Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Hvis man drukner på den måten etter et par øl, bør man (a) holde seg innendørs, eller (b) lære seg å svømme og (b) begynne å bruke vest.

 

Synest vel BårdK er litt seint ute her med sine forslag til tiltak, så mine forslag her er: a) Prøve å få den forulykkede på land. b) Sørge for ein anstendig begravelse c) Prøve å lære av dei feil som vart gjordt. :thumbsup:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

personlig er jeg ikke avholds men drikker svært sjelden

skjønner bare ikke hvorfor man på liv og død må ha eller kose seg som noen kaller det

for meg så blir det like johan som jeg skulle tatt meg et par øl når jeg driver og river/ legger om taket om dagen

eller skulle jeg klatret opp iet tre og felle toppen nedover og tatt meg en øl eller tre i pausene

tror dere som tar dere en øl "for kosen skyld" aldri har opplevd skikkelig krise på sjøen eller havnet i situasjoner du garantert hadde angret hardt på di par boksene du tok

håper dere aldri kommer i en virkelig krise og det er kjerringer og unger ombord

Link to post
Share on other sites

Nei, mine kjære purister: Det er lov å bruke hue også. Jeg gjentar, til det kjedsommelige, at det er stoooor forskjell på det å barbere seg på haka og det å skjære av seg hele hodet.

Hvor ble det av hodet ditt, Lovart? Her skar du av ditt eget hode så det holder!

 

Generelt i denne tråden, og jeg vet at jeg gjentar nå, så har vel 1 sagt "alkohol aldri i min båt!", et antall har sagt "JEG drikker ikke så lenge jeg fører båt, men andre bør ihvertfall holde deg under 0,8", og mange har sagt, og gjentar og gjentar; "ingen båttur uten ØL, ØL, ØL"

I tilleg blir de som velger å ikke drikke selv kalt; avholdsfolk (uhu), fundamentalister og purister.

Jeg har selv uttalt at dersom jeg skulle velge en båt å sende mine unger på tur, så ville jeg velge "neitakk", og aldri vurdere de som velger "ØL, ØL, ØL". Det er jo VELDIG ekstremt.... ??

 

Det ER GREIT at du tar en øl eller to!!!! Men, dere må da for f#¤¤% akseptere at andre velger å ikke drikke mens de fører båt??? Er det et problem???? Får vi dere til å føle dere mindreverdige eller no'?

Det var da voldsomt til mas!!!

 

Jeeez!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

 

Forskjellen på nå og denntid er at vi pr i dag er noe mere opplyste enn det de var da. Forbudstiden var selvsagt et resultat av et gedigent folke og samfunnsproblem som måtte løses ved hjelp av et totalforbud.

 

Mener du at alkohol ikke er et "folke og samfunnsproblem" i dag?

Link to post
Share on other sites

 

tror dere som tar dere en øl "for kosen skyld" aldri har opplevd skikkelig krise på sjøen eller havnet i situasjoner du garantert hadde angret hardt på di par boksene du tok

håper dere aldri kommer i en virkelig krise og det er kjerringer og unger ombord

 

 

Vært i mange "kriser" jeg da folk nesten har dødd etter kuttskader, hodeskader, eller folk fått illebefinnende eller skadet seg av annen grunn ol, branntilløp , kollisjoner osv...

 

ofte hatt mer promille enn 0.8 og andre ganger vært edru, uansett handlet like rasjonelt med som uten promille...

 

Hvordan man handterer en situasjon varierer fra person til person da noen blir hysteriske/irrasjonelle av å se en hendelse mens andre legger bort følelser og beholder roen...

 

De som gjerne "friker ut" i en situasjon er gjerne og de som hele tiden er "redde " for at ting kan skje og evt ikke unner seg en øl siden man kan komme i en situasjon....

 

De som tar og senker skulderene litt og slapper av og nyter livet generelt med eller uten en pils på fjorden eller i hverdagen håndterer gjerne situasjoner bedre når ting oppstår og.... da de allerede innhehar roen og ikke har en indre uro for ting som kan skje...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har selv uttalt at dersom jeg skulle velge en båt å sende mine unger på tur, så ville jeg velge "neitakk", og aldri vurdere de som velger "ØL, ØL, ØL". Det er jo VELDIG ekstremt...

Jeeez!

 

Du leser hva du vil tydligvis. Med ØL ØL ØL mente jeg 3 øl. Jeg bøtter ikke neppå hver gang jeg er i båt . Langt ifra , men de aller fleste gangene blir det noen øl ..

Forstår også hvorfor du ikke ville valgt meg som kurator for ungene dine, selv om de hadde vært i de tryggeste hender.. Hadde jo heller ikke vært så kult med en barnehageonkel som drakk øl på jobb så ser den.. Men hadde jeg tatt med meg andres unger , hadde jeg vel snøtt luktet på flasken også. Jeg er da ansvarsbevisst ovenfor unger så det holder..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

syntes et par av di siste innleggene forteller endel

bla at di som tar seg noen øl opptrer minst like bra er det dummeste jeg har hørt på lenge

og hvis man ikke tar samme mengde øl når man har med barn forteller det jo ganske enkelt at man er på gale siden når dem ikke er med - for er det ikke farlig med noen øl så er det ikke farlig - unger eller ikke

og ta seg noen øl underveis kan bli like uforutsett som at været kan komme overaskende som sluppet ut av en sekk -

Link to post
Share on other sites

Da sier vi det.. Vi som nyter øl uti skjæra og i båten til skjæra har et drikkeproblem. Vi setter oss selv og andres liv i fare . Snittalderen på oss synker med ca 40% hvis man tar noen øl. Detter man i vannet , er buksesmekken åpen.

For å si det enkelt. : det er galskap å ta noen øl underveis uansett båttetthet og sjø. Så jeg får bare håpe jeg overlever et år til med denne forferdelige vanen. Hvert år fra nå blir som en gevinst å regne.. Burde vi skrive testamentet tro ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Synest vel BårdK er litt seint ute her med sine forslag til tiltak, så mine forslag her er: a) Prøve å få den forulykkede på land. b) Sørge for ein anstendig begravelse c) Prøve å lære av dei feil som vart gjordt. :thumbsup:

Ikke f..n om jeg forsøker å redde noen som har drukket en øl eller to! De kan takke seg selv :smiley: .

Link to post
Share on other sites

To ting blandes gjerne i slike debatter: Alkoholbehov og alkoholproblem.

Det som har behovet, stort eller lite, hører "problem" når motparten etterspør poenget med å ha alkohol innabords under seilas.

Da blir det en skyttergravsdebatt.

 

Den "indre uroen/stemningen" som roer seg etter en eller to øl eller skaper "god stemning" som ved et trylleslag - kan i mange tilfeller enkelt oppnås med litt mental trening i endring av tankemåter. Det synes ofte de med "behov" å glemme.

 

Mennesket er svært spesialiserende i alle sammenhenger. Det gir oss fantastiske evner og muligheter, men også forsterkende egenskaper mht (lette) nevroser/uro; som noen roer med alkohol, og behov; der alkoholbehov blir alkoholproblem lenger ut i livet.

 

Overgangen mellom behov og problem merkes sjelden av den det gjelder, og om man merker det så begynner man gjerne å produsere forklaringer og unnskyldninger for seg selv.

 

Jeg håper mine barn ville spørre meg hva jeg holdt på med hvis jeg begynte å drikke noe som helst alkohol med seilene oppe.

Link to post
Share on other sites

Ikke f..n om jeg forsøker å redde noen som har drukket en øl eller to! De kan takke seg selv :smiley: .

 

Hmmm... og hvem ville vært lovbryteren da?

Det er LOV å ta seg en øl eller to.

Folk kan havne i vannet helt uavhengig av egen skyld, båtvanthet eller alkoholprosent i blodet.

Du har faktisk en PLIKT til å forsøke å berge folk i nød og kan straffes meget hardt om du blir funnet skyldig i ikke å ha gitt assistanse der det ville vært mulig.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi seier det slik: Dei som vel å vere klink edru kan få vere det, og dei som har lyst å drikke øl undervegs kan få gjere det.

Så lenge ein ikkje forårsakar ei ulykke med meir enn 0,8 i promille, kan ein gjere som ein vil. Krasjar ein i ein båt i fylla, får ein ta konsekvensane av det. På same måten som ein må ta konsekvensane om ein køyrer i 90 km/t i ei 50-sone.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den "indre uroen/stemningen" som roer seg etter en eller to øl eller skaper "god stemning" som ved et trylleslag - kan i mange tilfeller enkelt oppnås med litt mental trening i endring av tankemåter. Det synes ofte de med "behov" å glemme.

 

La oss nå ikke glemme at noen av oss er normale i den grad at vi har svakheter. De som kan sin egen psykolog til enhver tid tilhører enn så lenge mindretallet.

Jeg har slettes ikke noe alkoholproblem ,og de som mener det er helt på villspor. Men jeg har dog et stort røykeproblem som jeg sliter med. + endel andre småproblemer som jeg tipper de fleste andre også har...

Husk . Summen av alle laster er konstant. Så det ville vært litt morro om du brettet ut dine laster som vi andre gjør her. Kansje de er enda mere "pikante"??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Fasinerende debatt dette her.

 

Jeg spesielt imponert over at noen kan føle seg forurettet av den alkoholtørste almuen fordi de selv ikke drikker.... :giggle:

 

Diverse psykologiske betraktninger om hvorfor Jeppe drikker er spesielt fornøyelig, ikke minst når forfatterne samtidig bekjenner at de gjerne drikker litt når de har fortøyd.

 

Denne bekymringen for alt som kan gå galt er for mange et viktig argument for ikke å drikke underveis, argumentene er egentlig like gyldig ett at båten er fortøyd. Forsåvidt også etter at man har kommet hjem.

 

For å oppleve og nyte livets mange fasetter er det viktig å finne sin egen balanse. At noen velger å være avholdende i forhold til alkohol er naturligvis helt greit.

At noe velger å kose seg med en pils er like greit.

Noen koser seg med å kjøre fort, noen liker mora, noen liker dattera, noen begge to..

 

Det er hvis man begynner å ergre seg over hva andre liker at man taper. Taper egen kos og fine opplevelse av å være, blant annet, på sjøen.

 

Så er det også slik at alt med måte, alkohol, fart, hekksjø ++++ Det ligger jo en lovgivning i bunn som regulerer det meste vi kan finne på å foreta oss.

 

Vi skal jo opptre ansvarsfullt og hensynsfullt, det er begreper som favner rett så meget. Vil tro de fleste kan være enig i at det godt mulig å bomme på begge selv om man er klin edru.

 

Stridens kjerner vel om det er mulig å være ansvarsfull og hensynsfull selv om man har konsumert en pils.

Nå er det vel ingen bombe at jeg mener det går svært så greit. :drink:

 

Det er helt fint at noen er særdeles uenig, men hvorfor så sint? :boxing:

Slipp skuldrene ned og ta en.....kaffe? :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

bla at di som tar seg noen øl opptrer minst like bra er det dummeste jeg har hørt på lenge

og hvis man ikke tar samme mengde øl når man har med barn forteller det jo ganske enkelt at man er på gale siden når dem ikke er med - for er det ikke farlig med noen øl så er det ikke farlig - unger eller ikke

og ta seg noen øl underveis kan bli like uforutsett som at været kan komme overaskende som sluppet ut av en sekk -

Du milde makrell, hvilke farvann er det du seiler i hvor øllet kommer kastet over deg som et annet uvær? Det skulle jeg gjerne visst, for å si det sånn.

 

Du ser også ut til å forutsette at den viktigste grunnen for at folk begrenser alkoholinntaket med barn tilstede er for å ikke utsette barna for fare!?!?! Det er også helt bak mål, til orientering ...

Link to post
Share on other sites

Fasinerende debatt dette her.

 

Jeg spesielt imponert over at noen kan føle seg forurettet av den alkoholtørste almuen fordi de selv ikke drikker.... :giggle:

 

Diverse psykologiske betraktninger om hvorfor Jeppe drikker er spesielt fornøyelig, ikke minst når forfatterne samtidig bekjenner at de gjerne drikker litt når de har fortøyd.

 

(de har vel lest innlegget ovanfor.......)

 

Det er helt fint at noen er særdeles uenig, men hvorfor så sint? :boxing:

Slipp skuldrene ned og ta en.....kaffe? :thumbsup:

 

Frykteleg mykje innesperra frusterasjon her :headbang::boxing: , er nesten som å stikke hol på ein verkebyll :giggle:

 

Er veldig på linje med heile innlegget til Johannes her, JarleB synest eg har eindel gode poeng. For min del som har litt fartstid på vestlandet, Florø og deromkring, der faktisk havet plutseleg KAN koma over deg, eller du er inærheten av leia der snøggbåtane dukkar opp av tåka som spøkelse, den tåka var der då ikkje for 5 min sidan. Du har lyttevakt på vhf`n og det heile.

 

Då er det veldig ok med kaffekoppen, kan ta meg ein slurk eller dele ein ølboks med fruen når eg har fiskesnøret i handa men det blir med det. Kosar meg med med ein slurk vin til middagen om eg ligg utpå og det er blikkstille og det blir med det. :sailing:

 

Det er friheten, havet, om det er flatt eller kuling er nesten det samme, lukta av sjøen, gleden av å tilhøyre dette, som er båtkos for meg. Ein fest i venners lag tek eg på land. :cheers_wine:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Fasinerende debatt dette her.

 

Jeg spesielt imponert over at noen kan føle seg forurettet av den alkoholtørste almuen fordi de selv ikke drikker.... :giggle:

Alt etter hvordan du ser saken. For min del synes jeg det er både overraskende og skremmende at noen lar seg hisse opp over at jeg ikke drikker, og ikke tillater andre og drikke ombord i min båt!

Kan ikke folk bare respektere hverandre og loven? Loven er klar, og det er ikke noe å diskutere.

Den sier at grensen er 0.8 i promille.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hmmm... og hvem ville vært lovbryteren da?

Det er LOV å ta seg en øl eller to.

Folk kan havne i vannet helt uavhengig av egen skyld, båtvanthet eller alkoholprosent i blodet.

Du har faktisk en PLIKT til å forsøke å berge folk i nød og kan straffes meget hardt om du blir funnet skyldig i ikke å ha gitt assistanse der det ville vært mulig.

 

RSL

Det var en spøk. Derav smiley. Men jeg forstår at spøken kunne bli tatt på alvor akkurat i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...