Jump to content

Drikke noen øl på sjøen

Sjøogvind

Recommended Posts

Jeg tar meg en snekkepils eller seks for den saks skyld. Syns det er godt med pils i 6 knop og sol.

Ingenting er bedre, med motorbåt i innland så blir det alltid noen pils i helgene.

Når seiler er på vannet blir det færre enn nå da det er mer å tenke på med kartlesing, grunner og til tider større båttetthet.

Jeg nyter en øl eller to for den saks skyld også under seilas... foretrekker det svenske "folkölet" siden det har mindre alkohol, eller norsk lettøl levert av Grans bryggeri(billig er det også)... Er mange år siden jeg sluttet å drikke for å bli beruset, både til lands og til vanns..

Hadde nok drukket mer "lettøl" her hvis det hadde smakt som vanligt øl, men desverre så blir lettpils og vanlig pils så langt ifrahverandre i smak for meg desverre... blir som å drikke cola light i stedet for vanlig cola... blir helt ulikt og udrikkbart i nytelsessammenheng...kun egnet til å døyve tørsten...

Men skulle noen ha et tips til en lettøl som er oppimot eks vanlig carlsberg i smak så blir det mer lettpils på denne gutten... :smash:

Redigert av bukt (see edit history)

Må desverre innrømme at i vår ungdomsgjeng var det svært vanlig å bruke båten til og fra fest, har nok vært heldige siden ingenting skjedde. Har ingen problemer med å se idiotiet i det vi drev med, men gjort er gjort og spist er spist. har pr i dag ingen skrupler med å kose meg med øl mens jeg fører båt, dog i modererte mengder, kan nok hende jeg har bikka over de lovlige 0.8! Foretrekker Svenskepils, da kan man drikke litt oftere uten å få for mye! 0,33 bokser er å foretrekke fremfor 0,5. Tar man seg en iskald 0,33 svenskepils i ny og ne så tror jeg det tar en stund før man bikker 0,8. En pils i timen tror jeg nok går bra!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Noen ganger er det "kjekt" med litt promille på sjøen hvis man ser bortifra faremomentet ovenfor andre og seg selv ....

første gang jeg prøvde jetski så var jeg for stiv så greide ikke å slappe av og svinge stående så gikk i vannet i hver sving...

Flere år etterpå på en fest på en hytte vi hadde tok jeg scooter til kamerat en tur ( 2 gang jeg prøvde jetski) og gikk rett opp og la meg ned i svingene og svingte som en gud , skulle tro jeg ikke hadde gjort annet og det takket være "2" i promille. :smash:

Et par valium eller en hypper hadde sikkert gjort samme nytten :tongue:

Jeg tar mer enn gjerne en øl eller to når jeg fører båt. Jeg forsøkte meg med 1 six-pack lett-øl i fjor sommer. Det varte ikke lenge før jeg hadde en vanlig Borg pils i handa og jeg ble sittende på fem lett-øl. Det handler om å nyte sjøen og dens gleder, en kald styrepils er en del av opplevelsen. En kald pils mens man står til rors unner jeg meg, og ølen smaker spesielt godt på en riktig godværsdag. En behøver jo ikke bælme heller. Alt med måte.

:sailing:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Synes veldig mange lett-øl blir tynne i smaken og de alkoholfrie smaker som halveis vørter-øl, men blant de norske er Hansa best i den lette klassen, nesten alt vørter-øl preget er borte. Det er dog så lite smak i dem at jeg drikker mer.

Munkholm er "verst" (mest vørter-øl) og må være veldig kald, men det er kommet med en mørk variant som er litt bedre og heter "München"(?). .

Ellers blir det mer og mer av norsk Farris med ulike tilleggssmaker som jeg setter til selv; juice m.m. som ikke er søtt. Gleder meg mer til stilleligge da skikkelig øl kan nytes!

Ved seiling (ikke motorgang) kutter jeg alkoholen helt, da er det mer enn nok å holde på med.

:smiley:

Skal ikke skremme ølet eller vannet av dere, men i går så jeg et program om vår kjære lever (dere vet den røde fine som sitte i kroppen vår) og hvor mye alkohol den kan ta opp i seg og kontrollere / rense. Menn 4 unit alkohol og kvinner 3 unit alkohol i døgnet (24 timer). De færreste vet hvor mye en unit utgjør og jeg er ganske sikker på at folket overgår dette i stort mon da en tror at levra kan hanskes med alt som skal passere og renses av renovasjon systemet vårt.

Select what you drank yesterday.

Fikk meg til å revurdere drikkevanene for mange år siden og nå da vi vet med sikkerhet at det blir mangel på levertransplantasjoner her på berget er det best å gardere seg litt. Man regner med at minst 10 mil personer i England har lever skader uten å vite dette.

Oppfatt nå ikke dette innlegget som at det kommer fra en gledesdreper for det er jeg ikke da jeg fortsatt tar meg en tår. Kun til etterretning for et bedre og kontrollert alkoholinntak.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

En St.hans for mange år siden ble jeg beordret av politiet å kjøre båten på tross av at jeg var skikkelig "påseilet", bortsett fra politiet var det ikke en edru sjel i mils omkrets.En lekter hadde slitt seg å skapte en mulig fare for båtene i den bukta vi lå.

Jeg synes det må være opptil den enkelte å avgjøre om en greier å ta en pils eller to på turen å navigere samtidig. Jeg greier å holde meg innenfor promillegrensen på turen så det å bli kontrollert av politiet vil ikke representere noe problem. At noen velger å ikke røre en dråpe er helt greit for meg, men jeg kjenner ingen som praktiserer dette.

Jeg drikker ikke når jeg kjører båt, men er ikke på noen måte fanatisk på det... Har med meg barna, og gidder ikke ta noen sjanser, det er for unødvendig. Er jeg tørst, kan jeg drikke Farris.

Så lenge andre holder seg under grensa, så er vel ikke en øl så galt....

Forøvrig tror jeg vel at grensa kunne være 0,5... kan godt tenke meg at en båtfører med 0,8 i en stor Princess kan ødelegge mye i en trang havn.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Skal ikke skremme ølet eller vannet av dere, men i går så jeg et program om vår kjære lever (dere vet den røde fine som sitte i kroppen vår) og hvor mye alkohol den kan ta opp i seg og kontrollere / rense. Menn 4 unit alkohol og kvinner 3 unit alkohol i døgnet (24 timer). De færreste vet hvor mye en unit utgjør og jeg er ganske sikker på at folket overgår dette i stort mon da en tror at levra kan hanskes med alt som skal passere og renses av renovasjon systemet vårt.

[:smiley:

klart alkohol er skadelig for lever men tar man eks 4 carlsberg på 4.5 % en fredag og lørdag på fjorden så vil jeg mene dette ikke er skadeligt i forhold til dagligt alkoholinntak...

Til sammenligning har jeg testet leververdier rett som det det er tidliger i treningssammenheng under kur.

Jobbet somsagt i utebransjen med mye nachsppiel med ganske høyt alkoholinntak så festing i gjennomsnitt 1-3 dager i uken i ca 12 år i strekk og i tillegg litt steroider nå og da som og er kjent for å ikke være snilt for leveren, mine matvaner derimot er veldig skånsom for kroppen generelt så kanskje det oppveier litt ...

På mine tester var iallefall leveren helt fin og alle funksjoner var helt topp selv under steroidekurer :smash:

Men folk er jo forskjellige... noen dør av lungekreft av passiv røking mens storrøkere har lunger som en ungdom...

Synes du det er greit å bare drikke "noen få øl" før du setter deg i bilen med familie og venner? Dersom svaret er ja, så sier vel det sitt!!

Hva f... tror du svaret er på det? Ser du ikke forskjellen på båt og bil? :rolleyes:

Men skulle noen ha et tips til en lettøl som er oppimot eks vanlig carlsberg i smak så blir det mer lettpils på denne gutten... :smash:

:yesnod::yesnod: Prøvde i fjor å drikke noen lette under en fest for å redusere alkoholinntaket .. De ble raskt satt tilside og ekte øl ble den endelige løsningen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Men folk er jo forskjellige... noen dør av lungekreft av passiv røking mens storrøkere har lunger som en ungdom...

Ja og takk og pris for det. Og lar en levra få seg en hvilepause over noen dager mellom øktene så takler den det meste. Men uten en god hvilepause kan en etter vært bare si farvel til denne...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvis jeg skulle kjørt båt sammen med noen av de som har skrevet i denne tråden,så er det nok en tur med Hifo som frister mest.

Hvis jeg skulle sende unga ut i båt sammen med noen, er det vel Hifo som frister minst....

Kan jo kompensere med etter hvert å redusere farten litt om en føler seg litt usikker.,

Problemet er vel at jo høyere promillen er, jo mindre usikker blir man... og da er det jo ikke noe poeng å redusere farten. Det er jo ikke noe gøy det...

Men, som sagt tidligere, en øl eller to er sikkert ikke noe problem. Det er de som ikke klarer å stoppe der som er problemet.

Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

De som tar med alkohol i min båt må ta med seg sakene sine og gå planken.

Men la alkoholen stå igjen? :cheers_wine:

ingenting er som og putre utover fjorden legge seg i en bukt grille og ta seg 6-10 halvlitere og grille og kose seg hele dagen med gode venner i stekenede sommervarme,før man putrer inn til Langesund igjen ¨å går rett på wrightegaarden og hører en god konsert.

Men har alltid med en kyndig person som alltid er edru til og håndtere skuta,som regel er dette kona :cheers_wine:

Og HUN er sjefen og sier fra når nok er nok og den som ikke hører etter da,den får problemer og kommer aldri med på tur igjen så lenge kona bestemmer :thumbsup:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...