Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

-morten- skrev 38 minutter siden:

4000 Timer etter overhaling

4000 timer er ingenting. Hysteriet folk har for timeantall på motorer er helt merkelig. 
Mine maskiner har hovedservice på 20000 timer. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Chilli Solbris said:

4000 timer er ingenting. Hysteriet folk har for timeantall på motorer er helt merkelig. 
Mine maskiner har hovedservice på 20000 timer. 

For Marinemotorer som Detroit er det enkelt å billig å overhale og 4000 timer er lite for dem. dette er solide rugger med fantastisk lyd, men ikke billige i drift og ikke særlig miljøvennlige! :lol:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@Okkaby, du skal få min for bare 490000, og da med en 41 motor og mer fart. :giggle:

 

Må rett og slett være en skrivefeil i prisen.  En null for mye. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 33 minutter siden:

@Okkaby, du skal få min for bare 490000, og da med en 41 motor og mer fart. :giggle:

 

Må rett og slett være en skrivefeil i prisen.  En null for mye. 

ja er nok det. ellers blir det sku den dyreste grønne 40 klumpen jeg har hørt om hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, casie said:

Dette er båten til Cheguevara! ble kjørt så til de grader på grunn! vraket ble kjøpt av noen fra Bergen og skulle bygges om til grønn båt! :giggle: Dette er mange år siden! prosjektet gikk som jeg tenkte!! Hvem er interessert i dette??

dpa-the-famous-portrait-of-the-former-revolutionary-che-guevara-decorates-D3KY0F.jpg

post-1430-1286597381.jpg

post-1430-1286597398.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ser ut som enten megler eller eier er advokat så vedkommende har vel tenkt å helgardere seg mot at ting dævver, vedkommende kjenner jo loven så om noe har dævva og presenteres som fungerende så hjelper jo ikke den teksten. Men det hjelper vel mot at ting dævver etter kjøpet så lenge de ikke var dævve i kjøpsøyeblikket.

Altså det kan også skrives mye enklere slik jeg gjorde da jeg solgte Alicraften i 2021 (unødvendig siden jeg kunne brukt den nå i påvente av kupp). Båten fungerer per dags dato men alt i den kan dævve når som helst det kan likegodt være 10 minutter etter kjøpet som ett år eller mer senere og selger gir absolutt ingen garanti på hvor lenge ting vil fungere.

Så slipper man å skrive vet ikke om ting virker. De virker men kan slutte å virke om 10 minutter dersom båten har dårlig humør selv om dette ikke forventes så er alt etter kjøpet kjøpers risiko.

Det er derfor man blir mistenksom om at noe har kanskje dævva allerede dersom man ikke får informasjon om at alt fungerer i dag (man spørr jo ikke om det vil fungere senere men om det gjør på kjøpstidspunktet).

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev 25 minutter siden:

Alltid interessant når båt selges via advokat og inkluderer teksten «Merk at de vanlige reklamasjonsreglene ikke gjelder. Yachten selges som den står.»

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=330748409

 

Det må jo da være et kupp

Sansynligvis et tvangssalg. Da står kjøper svakere enn vanlig. 
 

Dette burde det for øvrig vært opplyst om i annonsen. 

Link to post
Share on other sites

Prisen for 2004 modell 55 fots flybridge båt er jo ganske grei med tanke på at det står at det kan gis bud altså muligens under 3 mill. For denne prisen får man jo muligens en like gammel 45 fots Princess og Azimut ble beskrevet som samme kvalitet bare mindre populært. Eneste er vel ukjent Caterpillar motor i den (med mindre den er en av de gode modellene da).

Hadde jeg hatt over 2,5 mill å bruke så hadde jeg sikkert brukt mekaniker på å gå gjennom båten siden det var jo nesten samme tekst bare skrevet med andre ord ved Princess 55 i Stavanger og det viste seg å være bra kjøp til lav pris for den som kjøpte båten.

Dersom det er tvangssalg så gir jo eier F om de får solgt siden vedkommende er konkurs, og konkursboet gir jo F i å gi sjekke båten de skal bare ha penger til kreditorer som ikke kan gi avslag i ettertid om noe er dævvet.

Men det er derfor jeg ikke fatter at i slike situasjoner så finnes det ikke "megler" som i Polen f.eks som undersøker hele greia mot betaling og presenterer det slik eier ville gjort. Altså når boliger går på tvangssalg i Polen f.eks så vet megler mer enn eiere vanligvis vet om sin egen bolig, samme med bil og annet. Banken vil jo ha penger tilbake og ønsker ikke å selge noe billig bare fordi ingen gidder å sjekke hva det er.

Norge gir da muligheten til kupp når man ikke benytter samme metode.

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev 35 minutter siden:

Alltid interessant når båt selges via advokat og inkluderer teksten «Merk at de vanlige reklamasjonsreglene ikke gjelder. Yachten selges som den står.»

Er det egentlig mulig å komme seg unna norsk lovgivning med en slik setning i annonsen og kontrakten?

Link to post
Share on other sites

@Komodo Dersom det ikke selges på tvangssalg så må vel dette forklares nærmere ved selve salget. Dersom eier og ikke megler er advokat så menes det kanskje (om han eide båten som firmabåt f.eks) at advokaten vil forklare at han er advokat og ikke båtforhandler og at selv om båten var eid av firma så selges den etter kjøpsloven siden firma ikke driver profesjonelt med båt elns. og det faktum at advokaten kjenner loven ikke gir noe bedre rettigheter enn f.eks en avtale via kjøpsloven at det ikke gis garanti på hvor lenge ting vil fungere.

Fordi hvis noe har dævva allerede så er det vel enklest å liste opp hva som har dævva og gi en tilsvarende pris dersom man ikke ønsker å legge ut penger for å fikse det til alt fungerer i kjøpsøyeblikket tilstand.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 16 minutter siden:

@Komodo Dersom det ikke selges på tvangssalg så må vel dette forklares nærmere ved selve salget. Dersom eier og ikke megler er advokat så menes det kanskje (om han eide båten som firmabåt f.eks) at advokaten vil forklare at han er advokat og ikke båt.....

 

Det er tvangssalg (iflg NIS/NOR). Så unødvendig å utbrodere dette videre. Sikkert trist og vondt nok for eieren av båten fra før av.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 4 minutter siden:

 

@Båtadvokaten har en artikkel om dette. Mulig det blir annerledes ved tvangssalg.

Hadde egentlig den artikkelen sånn delvis i bakhodet, men må innrømme at jeg ikke er spesielt bevandret i lovverket som regulerer kjøp og salg. 

 

Men ut fra artikkelen så er det kanskje slik @XardasKSP skriver, altså at selger ønsker å presisere at den blir solgt iht. kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven. Her fra artikkelen til Båtadvokaten (min utheving):

 

I forbrukerkjøp -- kjøp av ny båt fra forhandler eller bruktbåthandel via megler -- er det ikke tillatt å avtale dårligere vilkår for kjøper, enn det som følger av lovens bestemmelser. I slike kjøp kan det også avtales at båten kjøpes «som den er», men reklamasjonsretten kan ikke gyldig frafalles.

 

Kjøpsloven, som gjelder for direkte handel mellom private, kan derimot fravikes i sin helhet, alt etter hva man ønsker å oppnå. Sagt på en annen måte, vil lovens regler bare gjelde på de punkter der partene ikke har avtalt noe annet enn det loven sier. Det er fortsatt full frihet til å avtale hva man vil mellom selger og kjøper. Det er derfor tillatt å avtale at kjøper ikke skal ha reklamasjonsrett overhodet.  

Link to post
Share on other sites

@Komodo Det er vel derfor meglere "ikke har noe med salget å gjøre" slik at det går etter kjøpsloven mellom eier og kjøper.

I dette tilfellet antar jeg at pga. det er tvangssalg som noen har presisert, så ønsker ikke advokaten å bli ansett som forhandler siden han sannsynligvis ikke driver med båt til vanlig.

Likevel dersom noe er i bra tilstand så virker det rart at banker eller konkursbo ikke investerer i en megler som undersøker tilstanden til gjenstanden for å oppnå en bedre pris. Men dette er kanskje vanlig praksis i Norge, synd at jeg ikke i dag kan skrape frem 2,5 mill +++ uten å belåne seg for over ett år i fremtiden ellers hadde det vært en interessant pris med tanke på bud for å undersøke båtens tilstand.

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Komodo said:

Che Guevara ble henrettet på sekstitallet. Tror ikke han hadde Sunseeker. 

Du har nok rett! dette var båten til Gadaffi! han ble vel brutalt henrettet han også! tror de slepte han etter en bil

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...