Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Hvorfor går du ikke over motorene dine selv da Bredo, GM V8 er jo noe av det enkleste som finnes av motorer, da hadde du sikkert lært mye også :thumbsup::cheers:

Kunne gjerne tenkt meg det ja, men mangler verktøy til jobben. Er også et spørsmål om plass til å stå i fred og jobbe. Denne gangen valgte jeg å sette det bort slik at det blir ferdig til sesongen starter. Kanskje neste gang? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så ble det brått nye stempler også. Morro med alt som er nytt, men kronasjehaugen begynner å merke kjøret nå :smiley:

 

 

Fant du noe info på toppene. Jeg tror dette er oppsetet på dine motorer.

 

350 Engine Specifications

 

4-bolt main with 2-piece rear main seal

Cast iron crankshaft

LT1/LT4 powdered metal connecting rods

Cast pistons (dished)

Hydraulic flat tappet cam (.383''/.401'' and 112° lobe separation)

Cast iron cylinder heads with 76cc chambers

8.5:1 compression ratio

Left and right hand dipstick (Requires 1/2" x 18 Plug for Unused Side - Not Included)

4-quart oil pan

Timing tabs for a 6-3/4'' or an 8'' balancer

Recommended spark plug: Accel #111-574 or any spark plug with 14mm .460'' reach, 5/8'' hex, tapered seat, projected tip

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal igang med å olje badeplatformen med Respect Top Coat nr 2. Ser den skal være litt elastisk, men lurer på om jeg skal lakke ferdig før jeg skrur platformen sammen, eller om jeg skal legge på siste strøket etter den er montert sammen. Tror at den kanskje vil se penere ut med et siste dekkstrøk på en ferdig montert platform, men er redd den skal sprekke opp. Noen som har erfaringer her?

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag ble det vasking av putetrekk. Kunne tenkt meg en annen farge, men putene ser ubrukte ut og da kommer omtrekk langt ned på prioriteringslisten. Huket fargede strips i glidelåsen på trekken og stakk tilsvarende farge ned i skumgummien på innmaten. Da var det lett å finne igjen hvor trekkene hørte hjemme. Kjøpte en heklenål til å dra stroppen på knappene gjennom skumgummien og vips så var putene ferdige :smiley:

035.jpg036.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisan

Da er det på høy tid med en oppdatering her. Har hatt en mer eller mindre frivillig pause for å prøve å fylle på båtkassen med mer kronasjer. Plan A og B gikk desverre i vasken så nå ser deadline på 1.mai ut til å ryke.

 

Hadde halveis av presenningen i helgen for første gang siden høsten. Var en deilig følelse å stå oppi båten igjen og begynne med litt småjobbing. Første prosjekt nå er 12V anlegget som skal få en overhaling. Har så smått begynt, men mye igjen. Kommer nok noen bilder etterhvert når ting er mer på plass.

 

I tillegg har det vært endel frem og tilbake med motorene. Og det hele endte med at gutta boys trakk seg fra prosjektet med overhaling av V8'erene mine. Så da fant jeg iallefall ut at tidsplanen min ryker :headbang:

 

Hvorfor går du ikke over motorene dine selv da Bredo, GM V8 er jo noe av det enkleste som finnes av motorer, da hadde du sikkert lært mye også :thumbsup::cheers:

Jepp, med så mye fin info her på forumet og lett tilgang på ytterligere "How-to" både i tekst og video format på nettet er dette planen nå. Tror dette blir veldig spennende og da vet jeg iallefall at alt blir gjort skikkelig med en gang. Regn med at jeg kommer til å plage dere med masse spørsmål utover våren :lol:

Link to post
Share on other sites

...så nå ser deadline på 1.mai ut til å ryke. ...

 

Du kan få båten sjøklar til 1. mai om du jobber litt på den :thumbsup:

 

Overhaling er som sagt ikke så utrolig vanskelig på de motorene. Du må bare vite hva du gjør, eventuelt så vet resten av BP mekke gjengen hva du må gjøre :thumbsup:

 

12 volt's anlegget er gjort på en helg og litt lengre, hvis du er effektiv.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Må bare få berømme enkelte medlemmer her på BP. Bare kort tid etter min forrige post i dag tikket det inn en IM med tips om noen som kunne hjelpe til med motorene. Kontakt ble opprettet og nå har vi en avtale om at all maskinering blir satt bort til en med skikkelig utstyr og ikke minst kunnskap om hva som skal gjøres.

 

Monteringen satser jeg på å gjøre i stor grad selv, men det skal gå greit når bare ting er i orden.

 

Fantastisk forum :thumbsup::cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå, hvordan går det på denne fronten da Bredo?

 

Har Jan Vidar fått gjort noe med dissa motorene dine? :smiley:

 

-Tomzern

 

Det drøyer nok en stund enda før de er klare til maskinering. Har tenkt å dra motorpussen litt lengre enn først planlagt og kommer til å glassblåse alt som er av deler. Får jo litt inspirasjon av visse andre tråder her på forumet :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei folkens, for en fantastisk dag det har vært i dag :smiley:

 

Ikke nok med at solen har skint fra nesten skyfri himmel, presenningen er fjernet fra båten og våren ser ut til å være ankommet for godt. Endelig er båtkontoen fylt opp til å dekke resten av prosjektet og vel så det :thumbsup:

 

Har så godt som demontert begge motorene så langt det lar seg gjøre, her er noen bilder:

 

Nytt verktøy er alltid gøy. Nylig anskaffet er avdrager for reimskiver/vibrasjonsdemper, ventilfjærspenner og komplett sett med piper i tomme størrelser.

039.jpg040.jpg

 

Alt er lagt pent i kasser, merket og nummerert etter hvor de hører hjemme.

041.jpg

 

Vet bakgrunnen ser litt rotete ut, men det kommer snart nye bilder av min "nyinnredede" garasje. Akkurat nå er det veldig trangt der pga en masse treverk til båten som får noen strøk med olje. Så fort det er ferdig blir hele garasjen viet motorene og da blir det litt mer ordning på sakene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...