Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Da har jeg fått rotet meg til å ta noen bilder av min lille "hule" hvor jeg klargjør ting og tang til båten min.

 

Her ligger alt av deler til motorene untatt blokkene. Merket og nummerert:

046.jpg

 

Så et lite bilde av verktøybenken. Det mest brukte verktøyet er fremme, alt annet lagres på hyller under benken:

047.jpg

 

Litt stæsh som er klar til montering + en rull med skottbekledning som jeg skal trekke kabinen med:

048.jpg

 

2 stk motorstativer står klare til bruk når jeg skal begynne å montere motorene:

049.jpg

 

Denne lille saken hentet jeg i dag. Sandblåsekabinett med avsug og filter slik at jeg kan glassblåse trygt uten farlig støv i garasjen. Nå kan jeg ikke klage på verktøyet i allefall :smiley:

050.jpg

 

Her er en annen kjekk sak. Delevasker med plass til det meste:

051.jpg

 

Til slutt et lite oversiktsbilde. Trenger litt mer lys når kvelden faller på, men ellers klarer jeg meg fint her:

052.jpg

Link to post
Share on other sites

Dagens lille oppdatering:

 

Grunnet og lakket festene til drevene. Har funnet ut at jeg hater maskeringsjobben som følger med, men resultatet ble akseptabelt da. Beklager litt dårlig bildekvalitet, begynte å mørkne før jeg ble ferdig.

053.jpg

 

I helgen fikk jeg også trekt om kabinen. Her kommer det bilder snart bare jeg får jobbet litt mer med finishen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her kommer det første bildet av kabinen slik den har blitt nå.

 

Legger ved "før" bilde så man kan sammenligne :smiley:

055.jpg

 

Kan ikke si hvor glad jeg er over å være ferdig med denne jobben.

054.jpg

 

Litt finpuss av finishen, inn med de siste hyllene og puter, så kommer det flere bilder. I konsollet til høyre skal det inn et kjøleskap. Det tar vi senere...

Link to post
Share on other sites

Tror ikkje det sko ble någe problem. Har sjøl 2 røyr ut (i vannskorpa) og har ligget med sjø i hekken uten det har slått inn i motor. Eg har ingen klaffer, men et lite bend iom eksosen min er lavere enn din.

 

 

hei tror ikke det jeg heller, hadde strake rør på forrige båt så jeg kunne ta hånden rett inn i manifoil/riser . la røret i litt fall ... aldri problem med vann i motoren , potter gikk under når det kom bølger bakfra.... her er film av båten, tenker potter lå ca 10 cm over vann

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger :smiley:

 

Måtte bare dele dette bildet med dere

056.jpg

 

Litt småtteri + nytt bunnstoff så er faktisk båten klar (om man ser bort fra motorene da).

 

Hvordan går det med motorne?

Måtte få tømt hus og garasje for båtinventar og stæsh før jeg gikk løs på motorene. Får også litt mer arbeidslyst når båten bare står og venter, hehe. Skal desverre ut å reise med jobben mandag og tirsdag, men på onsdag fyrer jeg opp sandblåsekabinettet mitt.

Link to post
Share on other sites

Trenger litt tips til hvordan jeg best skal fikse området rundt festene til badeplattformen som er under vannlinjen.

 

Slik så det ut etter pussing. Har 3 slike hull og nå er de fylt med sika 291 og støttestengene til badeplatformen er skrudd på plass.

007.jpg

 

Ser for meg at jeg må skru ut igjen boltene som sitter her og gjøre en grundigere jobb. Er redd for at det skal trekke inn vann i skroget om jeg ikke gjør dette skikkelig. I tillegg har jeg 3 små hull som skal fylles hvor den gamle giveren til knoptelleren satt. Hva fyller jeg disse med?

Link to post
Share on other sites

Endelig har jeg fått tid til å starte jobben med motorene. Testet glassblåsing først på en av motorfestene siden jeg aldri har gjort dette før. Etter en liten stund fant jeg ut at jeg hadde lært 2 ting...

 

1. Stygge deler kan ble helt strøkne igjen :smiley:

2. Jeg har for liten kompressor *sukk*

 

057.jpg

 

Blir ikke noe ny kompressor på meg med det første. Skal jeg ha større må jeg ha 3-fas i garasjen og det ligger ikke i planene akkurat nå.

Link to post
Share on other sites

Blir ikke noe ny kompressor på meg med det første. Skal jeg ha større må jeg ha 3-fas i garasjen og det ligger ikke i planene akkurat nå.

Stilig prosjekt! :thumbsup:

En større tank kan hjelpe deg mye. Og en liten tenkepause innimellom mens tanken etterfylles. Om du vil gjøre det billig; finn deg en/flere brukte vv-beredere og bruk som lufttank. Men husk å plassere dem et sted de ikke gjøre skade dersom de revner. Eller bygg kraftig nettinggjerde rundt.

Selv har jeg hatt stor glede av en kompressor fra et avdanket kjøleskap. Den klarer 16 bar, og gjør det omtrent lydløst. Men det tar laaang tid å fylle tankene. :smiley:

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tips. Skal kontakte dem i morgen og høre hva de sier og evt pris.

 

 

Når innsug er så spist så er det lurt sjekke opp topper og blokkene også.

 

 

Stephen.T.

Ja, innsug, topper og blokker skal jo til maskinering. Må få tatt en skikkelig sjekk på hele greiene samtidig.

 

Takk for kjappe svar. Da jobber jeg litt videre inntil jeg får hørt med gutta hos Metalock :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

...

 

Ser for meg at jeg må skru ut igjen boltene som sitter her og gjøre en grundigere jobb. Er redd for at det skal trekke inn vann i skroget om jeg ikke gjør dette skikkelig. I tillegg har jeg 3 små hull som skal fylles hvor den gamle giveren til knoptelleren satt. Hva fyller jeg disse med?

 

Fyll hullene med (fortykket) epoksy. Om du skal sette i nye bolter gir det bedre feste enn sika.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...