Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Nyere seilbåter i prisklassen 5/800.000 har solgt i hele vinter

Min annonse gikk ut på dato ved juletider. Hadde tre interessenter på mail/telefon igjennom vinteren og når isen gikk på sørlandet dukket en av dem opp med en sjekk i lommen. Kjøperne er der de :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Når man kan nermest kjøpe seg en Sealine/fairline/princess fra 90 tallet og oppover for prisen av en baltic fra 80 tallet så er det noe skjevt i markedet mener jeg.

 

Utrolig at noen kan forlange så mye for en 90 talls Sealine, Fairline eller Princess.

 

På grensen til frekkhet mener nå jeg :lol::lol::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Min annonse gikk ut på dato ved juletider. Hadde tre interessenter på mail/telefon igjennom vinteren og når isen gikk på sørlandet dukket en av dem opp med en sjekk i lommen. Kjøperne er der de :flag_bp:

 

 

Måtte du gå ned masse på pris? Hvordan følte du at du priste båten?

Link to post
Share on other sites

Måtte du gå ned masse på pris?

 

Hva er masse? En må jo innse at prisene på båter ikke lenger bare øker og øker. Solgte den for kr 25000 mindre enn hva jeg kjøpte den for 2,5 år tidligere. Hadde i mellomtiden oppgradert den for noen titalls tusen i nye seil og diverse men er bare sånn passe misfornøyd med prisen.

 

Rent generelt var det lite diskusjon rundt pris på de som var å så på båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i markedet for en båt i 800K-1,3M i sportscruiser klassen, men jeg som mange må selge først, og for meg virker det som om markedet for båter 500-600k er tregt, nå selges det også lite båter i den klassen jeg daglig følger med på, men jeg ser at flere har justert noe ned på prisene de siste ukene. Jeg kan selvsagt dumpe prisen, men da blir gjerne avstanden for stor... og slik tror jeg svært mange har det.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert det. Reduserer du prisen f.eks med 100` så vil du kanskje "tjene" 150-200` på den nye dyrere båten hvis den ikke allerede er prisjustert. Kan nok hende at det stort sett er de dyrere båtene som har prisjustert ned, og at de rimligere holder igjen??

Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert det. Reduserer du prisen f.eks med 100` så vil du kanskje "tjene" 150-200` på den nye dyrere båten hvis den ikke allerede er prisjustert. Kan nok hende at det stort sett er de dyrere båtene som har prisjustert ned, og at de rimligere holder igjen??

Jeg har intrykket av at de minste ikke er nedjustert på samme måte, så der tror nok jeg du har rett.

Jeg har også intrykk at reduksjoner på samme måte i mellomklassen (nyere 21-28 fot) ikke fungerer like godt. Der er etterpørselen lang mindre en det enorme markedet, og det er vel i denne klassen nybåtsalget var helt sinnsykt i 2007-2009

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Tror dere er inne på noe der.. flere jeg har pratet med har sett at "storbåt" markedet har blitt "dumpet" og "drømmebåten" ligger innenfor rekkevidde.. men de tror også gjerne at man skal oppnå bra pris for sin egen båt uten og innse at dette markedet også må justeres.. og der stopper det opp.. Det finnes ikke noe selge dyrt kjøpe billig marked.. Diffen blir nok helst det samme hvis en skal få omsatt sin båt.. men total regnskapet blir hyggelig da en kanskje "kun" må ut med 1,2 for en tidligere 1,5 båt... men så var det det og innse dette da.... :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja, markedet kommer nok kanskje mer i rute igjen (bruktbåt) når dette kommer i orden. En bekjent solgte nylig en stor, eldre Princess. Har stått lenge til salgs, og han solgte vel med et tap på nærmere en halv mill. Nyere Princess er imidlertid nå innkjøpt til en meget god pris. Omsetningen kom til slutt... .

Nå er det forøvrig 16568 båter til salgs på FINN.....

Link to post
Share on other sites

Da er vi snart oppe i 17000 båter da...

 

Båter jeg så på i fjor, og som jeg vurderte da ser jeg nå går for 40% lavere pris. Eksempelvis en Ryds 515 GTX med 90 4takt...116000...Det synes jeg er gunstig...Vurderte å kjøpe en tilsvarende i fjor for 210000

Link to post
Share on other sites

Tipper det blir ennå flere båter til salgs. Det er nervøst på børsen, med tvangsinnløsninger av aksjer etter ulike ras, og Øystein Olsen jobber også jevnt og trutt. Så jeg sitter båtløs på gjerdet med sparepengene mine til rette objektet dukker opp, og da slår jeg til :smash:

Link to post
Share on other sites

Kan eks. nevne Sevan. Kjemperas. Rcl og Statoil har også gått mye ned fra topp i år. Det har egentlig ikke skjedd noe særlig, det er det som er problemet. Børsen spretter bare opp og ned, avkastning totalt pr d.d er ned 2.75% ned i år. Noen tjener, men da må også noen blø når totalindeksen ikke stiger. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Noen tjener, men da må også noen blø når totalindeksen ikke stiger. :yesnod:

 

De kan vel ha sikret seg på annet vis som hverken du, eller jeg, kjenner til? Finnes mange muligheter i så måte innen diverse finansielle instrumenter og/eller private avtaler.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men tilbake til spørsmålet om det blir priskrakk?

 

Andk skriver at tilsvarende båt han så på i fjor er 40 % ned i pris. Ja, det er mye, men hva forteller det? For det første er det ikke samme båten og for det andre er det et tilfelle. Ja, det finnes mange slike tilfeller, men jeg mener at det først og fremst viser at det er store prisforskjeller ute og går. I den sammenhengen må det også nevnes at det er stor forskjell for hvilken stand båtene er i også.

 

Priskrakk? Nei, det finnes mange tilbydere og derfor er prisene nedjustert. Ja, det ser unektelig ut til at man kan gjøre gode kjøp. Krakk blir det når eller hvis vi får stor arbeidsledighet.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel greit nok i Finnmarken, hvor boligprisene er langt lavere. Her sørpå så vil forbruket være langt mer rentesensitivt da folk har bundet langt mer kapital i bolig.

 

Er ikke store endringen som skal til før båt blir bort prioritet.

 

satt senest i går og gikk gjennom mange båter som jeg har vurdert den siste tiden...fantastisk rimelige priser ifht fjoråret.

 

PS : den rydsen jeg så på var tilsvarende som jeg så på ifjor..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...