Jump to content

Nå jakter Tollvesenet i Drøbaksundet.


Faxen

Recommended Posts

Personlig skulle jeg gjerne sett at skattepengene gikk til bekjempelse av mer alvorlig kriminalitet enn å sjekke at man ikke har handlet mer enn lovlig kvote av øl, vin og/eller tobakk. Jeg har ikke inntrykk av at det er narkotika Tollvesenet(eller Kystvakten) er ute etter når det drives patrulje til sjøs. Da trengs det normalt sett spesialtrente mannskaper og hunder. At det tas fartøy som blir forsøgt smuglet inn til Norge uten betaling av nødvendige avgifter, er derimot bra.

 

Men når det er sagt, er det for en gangs skyld fint å se at det er et sivilt fartøy fra Tollvesenet som utfører tollkontroll og ikke et fartøy fra den indre kystvakten underlagt millitær kommando. Som flere sikkert kjenner til, er jeg prinsippiell motstander av bruk av millitære mot sivile i fredstid, uansett hvor mange lov- og forskriftshjemler som er skaffet til veie for dette da det i utgangspunktet kunne være i strid med Grunnloven.

 

At millitære i form av den indre kystvakten har "stjålet" oppgaver fra sivile statlige etater som blant annet Tollvesenet, Sjøfartsdirektoratet, Politiet, Fiskeridirektoratet, Havforskningsinstituttet, Direktoratet for naturforvaltning og Kystverket, er etter mitt syn ikke verdig en frihetselskende nasjon som Norge. Det at den indre kystvakten har sett seg nødt til å "stjele" disse sivile oppgavene, vitner etter mitt syn strengt tatt om at det ikke er bruk for den indre kystvakten. Det er jo knapt noen millitære oppgaver som kan utføres av disse fartøyene i den indre kystvakten, som likevel er nettopp millitære, men som likefullt altså brukes for å utføre sivile oppgaver...

Link to post
Share on other sites

verdig en frihetselskende nasjon som Norge.

 

Hvilken verdighet? Når var Norge verdig i noe som helst?

 

Forresten er frihet oppskrytt da den gjelder ikke alle likevel.

 

Vi har en tilsynelatende ytringsfrihet, tilsynelatende partifrihet, tilsynelatende nasjonal selvstendighet, tilsynelatende religonsfrihet etc. etc. Alt er tilpasset slik det gavner eliten i grande familia.

 

Beklager digresjonen og OT, men ikke alt lar seg svelge.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Syns det er mest sjokkerende at båtfolket skal ha så masse alkohol ombord eg.

Hehe måtte jo komme her ,må lissom ikke drekke opp alt med en gang da.Kan jo være greit å ha litt utover våren,men men ......... :cheers_wine:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hva betyr vel en krig eller ti, eller et jordskjelv eller to samt en tsunami, når man slike problemer som kommer til uttrykk her. Du milde himmel for syting og klaging!

Alle "klager og syter for sin syke mor", og for enkelte så er det du nevner under det aller viktigste i livet.. vel og merke under forustening at det ikke dukker opp en liten asylsyker eller to fra sidenlinjen da som kan endre prioriteringen...

 

Svært kort for billig/ere sprit og fri flyt av tobakk, eller omvendt, er viktig for mange båtfolk i motsetning til krig og fred lenger unna enn radaren kan ta inn synes det som?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Med tanke på alle tyveriene vi har sett av spesiellt utenbordsmotorer, så kan vel kanskje disse kontrollene være med til at det blir noe vanskligere å omsette stjålene motorer. Om det skjer er det jo bare flott at tollerene sjekker. Jeg tror ikke de er på sjøen for å se om vi har ei flaske eller to for mye.

 

Forresten så er krig og fred å sånt innmari viktig altså

Link to post
Share on other sites

Hva betyr vel en krig eller ti, eller et jordskjelv eller to samt en tsunami, når man slike problemer som kommer til uttrykk her.

 

Har Tollbåten i Drøbak, vært utsastt for en Tsunami????

 

Blir snevert på ett båtforum, hvis det kun er Krig og Tsunami som kan diskuteres, før enkelte kommer med innlegg som ikke har en dritt med emnet å gjøre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra tollvesenet, og svaret er vel egentlig ganske klart....

 

Først, her er mitt spørsmål:

Vi har en diskusjon gående på baatplassen.no rundt dette med å bli stanset på sjøen av tollvesenet. Blant de som er med på diskusjonen er det overveiende positivt at dere er ute. :)

Men, til spørsmålet som er stilt; Dersom jeg stanses på tur inn Drøbaksundet med sprit, vin og øl langt over kvoten, men alt er faktisk kjøpt på vinmonopolet og har vært med på tur. Hva da? Er alkohol kjøpt på polet merket, slik at man ser at det er lovlig? Evt. hvor ligger bevisbyrden?

På forhånd takk for oppklaring! :)

 

Og her er svaret:

Spørsmål om dette kommer opp fra tid til annen. Toll- og avgiftsdirektoratet har kommet til at alkohol (og tobakksvarer)ikke lar seg identifisere tilfredsstillende selv om det tilsynelatende og sannsynligvis er kjøpt i Norge. Man kan heller ikke, i fritidsbåter, foreta verken midlertidig utførsel eller forsegle alkohol- og tobakksvarer i eget rom. Derfor anbefales det fra vår side at man ikke bringer med mer i båten enn man har lov å ta med tollfritt inn per person etter "kvoten" - slik som beskrevet under lenken nedenfor:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO#kvote

 

Inn i mange EU land kan det også være restriksjoner på hva man kan ta med inn fritt. Spesielt når det gjelder alkohol og tobakksvarer fra land utenfor EU. Vennligst se www.tullverket.se for informasjon om svenske bestemmelser.

 

Med vennlig hilsen

Tollregion Oslo og Akershus

 

Nå tror jeg nok at dette svaret modifiseres noe ute i felten. Dette er i henhold til lovens bokstav, og det er selvfølgelig nøyaktig det som må svares i en slik sammenheng. Dersom det man har over kvoten ikke er helt urimelig i forhold til antall personer ombord, så tror jeg det sklir greit igjennom om man oppfører seg som folk. Er man derimot provokativ og offensiv, så kan det nok hende at selv den minste overskridelse påtales....

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det går betraktelig mer over grensa på 4 hjul enn pr. båt.

 

 

PS. Systemet i Grebbestad var tom for all kartong vin

 

Var nok mange som tok turen over til Årjäng i påsken også, for så tomt kan jeg ikke huske systemet i Årjäng har vært, som denne påsken.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra tollvesenet, og svaret er vel egentlig ganske klart....

Svaret er helt klart og helt greit og forholde seg til....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svaret fra Tollvesenet var akkurat som jeg hadde ventet. Regnet ikke med at man kan drasse med seg tollpliktige varer på kryss og tvers av landegrenser, uansett hvor dette er kjøpt. Men hva hvis man ikke har vært utenfor landegrensa, men kommer innover fra for eksempel Bolærne når man blir stoppet i Drøbaksundet med fullt barskap og plotter uten slepespor?

Link to post
Share on other sites

Spørsmålstilleren nevnte vel overhodet ikke noe om å være utenlands. Han var på vei inn Drøbak med masse alkohol ombord. Tollvesenet svarer med en anbefaling og gir ikke noe som helst slags klart svar. I tillegg ser det nesten ut som om de forutsetter at han hadde vært utenlands.

Ellers er vel tolloven eneste som forutsetter omvendt bevisbyrde her til lands. Du må sansynliggjøre overfor myndighetene at varen er lovlig innført til landet. Det er ikke tollvesenet som må bevise det motsatte. Derfor er kvitteringene fra polet/eventuell privat lovlig innførsel greie å ha med i båten - men hvem har vel det? :rolleyes:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

For de fleste er vel egentlig dette et ikke-problem med denne sprit beholdningen. Min erfaring etter å ha blitt stoppet der ute i fjorden er at tollerene utviser godt skjønn. Har du en troverdig forklaring på innkjøpet, og ikke opptrer provoserende, så går det i de fleste tilfeller helt greit tror jeg gitt.

 

- Det er vel de som bevisst smugler enten tydelig for videre salg eller voldsomt volum til eget bruk, som får en reaksjon.

 

- men for al del det er jo spennende med teoretiske problemstillinger :cool: .

Link to post
Share on other sites

Spørsmålstilleren nevnte vel overhodet ikke noe om å være utenlands. Han var på vei inn Drøbak med masse alkohol ombord. Tollvesenet svarer med en anbefaling og gir ikke noe som helst slags klart svar. I tillegg ser det nesten ut som om de forutsetter at han hadde vært utenlands.

 

Antar de la vekt på ordet kvoten, så vidt jeg kjenner til så er det ikke noe kvote begrensninger ved ferdsel i norsk sone... og siden det ble skrevet

Sitat

Men, til spørsmålet som er stilt; Dersom jeg stanses på tur inn Drøbaksundet med sprit, vin og øl langt over kvoten,

 

Jeg vil tro at Tollvesenet da antar at båten har vært i utlandet og på vei inn Drøbaksundet siden det er snakk om kvote... selv om varene er kjøpt i Norge..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jøss - er du over hundre år, Jawik. Og still going strong

Utrolig hva en klarer i min alder så lenge en kan ta seg en dråpe Kelt om morgenen til et stykke knekkebrø inngnidd med hvitløk :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble stoppet og de spurte meg hvor jeg kom fra og om jeg hadde kjøpt noe i Sverige.

 

Dette er da et greit spørsmål? Og mitt svar var at jeg hadde kjøpt i Sverige og oppga hvor mye jeg hadde i båten.

 

Hadde jeg IKKE vært i Sverige, så regner jeg med at jeg ikke hadde blitt kontrollert. (Forutsatt at jeg ikke oppførte meg mistenksomt eller ubehøvlet)

 

Vanskeligere er det vel ikke?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...