Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Jeg ville vil hevde at effektiv produksjon vil kunne gi MER maritim følelse og mulighet å montere kvalitetsutstyr for pengene. Hvilken stil en har i en båt er jo smak og behag og jeg vil tro at en båtprodusent som treffer det markedet vil ha til riktig pris får solgt sine båter.

 

 

Det er rett og slett 18000 for få "bukt" er i Norge i dag for at markedet skule være i balanse. Min spådom er at det kommer til å bli færre i årene som kommer dessverre...

 

 

De dyre påkostete båtene selger også nå så er ikke bare billige nye båter som selges.

Men er mange som kjøper eks en relativt ny bav seilbåt som de bruker som snekke da de får stor båt for pengene i sammenligning til en motorbåt i samme størrelse som de ikke har råd til...

For de som skal kjøpe da og valget står mellom denne og en noe eldre med mye oppgradert utstyr og solid båt så faller valget ofte på den oppgraderte og da holder prisen seg...

 

Vil alltid være flere båter tilsalgs da det faktisk er veldig mange som tjener penger på båtsalg som du mulig har glemt her siden du mener balansen i markedet er ved null båter tilsalgs..

 

Klart det er mye flere båter tilsalgs enn kjøpere, men er ekstremt mye dritt tilsalgs på finn og som mest sannsynlig ikke selges.

 

Hvor mange av annonsene som faktisk er reelle er det heller ikke tall på da mange ikke gidder slette annonse etter salg av båten de måtte "gi" bort, annonsert til høy pris da de selger hvis folk gir det ellers blir den i deres eie videre.(vet flere av det) dobbelannonserin som mange firmaer gjør... osv

"Stor" prosent av de større båtene er heller ikke i norge men i opplag hos selger i eks usa og annonseres her av mellomselgere som vil tjene en ekstra slant uten å legge ut for båten...

Sant som nevnt oppe i tråden at mange selger hvis de får det de vil ha for så å kjøpe seg ny bruktbåt.

 

Uansett mye båter tilsalgs , de som har båt liker at prisene har holdt seg stabilt lenge mens de som vil kjøpe syter over høye priser...

slik har det vel alltid vært men mulig en korreksjon i pris nå siden markedet bombarderes av billige nye båter... trist men sant

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Effektiv produksjon er ikke det samme som billig(dårlig) båt. Har nå hatt to Bavaria seilbåter som jeg har kjøpt nye og solgt brukt til god pris. Glassfiberarbeidet på de to båtene jeg har hatt har vært bra. Innredningen har vært god nok, men vil nok ikke stå seg like bra som dobbelt/tredobbelt så dyre svenske båter. Når jeg ser på annonser for eldre svenske seilbåter så frister det ikke mye likevel da det hele tiden er en utvikling i funksjon og form gjør at en 20 år gammel båt fremstår som det det er, en gammel båt.

 

Når jeg skal ha båt er jeg ikke på jakt etter en veteranbåt, men en båt som gir meg problemfrie turer med god komfort og så langt har jeg fått det i min Bavariaer. Om det blir Bavaria igjen får jeg se på,men så langt er jeg på utkikk etter Bavaria 32, men kommer det noen spennende modeller fra andre produsenter så er jeg åpen for det.

 

Ellers så så jeg at den Bavaria 32 2010 modell som var best utstyrt/priset nettopp ble solgt.

Link to post
Share on other sites

Effektiv produksjon er ikke det samme som billig(dårlig) båt. Har nå hatt to Bavaria seilbåter som jeg har kjøpt nye og solgt brukt til god pris. Glassfiberarbeidet på de to båtene jeg har hatt har vært bra. Innredningen har vært god nok, men vil nok ikke stå seg like bra som dobbelt/tredobbelt så dyre svenske båter. Når jeg ser på annonser for eldre svenske seilbåter så frister det ikke mye likevel da det hele tiden er en utvikling i funksjon og form gjør at en 20 år gammel båt fremstår som det det er, en gammel båt.

 

 

Har ingen grunn til å si at bav er dårlige, men kvaliteten på de serieproduserte båtene av ulikt merke er dårligere sammenlignet med de dyrere seilerene da man sparer inn på ting for å gjøre de rimeligere i produksjon. Enklere utført interiørarbeide osv...mulig tynnere/annen støp i skroget (ikke dekning for denne påstanden men vil tro de støpes annerledes enn de dyre)

 

 

Leide en seiler i fjor av et firma, eier av firma var med som kaptein. De hadde mye båter , han ga utrykk for at kvaliteten var blitt dårligere på de nyere båtene .

Den ene hadde faktisk de som leiet båten greid å tråkke gjennom glassfiberdørken, han skjønte ikke hvordan de hadde greid det(ikke bav)..

 

Ingen problemer med å se at du kan få bra penger igjen for en bav, fine båter å se på, mye båt for pengene, kjøper du brukt kan du være heldig å få en oppgraddert båt til grei pris og...

Med tiden kan det nok hende jeg ender opp med en bav og hvis jeg skal ha en større seiler...

 

Tror nok mange av de gamle båtene må reduseres i pris da mange kun ser hva samme båt selges for men ikke hva slags utstyr som følger med eller hvilke stand de andre er i til sammenligning...

Men har man en fin båt og ikke trenger selge og tid til å vente så kommer det nok en og kjøper til oppimot det forlangende hvis pris ikke er for ille tilslutt... alltid noen som er ute etter akkurat "din" båt.

Link to post
Share on other sites

Har vært bortig billigbåter. Mine foreldre kjøpte en gresk daycruiser ny i 2005 og det var triste greier. Den var billig ikke fordi at produskjonen hadde vært rasjonell,men fordi det var brukt billige komponenter og slurvete produksjon. Den ble solgt igjen etter et år og jeg tror min far var mer fornøyd da han solgte enn da han kjøpte. Han gikk forøvrig fra en eldre Nimbus som er en høykvalitetsbåt, men motoren ble ikke ny fordi det var en Nimbus.

 

Forøvrig synes jeg det er viktig å skille på produsenter som driver rasjonelt og derfor har lave kostnader og de som har lave kostnader pga. slurv og billige komponenter. Bavaria skal forøvrig vokte seg for å lage "billigere" innredning enn de gjør nå. Kvaliteten på den innredningen de bruker nå er nok et trinn ned i forhold til forrige innredning. Treverket/fineren er myk og det er kantlister også i den grad det er brukt.

 

Ellers tror jeg Bavaria har tatt hensyn til tidligere kritikk for svak konstrukjson bla. i forbindelse med kjøl osv. Ved modellskifte i 2005/2006 gikk vekten på båtene betraktelig opp og de skyldes nok tykkere laminat og sterkere konstruksjon i forbindelse med kjølområdet. Høy vekt er jo en ulempe, men det er vanskelig å kombinere høy styrke/lav vekt og rimelig pris.

Redigert av blueline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en polsk båt jeg legger ut for salg snart, billig nypris sammenlignet med andre båter i samme sjanger.

Polakker slurver her og som med mye annet desverre... :smash:

 

Båten er veldig tynn i støp så gelkoat sprekker lett da glassfiber svikter...

De mest idiotiske løsningene er vel at de har brukt finer bak puter i rygg som sitter skrudd til skrog i et materiale som ikke er vannfast for å si det pent, her hadde treverk råtnet så puter ramlet av.

 

En annen ting er hvilken idiot bruker vanlige jernskruer på en båt, alle skruer ruster så det renner rustvann ned over gelcoat.... :confused:

 

Tross alt dette fikk jeg båten ekstremt billig så jeg kan legge den ut nypolert og tjene en slant alikevel... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den Bavaria 32 som det ble linket til på forrige side er etter mine beregninger dyrere enn en ny Bavaria 32 fra Lunde med utstyrspakke levert Orust. Jeg tror de skal slite med å selge til den prisen. Den jeg referer til hadde oppgraderte seil. sprayhood, cockpitkalesje, autpilot m.m og kostet kr. 20 k mer enn denne og over nevnte får du ikke for 20 båtpenger.

Link to post
Share on other sites

Og da ble det inngått avtale om salg av båt nr. 3 for i år og håper at også dette salget blir gjennomført uten noen hickups, men nå er jeg utsolgt. Vel, har litt båt igjen, men ikke mere som skal selges.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

lakrisbåter :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er nok fremdeles kjøpers marked.

 

Tjaa...hvems marked er det egentlig? En kjøper er ofte også en selger.

 

For meg ser det ut til at markedet er i ferd med å stanse opp. Skal det bli fart i dette igjen må noen snart kjøpe, slik at andre kan selge, og igjen kjøpe, av en som skal selge, osv osv.....

Link to post
Share on other sites

Hvis det er litt flere som skal selge enn kjøpe brukt, blir det et overskudd. Kanskje flere burde arves eller doneres bort..... Da jeg kjøpte hadde jeg ingen å selge, selgeren skulle heller ikke ha noen ny. Det er endel av oss også. Men ting kan tyde på at kjøpefesten er på hell. Iallefall er dette en selvoppfyllende profeti. Mindre besøk og færre utstillere på sjøen for alle messen de siste årene også.

Link to post
Share on other sites

Kjøpsfesten av nye båter er nok ganske sikkert på hell, og har vært det en stund. Mange vil nok fremdeles bytte båt, mens noen vil slutte med båt. Begge kategorier er reprentert på FINN. For å få solgt må prisene holdes lave, og kanskje også gå ned i forhold til idag. Noen er sikkert bare ute for å "lodde markedet" når de setter en annonse på FINN, men de fleste tipper jeg vil selge.

Det er ingen tvil om at det er kjøpers marked. Dvs for dem som ikke har båt og skal kjøpe båt, men også for dem som skal bytte til en større/dyrere båt.

Som ført nevnt ser det fremdeles ut som sistnevnte gruppe prøver å holde prisene for høyt til at det skal bli noen større beveglser i markedet. Noen untak er det jo alltid.

Et par, tre uker til så er jeg ikke overrasket om vi passerer 20 000 båter.

Link to post
Share on other sites

Sitat Bukt: Tror nok mange av de gamle båtene må reduseres i pris da mange kun ser hva samme båt selges for men ikke hva slags utstyr som følger med eller hvilke stand de andre er i til sammenligning...

Men har man en fin båt og ikke trenger selge og tid til å vente så kommer det nok en og kjøper til oppimot det forlangende hvis pris ikke er for ille tilslutt... alltid noen som er ute etter akkurat "din" båt.

 

Dette som Bukt sier her er akkurat den situasjon jeg er i. Jeg kjøpte for to år siden en flott, påkostet, men gammel elwaro 30, ville i utgangspunktet ikke ha gammel båt pga all usikkkerhet og fare for dyre rep, men denne hadde en ganske ny stor motor og gear, i tillegg til masse annet nytt tekn. utstyr. Da båten ellers virket veldig pen, velholdt og innbydende slo jeg til og la endel penger på noe "kosmetikk" for å gjøre båten til et smykke, en båt med sjel vil jeg si. Totalt er denne båten påkosta langt over 300 000 de siste år. Vi la ut båten på finn i vår etter mye diskusjon frem og tilbake, responsen kom fort, mange lagret den i sine lister (29stk) fikk henvendelser om at noen sågar ville kjøpe usett..men hva skjedde? ingenting, enten hadde de selv båt de skulle selge, eller hadde de ikkke penger, eller ville de sondere markedet ytterligere. Jeg har aldri opplevd så mye respons og ikke fått salg, og jeg har solgt en god del båter opp gjennom årene.Tilsvarende båter, gjerne med motorer fra beg. av 80 tallet selges billig nå ser jeg, disse gikk for mellom 3-400 000 for et år og to siden, nå er den billigste jeg har sett solgt for prisantydning 240 000, det virker ekstremt billig om båten er sånn noenlunde da, og det vet jeg jo ikke, men den så helt ok ut på bildene. Vi har trukket båten fra finn, har ordnet oss gratis båtplass og funnet ut at en så kjekk båt vil vi ikke gi bort, markdedet kan seile sin egen sjø for oss. Prøver kanskje igjen siden, men noe prisdropp blir nok ikke aktuelt, båten er billig å eie og drifte, så det er bare å vente på at en eller annen som vil ha akkurat min båt dukker opp som Bukt sier.

 

Jeg er nå forundret over prisfallet det siste året og to, jeg har følgt nøye med i markedet og sett hvrodan veldig mange båttyper har falt betydelig i pris. Før kjøpte jeg nye båter og kunne selge dem uten tap 2-3 år etterpå, idag er det vanskelig for å ikke si umulig. Kjenner en som fikk et godt kjøp av en ny daycruiser, er til salgs nå og får ikke solgt, prisantydning er på 100 000 mindre enn han gav for to år siden, et tap på min. 100 000 på to år er utrolig! Denne type båter var det jeg kjøpte nye (4stk) for opptil 15 år tilbake i tid, ingen av dem tapte jeg ei krone på da jeg solgte dem etter 2-3 års bruk. Hadde også tursnekker jeg fikk pengene igjen for og vel så det etter noen års bruk, før gikk slik an, båt var en god investering,da kunne man vingle, kjøpe, selge og ha det gøy med å skifte ut båter:-) idag er det noe helt annet.

 

Dette med båtpriser er nok vanskelig å forutse, synes det er så uberegnelig og vinglete, hørte f.eks en forhander her i området for få år siden fortelle at han solgte haugevis med båter etter ei uke med fint vær, båter i flere hundretusen klassen.Da sitter pengene løst om man snoper seg en båt til 4-500 000 pga en dag og to med sol og varme. Så kom finanskrisa, ei krise omtrent ingen av oss merket noe til, men båtprisene tror jeg falt pga dette, litt lett av og på synes jeg. Toppen mener jeg var rundt 2005/6, da var bruktbåtprisene høye, siden har det gått nedover, og det siste året ganske mye nedover er mitt inntrykk.

Redigert av slogmåken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en polsk båt jeg legger ut for salg snart, billig nypris sammenlignet med andre båter i samme sjanger.

Polakker slurver her og som med mye annet desverre... :smash:

 

Båten er veldig tynn i støp så gelkoat sprekker lett da glassfiber svikter...

De mest idiotiske løsningene er vel at de har brukt finer bak puter i rygg som sitter skrudd til skrog i et materiale som ikke er vannfast for å si det pent, her hadde treverk råtnet så puter ramlet av.

 

En annen ting er hvilken idiot bruker vanlige jernskruer på en båt, alle skruer ruster så det renner rustvann ned over gelcoat.... :confused:

 

Tross alt dette fikk jeg båten ekstremt billig så jeg kan legge den ut nypolert og tjene en slant alikevel... :smiley:

 

 

Får håpe du ikke "lurer" en nykommer i markedet da:-D Det er nok en del som tenker at båtlivet ikke er noe for dem på grunn av at de har kjøpt "katta i sekken" som sin første båt. Folk som kunne med rett første kjøp kunne fått smaken på båtlivet og kunne vært med å holde den fremtidige etterspørselen oppe ....

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det bare er båtmarkedet som går tregt for tiden. Tok en jobb i en bilforretning i går og pratet med noen gamle bekjentskaper som jobbet der som antydet at nybilsalget stoppet betydelig opp i slutten av mai. Jeg la ut en forholdsvis attraktiv bil for salg i går kveld. Før har jeg solgt slik biler på dagen til førstemann som har kommet og sett på den, men i dag har jeg kun fått et par telefoner, en haug irriterende SMS-meldinger og noen mail. Hadde dette vært for et år siden hadde bilen vært solgt før lunch... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Får håpe du ikke "lurer" en nykommer i markedet da:-D Det er nok en del som tenker at båtlivet ikke er noe for dem på grunn av at de har kjøpt "katta i sekken" som sin første båt. Folk som kunne med rett første kjøp kunne fått smaken på båtlivet og kunne vært med å holde den fremtidige etterspørselen oppe ....

 

 

Båten blir helt grei den etter å ha byttet skruer og fikset gelcoat sprekker og shinet den opp samt at prisen blir så lav at de nesten betaler bare det som motoren koster så skal være rimelig storforlangende hvis man skal mene at man gjør et dårligt kjøp i ettertid :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det bare er båtmarkedet som går tregt for tiden. Tok en jobb i en bilforretning i går og pratet med noen gamle bekjentskaper som jobbet der som antydet at nybilsalget stoppet betydelig opp i slutten av mai.

 

Her er jeg litt usikker.

Jeg har en "brød og melk" bil til salgs og det er laber interesse. Prisen er lavest i markedet og km-stand det samme. Dette er en bil som burde blitt revet bort på dagen.

Derimot snakker jeg stadig vekk med en som jobber i bilbutikk og han kan melde at de utover våren nå har solgt mer og mer nybiler. Nå er det rekord i forhold til fjoråret(som selvsagt var labert).

Her er en artikkel som bekrefter hva min bekjente sier: Nybilsalget: Fortsatt full fres !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...