Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Å reparere et så oppspist innsug er ikke anbefale. Får du mere lekarse der så er det vann rett i motoren. :nonod:

 

Stephen.T.

Tja, gikk litt hardere til verks for å se om det var mer som var gjennomrustet og nå er det ikke noen bunn der i det hele tatt. Blir nok nytt innsug nå ja. Noen som har peiling på pris på noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Hei Bredo!

 

Båten din blir knallbra, er veldig misunnelig altså! :yesnod: Stå på videre :thumbsup:

 

Angående innsugsmanifolden din, så ville jeg ikke slått meg til ro med å bruke den uansett om du får tettet det hullet der. Jeg ville kjøpt ny manifold fra utlandet. Se f.eks. på denne:

 

Edelbrock intake Manifold

 

Nå skal jeg ikke si for sikkert at du kan bruke akkurat den der, men den ser veldig lik ut, så det er verdt å sjekke ut. Den der er laget i aluminium og er ment til bruk på bilmotorer, men motorene i seg selv er jo helt like, så du finner nok garantert noe som passer. Har handlet en del bildeler fra summit racing tidligere, og de er utrolig ålreite å ha med å gjøre! Send dem en mail og spør om de har en manifold du kan bruke til din mercruiser 5.7 liter båtmotor :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei igjen

Har en liten pause fra jobbing på motorene akkurat nå. Ble skikkelig lei de j***** sakene i garasjen. Regner med arbeidslysten kommer tilbake snart og imens har jeg fått gjort masse annet som har blitt forsømt i lang tid. I dag ble det en tur oppi båten igjen og fikk tatt en masse småtterier som jeg har utsatt pga av motorene.

 

Montert inn hyller i kabinen, koblet til høytalere og gjort klar for spotter. Putene ble lagt inn og spørs om det ikke blir omtrekk på disse etterhvert :yesnod:

064.jpg

 

Dører og nytt spesiallaget deksel i sotet pleksi ble montert inn til kabinen. Ingen billig fornøyelse akkurat, men pent ble det.

063.jpg

 

Fikk også koblet opp løftesylinder til motordekselet, koblet visker og lanterner. Når det gjelder lanternene har jeg også et spørsmål. Har en topplanterne med 2 hvite pærer, et som lyser 180 grader bakover og et som lyser 180 grader fremover. En av kablene går til bryter for "ankerlys" mens den andre er koblet sammen med resten av lanternene. Hvem skal på når man kjører og hvem skal på når man ligger for anker?

 

Håper det ikke blir så lenge til neste oppdatering :cool:

Link to post
Share on other sites

Veldig bra Bredo :thumbsup: Flink gutt(eller jente) :smiley:

Ankerlys er kun topplanterner for å være synlig ved ankring.

Hehe, det er nok gutt ja :smiley:

 

Jepp, vet at topplanterne skal på under ankring, men min er delt i 2, skal begge lyse (altså 360 grader) når jeg er ankret og ingen når jeg er under fart? Da skjønner jeg ikke hvorfor det også er trukket en kable som er koblet til resten av lanternene, men jeg kutter den bare ut om dette ikke er riktig.

Link to post
Share on other sites

Flere ting er strøket av "To do" listen, som begynner å bli seriøst kort :thumbsup:

 

Spotter i cabinen: Check

067.jpg

 

Montere ny vask, kran og lys i pentry: Check

068.jpg

 

Montere låser og lukeholder på cabinluke: Check

069.jpg

 

Montere ledstrips ute i båt: Check

070.jpg

 

Få lys i alle lanterner: Check (og ja, jeg ser jeg må åpne denne og fjerne fuktighet :smiley: )

072.jpg

 

Montere ny wema knopmåler: Check

Lys i alle instrumenter: Check

Montere nye tenningslåser: Check

Montere deksel og lister under instrumentpanel: Check

066.jpg

Under gasshendlene har det stått en gammel varsler for gass i motorromet. Denne er fjernet og plassen er nøyaktig stor nok til en Garmin 630, så får vi se hva budsjettet tillater.

 

I anledningen synes jeg det var ok å teste flagget for første gang.

071.jpg

Litt usikker på om jeg vil ha BP vimpelen her, men fant ingen annen plass for øyeblikket.

 

I tilegg er det ferdigstilt en masse annet småtteri som gjør at helhetsintrykket av båten virkelig begynner å bli presentabel. Kommende uke er kone og barn på ferie, mens jeg må være hjemme pga jobben. Da skal motorene ferdigstilles for maskinering, samme hvor lei jeg er :giggle:

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid!!!!

 

Det har vært gøy å følge med på prosjektet.

Jeg hadde en renovering av en båt for noen år siden, og hadde kun ett krav fra fruen og det var;

Jeg fikk ikke lov til å bli lei før jeg var ferdig. Hadde tenkt at det ville ta 3 mnd, sjøsatte etter 18 mnd.....

 

Var ganske lei en gang eller to, men ble ferdig....

 

Lykke til videre, gleder meg til å se den på sjøen, skulle gjerne hatt en lydprøve når du fyrer alle 16 hullene....

Link to post
Share on other sites

Har åpnet et av drevene mine for å skifte impeller. Slik så den ut:

073.jpg

Tok den med til Maritim og regnet med at jeg kunne få tak i 2 nye uten problemer. De kunne imidlertid ikke hjelpe meg da de ikke hadde sett impellere med krummede blader. Er de krummet av lang tids bruk eller skal de være slik?

 

Så langt jeg kan finne ut har jeg Alpha One, Gen 1 drev.

Link to post
Share on other sites

Tok den med til Maritim og regnet med at jeg kunne få tak i 2 nye uten problemer. De kunne imidlertid ikke hjelpe meg da de ikke hadde sett impellere med krummede blader. Er de krummet av lang tids bruk eller skal de være slik?

 

Så langt jeg kan finne ut har jeg Alpha One, Gen 1 drev.

 

De er krummet etter LANG tids bruk :thumbsup: Min impeller hadde ikke blader i det hele tatt den :rolleyes: Derav motorhavari. Lurer på om maritim hadde meldt pass på den også, fordi de ikke hadde sett impellere uten blader :lol: Anbefales å bytte impellerhuset også, du får kjøpt kit med alt du trenger inkludert hus! :wink:

 

Ellers må jeg bare si at jeg misunner deg denne båten mer og mer etterhvert som du oppdaterer og den bare blir finere og finere :cheers: Blir vakkert! stå på :smiley:

 

Edit: HER har du kit'et du trenger på ebay. Havner på cirka 340 kroner med frakt til norge :thumbsup:

 

Mvh Tomzern

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De er krummet etter LANG tids bruk :thumbsup: Min impeller hadde ikke blader i det hele tatt den :rolleyes: Derav motorhavari. Lurer på om maritim hadde meldt pass på den også, fordi de ikke hadde sett impellere uten blader :lol: Anbefales å bytte impellerhuset også, du får kjøpt kit med alt du trenger inkludert hus! :wink:

 

Ellers må jeg bare si at jeg misunner deg denne båten mer og mer etterhvert som du oppdaterer og den bare blir finere og finere :cheers: Blir vakkert! stå på :smiley:

 

Edit: HER har du kit'et du trenger på ebay. Havner på cirka 340 kroner med frakt til norge :thumbsup:

 

Mvh Tomzern

Takk for hjelpen Tomzern. Har handlet mye hos Maritim, men begyner å gi de litt opp faktisk. På dette prosjektet var det greit å ha den ekstra tryggheten at man kunne se og ta på produktene før man kjøpte. Har lært en masse underveis og neste gang blir det nok handlet mye mer på nettet, til mye hyggeligere priser.

 

En stund siden jeg har sett noen oppdatering hos deg nå, hvordan går det med draco'n? Må si den blir rimelig strøken den også :thumbsup: Vi er nødt til å treffes når vi begge har sjøsatt og ta oss en :cheers:

 

Da er 2 stk kit bestilt fra eBay.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen Tomzern. Har handlet mye hos Maritim, men begyner å gi de litt opp faktisk. På dette prosjektet var det greit å ha den ekstra tryggheten at man kunne se og ta på produktene før man kjøpte. Har lært en masse underveis og neste gang blir det nok handlet mye mer på nettet, til mye hyggeligere priser.

 

En stund siden jeg har sett noen oppdatering hos deg nå, hvordan går det med draco'n? Må si den blir rimelig strøken den også :thumbsup: Vi er nødt til å treffes når vi begge har sjøsatt og ta oss en :cheers:

 

Da er 2 stk kit bestilt fra eBay.

 

Skulle bare mangle det vettu :thumbsup: Det er såklart alltid en større risiko for at man får feil deler når man handler på nettet, men man kommer langt med å for eksempel sjekke delenummer på Mercruiserparts.comfør man bestiller, så man kan lete opp delene etter delenummer og ikke bare bilder og typenavn :wink:

 

Hos meg går det vel forsåvidt bra. Ting tar lenger tid enn planlagt, og i dag fant jeg ut at hele transomen som jeg kjøpte for en stund siden, ikke passet båten min allikevel. Dette er min dumhet, fordi jeg tok det for gitt at den passet i hullet på akterspeilet mitt og prøvde derfor ikke før i dag :rolleyes: Den gode nyheten er at jeg allerede har skaffet en erstatning til en hyggelig penge som jeg skal hente i morgen. Satser på at det blir bra :thumbsup: Forøvrig er jeg nesten ferdig med dashbord, og har fått inn bensintank og litt mer stasj i motorrommet som skal inn før motor. Kommer en stor oppdatering iløpet av uka tenker jeg :yesnod: Det nærmer seg nå! :cool:

 

Hadde vært herlig med en iskald øl ombord i Nova'en din med Dracoen min duppende på siden ja. Du får bare passe på at du har nok bensin på tankene så vi kan sitte å høre på V8'erne dine bromle på tomgang mens vi skåler over det å endelig være på sjøen med nyoppussede båter. :lol:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hadde vært herlig med en iskald øl ombord i Nova'en din med Dracoen min duppende på siden ja. Du får bare passe på at du har nok bensin på tankene så vi kan sitte å høre på V8'erne dine bromle på tomgang mens vi skåler over det å endelig være på sjøen med nyoppussede båter. :lol:

Mvh Tomzern

Det er en avtale :thumbsup:

 

Har forresten endelig landet på et navn til båten. Har tenkt mye på hva den skal hete, men har hele tiden havnet tilbake på et av de første navnene jeg kom på. Navnet blir "Full Throttle" :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...