Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Vel, jeg hadde ikke forventet ny båt når jeg leser den er 13 år gammel :) For meg er førsteinntrykket viktig. Er det en båt som ser ut som et frokostselskap, ja da regner jeg med at eier er slepphendt ellers og. Men, er det en ryddig båt og førsteinntrykket ser bra ut, da kan en studere videre.

 

Det finnes en del kostbare båter(ny) med mangelfult vedlikehold. Båtene trenger ikke koste all verden, men ser en del sparer inn på vedlikehold og oppgraderinger.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har gitt 3 bud på det jeg mener er fornuftige bud kontra markedsverdi, opplever ofte at selgerne "ler", men har jo blitt oppringt 4-5 uker etter at jeg tittet på båt og gav bud før engang jeg kjøpte båt, da gikk selger til slutt 150 under det jeg i utgangspunktet gav i bud...

 

Her ble jeg litt spørrende. Hvorfor har du ikke handlet når du fikk tilbud 150.000,- under budet du ga ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er nå snart så gale med båter og priser att jeg tror det eneste som gjenstår nå for og bli kvitt min svært velholdte halvplaner som jeg betalte en million for er og legge den ut på finn under rubrikken gis bort

 

Helt unødvendig, send meg en IM, så kommer jeg og henter den! :lol:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

 

Her ble jeg litt spørrende. Hvorfor har du ikke handlet når du fikk tilbud 150.000,- under budet du ga ?

 

 

Dette var mange år siden og som eksempel på at selgerne ofte endrer holdnining og ikke er like tøffe etter en stund, dro ned og kjøpte den umiddelbart og hadde i noen år :) men er 6-7? år siden nu

Link to post
Share on other sites

Et triks... Få en kjenning til å legge inn et bud som er på det nivået du ønsker eller litt lavere. Blir sikkert avslått av selger. Et par-tre uker etterpå har han kanskje ikke fått noen bedre bud, og du kan ringe selv og komme med et bud som er noen tusen over forrige bud. I mellomtiden har selger rent psykisk vent seg til tanken på at denne type bud kommer. Så det er mer sannsynlig at du får aksept når budet kommer for andre gang. Ikke sikkert han ønsker å gå glipp av et bud til. Du gir selvsagt budet under forutsetning av at båten er så strøken som selger påstår. På visning kan du prøve å knipe enda litt. Ned til budet kjenningen kom med....

Har fungert for meg/oss... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må vel si at jeg misliker fiktiv budgivning fra kjøpere like mye som selgere som påstår de har fått inn bud. Ikke fordi jeg selv er noe dydsmønster, men det er vel bare effektivt i et volatilt marked med stor usikkerhet om hva som er gjengs markedspris.

 

Jeg tror det er like virkningsfullt å signalisere hvor man står som kjøper, og la selgeren modne litt på den måten. Hvis han ikke får bedre bud, vil han jo komme tilbake til deg hvis han virkelig øsnker å selge.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg må vel si at jeg misliker fiktiv budgivning fra kjøpere like mye som selgere som påstår de har fått inn bud.

 

Enig med du! Ærlighet og åpenhet er viktig ved kjøp og salg.

 

Ofte første selger starter med å si at de har ett bud på ti tusen under prisantydning... merkelig båten fortsatt ligger til salgs tre år etter...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så merkelig.
Det som har skjedd da er at når selger har tenkt litt og aksepterer budet så står ikke lenger kjøper ved budet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

 

Enig med du! Ærlighet og åpenhet er viktig ved kjøp og salg.

 

Ofte første selger starter med å si at de har ett bud på ti tusen under prisantydning... merkelig båten fortsatt ligger til salgs tre år etter...

 

Her er jeg helt enig når det gjelder ærlighet og om selger kommer med en slik påstand er det bare å "miste interessen". Da kommer han fort på banen igjen i sin desperasjon skapt av løgnen.

På samme måte er det dumt å legge inn fiktive bud gjennom andre, dette vil gi selger en følelese av å ha mer interesse rundt salgsobjektet enn det faktisk er.

Legg inn et bud med en pris du synes er riktig og la selger bestemme om det er ok eller ikke. Er det ikke akseptert så gå videre i markedet. Er ikke værre.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Her er jeg helt enig når det gjelder ærlighet og om selger kommer med en slik påstand er det bare å "miste interessen". Da kommer han fort på banen igjen i sin desperasjon skapt av løgnen.

 

Jeg forhandlet en del om en båt på denne tiden i fjor. Her var selger så "flåsete" og til tider nesten "frekk", at selv om prisen kom ned på et edruelig nivå mistet jeg helt interessen. Stillte bla spørsmål om båten var registrert i NIS/NOR eller småbåtsregisteret. Fikk til svar at eg kunne registrere den nett kor eg ville etter eg hadde kjøpt den, men han hadde verken gjort det eller tenkt å gjøre det. Dessuten var det ingen fritidsbåter registrert i NIS/NOR, da hadde jeg missforstått. (?) :worry: På spørsmål om hvor mange eiere båten hadde hatt fikk eg bare til svar at han hadde eid den i ca 5 år. Om servicer var holdt på motoren var svaret at denne ikke brukte olje og at reimene så fine ut... :nonod: Båten ble solgt på starten av sommeren i år. Håper nye eier fikk mer info ut av selger en eg klarte på mine15 mail og fire lange telefonsamtaler!

Link to post
Share on other sites

Jeg ble oppringt av en selger som visste at jeg var interessert i en båt rundt 200k, min maksgrense hvis jeg skal handle i høst. Han mente jeg kunne få båten for den prisen, og jeg dro for å se. Ikke dårlig båt akkurat, men motoren ville ikke starte. Jeg konstaterte at det kom diesel frem til alle dysene og da det er lite sannsynlig at alle fire dysene eller ventilene er dønn feiljustert, er det mest sannsynlige dårlig kompresjon = "utslitt" motor (litt unyansert, jada). Det var også en del andre bagateller, som ved nærmere kontroll ikke var helt som opplyst på telefonen. Han åpnet forøvrig min befaring med å fortelle at det kom en annen kjøper neste søndag. På mandagen etter den søndagen, ville jeg bare informere selgeren om min manglende intersse, selv til 200k, Slik at han fritt kunne selge til den andre hvis han ville ha båten, -eller hvis det var mulig, få båten priset ut fra den slitne motoren.

 

Ringte to ganger, uten tilbakering fra selger. Visste at han hadde lagret meg på mobilen og så at jeg hadde ringt to ganger. Men på kvelden kom det så en SMS med kort beskjed om at "Nå er båten oppe i 250 000". -Å? (tenkte jeg). Men jeg sende jo en hyggelig gratulasjon tilbake. (Og mente det også - hyggelig for ham!) Og jeg kunne jo ikke utelukke at han hadde fått start på motoren og/eller hadde en kjøper der pengene satt løsere enn hos meg.

 

Det skal likevel bli litt spennende å se hvor lenge annonsen blir liggende før den merkes solgt....

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Har du solgt Sagaen Propell1 ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har du solgt Sagaen Propell1 ?

 

Neida... tror du jeg klarer å selge noe, du... :nonod:

Min interesse i å kjøpe mer, er likevel reell nok. Men på den annen side, man har heldigvis klart å "unngå" mere kjøp.

Sagaen legges vel ut i neste sesong eller sesongen deretter.

Kunne den vært noe for deg, kanskje? :pray::saint: Følger din jakt på "ny Vanntro" med spenning!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Tja....du har jo lagt ned såpass mange timer i den at det sikkert er vanskelig å selge, men jeg tror jeg ville prioritert det før kjøp :wink:

 

Har ordnet med 14 meter bryggeplass som jeg har tigjengelig t.o.m. 2015, så får vi se om jeg må legge en tømmerstokk der neste sessong eller om det kommer noe annet der :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Rimelig Windy. Med takstrapport http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=43749714

Men det står ingenting om kjølevæske under maskiner. Er det ikke det som ligger og flyter under begge maskiner her?bilde

 

Bilde er hentet fra annonsen...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å se hva som er i de drypptrauene der men dønn tørt og reint var det ikke. Det står i takstrapporten at lokk på ekspansjonstank manglet på babord motor, det ligger jo oppå der ved siden av påfyllingen da. Virker ikke som den mest strøkne båten akkurat men til den prisen går det jo an å få gjort litt. Personlig liker jeg scirocco bedre og ville ikke betalt noe mer for en grand mistral, men smaken er forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å trø noen på tærne her, men er ikke denne karen noe optimistisk å forlange 150" for en snart 12 år gammel båt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43876609 , mens denne 6 år nyere og 20 hk kraftigere http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43871680 koster det samme? Riktig nok bowrider og skjærgårdsjeep men likevel...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Holdt øye på den båten jeg kjøpte. Ble lagt ut til 176k før sommeren og ble justert ned i august... Endte med å kjøpe den for 87k :)

Fikk med takstpapirer på 220k

 

Har også sett en del Windy 22 sport med fantasipriser. Forrige uke kom en selger og la ut sin til 97k. En eier, dønn strøken med referansenummer til verksted. Den ble solgt på 3 dager. Skal ikke se vekk i fra at de som er annonsert kommer til å bli solgt for 50k under satt pris.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å trø noen på tærne her, men er ikke denne karen noe optimistisk å forlange 150" for en snart 12 år gammel båt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43876609 , mens denne 6 år nyere og 20 hk kraftigere http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43871680 koster det samme? Riktig nok bowrider og skjærgårdsjeep men likevel...

Quote funker vist dårlig fra iPhone.....Jaja.. Til sammenligning solgte jeg min Sessa 19 med 130 hk Yamaha 2004 med "ny" henger til 140k i mai.. Fikk 30-50 henvendelser og solgt til prisantydning.. Bra det i dagens marked..

Edit.. Nå funka så klart quote når jeg skriver at det ikke fungerer:)

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

"kjekke" selgere med fiktive bud er én ting, men kjøpere som er store i kjeften er det sannelig nok av også. -Slenger inn skambud i første mail feks. Og når man høflig gjør oppmerksom på at det ikke er av interesse pga høyere bud så blir man forsøkt kjeftet ut fordi man bløffer! Solgte mc i dag. Samme der med lave priser på høsten. Men jeg hadde nå faktisk 4 budgivere på den jeg da, og sykkelen var solgt for 11.000,- mer enn det siste skambudet som tikket inn. Ikke alltid selger juger på seg bud serru!! :lol:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...