Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Har faktisk til gode å se noen med vest på cb dekket men har ofte sett at vest har blitt byttet ut med blazer og tørkle i halsen utstyrt med cognac og cigarrer av god årgang der det tittes ned på almuen. :giggle: Når sant skal sies har jeg også registrert blazere som må holde seg fast i leideren under nedstigning fra de øvre gemakker, sågar hilst på fiskene iført både blazer,cognac og havana. Kanskje dette med vest ikke er så dumt i allefall :lol: :lol: :lol:

 

Har du ikke?? bruker det hver gang jeg.. ofte med både sigar, champagne osv. men bestandig med vest (HH type rød:)

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

i seilas eller seilmagasinet for en del nummere siden så jeg en smart sak til seilbåt.

 

Der satte du ned glass og flaskeholder nederst i inngang til lugar i sporet til luken. den hadde plass til en flaske og 4 glass.

 

Kommer til å lage meg en slik til min båt, ser bra ut og er praktisk i tillegg, lager den slik at den ikke sperrer for inngang da glass og flasker blir liggende litt lavere enn nederst punkt på inngang..

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Satt å leste gjennom denne tråden, og kom over denne:

 

Slik blir kroppen påverka av kor høg promille ein har:

 

0,2 Auget får dårlegare evne til å fokusere raskt og venje seg frå lys til mørke.

0,5 Ein er det vi kan kalle ”litt pussa”. Ein blir dårlegare til å oppfatte ein situasjon og reagere riktig på han.

0,8 Ein blir dårlegare å koordinere rørsler og får lengre reaksjonstid.

1,0 Ein blir dårlegare til å konsentrere seg, og det er vanskelegare å følgje med. Ein kan kjenne seg trøytt, få dårlegare balanse og problem med rørsler.

1,5 Endå større problem med rørslene, det blir vanskeleg å snakke klart, ein tek til å snøvle

2,0 Ein misser kontroll over seg sjølv, og kroppen reagerer som når han blir forgifta.

3,0 Ein har ikkje kontroll over urinblæra og kan tisse på seg. Ein kan bli bevisstlaus.

 

Dette er mildt sagt en mangelfull beskrivelse, jeg ønsker derfor å komme med noen tillegg basert på min egen forskning på emnet:

 

Slik blir kroppen påverka av kor høg promille ein har:

 

0,2 Auget får dårlegare evne til å fokusere raskt og venje seg frå lys til mørke. Ingen direkte merkbare forskjeller her, altså, utenom den gode følelsen man får etter inntak av det smakfulle tradisjonsrike brygget.

0,5 Ein er det vi kan kalle ”litt pussa”. Ein blir dårlegare til å oppfatte ein situasjon og reagere riktig på han. Livet virker mer ålreit, alt virker morsommere, du blir morsommere selv. Også her må drikkevarenes smak og kjølende effekt i sommersola trekkes frem som et stort pluss

0,8 Ein blir dårlegare å koordinere rørsler og får lengre reaksjonstid. Drikkevarene smaker fremdeles fortreffelig, du blir stadig morsommere, i likhet med menneskene rundt deg.

1,0 Ein blir dårlegare til å konsentrere seg, og det er vanskelegare å følgje med. Ein kan kjenne seg trøytt, få dårlegare balanse og problem med rørsler. Du har det stadig artigere, men er du i båt bør du peile deg inn mot land. På tide å gjøre klar dreggen, en jobb som er langt morsommere nå enn den ville vært på 0,0 promille

1,5 Endå større problem med rørslene, det blir vanskeleg å snakke klart, ein tek til å snøvle

2,0 Ein misser kontroll over seg sjølv, og kroppen reagerer som når han blir forgifta.

3,0 Ein har ikkje kontroll over urinblæra og kan tisse på seg. Ein kan bli bevisstlaus.

 

Jeg har valgt å ikke legge til tillegsinfo fra 1,5, da disse forskningsresultatene har en tendens til å forsvinne.

 

For å kommentere trådens hovedtema, mener jeg det er ok å ta noen øl i båt, og det mener tross alt de nokså strenge lovene vi har her i landet også, og jeg syns det får være opp til hvert enkelt individ. Har derimot noe vanskelig for å svelge "ikke-drikkepresset" fra avholdsrepresentantene her, og syns det kan virke noe naivt å uttale seg om noe man ikke har egen erfaring om.

 

Jeg drikker sjeldent eller aldri brennevin, aldri i båt, og nyter øl fordi jeg, som mange andre opp igjennom historien, liker smaken. Så får heller avholdsmenneskene gå glipp av denne gleden, og tørste ihjel foran ølkassa.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Artig variant. Jeg jobber selv med blant annet kognitiv psykologi som innebefatter f.eks. hva som påvirker vurderingsevne, oppmerksomhet mm. Påvirkningsfaktorene er mange, men det går ikke an å være så generell som i følgende beskrivelse:

0,2 Auget får dårlegare evne til å fokusere raskt og venje seg frå lys til mørke.

0,5 Ein er det vi kan kalle ”litt pussa”. Ein blir dårlegare til å oppfatte ein situasjon og reagere riktig på han.

0,8 Ein blir dårlegare å koordinere rørsler og får lengre reaksjonstid.

 

"Dårlegare til å oppfatte ein situasjon og reagere riktig på han". Mulig det er riktig, men hva betyr dårlegare, og hvilken situasjon snakker vi om (kompleksitet, behov for å reagere hurtig osv.)

"Ein blir dårlegare å koordinere rørsler og får lengre reaksjonstid". Sikkert riktig det også, men hvilke bevegelser gjelder det, fin eller grovmotorikk, hva er paralellene til behov for kooridinger i 5 knop. Det samme gjelder selvfølgelig reaksjonstid.

 

Denne typen funn (hvis det er skikkelige forskningsfunn publisert i skikkelig tidsskrifter) kan være helt riktige (internt valide i den forstand at faktisk er de ulike promillenivåene som fører til endringer i reaksjonstid osv.). Om de er eksternt valide avhenger av likheten mellom eksperimentsituasjonene og de situasjonene de skal anvendes på. Min tilnærming er at man trenger eksperimentsituasjoner så like som mulig som de situasjoner de skal anvendes på, ergo burde det vært gjort forsøk på typiske båtsituasjoner og promillenivå. Hvis det hadde vært gjort vedder jeg en god flakse whisky på at effektene av ulike promillenivåer vil være svært forkjellig avhengig av hvilke typiske båtsituasjoner vi snakker om. Tipper også at man ikke ville finne store forskjeller mellom 0,5 promille og klin edru i 30 knop i mørket, uten kart, ikke kjent osv. Ville nok gått like galt uansett (rent forskningsetisk bør man derfor gjennomføre denne typen eksperimenter i båtsimulator og ikke i real life).

 

Til slutt en ikke-professoral bemerkning. Et av mine beste valg ble gjort i minst 1,5 i promille. Vi er fortsatt gift! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er nok stor individuell skilnad på kor mykje alkohol ein kan drikke før ein mister kontrollen. Ein som er van med å ha nokre øl innanbords vil nok handskast situasjonar betre enn folk som drikk sjeldan. Første gangen eg drakk, snubla eg og hadde lite styring på tale og oppførsel. I dag hadde eg truleg klart å køyre bil med same promille eg hadde då.

Link to post
Share on other sites

Hei! :flag_bp:

 

Alle har vel konkret kunnskap om hvilke farer som lurer hvis vi selv skal vurdere egen tilstand eller vurdere hvor mye man skal kunne drikke for å kunne være innenfor "sikre grenser".

 

Jeg gjør det enkelt for meg selv:

 

Når jeg ferdes på sjøen og har ansvar for båt og passasjerer og ikke minst andre mennesker som også ønsker å glede seg i trygghet på "bøljan blå", ja da er ikke det forenlig på noen som helst måte med at man absolutt skal bruke alkohol. :nonod:

 

 

Det burde være en selvfølge i utgangspunktet! :seeya::yesnod::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...