Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Jeg vet at sunseeker har trukket tilbake CE godkjenninga på noen båter, de sender spesialister jorda rundt som skal se på skader og de skal bygges opp sånn og sånn, for at man skal få beholde CE godkjenninga etter en sånn skade. Hvis sunseeker mener båten ikke holder samme kvalitet som de leverte den, så trekker de den tilbake uten å nøle 

 

Hvordan stiller sunseeker seg til denne båten ? 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 9 minutter siden:

Jeg vet at sunseeker har trukket tilbake CE godkjenninga på noen båter, de sender spesialister jorda rundt som skal se på skader og de skal bygges opp sånn og sånn, for at man skal få beholde CE godkjenninga etter en sånn skade.

 

 

Det der høres litt merkelig ut Eika. CE-merking (ikke CE-godkjenning) er noe som er knyttet til salg av en ny gjenstand. Eller plassere et produkt i markedet som forskriftene sier. Når båten først er "plassert i markedet" står man som eier fritt til å gjøre hva man vil med den. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 29 minutter siden:

@Komodo Det er vel derfor meglere "ikke har noe med salget å gjøre" slik at det går etter kjøpsloven mellom eier og kjøper.

I dette tilfellet antar jeg at pga. det er tvangssalg som noen har presisert, så ønsker ikke advokaten å bli ansett som forhandler siden han sannsynligvis ikke driver med båt til vanlig.

Likevel dersom noe er i bra tilstand så virker det rart at banker eller konkursbo ikke investerer i en megler som undersøker tilstanden til gjenstanden for å oppnå en bedre pris. Men dette er kanskje vanlig praksis i Norge, synd at jeg ikke i dag kan skrape frem 2,5 mill +++ uten å belåne seg for over ett år i fremtiden ellers hadde det vært en interessant pris med tanke på bud for å undersøke båtens tilstand.

 

Leser dere annonsen ser dere at det ikke er båten i seg selv, men ASet som eier den som selges. Så rent formelt skifter ikke båten eier.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

 

 

Det der høres litt merkelig ut Eika. CE-merking (ikke CE-godkjenning) er noe som er knyttet til salg av en ny gjenstand. Eller plassere et produkt i markedet som forskriftene sier. Når båten først er "plassert i markedet" står man som eier fritt til å gjøre hva man vil med den. 

 

Det er vel bare en måte og sikre seg på at båtene på vannet holder en viss standar. De mener i allefall de har rett til og gjøre det, siden båten ikke holder samme standard som de ønsker. Fin måte og bekjempe at hvem som helst får kjøpt ett vrak, slengt på ett par lag glassfiber, noen spann med sparkel og ett spann med lakk, så uttpå igjen

 

De har hatt folk fra sunseeker flere ganger på gamle jobben min, en lignende skade på en 63 foter kom vel på 2.5-3mill (rett over 2000timer + materialer) jeg vet også om en som kjøpte seg ett vrak, la noen hundre timer med glassfiber arbeid i den, men iogmed at den var kondemnert så blei det ett helvette når han skulle forsikre den igjen. 

Link to post
Share on other sites

@subwoofer Nå tror jeg du blandet båtene, Azimut båten selges som en båt. Det er "det grønne skiftet greia" som selges som ett selskap.

Ellers egentlig var jo diktatoren i Libia ganske beskjeden med å nøye seg med fabrikkprodusert Sunseeker når diverse politikere i noen land med tilknytning til korporasjoner i "demokratier" må ha verftsbygget for 100 millioner men euro og ikke kroner (mener at fabrikkbygde Princess ol. på 90 fot var annonsert under 100 mill kroner som ny).
 

Men det er en annen diskusjon at noen har "befridd ett land" og forlatt det i vesentlig verre tilstand enn det var i fra før av til tross for mangel på demokrati.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 1 time siden:

 

Det er vel bare en måte og sikre seg på at båtene på vannet holder en viss standar. De mener i allefall de har rett til og gjøre det, siden båten ikke holder samme standard som de ønsker. Fin måte og bekjempe at hvem som helst får kjøpt ett vrak, slengt på ett par lag glassfiber, noen spann med sparkel og ett spann med lakk, så uttpå igjen

 

De har hatt folk fra sunseeker flere ganger på gamle jobben min, en lignende skade på en 63 foter kom vel på 2.5-3mill (rett over 2000timer + materialer) jeg vet også om en som kjøpte seg ett vrak, la noen hundre timer med glassfiber arbeid i den, men iogmed at den var kondemnert så blei det ett helvette når han skulle forsikre den igjen. 

Betviler ikke det du sier Eika, stiller bare et spørsmålstegn til dette med CE-merkingen. Det er begrenset hva man kan gjøre med CE-merking etter at en vare er blitt "plassert i markedet". Den aktuelle forskriften sier mer om dette. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 18 minutter siden:

Betviler ikke det du sier Eika, stiller bare et spørsmålstegn til dette med CE-merkingen. Det er begrenset hva man kan gjøre med CE-merking etter at en vare er blitt "plassert i markedet". Den aktuelle forskriften sier mer om dette. 

 

Vet ikke om forsikringsselskapene har noe register over kondemnerte hin/win nummer ? Hvis den er der og sunseeker ikke vil gå god for båten noe mer så kan det kansje bli vannskligt og få forsikra den ? Har ikke satt meg noe inn i det

 

Jeg vet bare at det ikke er bare bare å jobbe med ødelagte sunseekere, med mindre skadene er såpass små at det bare er å fikse på noen dager og de aldri får høre om 

Link to post
Share on other sites

TerjeFjern skrev for 2 timer siden:

Masse bilder men mye av samme motivet. 11 bilder av babord side feks.

https://www.finn.no/341899665

 

Faktisk 12 bilder skrått forfra babord side. Men utgjorde bare 1/3 av bildene da :giggle:

 

Ellers var det jo meget hjemmekoselig inni da..... :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Teerex said:

 

 

Ellers var det jo meget hjemmekoselig inni da..... :rolleyes:

En liten tur ut i ettermiddagsbrisen på Trøndelagskysten så hadde den inredningen der sett rimelig rassert ut! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ekspert på slikt, men mengden reparasjoner på skroget, måten de var gjort på og det faktum at den ikke har vært på vannet på 22-23 år lover vel ikke godt? Utsetting blir sikkert en langvarig prosess når alt skal trutne.

 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev On 7.3.2024 at 11.54:

Jeg er ikke ekspert på slikt, men mengden reparasjoner på skroget, måten de var gjort på og det faktum at den ikke har vært på vannet på 22-23 år lover vel ikke godt? Utsetting blir sikkert en langvarig prosess når alt skal trutne.

 

 

Hvilke skader på skroget tenker du på? Jeg ser at stråkjølen er litt skadd, men det er jo en sliteting. Ellers er det lit alunimiumsarbeid som må sluttføres, men det har mindre med sjøsikkerhet å gjøre. Selve skroget ser jo egentlig rimelig solid ut? En god driving og bunnsmøring, og nye skroggjennomføringer, så burde denne kunne flyte ganske greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 10 minutter siden:

Mulig det er greit innafor, men reparasjonene med masse bolter og lasker gjør meg litt skeptisk. Og siden den har ligget på land i over 20 år skal du nok maure en stund før den er så noenlunde tett igjen.

Det bør sjekkes grundig for råte før denne sjøsettes. Etter 20 år er det normalt at en og annen hudplank må byttes. 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 21 minutter siden:

Mulig det er greit innafor, men reparasjonene med masse bolter og lasker gjør meg litt skeptisk. Og siden den har ligget på land i over 20 år skal du nok maure en stund før den er så noenlunde tett igjen.

 

Den bør nok gås grundig over ja. Men mauring har jeg ingen tro på, det ødelegger skroget!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 12 timer siden:

Ser ut som den annonsen ble sluppet litt prematurt

Ser ut som han fant ut noe var gale ja. For nå er den erstattet av nye annonse hvor pris er 2,7mill

 

Men fremdeles ingen bilder å kun en kort linje om pris på ekstrautstyr når den var ny.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...