Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Da får vi tro trådstarter er smått synsk og kan endre trådtittel tilbake til den opprinnelige.. (må muligens ikke være synsk.)

 

Dette var min eneste kommentar i denne sammenheng, og delvis ment som en spøk. Beklager hvis det har skapt bry.

Link to post
Share on other sites

Og jeg oppfattet det som en spøk, Ingar! Betyr ikke noe for meg; jeg var upresis som trådstarter, men siterte avisoppslaget og ble korrekt arrestert.

 

Trist at det går denne veien med så mange arbeidsplasser.

Link to post
Share on other sites

Et konkursbo på 1.8milliarder betyr jo sansynligvis at ikke bare er arbeidsplassene i lundegruppen og eventuelle kunder som er truet, men det er sannsynligvis også tragisk for kreditorene. Det er typisk at slike kjeltringstreker som dette ofte går utover uskyldig tredejemann so også kan miste jobben.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke en bank som har lånt ut 1,8 mrd kroner. Det var interessant å lese Gunn Wærstad i DN som sa at tapet på Lunde hadde de tatt i sine regnskaper tidlig i 2010. Det var vel ca 250 millioner kroner. Hvilke andre banker var med her? Jeg er redd ganske mye av tapet er leverandørgjeld som står usikret tilbake. Triste greier.

Link to post
Share on other sites

Forholder meg til det som har skjedd:

 

Tror ikke at prisene på P- båter faller. P-båter har hatt høyere 2.håndsverdi enn Fairline som er en dyrere båt.

¨

Har tro at Arne Høvik og Princess/England kommer på banen. Tror vel ikke i lengden at P er int i beholde eierinteresser.

 

Mine "5 cent".l

Link to post
Share on other sites

Heisann

Flott med at så mange viste, skjønte at osv..... kunne dere ikke advart oss andre på forhånd?

 

eller er det den gamle greia; etterpåklokskap er den mest nøyaktige vitenskap.

 

Norge trenger utvilsomt flere grundere, noen ganger går det at skogen noen ganger går det bra. Røkke datt ned på rett side av knivseggen, Kyllingstad i Rogaland har også greid seg fantastisk med sin satsing, Ringnes ble i sin tid regna som ganske så "gærne" i sin satsing - det finnes mange eksempler på at grundere har lykkes med å skape noe nytt og enda flere eksempler på at det går gale.

Stort sett går det galt men det er slik det må være for å komme framover.

Link to post
Share on other sites

Heisann

Flott med at så mange viste, skjønte at osv..... kunne dere ikke advart oss andre på forhånd?

 

Når økonomer river av seg håret på grunn av disponeringene så burde det vært fult mulig å reagere.

Man trenger ikke kjøre med så høy risiko som det har vært gjort her, det er noe som heter å bygge sten for sten. For noen er det dessverre ikke nok og da får de "voksesmerter".

Den maritime satsningen var den brikken som satte i gang dominoeffekten.

 

For øvrig stiller jeg meg kritisk til den jobben som er gjort av revisorene her. Økonomien i konsernvirksomheter skal etter god regnskapsskikk og også loven holdes på "en armlengdes avstand" og det kreves detaljerte avtaler når bedrifter i et konsern foretar disponeringer internt.

Kort oppsummert:

Etter skattelovens § 13-1 skal alle konserninterne transaksjoner være i henhold til armlengdeprinsippet. I tillegg krever aksjeloven § 3-8 at konserninterne transaksjoner skal avtales på vanlige forretningsmessige vilkår og prinsipper.

Det virker som det i Johs Lunde Gruppen har vært drevet i en meget grå sone. Det spørs om ikke revisorer og myndighetene burde ha vært på banen tidligere.

Dette er spekulasjoner fra min side, men slik det fremgår i mediene så er det nærliggende å tro at det har vært foretatt mange interne disponeringer i konsernet som kan stride mot loven.

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva skjer med alle båtplassene som Lunde leier ut(leide ut...) i Dolviken?

Alle har jo akkurat betalt inn leie for 2011 sesongen.

Kan nye eiere komme inn og overta og f.eks forlange leie for 2011 sesongen på nytt eller noe andre skrekkscenariorer?

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet i logistikkbransjen for en del år siden, og fikk da høre mange "røverhistorier" om Johs Lundes virksomhet. Bla var det en historie om en brakke som brant opp natten før et bokettersyn, men det var sikkert bare tilfeldig at hele regnskapet var lagret i den...

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...