Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Ja det slukket fint der de kastet inn en ampull og slukket forsåvidt effektivt i den andre videoen også men det tok altfor lang tid! Og det var nå et rimelig svært flammehav også og noe som må virke som uendelige sekunder om man er i båt og i praksis er det for seint.

Men om man bruker den manuelt og kaster så kan det nok fungere i praksis :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ja det slukket fint der de kastet inn en ampull og slukket forsåvidt effektivt i den andre videoen også men det tok altfor lang tid! Og det var nå et rimelig svært flammehav også og noe som må virke som uendelige sekunder om man er i båt og i praksis er det for seint.

Men om man bruker den manuelt og kaster så kan det nok fungere i praksis :thumbsup:

Hmm, jeg hadde vært enig om det var en ampull i første videoen som man ventet på at skulle "gå av". Imidlertid viser de bare hvor lite/mye bonpet væske som skal til for å slukke et "rimelig svært flammehav" som du selv beskriver. Det er ingen ampull inne i selve flammehavet. Derfor tar det lengre tid å slukke når de kaster på en "sleiv" av gangen.

Link to post
Share on other sites

hmm e det slik videoen var tenkt? det hverken sies noe eller står noe så.. syns det såg ut som det ble kastet bensin elr whatever heile tida eg mens man ventet på ampullen inni sku løse ut. vel vel. Er der ingen video som viser hvordan dette virker da? At det slukker når man kaster inn slikt stoff er nå igrunn verdiløs informasjon siden det selges som enselvutløsende ampull

Link to post
Share on other sites

hmm e det slik videoen var tenkt? det hverken sies noe eller står noe så.. syns det såg ut som det ble kastet bensin elr whatever heile tida eg mens man ventet på ampullen inni sku løse ut. vel vel. Er der ingen video som viser hvordan dette virker da? At det slukker når man kaster inn slikt stoff er nå igrunn verdiløs informasjon siden det selges som enselvutløsende ampull

Du ser han bytter bøtte ca 0:25 ut i filmen. Deretter dempes flammene istedefor å øke. Aner ikke hvorfor denne filmen er lagt ut, men tipper det ikke er en "offesiell" salgsvideo :smiley:

Link to post
Share on other sites

hvordan ligger du ann med motorene nå?håper på en oppstart video :cheers_wine:

Er desverre 1000 ting som stadig kommer i veien for båtprosjektet. Det går stadig fremover, men aldri så raskt som jeg ønsker :smiley: 4-5 timer med effektiv jobbing så er de klare til å leveres til maskinering. Når de kommer tilbake derfra så er det montering og så testkjøring. Kan garantere at det blir lagt ut video av motorene når de skal fyres opp for første gang.

Link to post
Share on other sites

4-5 timer med effektiv jobbing så er de klare til å leveres til maskinering.

Hurra, i går ble de siste delene preppet for maskinering. Har sendt SMS til mekanikeren og bedt om tid og sted for overlevering av maskindelene. Nok en milepel nådd, og diverse punkter kan strykes fra "To do" listen :flag_bp:

 

Videre skal jeg gjøre et siste forsøk på å få registrert båten i småbåtregisteret. Pga at firmaet som solgte båten til forrige eier ikke eksisterer lenger og at forrige eier ikke har tatt vare på papirene stopper sporet på eierskifter veldig kjapt opp. Har ikke stort håp om at de godtar opplysningene jeg kommer med, men kan ikke tape noe på å prøve en siste gang.

Link to post
Share on other sites

For å slippe å stå i egen garasje når jeg skal montere sammen motorene har jeg leid plass til dette på jobben. Min egen garasje kan lett bli fuktig om det skulle komme mye nedbør. På jobben slipper jeg å tenke på støv og dritt fra resten av prosjektet også, tar ingen sjanser på uhumskheter i nyoverhalt motorer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da var en laaang kjøretur over, og motorene overlevert i trygge hender (helt sikker denne gangen :giggle: )

 

Spørsmål: Hva gjør jeg med bensinen på tanken? Har stått i 5-6 år, kan denne brukes eller bør jeg forsøke å tømme tanken?

 

Levert hos Jarmand?=) Da er de i trygge hender ja :thumbsup: Godt å høre :wink:

 

Bensinen bør du nok få slurpa ut av tanken og kastet/evt. kanskje brukt på gressklippern eller lignende hvis det funker? Ville ikke latt 2 nybygde motorer gå på gammel dårlig bensin. Har ihvertfall hørt at det ikke er noen god idè, ihvertfall hvis den har stått i 5-6 år. Kanskje du burde kjøpt deg en sånn bensintankrens som du heller på tanken sammen med bensinen også? Kan være no gammel morro oppi der :worry: Jeg vurderer ihvertfall å gjøre det.

 

Stå på videre, du nærmer deg mål nå du også :cool: Gleder meg til du poster video av symfonien når du har begge motorene igang for første gang :thumbsup: Bare pass på å film med et ordentlig kamera som fanger opp litt bass også :cool:

 

Mvh tomzern

Link to post
Share on other sites

Nok en pakke :smiley:

 

Stor logo m/tekst skal på begge sider av båten under luftinntakene til motorrommet. En av stickersene med sort bakgrunn og sølvramme skal under gasshendlene på styrekonsollet. Resten må jeg se litt ann.

077.jpg

 

Et stk skal på høyre side bak, over badeplattformen. Skal ta med stickersen til et firma som lager maritime klebemerker og få navnet i samme font/størrelse. Navnet skal på samme sted, men på venstre side. Stickers nr 2 tror jeg ikke jeg får benyttet, var større enn jeg trodde.

078.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, har nok et spørsmål. Har begynt å lakke noe av motordelene da jeg oppdaget at de som er utsatt for sterk varme IKKE skal primes fordi primeren ikke tåler høy varme. Har hittil bare primet svinghjulene og registerdekselet(?). Blir disse varme under gange eller kan jeg la primeren sitte og lakke over?

 

Som vanlig mange takk for svar på forhånd :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem.motorene dine blir aldri så varme at dette er noe problem

Takk skal du ha. Da slipper jeg å fjerne primeren på de delene som allerede er primet :thumbsup:

 

Så er det gjort litt jobb igjen, denne gangen på drevene. Fant mye grums og litt blåskjell :confused: når jeg åpnet drevene.

079.jpg

 

Så fikk alle gjenger en liten overhaling.

080.jpg

 

Nytt impellerkit på plass. Riktig momment på alle bolter (måtte låne momentnøkkel til dette, men nå har jeg kjøpt egne).

081.jpg

 

Satt sammen og venter på litt farge.

082.jpg

 

Og der var endelig det ene drevet ferdig.

083.jpg

 

Så et nytt spørsmål :giggle:. Kan jeg montere drevene før motorene, eller blir de da helt umulig å "tre" på plass?

Link to post
Share on other sites

riktig som timon90 sier, du må vente med å montere drevene til motorer er montert :thumbsup: Vet ikke om det kan gjøres omvendt, men er ihvertfall MYE enklere å ta drevene til slutt :yesnod:

 

Forøvrig syns jeg drevet så kjempebra ut på bildene. Gjør seg med litt ny farge :smiley:

 

Har du sjekket tilstanden på drevene internt? Jeg endte opp med å måtte overhale toppdelen av mitt drev nå, etter jeg leverte det inn på verksted for å bytte en simring pga. lekkasje. De åpnet det og da viste det seg at lagrene i toppdelen var kavring etter at det hadde vært vann inni der. Bunndelen min har jeg fra et annet drev som jeg kjøpte, så den var heldigvis ok. Kan bli dyrt for deg hvis lagere ryker under drift etc, så greit å få det sjekket, med mindre du har gjort det allerede da :wink:

 

Hvordan ligger det an med motordelene som er til maskinering da?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for tilbakemelding. Tror jeg monterer de midlertidig uansett, da får jeg de ut av veien og kan teste at tilt fungerer. Tar de av igjen før jeg setter i motorene, er ikke store jobben ekstra.

 

Har ikke åpnet toppdelen av drevet, men kan gjøre det på det drevet som ikke er lakkert enda. Er det dårlig stell der får jeg heller åpne det andre også. Hva spesielt skal jeg sjekke internt i drevet?

 

Har ikke hørt noe fra motorene enda, satser på at det betyr at alt er bra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...