Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Båter jeg så på i fjor, og som jeg vurderte da ser jeg nå går for 40% lavere pris. Eksempelvis en Ryds 515 GTX med 90 4takt...116000...Det synes jeg er gunstig...Vurderte å kjøpe en tilsvarende i fjor for 210000

 

Ryds 515 GTX med 90 hk 210.000,- :eek: :eek: :eek:

Dette må du ha drømt......I verste fall er dette en som i fjor trodde på Julenissen, men i år har forstått at han ikke finnes.

 

Selv solgte jeg en 2004 mod Askeladden 525 Exell med 90hk i 2007 og fikk 175.000,- med henger og Garmin kartplotter.

Om du tar en titt på tilsvarende båt i dag, så ligger den ikke veldig mye lavere i pris. Ta med i betraktningen at det fulgte med henger og kartplotter.

Et lite utvalg Akeladden 525 Exell på FINN

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snart 18000 båter på Finn. Var i kveld 17915 båter. Har fulgt noen båter som er interessante siden i begynnelsen av april. Ser at 5 av 6 båter ikke er solgt. Den som er solgt var et meget godt tilbud, men vår båt var ikke solgt da. Nå er vår solgt men det blir ikke å handle ny før tidligst til høsten.

Link to post
Share on other sites

følger ofte med på finn, og blar stadig gjennom en del sider for å se hvor mange som er solgt, og jfr min forståelse så er det kun de båtene selges særdeles billig som merkes solgt...dette er bare min observasjon, men virker som det er flere med meg som observerer noe av det samme:)

Link to post
Share on other sites

Bare noen filosofiske betraktninger:

 

- Det selges ganske mange nye båter

- Det er en betydelig import av brukte båter til Norge (har visst gått betraktelig opp pga. finanskrise i andre land og bra kronekurs)

- Kronekurs gjør utenlandske båter i det europeiske utlandet attraktiv og det virker som prisbrems - selv om de ikke blir fysisk importert

- Plastbåter er som diamanter: De varer "evig"

- Norges befolkning er bare i moderat vekst

- Folk flest har bedre råd - men det har ikke blitt bygd båtplasser i stor stil

 

 

Summen av dette er at det kommer stadig båter inn til Norge, mens få går ut/vrakes og det ser ikke ut at markedet vokser noe særlig. Tilbud blir større enn etterspørsel. Priser faller. Er ikke det vi opplever?

 

Regner med at det er de eldste båter, lavest på rangstigen som merker det nå først og at vi opplever en skikkelig priskrakk så snart renten går opp. Høyere rente betyr at en del folk må selge sine dyre båter samt at den norske kronen stiger enda mer som gjør utenlandske båter enda billigere

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

.......... Ser at 5 av 6 båter ikke er solgt.

 

Etter å ha fulgt med på FINN virker det som langt færre enn 1 av 6 blir solgt. I hvertfall i cabincruiser kategorien på FINN. Er ellers enig i ditt valg.

Om utredningen til Fanafjord medfører riktighet på alle punkter vet jeg ikke, men ser man på bilsalget så er det jo meget bra. Tror nok folk generelt har penger, men kanskje mange føler at båt koster mer enn det smaker? Tenker da på alternative rekreasjonsformer og hva det koster. Ikke alle har råd til "begge deler", og noen kjøper seg kanskje noe man får benyttet mer uansett vær her hjemme. Kanskje en bedre bil, og heller ferieturer til utlandet?

Forsetter den svært lave omsetningen så kan det selvsagt føre til ytterlige prispress, og da kan man vel muligens få se et krakk??

Blir spennende å følge utviklingen. Særlig for båtkjøpere, men også for dem som skal selge.

Det forundrer meg også at det fremdeles ligger en del båter på land. Skjønner liksom ikke vitsen med å ha båt når den ikke er sjøsatt i hvertfall senest i løpet av mai mnd, helst før.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er hvertfall vanskelig å selge båter.. det er helt sikkert.. Har tilsammen over 4000 visninger på finn, 25-30 som har lagret annonsen. Det er mye å velge i mellom for kjøpere... og mulighet for mange gode kjøp. Godt for de som vil kjøpe :thumbsup: Verre for oss som vil selge :headbang: Alternativet er jo enten å gå ned i pris... eller la være å selge :confused: Ja ja, hjertesukk :giggle:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg mener jeg ser en tendens til at båter +/- 30 fot fra 1990 og tidlig 2000-tallet begynner å bli så billige at de med 80-tallsbåtene må revurdere sine priser.

Den utviklingen har vi sett snart et par år, og vil nok ytterligere sette fart i tiden fremover. Glad jeg kvittet meg med min allerede i august 09. Så tendensen allerede da. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Min summer family har lagt ute i 6 uker nå. Den har blitt vist over 700 ganger. Men ikkje ein henvendelse, hverken på sms eller mail til nå. Litt overraskende egentlig siden eg er intressert i bil i bytte. Vi skal over til større båt dersom vi får solgt. Men vi har , som møkkalasset skriver, både råd til å ha den liggende og bruke den som vi vil, så derfor stresser eg ikkje.

Eg hadde før annonsering tenkt at eg godtar bud ned i 250', prisantydning er 300', så den er nok priset for høyt. Men eg kjem nok til å justere prisen ned når eg har fått orden på bilbytte som også pågår nå.

Men dette understreker det eg sjølv har sagt. Gamle båter er alt for dyre. Og det er langt i mellom de båteeiere som har skuldre til å inrømme det, og justere prisen ned :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Snart 18000 båter på Finn. Var i kveld 17915 båter. Har fulgt noen båter som er interessante siden i begynnelsen av april. Ser at 5 av 6 båter ikke er solgt. Den som er solgt var et meget godt tilbud, men vår båt var ikke solgt da.

 

 

Følger med å noen spesifikke seilere av visse merker fra 80 tallet av egeninteresse.

 

Bla mamba 29 hvor de har ligget nedsatt fra 170000(2 stk) og neste på 245000 og så 295000(ble satt ned til 275000 og solgt)

 

Det intressante er at de som er satt ned billigst er ikke de som er solgt, de to dyreste har blitt solgt relativt kjape.

 

Den ene som var annonser til 295000 har ligget lenge men etter nedsettelse til 275000 så ble den rimelig kjapt solgt.

den andre som ble lagt ut til 245000 ble solgt nå innen en mnd mener jeg...

 

Begge de to solgte var mye penere ivaretatt og oppgradert enn de andre noe som fører til salg, tror ikke prisen betyr så mye hvis du skal ha en spesifikk båt og valget står mellom billig og en til 100000 dyrere hvis standen gjenspeiles i prisen...

 

Tydligvis var disse rett priset mens de andre er feil foreløpig utifra stand/marked

Link to post
Share on other sites

Det intressante er at de som er satt ned billigst er ikke de som er solgt, de to dyreste har blitt solgt relativt kjape.

 

 

 

 

Du kan ikke vite hvilken båt som er billigst før du har snakket med selger.

Det prises høyt med masse prutningsmonn, og går det så går det mentalitet. Og det prises lavt med liten eller ingen protningsmonn.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

 

Du kan ikke vite hvilken båt som er billigst før du har snakket med selger.

Det prises høyt med masse prutningsmonn, og går det så går det mentalitet. Og det prises lavt med liten eller ingen protningsmonn.

 

 

Har samme båt, så ser glatt hvilke som er pene inne med tanke på vedlikehold av teak/mahogny osv utifra bilder. rigg og utstyr er og med på å betemme prisen...

 

De dyre hadde mye nytt utstyr og var i veldig god stand . Når en båt ligger til 295 i et halvt år og settes ned til 275 så selges den garantert ikke under 250 full av utstyr og dønn strøken... da hadde de satt den til 250 og fått napp tvert.

 

Blir som med bil til sammenligning, er en bil slitt inni/utepå og uten utstyr men billig så selges den senere mot en dyrere dønn strøken bil full av utstyr...

 

pris har ikke så mye å si hvis man skal ha en bestemt vare...

Link to post
Share on other sites

Er enig i at bra tilstand og mye utstyr er positvt for å få bedre pris ved salg. Men at den ikke blir solgt for under 250.000 er din synsing :confused: Du kan aldri vite om selger har akseptert et (skam)bud eller ikke uten å ha førstehåndsinfo. Det er vel ingen selger som korrigerer prisen på finn annonse etter at salget er realisert. :smash:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men at den ikke blir solgt for under 250.000 er din synsing :confused: Du kan aldri vite om selger har akseptert et (skam)bud eller ikke uten å ha førstehåndsinfo. Det er vel ingen selger som korrigerer prisen på finn annonse etter at salget er realisert. :smash:

 

 

Ja det er min synsing det har du rett i men når noen har en vare tilsalgs over et halvt år og den er like strøken som ny (så ut som den kom rett fra fabrkk innvendig) så viser det at de ikke gidder å gi bort varen, når de setter ned så er det bare 20laper så indikerer det litt hvor de vil ha prisen... og det er tydlig de ikke trenger selge og ikke gidder gi den bort da båten har ligget til 295 siden sist høst for så settes til 275 nå :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og det er akkurat det som er ganske utbredt i bruktbåtmarkedet, båten er lagt ut for salg til en pris som selger er meget fornøyd med. Og hvis det ikke blir salg så er man happy med det også :sailing: Jeg tør nesten påstå at det er mange båter på Finn som indirekte ikke er til salgs. :lipseal:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og det er akkurat det som er ganske utbredt i bruktbåtmarkedet, båten er lagt ut for salg til en pris som selger er meget fornøyd med. Og hvis det ikke blir salg så er man happy med det også :sailing: Jeg tør nesten påstå at det er mange båter på Finn som indirekte ikke er til salgs. :lipseal:

 

 

Støtter den, har flere venner som har båt tilsalgs hvis noen gir det de vil ha , hvis ikke er bonusen at de blir sittende med den :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser etter Bavaria 32 cruiser 2009 mod. eller nyere, men ser at de som ligger ute nesten er priset på nivå med ny båt jf. Lunde båt sitt tilbud på samme side. Ligger nok an til at det blir ny båt og ikke brukt når det nesten går ut på ett. Jeg pleier å legge inn litt egeninnsats så da kommer jeg faktisk ut med lavere totalpris på ny enn med tilsvarende brukt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...