Jump to content

Nå jakter Tollvesenet i Drøbaksundet.


Faxen

Recommended Posts

Har desverre aldri blitt stoppet. Ser for meg en innteresant diskusjon.

 

Jeg bor i båten når jeg er i Norge.

I og med at jeg er mye i utlandet i for bindelse med jobb. Er mye i Sverige med båten. Er intet av alkohol eller tobakk/sigaretter innkjøpt i Norge. Jeg smugler ikke, men greier ikke å drekke unna :cheers:

 

Ikke storemengdene jeg har. Men det er klart over lovlig kvote. Barskapet er velfylt med forskjellig typer brennevin og noe pils og vin er det også ombord.

Siden jeg bor i båten, hvor skal jeg gjøre av det når jeg passere grensebøyene? Helle det ut?

Syns ikke det er mer en riktig at jeg kan by gjester på besøk på mer enn en type brennevin eller vin. Er vel helt normalt i Norske hjem å ha mer enn Vodka i barskapet?

"Grunnet Norske tollregler kan jeg denne uken kun tilby Gin?

Håper og tror att tollerene har en viss forståelse.

 

PT. I Strømstad nå er vi 2 TO båter som ikke er i vinteropplag.

En liten forskjell fra i Påske uka.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Håper og tror att tollerene har en viss forståelse.

:lol:

 

I ditt tilfelle ville jeg laget meg en slappkiste hvor du stuer bort overskytende godsaker utenfor lovlig kvote. Før liste/skjema over hvor og hva som ble kjøpt inn. Be eventuelle Tollere/Tullere å forsegle kista til du er i lovlig farvann igjen. Du får skjema av tollkontoret (ha nok av disse ombord).

 

Link til litt info over lovligheten.

 

Fartøydeklarasjon litt nede på siden.

 

Ovenfornevnte info gjelder kun de som ikke tar en helgetur til Strømstad :lol::cheers::lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har desverre aldri blitt stoppet. Ser for meg en innteresant diskusjon.

Det tror jeg det kan bli ja, men jeg er redd du vil bli den tapende part med mindre du har klarert ut varene på lovlig måte ved utreise...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

I ditt tilfelle ville jeg laget meg en slappkiste hvor du stuer bort overskytende godsaker utenfor lovlig kvote. Før liste/skjema over hvor og hva som ble kjøpt inn. Be eventuelle Tollere/Tullere å forsegle kista til du er i lovlig farvann igjen.

 

Siden jeg jobber som forpleiningsjef/Stuert er dette noe jeg jobber med "daglig" på jobb. Dog i Afrika og ikke i Norge for øyeblikket, men sist jeg jobbet ut fra Norge var Norske toll regler noe av de værste i Europa.,

 

Ved ankomst Norge krevde tollvesenet hele deklarasjonen sendt min. 24timer før ankomst. Dette i allefall om man ønsker supply av varer i havn.

Men hadde vært gøy og lagd en foreskreven locker ombord, og en komplet IMCA liste for deklaration av tollpliktige varer ved ankomst Norsk Farvann/havn

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

men jeg er redd du vil bli den tapende part med mindre du har klarert ut varene på lovlig måte ved utreise...

 

Hvordan klarere ut? Har med en Backe Gabrielsen innkjøpt TRF med kvittering.

Vil jeg få ut og retur godkjenning av denne ved Sfj. tollkontor??

Eller må jeg bli i norske farvann frem til den er tom?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Siden jeg jobber som forpleiningsjef/Stuert...

Da er jo saken Backe som Backe sa :lol:. Før IMCA og se ved neste stopp hva som skjer. Garanterer du får deg en god latter...

 

NB. 24 timers regelen ble vist redusert til noen få timer (6 tror jeg) for lystbåter. Ble jo håpløst å oppnå kontakt før en var nært nok til at vesenet kunne motta melding.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

Eller må jeg bli i norske farvann frem til den er tom?

Du bør kontakte Sandefjord Tollsted på Torp om saken, de kan hjelpe deg med dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal tilbake til Norske farvann i neste uke for løft på land i noen dager. Trur jeg for morro skyld skal ta en tur nedom tolla på kaia eller på torp å høre med dem. Eller ringe på forhånd for klarering.

Er liksom ikke en typisk A4 livstil jeg har.

Blir vel ett svar alla svaret jeg fikk påfolkeregistereret når jeg kom med adresseforandringen, og sa at jeg ville bo i båt. "Vi ha ikke noe skjema for det, Do bli person uten fast bopel".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Syns det er mest sjokkerende at båtfolket skal ha så masse alkohol ombord eg.

 

Hvis du bruker båten som transportmiddel for å komme deg på jobb for eksempel så kan jeg skjønne at det er unaturlig for deg å ha alkohol ombord, om du bruker båten som hytte så er det helt naturlig å ha noe å kose seg med eller noe å by på. Tipper du har mange sjokk på gang også i fremtiden.

 

Har forresten sett mange nordmenn i gjestehavna i Strømstad som relativt åpenlyst tar med seg mengder ombord. Når mann og kone, og gjerne også sønnen på 14, kommer med handlevogn fra "supern" fulle av varer fra systembolaget, så er noe pinlig å være norsk. :nonod:

 

 

Jeg har sett det samme her hjemme og, folk handler inn i pose å sekk på pol å daglivare å kjører mat og brennevin hjem helt uten skrupler,helt åpenlyst, jeg har gjort det selv og å guttungen må hjelpe til enten det er mat eller drikke som skal bæres.

 

På en treukers ferie i sverige går det naturligvis endel mat og drikke å Strømstad er et naturlig sted å stoppe å handle på veien, dette er helt lovlig å for mange av oss helt naturlig. Ta en titt i en bil pakket for påskeferie på fjellet så ser du det samme vareutvalget. At du synes det er pinlig å være norsk er vel mer ditt problem en alle andre sitt.

 

Red.

Får legge til at jeg er glad for at tollvesenet gjør jobben sin.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke til å stikke under en stol at mange bunkrer veldig mye i Strømstad,

Både til båt og til bil. Er helt greit at Tollvesenet kjører kontroller på Svinesund og til havs. De aller, aller fleste handler i begrensede mengder til eget forbruk. Hadde det vært null kontroll er jeg redd det hadde tatt helt av.

Tror alikevell at hovedgeseften til tollerene som sjekker båter, er å ta de som forsøker å ta seg en EU båt hjem uten å betale avgiftene, samt narko.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå er jo de fleste andre i Strømstad på sommeren også norske, men ja, det uttrykket til Sponheim om "Harry-handling" passer godt. Nei, jeg synes ikke det er noe "stilig" syn når folk laster ombord kassevis med øl. Det er imidlertid sikkert sant at det er mitt problem at jeg synes det er pinlig.

 

Men Free: Dersom du ble tatt av tollerne med din sønn ombord så hadde kanskje du også vært pinlig berørt?

Link to post
Share on other sites

uttrykket til Sponheim om "Harry-handling" passer godt. Nei, jeg synes ikke det er noe "stilig" syn når folk laster ombord kassevis med øl. Det er imidlertid sikkert sant at det er mitt problem at jeg synes det er pinlig.

 

Er en grunn til at jeg ikke er i Strømstad i den værste "vølpe tida". Da er jeg flau over å heise flagget på morgenen. Men igjen, de aller, aller fleste tar med seg til eget forbruk, dog litt over den grensen Norske myndigheter har satt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Men Free: Dersom du ble tatt av tollerne med din sønn ombord så hadde kanskje du også vært pinlig berørt?

 

Dersom jeg skulle bli tatt av tollere for smugling så er vel en betingelse at jeg faktisk smugler? Jeg ville ikke oppleve det å bli stoppet å kontrollert av tollere som problematisk eller pinlig. Det er fullt ut naturlig å spise å drikke også når en er utenlands, for meg er det unaturlig å ta med mat hjemmenfra når jeg skal på båtferie i sverige, jeg er ingen tysk bobilturist.

 

Det som er igjen i båten når jeg kommer til norsk farvann er som regel ikke stort annet en det jeg hadde da jeg forlot norge. Prøver å være påpasselig med å ta med kvitteringene på de norske polvarene jeg eventuellt måtte ha ombord for å unngå missforståelser med toll og moms.

Link to post
Share on other sites

Har desverre aldri blitt stoppet. Ser for meg en innteresant diskusjon.

 

Jeg bor i båten når jeg er i Norge.

I og med at jeg er mye i utlandet i for bindelse med jobb. Er mye i Sverige med båten. Er intet av alkohol eller tobakk/sigaretter innkjøpt i Norge. Jeg smugler ikke, men greier ikke å drekke unna :cheers:

 

 

Strengt tatt har du bare lov til å ha med en liter sprit (+noe øl og vin) og 200 sigaretter inn i EU også, så du smugler begge veier hvis du ikke toller det inn :lol:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

En mer fornuftig alkoholpolitikk hadde løst mange av disse problemene. Jeg risikerer nok også å komme litt i knipa da jeg har bodd i båten i mange år. Når jeg er utenlands (uavhengig av om det er med båt,bil eller fly) vil det være helt naturlig å ta med seg noen godsaker hjem igjen, og for mitt vedkommende betyr det båten min. Det er dessuten her vi nyter mesteparten av det vi drikker. Jada, og kan også skyte inn at jeg VET at flesteparten av dere har langt mer enn en taxfree-kvote hjemme i husene deres på land. Spesielt hvis dere reiser mye, og mest sannsynligheten for at tollerne border husene deres av den grunn er nok ikke så stor... Kall oss gjerne noen drankere, men denne påsken med 4 ombord ble det vel konsumert ca. en kasse øl om dagen når vi var på tur (utenlands) :eek: :eek: ! Whiskeyflaskene holdt gjerne et par dager :clap: :clap: :drink: :drink: Vi ligger stort sett utelukkende i uthavner og pleier derfor å handle inn for mange dager i slengen, gjerne en ukes tid for å slippe å ta unødvendige omveier inntil grusomme gjestehavner. Da blir det naturligvis mye god mat og drikke ombord i perioder etter proviantering. Av og til handler vi også inn mat og drikke til mannskap som skal mønstre på om noen dager, som kanskje ikke dukker opp som planlagt... Jeg synes det er tøysete å ha en slik idioitisk lav kvote som Norge opererer med når det gjelder alkohol. De burde heller forholde seg til kvotene som nabolandene praktiserer. Da hadde jeg sluppet å være notorisk kriminell, og kunne valgt reiserute underveis istedet for å holde meg i utlandet til vi har drukket oss ned på norsk særkvote dersom noe uforutsett skjer eller værforholdene endrer seg og ting tyder på bedre sommervær i avgiftsnorge :puke: Dette hadde også spart oss for masse unødvendig byråkrati, og andre som ikke bor i båtene sine kunne fritt tatt med seg det de har oppspart hjemme i barskapene sine uten å være livredde for at kvitteringene er i orden. En EU-tilpasset kvote hadde gjort ting mye enklere, også kunne de heller slått hardere ned på de som handler over dette, for da snakker vi EKTE smugling... :clap:

Link to post
Share on other sites

Et lite tanke eksperiment.

 

Du kjøper en flaske med sprit.

Flasken koster kr. 100,- uten avgifter (Toll/mva./etc) Så kan du velge om du vil betale avgiften til Sverige eller Norge.

Hva velger du?

Gir du bort pengene til Sverige eller ville du betale mer i avgift men sørge for at pengene blir i Norge slik at de blir brukt til noe du muligens har glede av?

 

Kjøper man kvoten blir det ikke store summene, men den som fyller opp båten med vin/sprit/øl til plimsolmerket tenker nok at man har spart mange penger, men husk at du da har gitt mye uhjelp og lite til egen "statskasse".

Link to post
Share on other sites

Et lite tanke eksperiment.

 

Du kjøper en flaske med sprit.

 

Hva velger du?

Gir du bort pengene til Sverige eller ville du betale mer i avgift men sørge for at pengene blir i Norge slik at de blir brukt til noe du muligens har glede av?

 

Om jeg kjøper en flaske med sprit får jeg glede av pengene helt uavhengig av hvilket land som får inn avgiften på spriten. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men jeg tar ikke kvelden ennå...:

Er nesten avholds, men synes at nesten 50 kr pr vinflaske i toll ikke på noen måte står i forhold til "skaden" man pådrar seg selv eller samfunn.

Så at folk hamstrer er kanskje et resultat av for grisk alkoholpolitikk?

Link to post
Share on other sites

Hva betyr vel en krig eller ti, eller et jordskjelv eller to samt en tsunami, når man slike problemer som kommer til uttrykk her. Du milde himmel for syting og klaging!

Tiltredes!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...