Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

9 hours ago, hanto1 said:

Salgsmessig er det jo en tragedie å legge ut  en "pyntebåt" som Viknes uten å ha gjort grundig rent etc.

Utvendig hadde mye vært gjort om båten i det minste var vaska. Ser jo ut som de har måka dekket og løftet i land karene og deretter tatt bildene, komplett med skitt og grønske og alt mulig på dekket.

Det står jo til og med i annonsen:

Quote

Båten er middels/dårlig tatt vare på og en god del oppgraderinger + vask, shining og kjærlighet må påberegnes.


Uansett blir det her aldri bra, samma f... Mye bedre å legge litt mer penger i en normalt holdt båt.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 8.12.2023 at 18.43:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=331645635

 

For denne prisen får du "det lukter ikke godt" på kjøpet:lipseal::lipseal:

 

Det kunne vært båt for meg! Solid bruksbåt til rabattert pris.  Om noen ville gitt et par hundre for fiskeutstyret også så kunne den ha blitt en grei fritidsbåt. Og til en bra pris...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er nok et faktum at kjøper man en slik båt,  benyttet som yrkesbåt til fiskeri så er sannsynligheten for å få en smule godt inngrodd "odor" på kjøpet betydelig.

 

Og det er noe man ikke nødvendigvis blir kvitt på en enkel måte, mange av disse fiskerne har gått inn i båten og sittet i salongen med oljehyret på for å få seg ei brødskive imellom slagene så her kan det være både blod og slog innsauset langt inn i kjernen av materialene.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 5 minutter siden:

Og det er noe man ikke nødvendigvis blir kvitt på en enkel måte

 

Nei, sannsynligheten er nok stor for at denne vil lukte fiskebåt resten av sitt liv. Man kjøper ikke en slik båt for å få den strøken, det er rett og slett ikke regningssvarende. Men den kan fortsatt være et alternativ om man trenger en solid bruksbåt/arbeidsbåt av noe slag. Eller rett og slett en rask sjark, det er vel mest sannsynlig at den fortsetter der. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, index said:

 

Nei, sannsynligheten er nok stor for at denne vil lukte fiskebåt resten av sitt liv. Man kjøper ikke en slik båt for å få den strøken, det er rett og slett ikke regningssvarende. Men den kan fortsatt være et alternativ om man trenger en solid bruksbåt/arbeidsbåt av noe slag. Eller rett og slett en rask sjark, det er vel mest sannsynlig at den fortsetter der. 

Noen har jo båt kun som bruksbåt og driter i det kosmetiske. Noen liker å ha alt strøkent og rent!  To forskjellige måter å tilnerme seg båtlivet på!! jeg tilhører nr.2

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 2 minutter siden:

Noen har jo båt kun som bruksbåt og driter i det kosmetiske. Noen liker å ha alt strøkent og rent!  To forskjellige måter å tilnerme seg båtlivet på!! jeg tilhører nr.2

 

Og de fleste befinner seg vel et sted mellom disse to ytterpunktene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 11 timer siden:

 

Det kunne vært båt for meg! Solid bruksbåt til rabattert pris.  Om noen ville gitt et par hundre for fiskeutstyret også så kunne den ha blitt en grei fritidsbåt. Og til en bra pris...

Så må en jo regne inn en evt overhaling av motor. Har jo gått 7400 timer. Å overhaling av Yanmar er vel ennå mer kostbart enn VP.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Så må en jo regne inn en evt overhaling av motor. Har jo gått 7400 timer.

 

Joda. Men det er ikke sikkert at det blir nødvendig det første tiåret da. Den klarer sikkert det doble med vanlig stell. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Etter 7600timer kan man vurdere å overhale toppen med tilhørende komponenter. 

Hadde båten sett OK ut og det ikke var sig i dekket etc, så hadde den vært verd ca 1,2+M

Får man prutet ned prisen minst 100K, samt er nevenyttig og har noen  uker å avse til egeninnsats så kan man få en "bra" båt for langt under den prisen.

Har tidligere flikket opp båter og videresolgt med grei margin

( har nå mere enn nok med vedlikehold på 2 gamle båter, 2 gamle biler, gammel villa og hytte)

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Joda. Men det er ikke sikkert at det blir nødvendig det første tiåret da. Den klarer sikkert det doble med vanlig stell. 

Ingen garanti for den ikke Dævver på turen hjem. Som båten ser ut, ville jeg ikke stolt på motor stand.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

 

Nå må ikke du også begynne med den dævvingen...:eek::giggle:

 

Å "dævve" er visstnok polsk for å dø, he he.

 

:easter:

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 23 timer siden:

Etter 7600timer kan man vurdere å overhale toppen med tilhørende komponenter. 

Hadde båten sett OK ut og det ikke var sig i dekket etc, så hadde den vært verd ca 1,2+M

Får man prutet ned prisen minst 100K, samt er nevenyttig og har noen  uker å avse til egeninnsats så kan man få en "bra" båt for langt under den prisen.

Har tidligere flikket opp båter og videresolgt med grei margin

( har nå mere enn nok med vedlikehold på 2 gamle båter, 2 gamle biler, gammel villa og hytte)

Det er vel nokså vanskelig å anslå verdien av denne, men jeg tror som nevnt over at det ikke lønner seg å fikse opp denne til en pen turbåt. Så må vi heller ikke glemme at prisen er 850K + mva. som jo blir 1 062 000,- inkl mva. 

 

Så er det jo vanskelig å vite hvor omfattende renoveringen blir ut i fra annonsen, men for all del så kan det bli grei bruksbåt for en nevenyttig med god tid. 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev On 6.12.2023 at 1.46:

Uten tvil et nisjeprodukt. Regner ikke med at Nidelv kalkulerer med store salgsvolum av denne.

Men det finnes sikkert kjøpere der ute som vil ha noe spesielt, og bra at ikke alle går for den moderne trenden med hypermoderne designløsninger (som jeg personlig ikke er stor fan av).

Og båten er nok både lettstelt og rimelig i drift.

 

For nesten 3 mill får man mye fint, ikke minst på brukten. Men tydelig at prisnivået har steget de siste årene.

Neste år er det 10 år siden hk-avgiften forsvant, men det gjenspeiles ikke lengre i båtpriser :saint:

 


Som allerede nevnt, denne har vært opp før også. Aldri i livet om blar opp 3 millioner kr for denne hybriden av en 80-talls snekke og en «moderne» båt. Nisjeprodukt er en underdrivelse.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev On 27.11.2023 at 10.03:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=313346633

 

At det mangler kalesje på akterdekket ville jeg tatt som den aller minste bekymring om jeg hadde overtatt dette!

Om det er stålskrog så er båtbygger helt sinnsykt rå! likner på en Fairline glassfiberbåt!

Ser jo ut som en lekebåt uten detaljer!

Flott!

 

Mer skeptisk til det som står i kjelleren.

Men en flott båt!😊 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 11.12.2023 at 8.41:

Det er få om ingen enmanns-sjarker som er i utstillingsmodus midt i et fiskeri. Ikke lukter de nybakte boller heller.

Mange av disse kystsjarkene til Viknes ble jo brukt som "fritidsbåter med momsfritak" av fiskere med andre og mere egnede fiskebåter.

Brukes dem hardt i daglig fiske og med ( for )mye last på dekk, så blir resultatet deretter ( svikt i dekket og slitt innredning)

Salgsmessig er det jo en tragedie å legge ut  en "pyntebåt" som Viknes uten å ha gjort grundig rent etc.

De som kjøper en båt i den tilstanden er vel gjerne folk med mye pågangsmot og kanskje ikke fullt så mye penger. Da kan det være bedre for begge parter om båten selges billig uvasket enn at selger skal jobbe mange timer som vaskehjelp for en kjøper som ikke har råd til vaskehjelp og hvor da kjøpet kanskje utgår (om ikke selger velger å være gratis vaskehjelp).

 

Det gir selvfølgelig et bedre inntrykk om en båt er vasket enn uvasket, men så spørs det om man får igjen nok for innsatsen, og om man kanskje også skaper seg noen problemer ved å fremstille en båt i god stand ved å ta en grundig vask, mens mye vedlikehold er neglisjert.

 

Det kan jo også hende kjøper skal bruke båten på samme måte som selger og ta seg ei brødskive i salongen i oljehyre i en travel hverdag som fisker.

 

Man må ikke bare se på hvilken salgspris man kan få, men også hvilke problemer man kan få i ettertid når kjøper mener båten ikke svarer til forentningenne og kanksje også får med seg Forbrukerrådet eller andre på at kjøperrs versjon er et riktige. Man forventer gjerne mer av en båt som er striglet og pen enn en som er nedsarvet, så da kan man lettere få utgifter til å dekke motorhavari etter 2 mnd om båten fremstår som perfekt ved salg.

 

For ca 20 år siden fikk jeg høre om et tilfelle hvor selger var veldig nøye på ting, uten at det var nødvendig for kjøperne, to gutter med ferskt førerkort som skulle ha en billig bakhjulsdrevet jordebil for å sladde rundt på jorder og herje en lita stund før bilen blir vraket og levert til huggeren. Det ble en Volvo 240 som en eldre mann solgte rimelig. Selgeren forklarte om servicehistorikk og hvor godt han hadde tatt vare på bilen og han hadde til og med polert den før overlevering så den skulle være ekstra pen (guttene hadde ikke fortalt at det var jordebil de skulle ha). Kan vel hende selger begynte å lure litt da guttene spant avgårde så den nypolerte bilen ble pepret med småstein fra grusen i innkjørselen hans. Kan vel si at den poleringa var ganske bortkastet. Kort tid etterpå var bilen ute på et jorde med mange jordkladder på taket og det var vel neppe lenge før den var hos huggeren.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 24 minutter siden:

Undres litt hvorfor det ikke er tatt på forsikkring

Kan være at eier har hatt forsikringsoppgjør og tatt penger i stedet for utbedring? I dagens marked kan det kanskje være mer lønnsomt, all den tid eier kanskje hadde planer om å selge. En annen mulighet er at der ikke har vært kasko-forsikring.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev On 25.12.2023 at 15.07:

Kult med båt tilpasset rullestolbrukere, men hvorfor velge de fargene :confused:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=329972993

Sier du det samme til dem som har gammel Askeladden?

 

Falmet er den jo blitt, noe de også sier i videoen, men originalfargen uten falming er vel ikke så ille, ellers hadde vel ikke mange kjøpt nye Askeladden for noen år siden heller.

 

Selv har jeg forøvrig bil i samme fargen, kjøpt splitter ny for litt over et år siden.

En farge omtrent som havet var førstevalget, men jeg sa også at andre farger kunne være aktuelle dersom det var stor forskjell i leveringstid på bilen, og at den fargen jeg endte opp med sannsynligvis var andrevalget mitt (ikke fordi den er så pen, men fordi den er synlig i trafikken og reduserer faren for ulykker). Med ca et års leveringstid på førstevalget i farge og ca 1 måneds leveringstid på den fargen som var andrevalget så var valget enkelt, da ble det ny bil en måned senere, i tide til å bruke den til å dra opp største båten på høsten (tviler på om gamlebilen ville klart det på den rampa jeg helst bruker, var i grenseland høsten før og batteriet ble jo gradvis dårligere, båt + henger er ca 1,3 tonn). En annen viktig sak er at jeg ønsket levering før årsskiftet pga usikkerhet om bilavgiftene ville øke i 2023 og bilen da kunne bli mye dyrere (viste seg senere at det ikke ble store endringer, men man vet jo aldri, og enkelte politikere misliker jo store firehjulsdrevne diesel-pickuper).

Link to post
Share on other sites

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=326887749
 

Annonsen var veldig informativ på årsak til salget, det stod bare ikke noe info om hva som "dævva" slik at det er en prosjektbåt. Hvis det ikke er motorene og de er gode og fungerende, så en skikkelig lavpris kunne vært noe selv om jeg ikke er fan av sunseeker båt.

Oppdatert ser det er nei ved motor, vel da er vel gratis ikke interessant om man skal bruke 3,5 mill på å putte inn motorer. Kanskje det var når stakkars båteier kom med den regninga til dama at hun ble sur når han sa at han seriøst skal bruke de penga på det:giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...