Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Vel, skal man skremme ut gamle skjelett fra skapene, var det en sak for noen år siden om et transportselskap som hadde dobbelt sett tanker i bilene sine. En tank for avgiftsdiesel, som biltilsynet kunne sjekke. Og en tank som det var avgiftsfri diesel på, som lastebilen brukte av...

 

Kjetil S

Link to post
Share on other sites

Vel, nå ble vel ikke sporstoffet sjekket i drivstofftanken så dette må være nok en røverhistorie. :yesnod: Når biler ble feilaktig fult med avgiftfri diesel så måtte dette rapporteres fordi det ikke var mulig å bli frikjent med mindre drivstoffsystemet ble kjørt rent, og da snakker vi om noen titusen kilometer. :yesnod:

 

At det var mulig å tjene noen kroner ved å betale bøtene i tilfelle man ble tatt er en annen sak. :yesnod:

 

Men så var et mulig å lure systemet allikevel, hvis man kjente noen som kjente noen som drev tankbil og fylte fyringsolje i for eksempel Sirdalen eller på Rennesøy. I Rogalang var det et lite selskap som hadde ord på seg for å ordne dette, og dette firmaet begynte på F. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hva skjer med alle båtplassene som Lunde leier ut(leide ut...) i Dolviken?

 

Båthavnen drives av Nye Dolviken Brygge AS som er helt oppegående pr. d.d. Orkla er visst største eier i dette, ut fra det jeg har latt meg fortelle. Ingen grunn til panikk ennå.

Link to post
Share on other sites

Ikke fullt så lett, nei. Man må også ha overtatt besittelsen av båten, for å ha vern om sin eiendomsrett.

 

Hvordan stiller det seg hvis man har betalt for nybåten til klientkonto hos selgers bank?

Link to post
Share on other sites

Hvordan stiller det seg hvis man har betalt for nybåten til klientkonto hos selgers bank?

 

Alt etter hva avtalen sier og hva banken har påtatt seg, vil du kunne ha krav på å få pengene tilbake fra banken hvis ikke selger kan gi deg heftefri levering/skjøte.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det ingen politikere, eller medlemmer her, som gråter en eneste tåre over denne konkursen og tap av svært mange arbeidsplasser når hylekoret ingen ende tar når en liten fiskefiletfabrikk nordpå går på trynet? :confused:

Link to post
Share on other sites

Til Mouche:

Kanskje fordi vi kan anta at de fleste etterhvert får arbeid i nyopprettede selskaper, som skal drive i samme bransje? De var der før Lunde begynte med "aggressive" oppkjøp, og det er nok et marked for tjenestene fortsatt? Når en filetfabrikk nordpå går ad undas flyttes produksjonen til Kina. :rolleyes:

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

når hylekoret ingen ende tar når en liten fiskefiletfabrikk nordpå går på trynet?

Tydelig at enkelte i sin iverhet ikke klarer å skille kortene her. Den fiskefiletfabrikken som det henvises til er sannsynligvis en hjørnesteinsbedrift i et lite lokalsammfunn. Derav får en nedleggelse store konsekvenser. Det samme kan neppe sies om Johs Lunde gruppen. En god del av bedriftene i konkursen vil starte opp igjen om meget kort tid, enkelte har vel gjort det allerede, med nye eiere og nye navn.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Johs. Lunde håper jeg får livsvarig forbud mot å leke butikk. Vi snakker jo ganske mange arbeidsplasser oppe i denne "butikkleken" han driver med. :smash:

 

Vel Mouche, er da de rundt 20 ansatte i Bergen jeg tenker på da:-)

Og selvsagt dem som kan tape innskuddet i ny båt.

 

Slike som Lunde skulle aldri fått drive firma med ansatte, hva de vil utsette seg for selv får stå for egen regning. Men å "leke" med jobbene til flere ansatte, det er forkastelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at det ikke har vært noe som helst om denne saken i nyhetssendingene på TV. Det er tross alt snakk om en ganske stor og omfattende konkurs, og mest sannsynlig kun et spørsmål om tid før ulovligheter kommer til å bli avdekket.

 

ER det noen med kjennskap til bank-bransjen som kan forklare meg hvordan det er mulig å få lånt så mye penger som mr. lunde har klart? Jeg kan ikke skjønne annet enn at snuskete regnskaper som tilsynelatende har sett gode ut på papiret har gjort at bankene har vært så slapphendte. Hvis ikke burde det definitivt være noen i bankapparatet også som burde gå som følge av denne konkursen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

..mest sannsynlig kun et spørsmål om tid før ulovligheter kommer til å bli avdekket.

 

Til Stavanger aftenblad, papirutgåva seier bu-styraren, Fredrik Bie følgjande:

 

«Vi har i flere tilfeller avdekket brudd på kjørereglene som gjelder regnskapsførsel. Flere av regnskapene i boet framstår som organisert kaos.»

Link to post
Share on other sites

Vi har i flere tilfeller avdekket brudd på kjørereglene som gjelder regnskapsførsel.

Ja og det ligger vel i korta at mer grums vil komme etter hvert som bobestyrer får studert og dypdykket nærmere i de forskjellige regnskap. Baller på seg dag for dag kan det se ut som.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at det ikke har vært noe som helst om denne saken i nyhetssendingene på TV. Det er tross alt snakk om en ganske stor og omfattende konkurs, og mest sannsynlig kun et spørsmål om tid før ulovligheter kommer til å bli avdekket.

 

 

Det synes jeg også er veldig rart.

Dette burde jo være en sak for f.eks NRK Brennpunkt også.

Her burde det graves til bunnen, og kringkastes hva som virkelig har skjedd.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...