over denne på youtube

 

 

artig sak,

mega plass for 2 på lang tur

 

en del bra saker her, en del løsninger som ikke faller i smak

 

men denne er BILLIG

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

@janet

 

I og med at vi endte opp med å kjøpe brukt båt så ble det mer manuell rigg. Vi har rullemast med betjening fra mast og to rulleforstag. Alt manuelt. Fungerer bra det ?

 

vet at det er ønske om el vinsj når jeg skal opp i masta ? men andre ting har prioritet over det ?

 

av større ting som gjenstår på båten er bytte av stående og løpe de rigg og watermaker. 

 

Jeg vurderer også et lettvindseil. Seilgarderoben ellers er godt vedlikeholdt og jeg tror den holder greit en del av turen rundt jorda. 

 

Driver og lærer meg videoredigering i Imovie. Ligger nå uten en redigert og oppdatert versjon av 3. film fra turen vår 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

chicken stay og doble akterstag surrer som en ide

 

har du ikke elektrisk dings for å heise/låre anker?

men uten nokk som kan brukes til å heise deg opp i masten?

 

manuell håndtering av rigg kan ha sine lyse sider om man skal på vidotta, slik som Patagonia

 

hva gjør du om innrulling av seil slutter å funke (noe låser seg)?

med rulleseil på bom får man i hvert fall ned seilet

 

tryseil arrangement?

stormfokk for klipsing/huking på stag?

målt i antall dager er kanskje lettvindseil nyttigere

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Ellers kan jeg virkelig anbefale denne: https://andersenwinches.com/aw/winches-electric-two-speed.asp?RnID=402&selected_menu_id=20446

Andersen 58 ST, verd hver krone, for dem som har mer kroner enn de vet hvor de skal plassere dem. Drar en 100 kilos matros opp i toppen av masta, rundt trinsa, og ned i profilen uten å sukke. På Hulda brukes den stort sett til å heise seil og dra fortøyninger. 17 tonn Hulda blir kastet sidelengs når Andersen mobiliserer. Vi har en Lewmar EVO på motsatt side, den girer om automatisk, helt toppers den også. Men Andersen tar kaka. 

Link to post
Share on other sites

Winchene brukes ikke så ofte at jeg kan registrere lasten på batteribanken. Neglisjerbart. Derimot å ha batterielektronikk ute i varierende temperatur- og værforhold vil jeg ikke være komfortabel med. Jeg har vært ute i vær der winchene nærmest har vært under vann og blitt høytrykksspylt. Ikke ofte, men det er under slike forhold at utstyret må fungere. @BØstrøm har noe tilsvarende meg. Og vi hadde en helt grei tur fra Kjøben til Rygge. Genoaskjøtet røyk, winchen hold :-)

Link to post
Share on other sites

He he. Der fikk vi spylt vinsjene gitt. Takk for at du ikke nevner lekkasje i dekksluker, og kummerlige mannskapsforhold. Jo mer jeg tenker på det, jo mer tilhenger blir jeg av å lime igjen alle ventiler, i skrog og på dekk, og erstatte dem med mekanisk avtrekk i alle lugarer. Bagasjen din er vel ikke tørr enda. (Sengetøyet er vasket og tørket, klar for neste prosjekt)

Link to post
Share on other sites

for å heise opp i mast;

 

elektriske hoved vinsjer vil jo kunne gjøre susen, koster en del

det kan også slike oppladbare flyttbare motorer gjøre, koster en del

 

om ankervinsjen har en nokk så er jo det noe du allerede har, ingen stor utgift

kjipt å måtte jobbe på fordekk med vinsjen på dårlig føre

har vinsjen fjernkontroll og du har et opplegg for å lede heisetauet tilbake til cockpit så er det fint

 

vet ikke hvor mye tanker/arbeid/penger du legger i sikring re dårlig føre,

men mulighet for full manuell betjening av all løpende rigg er nok bra, ie uten strøm

 

(er ikke så godt å se ting på selve båten på videoene, blir mest postkortmotiv og vafler,

 svensk båt/rigg? masthead?

 når løpende og stående rigg skal skiftes;

 forhøre seg om doble akterstag og avtagbart chicken, de som har rigget dette vil jo ha plansjer som viser

 bøyepunktene på masten under trykk)

 

et par ekstra fall er heller aldri av veien

 

mye å tenke på, bra pågangsmotet er i orden

 

er nok en viss vits i å pelle seg avgårde før man går lei av tenking og forberedelser

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

 

hmm,

glemte å si det over;

 

med den formen for rullestor du har så er du betydelig ute å kjøre om rullen eller noe annet skulle låse

seg inne i masten, blir ugreit å redusere duk da

 

eneste mulighet er vel å ta med seg en kniv til tops og skjære ned storseilet,

mao opp til tops i en fart på dårlig føre

 

(rull på bom reduserer dette problemet betydelig,

 reving på selve bommen, rotere bommen går an, kompliser innfesting av skjøte, klave er en variant

rull inne i bommen er en variant)

men dette koster og bom har du jo

 

(så en gang en stor norsk flagget Swan, flere og 50 fot, komme seilene i temmelig frisk vind

 til Smøgen, han skulle inn i grisebukta der alle liker å ligge,

han kommer i temmelig friskt driv for fulle seil - skulle vise seg

straks før starten på grisebukta skal han ta inn seilene, forseil rulles meget kjapt inn i en fyk og en fei

storseil ikke i det hele tatt,

dette blir et jævla rør, hadde vett til å slippe ut storskjøtet, siger kjapt innover med storbommen slående

inn i båter på venstre side

starting av motor og bremsing med den

 

et jævla rør og mye sirkus og masse småskader)

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

He he. Der fikk vi spylt vinsjene gitt. Takk for at du ikke nevner lekkasje i dekksluker, og kummerlige mannskapsforhold. Jo mer jeg tenker på det, jo mer tilhenger blir jeg av å lime igjen alle ventiler, i skrog og på dekk, og erstatte dem med mekanisk avtrekk i alle lugarer. Bagasjen din er vel ikke tørr enda. (Sengetøyet er vasket og tørket, klar for neste prosjekt)

 

Cargo var ren på dekket etter den turen der. Og jeg har tørka opp. Hadde køya vært tett, ville jeg hatt swimingpool :-)

Det er et poeng å ha tette luker, båt som er tett fra toppen. Jeg har et par luker som jeg begynner å rynke på nesen av selv også. De er tette, men det ser ikke ut til vare lenge. 

 

Det er vel slikt vær jeg har i tankene. Når det blåser fra 17 m/s og oppover med bråttsjøer. Om natta i kølamørke og kystseilas. Da bør løs elektronikk holde seg under dekk. Og det kan være da man trenger den mest. Jeg har krysset Sækken i opp til 22 m/s, det var som å være i en vaskemaskin.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 16 minutter siden:

 

Cargo var ren på dekket etter den turen der. Og jeg har tørka opp. Hadde køya vært tett, ville jeg hatt swimingpool :-)

Det er et poeng å ha tette luker, båt som er tett fra toppen. Jeg har et par luker som jeg begynner å rynke på nesen av selv også. De er tette, men det ser ikke ut til vare lenge. 

 

Det er vel slikt vær jeg har i tankene. Når det blåser fra 17 m/s og oppover med bråttsjøer. Om natta i kølamørke og kystseilas. Da bør løs elektronikk holde seg under dekk. Og det kan være da man trenger den mest. Jeg har krysset Sækken i opp til 22 m/s, det var som å være i en vaskemaskin.

det er da det er greit å kunne navigere med enkle midler

 

det der med meget dårlig føre har sine sider og er ikke særlig greit om man ikke er mega forberedt praktisk og mentalt

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev 1 minutt siden:

det er da det er greit å kunne navigere med enkle midler

 

det der med meget dårlig føre har sine sider og er ikke særlig greit om man ikke er mega forberedt praktisk og mentalt

 

 

Her er det teknisk enkelt og idiotisk overdimensjonert. Mentalt helt glitrende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...