Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Men to åttere..eksosen over vann.. gjør no med vårs gamlegutta!! :cool:

 

Nydelig lyd på det klippet. Begynner å bli utålmodig nå ja...

 

Hmm, tror jeg skal legge lyden inn som ringetone. Så vet jeg hva jeg kan glede meg til om noen måneder. Takk for linken tkb. Har du link til bilder av båten din eller?

 

Ellers takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. Lover flere oppdateringer snart.

Link to post
Share on other sites

Var en tur på verkstedet i dag for å hente en av de gammle vannpumpene. Tok samtidig noen nye bilder av motoren.

 

Bunnen er fjernet for inspeksjon, og her så ting rimelig bra ut i følge gutta som skrur på motorene. Første lag med primer er også på plass utvendig.

019.jpg

 

Heller ikke her var det ikke noe å utsette på det mekaniske.

020.jpg

 

Selv om jeg stoler på de som skrur tar jeg gjerne i mot hint og tips til ting som bør sjekkes/byttes nå som motoren likevel er åpnet. Kjenner at jeg gleder meg rimelig bra til de er ferdige :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hvis motorene dine er saltvannskjølt, vil jeg anbefalle et syrebad av motorene, dette løsner opp evt innv avleiringer, Frost pluggene bør også skiftes (kan se bra ut utv, men dårlig på kjølesiden), regner med at de tar ut stempler, honer og setter i nye stempelfjærer,

Vil også anbefalle deg elektronisk tenning, hvis ikke du har det fra før da, bedre drivstofføkonomi samt roligere og bedre gange på motorene, de vil også respondere raskere

 

Uansett,tror jeg dette blir en rå båt,lykke til

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hvis motorene dine er saltvannskjølt, vil jeg anbefalle et syrebad av motorene, dette løsner opp evt innv avleiringer, Frost pluggene bør også skiftes (kan se bra ut utv, men dårlig på kjølesiden), regner med at de tar ut stempler, honer og setter i nye stempelfjærer,

Vil også anbefalle deg elektronisk tenning, hvis ikke du har det fra før da, bedre drivstofføkonomi samt roligere og bedre gange på motorene, de vil også respondere raskere

 

Uansett,tror jeg dette blir en rå båt,lykke til

 

Hmm, Hva vil det eventuelt koste å bytte til elektronisk tenning? Takk for tipset med frostpluggene. Og her kommer det endelig beviset på at jeg ikke har peiling på motorer :giggle: Hva er stempelfjærer, hvor sitter disse?

Link to post
Share on other sites

Elektronisk tenning fåes i flere varianter, fra en pick up som erstatter stiftene, til komplette fordeler, prisene er alt fra 750 kr og oppover, Skal varianten med stifte erstatning benyttes, er det viktig at fordeleren er i god stand, må ikke være slark, og sentufigalvektene må fungere

 

stempelfjærene sitter rundt stempelet, 2 stk komp fjærer, og en skrapefjær, når disse blir gamle, er de blitt sprø, og har ikke lenger det riktige spennet i seg, dette medfører igjen dårlig kompresjon, og i værste fall oljeforbruk, disse er vanlige slitedeler som skiftes når motoren er i fra hverandre

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Elektronisk tenning fåes i flere varianter, fra en pick up som erstatter stiftene, til komplette fordeler, prisene er alt fra 750 kr og oppover, Skal varianten med stifte erstatning benyttes, er det viktig at fordeleren er i god stand, må ikke være slark, og sentufigalvektene må fungere

 

stempelfjærene sitter rundt stempelet, 2 stk komp fjærer, og en skrapefjær, når disse blir gamle, er de blitt sprø, og har ikke lenger det riktige spennet i seg, dette medfører igjen dårlig kompresjon, og i værste fall oljeforbruk, disse er vanlige slitedeler som skiftes når motoren er i fra hverandre

 

Aha, trodde de kaltes stempelringer, men de kalles kanskje begge deler? Flotte saker, da er frostplugger og stempelfjærer satt opp på handlelisten. Skal forhøre meg litt om elektronisk tenning. Alt som kan få ned drivstoffforbruket på disse motorene tjenes ganske sikkert inn igjen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Verkstedet som reparerer motorene dine har helt sikkert kalkulert med nye stempelfjærer og honing av sylindere, dette er vanlig praksis ved motoroverhalinger

Vel, dette er noen kompiser som er rimelig rå til å skru på motorer, men ikke et "verksted" i så måte. Uansett her er dagens rapport fra meg :smiley:

 

Fikk tak i frostplugger til begge motorene:

021.jpg

 

Plukket ut et av stemplene slik at jeg kan få rette stempelringer. Har på følelsen at de som sitter i bilen min med 1,5l ikke er av samme dimensjon :crazy:

022.jpg

 

Marine vannpumper ble bestilt og de kommer forhåpentligvis i morgen.

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt imponert av det jeg ser på bildene fra motorverkstedet, åpen motor som ligger på gulvet, dårlig renhold, lakk på anleggsflater og veivaksel... :eek:

Kan ikke være helt uenig der nei. Nå skal det sies at motorene ikke ligger på gulvet, men på pall. I det ene bildet jeg tipper du referer til så henger den faktisk fra taket. Under lakkingen derimot skulle jeg gjerne ønske de var flinkere til å maskere. Fikk litt pusteproblemer når jeg så dette :nonod:

 

Som sagt er dette noen kompiser av meg som sa seg villig til å ta jobben og jeg må ta ansvaret selv om det ikke blir bra nok.

Link to post
Share on other sites

Det blir sikkert bra,men renslighet er alfa og omega, synd hvis motorene må ut av båten igjen pga dårlig renhold

Har vært å strekt opp de som lakket. Det ble lovet dyrt og hellig at de skulle fjerne alle spor av lakk der det ikke hørte hjemme før montering :saint:

 

Ellers så orket jeg ikke å vente til det ble varmere i været før jeg får gjort noe mer. Derfor har jeg satt på varme i en bod jeg har, slik at jeg kan fortsette å lakke trelistene mine. Topcoaten anbefales ikke påført under 12 grader og det kan man vel se lenge etter i friluft.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...