Jump to content

Nå jakter Tollvesenet i Drøbaksundet.


Faxen

Recommended Posts

Det virker som den norske stat har det vondt over å gå glipp av noen avgiftskroner. Møkkasamfunn vi lever i :nonod:

 

Dette møkkasamfunnet gir meg og min familie gratis sykehusbehandling, gratis skolegang, sykelønn etc etc etc. Dette betales bl.a. av avgiften på båter. De som unndrar seg ordinære avgifter ved å smugle inn båter medvirker til at jeg og de fleste andre må betale mer. Så ta rotta på dem er min klare oppfatning.

Har ikke så veldig mye erfaring med tollen, men de gangene jeg har blitt stoppet har det vært av hyggelige mennesker som bare gjør jobben sin. De har vært ute etter storfiskene, men siden de ikke har for vane å skrive "storfisk" på båten sin må de nok stoppe ganske mange. Har aldri opplevd at de har hengt seg opp i størrelsen på karbonadedeigen.

Men de er jo bare mennesker de også, så møter de en kjekkas som forteller dem hvilken totalt unyttig oppgave de fyller, kan du regne med at karbonadedeigen og flesket må fram. Det hadde ihvertfall jeg forlangt.. :cool:

Link to post
Share on other sites

Er ikke det, men en føler seg som en forbryter selv om en ikke har for mye med seg hjem :nonod:

Deg om det! Jeg er ofte i utlandet i jobbsammenheng, og har aldri følt meg som en forbryter når jeg har gått på grønt med kvota i handleposen...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg ble stoppet av en slik båt etter en tur i Fredrikstad i pinsen i fjor. Jeg hadde vel kjørt en halvtime i leia når jeg ble stoppet. Jeg befinner meg jo da i samme leia som alle de som har vært i Sverige, så jeg synes ikke det var så rart å bli stoppet. Jeg fikk på meg benklær og de kjørte opp på siden og sa jeg bare skulle kjøre videre mens vi pratet (jeg gikk i 5-6 knop).

De var veldig hyggelige og spurte om jeg hadde vært i Sverige. Når jeg fortalte at jeg hadde vært på en hytte like utenfor Fredrikstad, spurte de bare litt om hva stedet het, når jeg hadde startet hjemmefra og hvor jeg hadde hjemmehavn o.l.

Jeg ba dem ombord, men det avstod de fra. Hadde de kommet ombord, hadde de funnet over lovlig importkvote, men det fortalte jeg dem også. Hadde de sjekket feks kartplotteren, ville de sett at det sporet jeg laget den dagen, var retur av et spor frem til fredrikstad et par dager før, så jeg følte meg sikker i min sak. Hadde de valgt å skulle bøtelegge meg, ville jeg ikke vedtatt boten og det hadde blitt sak av det. Da kunne de sikkert med Politiets tillatelse kunnet sjekke hvor mobilen min hadde vært den helgen og jeg ville fått igjen mine edle dråper.

Siden jeg hadde rent mel i posen, synes jeg hele opplevelsen bare var et avbrekk på den lange turen hjem.

Kommer man fra utlandet med fly, ferge eller bil, kan man også bli stoppet av tollere, så jeg synes overhode ikke at det er rart at det er tollkontroller på vei inn til landet.

Noen over her, synes at det er feil bruk av penger å ha slike kontroller, men jeg tenker heller at det er slik at om det ble kjent at tollvesenet ikke hadde bevilgninger nok til å stoppe båter på vei inn til landet, ville det nok ikke blitt så mange de behøvde å stoppe langs veien eller på flyplassene lengre. Da ville det vært fritt frem for alle med tilgang til båt å dra ned til feks Tyskland å kjøpe et par paller med øl og en del pappesker fulle med sigaretter. Hadde man tatt den turen annenhver måned, ville man hatt en temmelig fet årslønn etter at varene var solgt.

Lover og forbud uten midler til håndhevelse og kontroll, er ikke lengre lover og forbud. Det er da kun annmodninger til publikum om å gjøre si eller så.

Om man blir fersket for smugling, er det ens egen feil og det blir bare patetisk å furte om "møkkaland", feilprioritering, nazistat e.tc.e.t.c.

 

(Beklager lengden... jeg har vist alt for mange ord i meg i dag)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi var i følge med en annen båt som be stoppet i formiddag av denne Targaen. Vi gikk "fri", men ble stoppet selv første påskedag i fjor også. Veldig hyggelig "forhør". Dette er folk som har vært på smilekurs. De stiller alle de rette spørsmålene for å høre om vi har noe å skjule. Vi hadde ikke det, og etter en kikk i alle lugarer, men uten å åpne noen skap, ønsket de oss god tur videre. De starter samtalen med å spørre om vi har noe å fortolle, og de har med seg betalingsterminal for bankkort! De er først ig fremst ute etter ufortollede båter og spesielt store kvanta.

Link to post
Share on other sites

Meget bra at tollvesenet utfører jobben de skal... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Meget bra at tollvesenet utfører jobben de skal... :flag:

Jeg synes også det er bra tollerne gjør jobben sin, selv om jeg synes kvoten er for liten. :cheers_wine:

Spesiellt synes jeg det er feil ved import av brukte biler/båter der vi må betale moms på allerede momsete fartøy.

Nå er dette klaget inn for ESA (EU,s kontrollorgan). Er det riktig å betale moms på moms! Der er det mange spørsmål som skal avgjøres, men jeg hørte for en tid siden at første saken gikk i vår (forbrukeren) favør. Så nå leder vi 1-0.

Men når alt er over kanskje vi taper 10-1 :headbang:

Link to post
Share on other sites

Er ikke det, men en føler seg som en forbryter selv om en ikke har for mye med seg hjem :nonod:

 

Mener du at mnan ikke skal ha kontroller, eller at man kun skal kontrollere de som har begått uloveligheter over en viss "grense", og hvordan skal man på forhånd kunne vite hvem det er?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ble kontrollert igår, mandag 25.april i Drøbaksundet av noen hyggelige tollere som spurte hvor jeg kom fra og om jeg hade kjøpt noe i Sverige. Jeg svarte at jeg hadde ei kasse øl (som sant var), og at kone og unger hadde kjørt med bil fra Hvaler. De syntes det var leit at jeg måtte kjøre alene i det flotte været. Men de ville ikke komme ombord å sjekke videre.

 

Syntes det var helt greit, det er jo ikke bare polvarer de skal sjekke...

Link to post
Share on other sites

Syns det er mest sjokkerende at båtfolket skal ha så masse alkohol ombord eg.

Vi er vel ikke noe annerledes enn bil-folket, eller charter-folket eller [insert-your-favourite-here]-folket?

 

Og om det er mye alkohol ombord eller lave kvoter som er problemet er vel åpent for diskusjon også trur jeg ...

Redigert av nicknack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har absolutt ingen problemer med gjeldende regelverk eller håndhevelsen av dette. Mitt spørsmål var først og fremst knyttet til hva slags dokumentasjon man måtte trenge for å faktisk dokumentere at man ikke har varer unndratt fortolling ombord dersom man faktisk ikke stoppes på vei over grensen. Jeg hadde langt over lovlig kvote ombord nå i påsken, men alt var kjøpt i Norge, og turen gikk ikke lengre ut enn til Bolærne. Hadde en toller kommet ombord i Drøbaksundet og reagert på dette, måtte jeg da enten klare å overbevise dem om at men ferd ikke har vært innom utlandet, eller ha kvitteringer for kjøp av varene medbrakt. Eller er bevisbyrden på deres side dersom jeg ikke klarer å dokumentere noe av dette?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg var en av de som ble bordet ved Drøbak i går. :rolleyes:

 

Med ny båt på første tur inn fjorden var jeg vel interessant for dem. - Særlig da vi oppga at vi kom fra Danmark. Det ble en del papir fremvsining kan man si. :yesnod: ( jeg hadde jo ikke ringt toll telefonen for å melde min ankomst, men det var ikke noe problem så lenge alle andre papirer var i orden)

 

Det var forøvrig et svært så hyggelig møte med lovens vokter.

 

Helt ærlig: Jeg synes det er helt greit å bli bordet. Jeg synes de virket svært så pragamtiske og profesjonelle. Så lenge vi har toll regler synes jeg det er helt i orden at de blir håndhevet. Hvis ikke blir jo regelverket bare en vits. :yesnod:

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvsagt helt greit at de har kontroller. Det skulle bare mangle. Ingen vits i å ha regler om det ikke er en viss fare for å bli tatt dersom man bryter disse.

 

Har forresten sett mange nordmenn i gjestehavna i Strømstad som relativt åpenlyst tar med seg mengder ombord. Når mann og kone, og gjerne også sønnen på 14, kommer med handlevogn fra "supern" fulle av varer fra systembolaget, så er noe pinlig å være norsk. :nonod:

 

Noen som vet om Tollvesenet har folk på havna i Strømstad for å se om folk laster ombord?

Link to post
Share on other sites

Mitt spørsmål var først og fremst knyttet til hva slags dokumentasjon man måtte trenge for å faktisk dokumentere at man ikke har varer unndratt fortolling ombord dersom man faktisk ikke stoppes på vei over grensen. Jeg hadde langt over lovlig kvote ombord nå i påsken, men alt var kjøpt i Norge, og turen gikk ikke lengre ut enn til Bolærne. Hadde en toller kommet ombord i Drøbaksundet og reagert på dette, måtte jeg da enten klare å overbevise dem om at men ferd ikke har vært innom utlandet, eller ha kvitteringer for kjøp av varene medbrakt. Eller er bevisbyrden på deres side dersom jeg ikke klarer å dokumentere noe av dette?

Jeg har sendt en epost til Tollvesenet Oslo og Akershus med spørsmål om dette, så får vi se...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Er ikke ofte på polet, men vil tro at flaskene kjøpt der har noen strek-koder som vil kunne brukes som dokumentasjon på at de er kjøpt der og dermed også fortollet, beskattet og hva det ellers måtte hete?

 

Hvis man forlater hjemlandet med en masse alkohol kjøpt andre steder enn i Norge så vil man kunne få et problem siden man ikke har noen dokumentasjon, men da skyldes jo feilen at man 1. drikker for lite eller 2. har for mye ombord ved utreise. Dette er to problemer som er løsbare vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette var hyggelig! Så vidt jeg kan se er alle inlegg positive til både nye tollerbåter og tollere som gjør jobben sin. Dette i skrikende kontrast til reaksjonene når Indre Kystvakt utfører sin jobb. Jeg skal passe meg vel på å spørre om hvorfor, men kanskje mye av forklaringen ligger i at nå er det snart sommer!

Link to post
Share on other sites

[...] Dette i skrikende kontrast til reaksjonene når Indre Kystvakt utfører sin jobb. Jeg skal passe meg vel på å spørre om hvorfor,[...]

Det er vel så enkelt som at at Tollvesenet leter etter smuglere ikke er det minste kontroversielt. Mens at militære mannskaper brukes til/i kontroll av sivile borgere ikke er like triviellt?

Link to post
Share on other sites

Dette var hyggelig! Så vidt jeg kan se er alle inlegg positive til både nye tollerbåter og tollere som gjør jobben sin.

 

Tror nok at hvis du leser igjennom hele tråden en gang til så må du nok, dessverre, moderere ditt utsagn noe.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eller er bevisbyrden på deres side dersom jeg ikke klarer å dokumentere noe av dette?

Det er jo enkelt å ta vare på kvitteringene og legge disse i en perm e.l. Kan være greit å ha kontroll med hva en har ombord av utstyr, bunkers og proviant enten en har anskaffet dette i Norge eller utland.

 

...da synes mange at alkohol og båtliv hører sammen!

Ja og alt med måte så lenge en ligger sammen med andre naboer i marinaen eller ved kai. Skulle uhellet være ute med f.eks. brann i en annen båt er det jo greit at det i det minste er en person ombord som kan handtere båten ut av situasjonen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...